Sivu 1/2

EGR:n tulppaus, Mondeo -98, ZETEC 2.0

Lähetetty: 30 Elo 2005 10:47
Kirjoittaja cikatti
Hellouta

Mikäs on simppelein tapa tulpata Mondeon EGR?
Kone on -98 loppuvuosi eli musta venakoppa.

Mitens tulppaus vaikuttaa katsastuksen päästömittaukseen? Pitääks tulppaus poistaa katsastukselle mentäessä?

Lähetetty: 30 Elo 2005 17:32
Kirjoittaja Regu
Kellään tietoa minkä ikäisissä escoissa on egr?

Lähetetty: 30 Elo 2005 20:23
Kirjoittaja Tinde
Miksi se ylipäätään pitäisi tulpata?

Lähetetty: 30 Elo 2005 20:25
Kirjoittaja TeRoK
Se on käytännössä hyödytön ja paskastaa vaan koneen. :wink:

Lähetetty: 30 Elo 2005 22:04
Kirjoittaja Tinde
lapazu kirjoitti: Taitaa olla loppuun asti kaikissa mokoma venttiili.
Mun '97 koneessa (1.8 ) ei ollut.

Lähetetty: 30 Elo 2005 22:56
Kirjoittaja Monteonisti
Ainakin -92 1.8 oli ja -96 1.8 on. 8)

Lähetetty: 31 Elo 2005 06:34
Kirjoittaja Regu
Juu en omastakaan (kai?) löytänyt egr:ää
vm 96/97 1.8

Lähetetty: 31 Elo 2005 13:12
Kirjoittaja cikatti
lapazu kirjoitti:Helpoin tapa on olla tekemättä mitään sillä 04/98 alkaen sitä ei ole.
Pyh, -98 mondeossa ON pakokaasun takaisin kierrätys ja se yleensä aiheuttaa KAIKISSA automerkeissä nypytystä kun se vaan paskastaa paikat.

Se on se kirkas puol tuumaa vahva rosteriputki joka pakosarjalta lähtee imupuolelle. Olen aatellut että sen ruuvais pakosarjalta irti mutta on jo aika kupettuneen näköinen liitos että mutteri tod näk pettää kun sitä yrittää auki. Siihen olis helppo tulppa laittaa.

Lähetetty: 31 Elo 2005 15:31
Kirjoittaja cikatti
Lapazu, mun kosla on -98 loppuvuosi ZETEC 2.0 16 V ja se tarkoittaa sitä että se on se uudempi ZETEC ja todella EGR löytyy, mutta luulempa että Suomeen tuoduissa sitä sit ei ole ollut, toi mun kapine on nääs tuotu vuos sitten Saksasta ja siellä varmaan on EGR mutta tuontimallissa ei.

Tää on näitä onnekkaita sattumia sitten kun omistaa tuontipelin. Olen kyllä täysin pettynyt tähän kapineeseen vaikka vain 130 00 ajettu. Nykii ja nytkyy ja ilmastointi sekoilee. Ohjaustuntuma on karsein mitä olen koskaa missään autossa kokenut. Pyörämelu on yhtä pöyristyttävä kuin 10 vuotta vanhemmassa Corollassa.
Voorteja on tehty 100 vuotta pian liukuhihnalla ja mitään kehitystä ei ole tapahtunut, hyh.

Lähetetty: 31 Elo 2005 16:26
Kirjoittaja TeRoK
Helpoitenhan ton pystyy ottamaan pois pelistä kun nyppää solenoidin pistokkeen irti. Siitä tulee kai vikakoodi boksille, mutta se ei vaikuta mihinkään... Vai miten ton ikäsessä on sen obd testin laita katsastuksessa jos tulee egr:n vikakoodi? Eikö siinä obd pistoke jo ole???
Toinen huono puoli tossa on ,että se ei poista imuvuodon mahdollisuutta.
Parashan se on nypätä irti mahdollisimman läheltä imusarjaa tai imusarjan kyljestä ja tulpata kokonaan.

Lähetetty: 31 Elo 2005 22:36
Kirjoittaja jive
Mondeo mk1 ja mk2 ovat identtiset alustaltaan pl. etutukivarsien puslat. mk2 tukivarret tosin voi heittää myös mk1:een.

Te puhutte nyt kahdesta eri koneesta. Kaikki ns. hopeakoppaiset on pakokaasujen takaisinkierrätyksellä. Focuksessa esitelty mekaanisilla nostajilla oleva Zetec-E ns. mustakoppainen kone ei enää moista sydeemiä tunne. Molempia koneita löytyy niin Escortista kuin Mondeostakin, jossa kone esiteltiin 4/1998.

Tämä siis neloskoneissa. Duratec V6 taitaa sisältää EGR:n vielä nykyäänkin?

Lähetetty: 01 Syys 2005 07:58
Kirjoittaja cikatti
joopa, Jive, tiedän hopeakoppaisen ja mustakoppaisen erot ja mulla on uudempi mustakoppa EGR:LLÄ ja syynä täytyy olla että se on tuotu vasta Saksasta.
Ehkä mun ei pitäs haukkua Monden ohjaustuntumaa koska olen tottunut diraviin joita vanhemmat Citroenit käytti, siinä on kaks kierrosta laidasta laitaan ja automaattimen ohjauspyöränkeskitys kun ratista irrottaa, vaikka olis alla leveetkin läskit ja asvaltti tai sora ja auto paikoillaan niin aina keskittää. Tähän verrattuna Mondeon ohjaus on hirvean hidas ja rattia saa olla veivaamassa liikaa... mutta kuten yllä joku kertoi, nämä ovat aika yksilöllisiä juttuja, kuka mihinkin mieltyy.

Mistähän kohtaa EGR-solenoidin löytää? ODB-töpseli puuttuu kotterostani, kait taas siksi että se on Nahkahousumaan standardeihin tehty. Solenoidi lienee siellä imusarjan likellä... JA juu, se paskansyöttöputki varmaan irtoo helpommin imusarjalta tulppausta ajatellen.

Lähetetty: 01 Syys 2005 17:12
Kirjoittaja Regu
Jos hopeakoppaisella tarkoitetaan sitä zetecciä jossa on se alumiinin värinen koppa niin minulla on se, mutta egr:ää ei löydy 100% varmuudella.

Lähetetty: 01 Syys 2005 17:29
Kirjoittaja TeRoK
Sen pitäs löytyä kun seuraat imusarjalta kaasuläppä kotelon lähistöltä tulevia letkuja. Näin ainakin korpparissa.

Se on ton näkönen palikka

Pistetään vielä taas toi sivun osotekin kun siellä on se pirun hyvä vian etsintä opas huonolle tyhjäkäynnille ym.
http://www.btinternet.com/~madmole

Lähetetty: 01 Syys 2005 19:35
Kirjoittaja av
itse tulppasin omasta heti sen alipaineventtiilin jälkeen, laitoin siihen alumiinipellin tiivisteliimalla kiinni :wink:
eli saa kaikki letkut ja piuhat olla paikoillaan.
ja kone on 1.8 zetek-e alumiinikopalla.

Lähetetty: 01 Syys 2005 23:32
Kirjoittaja Monteonisti
Kait se solenoidi on kiinni rintapellissä kuten muissakin? :roll:

Lähetetty: 27 Loka 2005 20:23
Kirjoittaja av
nyt on käyty leimalla egr tulpattuna ja hyvin meni läpi.
eikä ollu juurikaan eroa ilman tulppaa.

Lähetetty: 30 Loka 2005 09:38
Kirjoittaja speedytomato
Niin eli miten tuo sitten eliminoidaan, tulpataan se rosteriputkiko???
eikä muuta???

sen repisinkin mielellään pois kun on tuottanut ongelmia, kun koneen vaihdon jälkeen sulasi plussa kaapeli kiinni siihen putkeen ja teki "pienen" oikosulun :D

Lähetetty: 30 Loka 2005 11:46
Kirjoittaja ft79
kertokaa tyhmälle:
onko mitään olellista haittaa...???

taunuksissa ja sierroissa ei tollasia paljoo
oo näkyny.... :lol:

Lähetetty: 30 Loka 2005 20:04
Kirjoittaja kleme
Tuolta "the bad idle guide" löytyy vinkkejä. Itse tulppasin siitä EGR releeltä lähtevän letkun ja nykiminen loppui. Eikös se toimi alipaineella se EGR venttiili. En enää varmasti muista tulikos tehtyä jotain muutakin.

Mondeo II -98

Lähetetty: 30 Loka 2005 20:48
Kirjoittaja TuningUkkeli
Joo, itsellä se "uusin" malli ja on venttiili. Pitees vaan sen verran testata et kun tulppaa tuon paskiaisen ja ottaa kaasut ennen ja jälkeen.

Lähetetty: 30 Loka 2005 23:06
Kirjoittaja Herkko
Eikös se ollut se paras konsti
tulppaukseen,että imusarjaan laippa.
Ei jää antamaan vikakoodia.

Näin neuvoivat Voortillakin,jos
haluaa EGR:n pois pelistä.

Lähetetty: 31 Loka 2005 23:08
Kirjoittaja Monteonisti
Paras on poistaa se "alipainesäätöhässäkkä" pelistä kokonaan, nimittäin jos on kovinkin "horo" niin voi päästellä pakokaasuja omia aikojaan? :roll: Joissain onnistuu "sokealla" tiivisteellä, mutta tuosta ei tietoa! 8)

Lähetetty: 02 Marras 2005 13:44
Kirjoittaja cikatti
Itekkin tulppasin just ja kyllä loppui nykiminen. Tulppasin vain ottamalla letkun irti EGR venttiilistä ja iso pultti letkun reikään.
Eipä ole päästöissä vikaa katsastuksen mukaan.
Jälkeenpäin mietin että vika tais olla juuri irrottamassani letkussa koska se tuntui melko löysältä EGR venttiiliin ja siitä varmaan tuli ilmavuoto joka saa helposti nykimistä aikaiseksi. Letkuhan tarjoilee alipainetta EGR venttiiliin ja jos on vuotoa niin takuulla nykii.

Eli mun tapaus oli just tämä alkuperäinen kysymys ja todella epäilijöille, -98 loppuvuoden 2.0 ZETECissä on EGR synsteemi.

Lähetetty: 02 Marras 2005 23:41
Kirjoittaja Monteonisti
Tarkoitin että jos laittaa "sokean" siihen "pakokaasuputkeen" niin on varmasti pimeänä vaikka alipainekalvo olis "horo" siinä EGR-säätimessä! 8)