Sivu 1/1

Focus taka-alapoikittaistukivarsien vaihtokysymys

Lähetetty: 23 Heinä 2009 19:15
Kirjoittaja S-P-H
Olipa vaikeaselkoinen otsikko, mutta nämä pitäisi vaihtaa mun auton perään, eli mk1 farkku
focuksee:

Kuva

The Ford huolto sanoi, että kiinnittäessä on mahdollisuus säätää kiinnityskohtaa, joka
toisinsanoen pistää pyöränkulmat pieleen. Yleensä en kyseenalaista heitä, mutta kun itte
könysin auton alla, niin en kyllä nähnyt minkään sortin liikutteluvaraa pulttien ympärillä.
Voi olla, että kun pultit ottaa irti, niin sieltä paljastuukin jokin säätövara, mutta
tässä tuleekin se itte kysymys: eli onko toi vaan plug & play eikä vaikuta pyöränkulmiin
vai onko se todella niin, että asentamisen jälkeen pitää käydä suuntauttaa?

Ja kuten huomaa, en ole mikään autoinssi. Opettelua jokainen korjaus. :)

Re: Focus taka-alapoikittaistukivarsien vaihtokysymys

Lähetetty: 23 Heinä 2009 21:28
Kirjoittaja focst
ei mitään säätöjä näissä kuvassa olevissa varsissa..saattaa olla tympeät vaihtaa monesti pultti ruostunut kunnolla helaan kiinni.. :?

Re: Focus taka-alapoikittaistukivarsien vaihtokysymys

Lähetetty: 27 Heinä 2009 21:01
Kirjoittaja msanta
Löytyypä säätö ainakin alimmaisesta poikittaistuesta, sen sisimmässä päässä on epäkeskoprikat, joilla tukivartta voi säätää. Ongelmana on pultti, joka on yleensä ruostunut kiinni helaansa, joten säätö ei onnistu. Vaihdoin omaani uuden poikittaisen tuen , koska pyöränpuoleinen hela oli kulunut väljäksi ja rengas kului nopeasti.
Tuki piti irroittaa katkaisemalla molemmat kiinnityspultit kulmahiomakoneen katkaisulaikalla.
Ostin uuden tuen Tero Anttila Oy:stä ( yritys löytyy täältä: http://www.teroanttilaoy.fi/

Re: Focus taka-alapoikittaistukivarsien vaihtokysymys

Lähetetty: 29 Heinä 2009 10:43
Kirjoittaja S-P-H
Tuo kuvassa oleva on nimenomaan alempi. Taas tulee puolesta ja vastaan, että säätö on =)
Kyselin noiden vaihdolle hintaa muutama viikko sitten. Hinta oli pitkälle toista sataa ja sitten
jatkuisi tuntivelotuksella, jos ne onkin pahasti jumissa..sillä hain noi motonetistä itte ja
ajatuksena olis vaihtaa ne ja käyttää sitten suuntauksessa. Toki tuokin lopulta satasen homma
ja omaa hikeä/tuskaa.

Toisessa threadissa sanoinkin vaihdon syyn, eli siellä on väljää (puslat entiset) ja auto muljuu
puolelta toiselle urien yli ajettaessa risteyksissä..tai kynnyksien yms. Jotakuta muuta ei
välttämättä haittais yhtään, mutta itte en voi sietää semmosta lullaa.

Re: Focus taka-alapoikittaistukivarsien vaihtokysymys

Lähetetty: 29 Heinä 2009 14:29
Kirjoittaja ekn1
Oletko katsonut korjausoppaasta? Siellähän lukee aina alustaosien vaihdon "Refitting" -osassa, tarvitaanko lopuksi ohjauskulmien tarkistus/säätö. Toisaalta, jos vaihdat osat itse, niin näethän toki siinä samalla onko niissä mitään säätöä vai ei. Jos on niin sitten voit viedä auton remontin jälkeen ohjauskulmien säätöön.

Ohjauskulmien säädön saa muuten monesta paikasta reilusti alle satasella. Aina kannattaa kilpailuttaa.

Re: Focus taka-alapoikittaistukivarsien vaihtokysymys

Lähetetty: 29 Heinä 2009 16:56
Kirjoittaja focst
otetaan uusiksi siis siinä kuvassa olevassa varressa ei ole säätöä ei siis välttämättä tarvitse säätöä.. säätö sijaitsee alatukivarren mihin takajouset vastaa sisäpäässä epäkeskot rikat ja pultti läpi..mutta ainahan ois tietysti alustan osien vaihdon jälkeen tarkastuttaa pyöräkulmat..

Re: Focus taka-alapoikittaistukivarsien vaihtokysymys

Lähetetty: 05 Elo 2009 20:43
Kirjoittaja S-P-H
Näinhän se juuri oli, että korjausoppaassa luki vastaus mun kysymykseen ihan selkeästi.
Aikasemmin selasin sen kohdan läpi kirjasta, mutta puusilmänä :shock: en huomannu sitä
kappaletta ollenkaan. Eräässä paikassa Tampereella on suuntaus noin 60e. Enpä taida itte
lopulta edes vaihtaa noita vaan vien jonnekin pajalle, jossa saavat lopuksi säätää kulmat.
Ostin noi palikat motonetistä, pari kymppiä kappale. Laittakoot ne kiinni.

Ärsyttää, kun suoraa ajettaessa toi KW:n alusta on ok, mutta sivuttaispompuissa yms se nylke
tulee esiin, kun muut osat on vanhoja..