Mondeo Zetec 1.8 -95 Nykii kylmänä; korjattu
Lähetetty: 30 Heinä 2009 17:19
Kattelin noita hakuja aikani ja ajattelin lähteä kokeilemaan kylmänä nykimisen korjaamista halvimmasta päästä. Tällä kertaa tärppäsi ekalla.
Ongelma oli, että kylmänä 1.8 zetec nyki varsinkin kakkosella aivan tolkuttomasti. Parin kilometrin päässä oleva moottoritien ramppikaan ei ollut mitään herkkua. Koneen lämmittyä nykiminen tasoittui ja hävisi lähes kokonaan. Vielä siihen jäi satunnainen nypytys pintakaasulla lämpimällä koneella.
Vihjeiden perusteella vika voisi olla ERG osissa, lambdassa, puolassa, kaasuläpän asentoanturissa jne. Helpoimmalta tarkistaa näytti kuitenkin MAF anturi, joten lähdin siitä.
Anturin liitin irti ja pari kolottua torx ruuvia pois. Anturi lähtee irti varovasti nostamalla. Ruiskin anturin lankoihin hieman CRCtä ja varovasti pumpulipuikolla putsasin niitä. Ja kas kummaa anturin lankojen väri muuttui mustasta valkoiseksi ja pumpulipuikon pää päinvastoin. Osat kiinni ja baanalle. Nykiminen hävis kuin veitsellä leikattuna. Halvin tekniikan korjaus ikinä
Tos on vielä kuvat sijainnista jos joku haluaa yrittää samaa. Varoituksen sana vielä, että anturi on herkkä ja langat ohuita. Ei kannata hosua.


Ongelma oli, että kylmänä 1.8 zetec nyki varsinkin kakkosella aivan tolkuttomasti. Parin kilometrin päässä oleva moottoritien ramppikaan ei ollut mitään herkkua. Koneen lämmittyä nykiminen tasoittui ja hävisi lähes kokonaan. Vielä siihen jäi satunnainen nypytys pintakaasulla lämpimällä koneella.
Vihjeiden perusteella vika voisi olla ERG osissa, lambdassa, puolassa, kaasuläpän asentoanturissa jne. Helpoimmalta tarkistaa näytti kuitenkin MAF anturi, joten lähdin siitä.
Anturin liitin irti ja pari kolottua torx ruuvia pois. Anturi lähtee irti varovasti nostamalla. Ruiskin anturin lankoihin hieman CRCtä ja varovasti pumpulipuikolla putsasin niitä. Ja kas kummaa anturin lankojen väri muuttui mustasta valkoiseksi ja pumpulipuikon pää päinvastoin. Osat kiinni ja baanalle. Nykiminen hävis kuin veitsellä leikattuna. Halvin tekniikan korjaus ikinä

Tos on vielä kuvat sijainnista jos joku haluaa yrittää samaa. Varoituksen sana vielä, että anturi on herkkä ja langat ohuita. Ei kannata hosua.

