Elikkäs ongelma seuraava: kytkin on naksunut aika paljon lähiaikoina (lähinnä poljin jää "jumiin" vaikka tuntuma pysyy samana joten kytkin toimii) ja on reagoinut lämpötiloihin, etenkin näin kesällä. Palauttaa ihan hyvin vaikka jää jumiin kun vaan vähän polkee kytkintä edes takas.
Tänään aamulla menin töihin niin ei mitään, melko normaalia menoa ja parkkeerausvaiheessa käsijarrun vaijeri sanoi itsensä irti (tod näk) mutta kytkin toimi ihan hyvin. Pääsin töistä niin huomasin n. >10cm kierrejousen koukkupäillä kuskin jalkatilassa ja yllättäen kytkin oli pohjassa eikä palauttanut joten oletin että vika on siinä. Kattelin hetken mihin jousen voisi ripustaa mutta en löytänyt mitään järkevää kohtaa + huoltotaidot ovat luokkaa peukalo keskellä kämmentä.
Käsijarrusta en tiedä mutta tuskin liittyy siihen kun kytkin toimi ihan "normaalisti" ennenkuin pistin koneen kiinni. Joten jos joku saattaisi tietää mistä puhun niin kenties apua löytyisi vai onko isompikin homma? Kytkinvaijeri vaikutti olevan kunnossa vielä.
Unohtui mainita että kyseessä -89 escort kaasarikoneella.
Escortin kytkimestä irronnut poljinvaijeri? vm. -89
Re: Escortin kytkimestä irronnut poljinvaijeri? vm. -89
No siltähän toi qlostaa että kytkimen automaattisäätö on mennyt kaput. Osat ei maksa just mitään (Ne saa varmasti **** MOTONETISTÄ **** ) mutta toi ei oo sitte mikään mieltä ylentävä remontti tehä, joten jos remonttitaidot on keskellä kämmentä nii kannattaa varmasti asioida autokorjaamolla ton vaivan kanssa.
Tota käsijarruvaijerijuttua mä en tajunnu kyllä ollenkaan
Tota käsijarruvaijerijuttua mä en tajunnu kyllä ollenkaan

Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Escortin kytkimestä irronnut poljinvaijeri? vm. -89
Sitä meinasin että se on "kaput". Kahva ei jäänyt käteen mutta käsijarru on olematon. Siihen viittasin kun tapahtui "yhtäaikaa" kuin tää polkimen jumitus. Mutta kiitoksia, ainoo vaan et joutuu sitten hinata ajokin koska tuskin osaan tehdä mitään. Ja se maksaa..Krisse kirjoitti:Tota käsijarruvaijerijuttua mä en tajunnu kyllä ollenkaan

Re: Escortin kytkimestä irronnut poljinvaijeri? vm. -89
ei ei ei ei!!!!! vaihdoin itse juuri omaan escorttiini (-92) kytkimen automaatiosäätösarjan ja siihen ei todellakaan tarvita mitään 50e/h huoltomiestä....menet varaosatiskille ja pyydät uuden automaatiosäätösarjan eli hammassegmentin, hammassegmentin jousen, pidätin ja pidättimen jousi. uusi kytkinvaijerikin on tässä vaiheessa hyvä vaihtaa jos on vähänkin vaan sen näköinen.....se on tääs vaiheessa vielä helppo tehdä....itse jouduin irrottamaan kojelaudan alapuolelta sulakerasian,,,eli kaikki sen kiinnitysruuvit mistä se oli koriin kiinni niin irti...sitte kaikki piuhat irti ja annoin sen levätä vaan lattialla...en alkanu ruuvaamaan niitä johtoja mitkä menee suoraan akulle, turhaa. sen jälkeen....kytkimen päästä vaijeri irti, sen jälkeen polkimesta irti ja vaijeri nakata menemään, sen jälkeen siinä on se akseli jonka varassa liikkuu poljin ja luultavasti myös jarrupoljin....niiden polkimien välissä on erivärisiä muovisia holkkeja/sovitepaloja ja ne on myös erikokoisia että pistä tarkkaan mieleen mikä kuului mihinkäkin väliin...sen jälkeen akselin päästä lukkolevy irti...eli jarrupolkimen puolelta ja sitte kytkimen puolelta se vedetään pois koko akseli.....sitte vaihdat siihen polkimeen vaan se uuden hammassegmentin, pidättimen ja sen jousen....se hammassegmentin jousi on niin perkeleellinen että en voi edes sanoin kuvailla.
kokoamisvaiheessa poljin paikalle, akseli paikalle, sen jälkeen kytkinvaijeri paikalle (muista mitata jos hankit uuden että on täsmälleen samanmittainen kuin vanhakin) ja sitte alat taistelemaan sen hammassegmentin jousen kanssa.....se itse jousi tulee sen polkimen "sisäpuolelle"....eli ennen paikalle asennusta katsot sinne polkimen sisälle miten ja miten päin se jousi tulee sinne jotta muistat sitte siä auton sisällä ruuvatessa, jousen yläpää tulee tietenkin itse siihen muoviseen hammassegmenttiin joka pitää laittaa paikalle ennen polkimen asennusta akselille......
itse vedin narun polkimesta rattiin jotta poljin pysyy tiukasti ylhäällä...sitte laitoin polkimen alapuolelle peilin jotta näin sinne polkimen taakse edes jotain....sen jälkeen otin isot pihdit ja otin niillä kiinni jousen alapäästä ja poljinta vasten väänsin pihdeillä ja käänsin sen jousen alapään jotta se osuisi sille omaan hahloonsa. hankalaa se on...ja vielä hankalampaa siitä tekee hemmetin jäykkä jousi. sitten kun jousi on paikoillaan niin vaihdelaatikon päästä kytkinvaijeri takaisin kiinni ja sen jälkeen painelemaan kytkintä monia kertoja jotta se säätö asettuu kohdalleen....sen jälkeen sulakerasia paikoilleen ja avót taas säästyi satoja euroja.
MUISTA RASVATA KAIKKI OSAT ESIM. SYNTEETTISELLÄ VASELIINILLA. AINAKIN VAIJERI JA HAMMASSEGMENTTI!
edit...mäkään en tajunnu kyl tota käsijarruvaijeri hommaa...mutta jos se on poikki niin vaihda uusi....vielä helpompi kuin tuo edellämainittu...muutaku pakoputken suojapellit huitsin nevadaan ja takarummut auki. täts it.
kokoamisvaiheessa poljin paikalle, akseli paikalle, sen jälkeen kytkinvaijeri paikalle (muista mitata jos hankit uuden että on täsmälleen samanmittainen kuin vanhakin) ja sitte alat taistelemaan sen hammassegmentin jousen kanssa.....se itse jousi tulee sen polkimen "sisäpuolelle"....eli ennen paikalle asennusta katsot sinne polkimen sisälle miten ja miten päin se jousi tulee sinne jotta muistat sitte siä auton sisällä ruuvatessa, jousen yläpää tulee tietenkin itse siihen muoviseen hammassegmenttiin joka pitää laittaa paikalle ennen polkimen asennusta akselille......
itse vedin narun polkimesta rattiin jotta poljin pysyy tiukasti ylhäällä...sitte laitoin polkimen alapuolelle peilin jotta näin sinne polkimen taakse edes jotain....sen jälkeen otin isot pihdit ja otin niillä kiinni jousen alapäästä ja poljinta vasten väänsin pihdeillä ja käänsin sen jousen alapään jotta se osuisi sille omaan hahloonsa. hankalaa se on...ja vielä hankalampaa siitä tekee hemmetin jäykkä jousi. sitten kun jousi on paikoillaan niin vaihdelaatikon päästä kytkinvaijeri takaisin kiinni ja sen jälkeen painelemaan kytkintä monia kertoja jotta se säätö asettuu kohdalleen....sen jälkeen sulakerasia paikoilleen ja avót taas säästyi satoja euroja.
MUISTA RASVATA KAIKKI OSAT ESIM. SYNTEETTISELLÄ VASELIINILLA. AINAKIN VAIJERI JA HAMMASSEGMENTTI!
edit...mäkään en tajunnu kyl tota käsijarruvaijeri hommaa...mutta jos se on poikki niin vaihda uusi....vielä helpompi kuin tuo edellämainittu...muutaku pakoputken suojapellit huitsin nevadaan ja takarummut auki. täts it.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220