Sivu 1/1
Kytkin ei irroita, jousi putosi jalkatilaan?
Lähetetty: 05 Elo 2009 12:41
Kirjoittaja iines
Jalkatilaan putosi jousi, ja hetken päästä kytkin lakkasi irroittamasta?
Hajosiko jokin, vai saako tuon helposti korjattua?
Varmaan joku automaattinen säätömekanismi otti lopputilin?
Auto siis Orion 1986
Re: Kytkin ei irroita, jousi putosi jalkatilaan?
Lähetetty: 05 Elo 2009 13:48
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Automaatti säätö rikki. Jousi maksaa motonetissä 1€ ja se automaattisäätösarja 4,9€ joten ei kovin kallis tikki.
Re: Kytkin ei irroita, jousi putosi jalkatilaan?
Lähetetty: 05 Elo 2009 14:20
Kirjoittaja Billie
Billie kirjoitti:Vaihdoin itse juuri omaan escorttiini (-92) kytkimen automaatiosäätösarjan ja siihen ei todellakaan tarvita mitään 50e/h huoltomiestä....menet varaosatiskille ja pyydät uuden automaatiosäätösarjan eli hammassegmentin, hammassegmentin jousen, pidätin ja pidättimen jousi. uusi kytkinvaijerikin on tässä vaiheessa hyvä vaihtaa jos on vähänkin vaan sen näköinen.....se on tääs vaiheessa vielä helppo tehdä....itse jouduin irrottamaan kojelaudan alapuolelta sulakerasian,,,eli kaikki sen kiinnitysruuvit mistä se oli koriin kiinni niin irti...sitte kaikki piuhat irti ja annoin sen levätä vaan lattialla...en alkanu ruuvaamaan niitä johtoja mitkä menee suoraan akulle, turhaa. sen jälkeen....kytkimen päästä vaijeri irti, sen jälkeen polkimesta irti ja vaijeri nakata menemään, sen jälkeen siinä on se akseli jonka varassa liikkuu poljin ja luultavasti myös jarrupoljin....niiden polkimien välissä on erivärisiä muovisia holkkeja/sovitepaloja ja ne on myös erikokoisia että pistä tarkkaan mieleen mikä kuului mihinkäkin väliin...sen jälkeen akselin päästä lukkolevy irti...eli jarrupolkimen puolelta ja sitte kytkimen puolelta se vedetään pois koko akseli.....sitte vaihdat siihen polkimeen vaan se uuden hammassegmentin, pidättimen ja sen jousen....se hammassegmentin jousi on niin Paha-Setä että en voi edes sanoin kuvailla.
kokoamisvaiheessa poljin paikalle, akseli paikalle, sen jälkeen kytkinvaijeri paikalle (muista mitata jos hankit uuden että on täsmälleen samanmittainen kuin vanhakin) ja sitte alat taistelemaan sen hammassegmentin jousen kanssa.....se itse jousi tulee sen polkimen "sisäpuolelle"....eli ennen paikalle asennusta katsot sinne polkimen sisälle miten ja miten päin se jousi tulee sinne jotta muistat sitte siä auton sisällä ruuvatessa, jousen yläpää tulee tietenkin itse siihen muoviseen hammassegmenttiin joka pitää laittaa paikalle ennen polkimen asennusta akselille......
itse vedin narun polkimesta rattiin jotta poljin pysyy tiukasti ylhäällä...sitte laitoin polkimen alapuolelle peilin jotta näin sinne polkimen taakse edes jotain....sen jälkeen otin isot pihdit ja otin niillä kiinni jousen alapäästä ja poljinta vasten väänsin pihdeillä ja käänsin sen jousen alapään jotta se osuisi sille omaan hahloonsa. hankalaa se on...ja vielä hankalampaa siitä tekee hemmetin jäykkä jousi. sitten kun jousi on paikoillaan niin vaihdelaatikon päästä kytkinvaijeri takaisin kiinni ja sen jälkeen painelemaan kytkintä monia kertoja jotta se säätö asettuu kohdalleen....sen jälkeen sulakerasia paikoilleen ja avót taas säästyi satoja euroja.
MUISTA RASVATA KAIKKI OSAT ESIM. SYNTEETTISELLÄ VASELIINILLA. AINAKIN VAIJERI JA HAMMASSEGMENTTI!
Re: Kytkin ei irroita, jousi putosi jalkatilaan?
Lähetetty: 05 Elo 2009 15:04
Kirjoittaja iines
Thanks hyvistä ohjeista.
Arvasin ettei kyseessä ole kallis operaatio. Mutta sitäkin ikävämpi, kun ottaa huomioon työskentelyasennon.
Re: Kytkin ei irroita, jousi putosi jalkatilaan?
Lähetetty: 05 Elo 2009 21:10
Kirjoittaja Billie
itsellä oli auto pukeilla kun vaihtelin samalla vetoniveliä, helpotti hommaa perhana paljon.