Kokemuksia ekasta Mondeosta MK4. Kyseessä siis 5-ovinen 2L bensa/Flexifuel Trend Design+nippu lisävarusteita (Stockmannin kanta-asiakastarjous). Sain auton 2010 ensimmäisenä arkipäivänä. Edelliset kaksi autoa olivat Mazda 6 1.8L farkku (2004) ja Mazda 6 2L farkku (2007). Mazda oli kiva (herkkä ja kevyt ohjaustuntuma) ajaa, mutta
+Mondeon vakaa ja rauhallinen maantiekäyttäytyminen on todellakin kuin toisesta maailmasta. Ei ihme, sillä akseliväliä on reilusti enemmän ja rengaskoko varmaan vaikuttaa myös asiaan. Ohjaustuntuma on lähellä Audi A4:ää.
-Ulkomittojen hamottaminen tuottaa vähän tuskaa, mutta
+parkkitutkat edessä ja takana helpottaa elämää aika lailla.
-Vaikka pitkä akseliväli vaikeuttaa taskupysäköintiä, niin
+etupyörät kääntyvät enemmän kuin Mazdassa.
+Lasienlämmittimet olen oppinut napauttamaan pois päältä heti käynnistyksen jälkeen, mutta on ollut tilanteita, joissa tuulilasin on saanut puhtaaksi pelkällä harjalla, kun muut lasit on joutunut skrapaamaan puhtaaksi. Eli olen oppinut ennen käynnistystä ensin kokeilemaan hanskalla, onko tuulilasilla kaikki irtonaista ja jos ei ole, niin sitten jätän tuulilasinlämmittimen päälle ja sinä aikana, kun harjaan lumet muilta laseilta ja katolta ja skrapaan muut lasit, lämmitin on jo ehtinyt sulattaa tuulilasin tai ainakin pehmentämään kuuran, niin, että tuulilasia ei tarvitse skrapata.
+Avaimeton käynnistys on mukava. Avaeimet taskuun ja FordPower-nappulasta käyntiin.
+Moottori lämpenee Mazdaa huomattavasti nopeammin.
+Nyt pakkasilla takapenkin lämmitin on ollut tarpeen. Eukko istuu aina takapenkillä.
-Bensaa kuluu vähän enemmän. Normikulus on sama, joten ehkä kulutus siitä pienenee, kun saan kilometrejä aikaan.
+Kaupungilla näkee monesti sivupeilin potkitun paskaksi, joten olen olen oppinut taittamaan peilit käsin. Nyt Mondeossa ei tarvitse, kun ne taittuu automaattisesti. Eihän se peilin sivuun taittaminen potkimasta estä, mutta ehkä siinä on vähemmän ärsytystä taitettuna ja onpahan potkimiselle hieman enemmän haasteita.
+Kello näkyy samaan aikaan, kuin ajotietokoneen tiedot. Mazdassa sai kerrallaan näkyviin vaan jomman kumman.
-Trippimittareita on vaan yksi, Mazdassa oli kaksi. Se täytyy vaan hyväksyä.
-Kumimatot. Onkohan niissä kalliimmissa versioissa jalkatilassa muuta kuin kumia. Näin aluksi haju on niin kuin Tarjoustaloon menisi. Joko haju alkaa liudentua tai sitten nenä on alkanut tottua, niin että hajua ei enään huomaa. Auttaako Wunderbaum, kysyy viiskymppinen?
+Sony radio paremmilla kaiuttimilla soi aika upeasti.
-Radion napit ratissa. Nuoli oikealle ja vasemmalle skannaa seuraavan aseman. Mazdassa vastaava nappi valitsi seuraavan esivalitun kanavan. Mazdan ratkaisu oli parempi. Kun siis haluan valita päälläolevasta asemasta seuraavan, niin temppu ei onnistu ratin napeista, vaan pitää hakea se nappi radion ylälaidasta. Homma ei meinaa onnistua hanskat kädessä ja pimeässä. Ensin siis pitää laittaa ajovalot päälle jolloin radion nappien valot syttyy ja sitten voi mennä valitsemaan asemaa radion napeista. Ei hyvä.
+Kuskin penkin 8-suunnan säädöillä saa säädettyä sopivaan asentoon. Aluksi taisin säätää kallistuksen vähän liian jyrkäksi, kun alaselkä alkoi vaivaamaan. Kun vähensin kallistusta, niin selkävaiva katosi.
+Kun ilmasto lämpenee lisää, niin siirryn ajamaan banaaninkuorista tehdyllä etanolilla.
+Moottori vaikuttaa mukavan jouhevasti vetävältä jo alakierroksilla.
+Hiljaisuus. Tekniikan Maailman mittausten mukaan Mondoa Farmari oli joillain nopeuksilla hiljaisempi, kuin uusi E-sarjan sedan-Mersu.
+Ulkonäkö on nykyaikainen verrattuna edelliseen autoon, jonka korin muodot tuli liikenteeseen 2002.
+16-tuuman Y-puolaiset vanteet on hyvän näköiset. Samat vanteet kesä ja talvipyörissä.
-Takavalot ei ole LEDeillä ja edestä puuttuvat LED-huomiovalot. Tulevat ilmeisesti seuraavassa faceliftissä, ehkä jo tänävuonna. Focuksessa LED-takavalot saa lisähintaan. Mutta kaikkeahan ei voi saada ainakaan noin halvalla, kuin mitä noita Flexifueleja nykyään myydää.
+Itse James Bond on ajanut kyseisellä autolla.
Olikohan siinä kaikki. Kokonaissumma:Auto on todella upea ajaa ja ilo silmälle. Luulen siis edelleen vähän yli viikon ja 800 km kokemuksella tehneeni hyvät kaupat.
