Sivu 1/1

kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 10 Elo 2009 14:31
Kirjoittaja 1,8td
Moi..Kysympä semmosen kun mulla on tuo apulaite moniura hihna temppuillut...olin reissuun lähössä kun huomasin että vanha hihna on aivan pykinyt..no kävin vaihattaan varalta sen..vaihtovat pelkän hihnan..joka katkesi 1300km ajon jälkeen..sitten vaihtovat apulaite hihnan kiristimen ja hihnan jolla olen ajanut nyt 500km..mutta ihmetyttää semmonen muovinen kolina jota ei kuulunut vanhalla kiristimellä..ja uudessa on muovinen rulla vanhassa oli metallinen näin asentaja sanoi...MUTTA nyt se tärkein kysymys hinasta.. auto on escort 1,8td-98 ja pyörittääkö siinä apulaitehihna VAIN laturia ja ohjaustehostinta...sillä kun ajoin korjaamolle n 20km ei ainakaan lämmöt noussu yhtään..eli vesipumppuako pyörittää jako tai muu hihna...ajattelin että kun ja jos se apulaitehihna taas porsii niin kestää ajaa pajalle...ja kauanko teoriassa täydellä akulla pääsee kun lataus valo palaa..käsittääkseni dieseli ei paljon virtaa vie vai viekö?
ps.korjaamolla sanoivat että seurataan hihnan kulumista kun ei ihan linjassa kule...mutta ärsyttää se muovinen "kohina"koska on uusi kiristin vai onko se vain siihen kuuluva ääni..koska siitä se tulee..
asentaja kuunteli stetoskoopilla koko koneen ja meinas että se UUSI kiristin kohisee..

Re: kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 10 Elo 2009 21:03
Kirjoittaja 1,8td
Onpa taas kannustavaa täällä palstalla kysellä??saa niin asian tuntevaa neuvoa..kiitos taas...OLEN KÄYTTÄNYT HAKUA...enkä turhia kysele..yritänkin kysellä tällä palstalla mahdollisimman vähän :evil:
ps.nissan palstalla edes vaivanuttiin vastaan vaikka kysy kuinka tyhmiä...

Re: kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 10 Elo 2009 23:49
Kirjoittaja samiharju
älä ny siihen synnytä.. oikein heti muutamassa tunnissako olis pitäny jonku päivystää sulle vastaus? jos et tiennyt niin tää foorumilla roikkuminen on kai vapaaehtoista ja harrastustoimintaa, jos haluat heti oikean vastauksen, soita vaikka lähimmälle ford-diilerille.. jotkut meistä kun tekevät esim töitä ja harrastavat jopa ihan oikeasti tallissa töiden jälkeen, niin ei välttämättä tätä virtuaaliharrastusta ehdi sekunnin välein tekemään...

turhautuneesta mielentilastani huolimatta vastaan silti:

1.8 td koneita on eri tyyppisillä jakopääratkaisuilla, siinä escortissa mitä allekirjoittanut on ruuvannut joskus pyöri moniurahihnalla ainoastaan laturi ja ohjaustehostimen pumppu.

vaan on silti isomman vahingon riski olemassa; moniurahihna kun rikkoutuessaan usein menee suikaleiksi ja on mahdollista että kappaleita pääsee myös jakohihnan väliin jolloin tuhon mahdollisuus on ilmeinen.

itse laitoin pari viikkoa sitten td focukseen (jonka jakopää on erilainen kuin escortin jota aiemmin ruuvasin) uuden jakoremmin ja kiristimen, uusi fordilainen jakoremmin automaattikiristin oli viallinen ja petti 15min käytön jälkeen. ei onneksi päässyt tuhoa tulemaan, kasasin hätäpäissäni vanhalla rullalla ja toimii ok.. että voi se uusikin rulla - kiristää se sitten mitä remmiä tahansa - olla susi..

Re: kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 10 Elo 2009 23:50
Kirjoittaja samiharju
niin ja voithan sä ostaa datsunin jos tahdot..

Re: kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 11 Elo 2009 09:25
Kirjoittaja 1,8td
Samiharjulle:kiitos vastauksestasi..eka hihna meni aivan suikuloiksi..vaihtovat kiristäjän ja sen hihnan uusiksi..huutaa varsinkin kylmänä kun sikaa tapettas..vähän vaimenee kun kylmenee mutta koko ajan ääntää muovista kolinaa+vikinää kierrosten mukaan....ps.aattelin foortia kokeilla
kun on nuita nissaneita ja datsuneita ollut..mutta katotaan pysyykö kauan tuo forti jos rupee temppuileen

Re: kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 11 Elo 2009 10:45
Kirjoittaja sami1975
Siitä toi foortti on hyvä ettei siitä pääse koskaan eroon kun on semmosen ostanu muutakuin soittamalla romuttamolle että tulkaa hakeen.....:)
Ps.Olis myynnis escort 1.8TD -96 :oops:

Re: kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 11 Elo 2009 15:32
Kirjoittaja 1,8td
samiharjulle:eikö se ole jakohina suojattu muovikotelolla jolloin sinne ei pääsis niitä suikulan paloja...no to.aamuna on aika(3 kerran)saman asian takia korjaamolle joka teki alkuperäisen homman..fakta oli että vanhalla kiristäjällä ei kuulunut mitään muuta kun dieselin hyrinä..kiristäjän vaihon jälkeen joka maksoi jotain 150e rupes koliseen ja vinkuun niin että vituttaa raskaasti..ois vain pitänyt ajaa vanhalla hihnalla niin kauan kun se ois kestänyt..oli äänetön peli...tahoin jo vanhan kiristäjän takas mutta oli kuullema hävitetty jo..nyt palaa jo hermo ja rahat...kun ei tuomosta asiaa saada kuntoon..sanoinkin ettei voi olla avaruustiedettä jos hihna ja kiristäjä kolisee vinkuu...ne ei saa ääntää koska ennen remppaa ei mitään ääniä kuulunut..

Re: kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 11 Elo 2009 23:04
Kirjoittaja samiharju
onhan se muovilla suojattu mutta jos moniurahihnan suikaleita pääsee kampiakselin hihnapyörältä moniurasiivan ja kammen hammaspyörän väliin niin kyllä siinä muovinen suojus pian kuluu puhki ja riski on olemassa edelleen.

Re: kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 13 Elo 2009 21:38
Kirjoittaja 1,8td
No niin pikkuhiljaa homma etenee..löyty kaksi syytä hihnan kiljumiseen ja kulumiseen..1.nokkaakselin hihnapyörän reunasta pala pois ja sivuheittoa muutama milli...
2.liian pitkä hihna ja kun kiristäjällä kiristivät otti hihna taitekohdasta selistä kiinni toisiinsa..
tuli 1cm lyhempi hihna...tilattiin hihnapyörä uusi a.135e+alkuperänen moniurahihna mitä maksanee?
no nyt ei vinku eikä vikise...korjaamo päällikkö huomas ettö sullahan vuotaa letku yhestä suuttimesta kun on naftasta märkänä se..siinä oli semmonen toiselta suuttimelta tuleva musta kumiletku kudosvahvistettu..asentaja vaihtoi sopivan pätkän..mutta kun illalla varsin katsoin oli suuttimen ympäristö märkänä ja yllätys kun sitä laitettua letkua katoin se OLI HALKI muutaman sentin matkalta..hoh hoijaa..ensin väärän mittainen hihna sitten valmiiksi rikkinäinen letku jonka teippasin roudarin teipillä ettei naftat valu....menee vähän jo luotto ko.korjaamoon mutta teetetään nämä nyt loppuun asti...pitää huomenna käydä ostaan sitä letkua kudosvahvistettua ja leikata sopiva pätkä ja vaihtaa ehyttä tilalle..mikä letku se muuten on kun se menee aina suuttimelta suuttimelle..vois vaihtaa kaikki välit olivat n.10cm pitkiä..se metalli putki kai on se nafta putki joka menee aina suuttimen päähän....mutta mikä tarkoitus näillä kudosvahvistetuilla kumi letkuilla on???

Re: kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 13 Elo 2009 22:59
Kirjoittaja focst
ne on suutimen paluu letkuja ei niissä juuri painetta ole mut ikävä kun vuotaa..vaihda samalla kaikki ni ei tarvi kohta uusia viereistä...

Re: kysymys 1,8td:stä

Lähetetty: 14 Elo 2009 09:49
Kirjoittaja 1,8td
focstille:Kiitti tiedosta..kipasenkin tarviketorilta ostaan sitä letkua...ollaan näköjään saman kaupungin miehiä...eli oulu..ps.laiton vasta kesäkuussa ford escort 1,8td-98 ja on kaikenlaista kysymystä....ja on ollut pientä säätöä niinkun olen kirjoitellut tuolla ylempänä