Sivu 1/2

Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 16 Heinä 2009 14:54
Kirjoittaja Heinämies
Miten onnistuu ohjauksen päivittäminen tehostamattomasta tehostetuksi? Mitä osia siihen tarvitaan? Onko suuritöinenkin projekti, vai pääseekö helpommalla jos vaihtaa 165 renkaat 155 kokoon?

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 16 Heinä 2009 18:13
Kirjoittaja Beornegar
Hammastanko, pumppu, pumpun säiliö ja muistaakseni ratin akselin päähän piti vaihtaa tai lisätä jokin palanen. Ostat halvalla tehostetun Sierran ja katsot siitä mitä eroa sun Sierraas on :D Sitten vaan vaihtelet osat. Ei se hirveän hankalaa ole, mutta kyllä siinä tekemistä riittää yli tunniksi :wink:

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 16 Heinä 2009 18:57
Kirjoittaja BlackEscort
Siis jos ostaa käytetyt palikat kandee pyytää se pätkä siihen ohjaus akseliin mukaan kun on omansa tehostetussa eikä se käy tehostamattomasta. Ja yleensä ei sitä akselin pätkää löydä mistään erikseen. Muuta kuin ostat dokkiin tarkotetun pumpun ja ohjauksen, pitäis mennä parin tunnin työllä paikoillee heittämällä.

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 16 Heinä 2009 21:26
Kirjoittaja Heinämies
Onko noista tarvittavista osista mitään kuvia?

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 18 Heinä 2009 14:41
Kirjoittaja Heinämies
Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin tuon manuaalin sivulla 17 on kuvat tavallisesta (manual steering) ohjauksesta ja tehostetusta (power steering), onko näin?

http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-11.pdf

Samoja osia tuossa kuvassa näyttäisi olevan raidetangot (tie-rod), niiden päät ja suojakumit (gaiter). Lisäksi tarvitsen tuon sivun 18 pumpun, eikö vaan? Oliko siinä kaikki?

Pärjääkö noiden kahden sivun ohjeita noudattamalla?

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 18 Heinä 2009 15:03
Kirjoittaja Heinämies
BlackEscort kirjoitti:Siis jos ostaa käytetyt palikat kandee pyytää se pätkä siihen ohjaus akseliin mukaan kun on omansa tehostetussa eikä se käy tehostamattomasta. Ja yleensä ei sitä akselin pätkää löydä mistään erikseen.
Tarkoittaa varmaan tuota pätkää?

Kuva

Löytyykö konehuoneessa paikka pumpulle ja sen säiliölle? Tuossa manuaalissa näytti kuin pumppu käyttäisi hihnan pyörimisvoimaa laturin ym. kanssa... "hihnapaikat" on tuossa kyllä jo varattuina.

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 18 Heinä 2009 22:05
Kirjoittaja samiharju
155 rengas ei kyllä ole kyllä yhtään kevyempi kääntää kun 165mm XD

sierrassa ja scorpiossa on keskenään samanlaiset hammastangot ja pumput. raidetangot on eri, mut ne taas passaa tehostetusta tehostamattomaan. hammastangon suojakumit on oltava mallia tehostettu tai joutuu kyhentämään sisäpäästä aavistuksen verran vanhoja, jos ei uusia ole tai ei jaksa irrottaa turhaan raidetangon ulkopäitä kumin takia. kulmatkin pysyy about kohdallaan vaikka hyvä ne olis rumban jälkeen tarkistaa.

tarviit:

-tehostettu hammastanko letkuineen, mukaanlukien se pikkupätkä ohjausakselia, sierrasta tai scorpiosta (ei väliä vuosimallilla)
-tehostinmallin laturinhihna/hihnat
-tehostimen pumppu jalkoineen ja säiliöineen HUOM! pumppu/jalka/säiliö vaihtuu moottorin mukaan eli erilainen OHC/V6/DOHC malleissa, joten jos autosi on DOHC sierra niin tarviit pumpun ja muut osat DOHC sierrasta tai DOHC scorpiosta.

vaihtotyö suunnilleen näin: auton etupää pukeille, 10mm avaimella ohjausakselin "kolmiosta" pultti löysälle, hammastangon suojakumit sisäpäästä irti, putkipihdeillä tms raidetangon sisäpäät irti hammastangosta, 17 vai oliko se 19mm avaimella hammastangon kiinnityspulitt (2kpl) irti ja nyppäät vanhan tangon pois. Uusi takaisin päinvastaisessa järjestyksessä, MUISTA kiristää se ohjausakselin pultti!!!. sitten vain se pumppu jalkoineen moottorin kylkeen kiinni, hihnat paikalleen ja ATF öljyä tehostimen säiliöön, auto käyntiin ja kääntelet muutaman kerran rattia laidasta laitaan, tarkista öljymäärä lopuksi.

joissain malleissa laturin joutuu irrottamaan ja asentamaan pumpun jalkaan sen kiinni, mutta ei se ole mikään iso vaiva.

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 18 Heinä 2009 22:13
Kirjoittaja samiharju
niin se tehostimen pumppu pyörii samalla remmillä kun laturi ja vesipumppu, kutosessa ja ohc:ssa kaksi kiilahihnaa, dohc:ssa moniurahihna.

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 18 Heinä 2009 23:17
Kirjoittaja Heinämies
Jes! Paljon kiitoksia selkeistä ohjeista! :D

Pitää alkaa kyseleen Kymenlaakson ja lähiseudun romiksilta jos ei nettiauto.comin varaosapuolella ole tarjontaa.

Mikä on sellainen realistinen noin-hinta mihin tuossa hankinnassa on syytä varautua, eli siis tehostettu hammastanko tilpehööreineen + pumppu jalkoineen ja säiliöineen?

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 19 Heinä 2009 09:33
Kirjoittaja samiharju
50-80e. laita nyt ostoilmoitus mieluummin vaikka tämän foorumin o/m palstalle, voittaa romiskierroksen ja nettivaraosan 6-0..

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 19 Heinä 2009 09:34
Kirjoittaja NiceMan
Taneliin kiinostaisi tosin pumpu pitäis laittaa vasemmalle puolen...

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 19 Heinä 2009 11:49
Kirjoittaja samiharju
2wd cossun pumppu jalkoineen sopinee Taunukseen ohc:n kaveriksi kun on kiilahihnamalliakin vielä. tangon kanssa joutuukin pähkäilemään, onhan Taunukseen ollut optiona tehostettua ohjausta vaan aika harvinainen on, yhtä sellaista olen päässyt ajamaan, oli tuotu ulkomailta muuttoautona joskus..

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 19 Heinä 2009 20:47
Kirjoittaja NiceMan
Onkos se imusarjan puolella? PAkosarjan puolella ei ole tilaa.

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 19 Heinä 2009 22:29
Kirjoittaja samiharju
cossun pumppu tulee nimenomaan kuskin puolelle ja alas niihin lohkon hukkareikiin. kun cossussakin on se turbo perskeles tehostimen tiellä.. :-)

edelleen oikeanlaisen hammastangon löytäminen on se isompi vaiva..

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 19 Heinä 2009 23:19
Kirjoittaja NiceMan
samiharju kirjoitti:cossun pumppu tulee nimenomaan kuskin puolelle ja alas niihin lohkon hukkareikiin. kun cossussakin on se turbo perskeles tehostimen tiellä.. :-)

edelleen oikeanlaisen hammastangon löytäminen on se isompi vaiva..
Ok,. sama vika--- Turbo tiellä...

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 24 Heinä 2009 18:26
Kirjoittaja Heinämies
samiharju kirjoitti:50-80e. laita nyt ostoilmoitus mieluummin vaikka tämän foorumin o/m palstalle, voittaa romiskierroksen ja nettivaraosan 6-0.
Ainakin paikallinen romis pyytää koko satsista sen verran suolaista hintaa, että jos halvemmalla ei keneltäkään löydy niin jätän sikseen koko homman.

Äijä oikein luetteli että "niin... siihenhän tulee hammastanko ja kaikki letkut ja pumputkin. Niin ja säiliöt... Kyllä siitä pitää ainakin 250 euroo saaha...". V1ttu imekööt sitä hammastankoaan tsaakeli :twisted: . No... romis on liikeyritys jonka olemassaolon tarkoitus on jos ei silkka voiton tuottaminen niin ainakin omistajansa elättäminen.

Mutta jos tuolla 50-80e hinnalla joku myy niin voin hakea vähän kauempaakin.

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 27 Heinä 2009 22:05
Kirjoittaja Heinämies
Yksi tämän hintahaarukan tarjous onkin jo :wink: .

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 27 Heinä 2009 22:41
Kirjoittaja tommi.r
samiharju kirjoitti:cossun pumppu tulee nimenomaan kuskin puolelle ja alas niihin lohkon hukkareikiin. kun cossussakin on se turbo perskeles tehostimen tiellä.. :-)

edelleen oikeanlaisen hammastangon löytäminen on se isompi vaiva..
Cossun telineeseen käy myös dohc 8venasen pumppu ja on vissiin samakin vielä, näillä muutin omaan prokkikseen tehostimen kuskin puolelle, niinkuin se on cossussakin. Letkut joutui tietysti hommaamaan myös ja säiliön.

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 07 Elo 2009 20:34
Kirjoittaja Heinämies
Heinämies kirjoitti:Miten onnistuu ohjauksen päivittäminen tehostamattomasta tehostetuksi? Mitä osia siihen tarvitaan? Onko suuritöinenkin projekti, vai pääseekö helpommalla jos vaihtaa 165 renkaat 155 kokoon?
Tänään sain tähän vastauksen: Ei onnistu tehostetun ohjauksen asentaminen kaasaridokkiin :evil: !

Kävin katsomassa yhtä "pakettia" jossa siis kaikki. Siinä konehuoneiden rakennetta vertaillessa ja kartoittaessa mikä mihinkin sopii, huomattiin että kaasaridochin koneen lohkossa ei edes ole minkäänlaisia paikkoja ohjaustehostimen pumpulle ja lohko oli muutenkin erilainen. Homma tsekattiin siis todella tarkkaan ja ei voinut kun todeta että voi kettu... Ilmeisesti DOHC-kaasarimyllyä ei ole koskaan edes valmistettu tehostetulla ohjauksella. Tehostetussa Sierrassa ohjaustehostimen pumppu hihnarullineen on laturin alapuolella. Omassani ei siinä kohtaa, sen enempää kuin muuallakaan ollut mitään mihin tuota pumppua voisi edes teoriassa haaveilla sovitettavan.

Jos joku tietää varmuudella kertoa että nyt katsoimme ihan väärin ja että kyllä se ruiskudockin ohjaustehostin sinne asentuu, niin "rautalankamalli" kehiin vaan :wink: .

Helppoa vetää johtopäätös ettei kaasarikoneen päivitys ruiskuksikaan onnistu vaan se menisi vaihtoon koko mylly.

Täytyy siis tuon Sierran kanssa tyytyä siihen mikä se nyt on. Edellinen auto, Volvo 240 ilman tehostinta oli sitä "kevyempi" ohjata mitä kapeampi rengas. Pitänee ostaa ne ABC-huoltsikan GT Radialit koossa 155x13 ja toivoa että ohjaus "kevenee" .....

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 11 Elo 2009 00:02
Kirjoittaja samiharju
nyt en jaksa uskoa ettei sopisi.. mutta eipä ole kaasarikonetta vierellä josta vertailla..

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 11 Elo 2009 12:43
Kirjoittaja Heinämies
Kyllä se kaasarimylly näytti kokonaisuudessaan olevan "päästä varpaisiin" hieman erilainen kuin ruiskumylly. Onko siis kaasarikonetta koskaan tehty tehostetulla ohjauksella, vai onko tehostin tullut vain ruiskukoneisiin? Onko kellään tästä varmaa tietoa?

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 11 Elo 2009 18:52
Kirjoittaja emax
Jännä homma. Oliko siinä kaasarilohkos edes paikkoja mihin voisi tehdä reijät ja jengat sille pumpulle?

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 11 Elo 2009 23:12
Kirjoittaja samiharju
kunhan nyt vain varmistelen, eihän nyt vain ole mennyt sekaisin ohc/dohc/cvh koneet keskenään? että molemmat - ruisku ja kaasarikone - ovat dohc koneita eli "Dagenham I4"?

on kaasari-dohc sierrojakin tehostetulla ohjauksella.

olisko muuten niin, että joku esim laturin rauta pitää irrottaa lohkosta ja sit laittaa siihen tilalle pumpun teline, johon taas laturikin sopii?

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 13 Elo 2009 18:53
Kirjoittaja Heinämies
samiharju kirjoitti:olisko muuten niin, että joku esim laturin rauta pitää irrottaa lohkosta ja sit laittaa siihen tilalle pumpun teline, johon taas laturikin sopii?
Pystytkö noiden kuvien perusteella antamaan vastauksen?

Kuva Kuva

Se mitä kävin katsomassa oli ruisku-dohc koneesta. Asia nimenomaan varmisteltiin ja osien omistaja kävi täältäkin lukemassa nämä asiaa käsittelevät viestiketjut. Koneen lohko oli kuitenkin paljon suurempi ja muodoltaan aika neliskanttinen, kun se tässä on tuollainen "soikio".

Re: Tehostamattomasta tehostetuksi

Lähetetty: 13 Elo 2009 19:39
Kirjoittaja Beornegar
Niin, satuitteko katsomaan on ohjaustehostimen pumpun telineessä ylimääräistä koloa johon tuon laturin saisi kiinnitettyä? Tai olisiko siihen mahdollista tehdä sellainen?