Ford focus 1.8td vm99 jakopään hihnan vaihto+ eberin korjaus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jani3244
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Heinä 2009 20:12

Ford focus 1.8td vm99 jakopään hihnan vaihto+ eberin korjaus

Viesti Kirjoittaja Jani3244 »

Olis kyseiseen autoon hihnan vaihto edessä, sitä kyselisin että onko porukka käyttäny alkuperäisiä vai tarvike osia jakopäähän? kumpi kannattaa laitaa? mitä muuta kannattaneen vaihtaa jakopään vaihdon yhdeydessä, stefoja yms?

autossa on luultavasta alkuperäinen eberi. Siihen ei tule mitään virtaa minikellolle, yksi sulake (a25) sijaitsee akulta lähtevässä johdossa mikä menee eberin mustaan rasiaan, se on ehjä.. voiko siellä jossain olla piilossa vielä sulakkeita vai mistä alkaisi vikaa etsimään? :oops:
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Ford focus 1.8td vm99 jakopään hihnan vaihto+ eberin korjaus

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mulla on just parhaillaan menossa kaffipaussi oman -03 tddi focuksen jakopäärempan välillä.

itse hain fordilta jakohihnasarjan joka oli mielestäni niin halpa etten edes harkinnut harakiriosia.. jotain 100e luokkaa, alennuksista riippuen. paketissa siis hihna ja kiristinrulla, sekä asennusohjeet ja kuvat erikoistyökaluista.

http://www.netikka.net/samih/focusremmi2.jpg

yllättävän hyvin on tilaa askarrella, kun ensin purkasi pois sisälokasuojan, pohjapanssarin, välijäähyn ja moottorinkorvakkeen, motti pitää siis tukea jollain siksi aikaa. (mun näkemys aiheesta http://www.netikka.net/samih/focusremmi1.jpg)

tarviit kolme "erikoistyökalua" eli 10cm pätkän 6mm lattaa jolla nokka-akseli lukitaan kanteen, M10 pultista tehtävissä olevan erikoistyökalun josta on onneksi kuva ohjepaperissa, se tulee lohkon kyljessä olevan pultin tilalle ja sitä vasten käännetään kampi kohdalleen, jonka jälkeen lukitaan startin reiästä kolmannella erikoistyökalulla vauhtipyörä kohdalleen. kohdistustappi ei siis lukitse paikalleen, se vain ilmoittaa koska on kohdallaan.. hassua sinänsä (?). Kohdistustapin paikalleen saamiseksi ruuvasin ilmastoinnin kompuran ja laturin kardaanin pois paikoiltaan.

sain juuri viimeisenkin erikoistyökalun tehtyä, joten menen seuraavaksi irrottamaan vanhan remmin. nokka-akseli näyttäisi kulkevan noin 4-5 minuuttia jäljessä, sen saa nyt samalla kohdistettua paikoilleen.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Ford focus 1.8td vm99 jakopään hihnan vaihto+ eberin korjaus

Viesti Kirjoittaja samiharju »

No joo, remmiremppa valmis ja auto käy, vaan ei aivan ongelmitta..

Vaikka toimin täysin Autodatan ja mukana tulleen ohjeen mukaisesti, "Käännä moottori hetkeä ennen 1. yläkuolokohtaa, aseta ajoitustyökalu reikään ja käännä moottoria myötäpäivään kunnes se pysähtyy työkaluun, tämän jälkeen lukitse vauhtipyörältä alakerta lukkoon ja aseta nokka-akselin takapäähän erikoistyökalu..." moottori kyllä pysähtyi erikoistyökalun kohtaan mutta sen pystyi kääntämään vastapäivään ilman mitään estettä, mutta ohjeessa puhuttiinkin että käännä myötäpäivään kunnes pysähtyy.. lukitsin vauhtipyörän kuten ohjeessa, huomasin nokan olevan kelloasteikolla noin 5min jäljessä. Ajattelin että kai se on vain vähän väärässä kohdassa, säädin ohjeen mukaan kohdalleen, kasasin remmin kiinni, pyörittelin räikällä moottoria ja KOPS - eipäs pyörikään ympäri asti! pari puhelinsoittoa ja järkeilyä hetki, alakerta takaisin jumituksiin ja käänsin nokan "korvakuulolta" samaan misäs oli vanhallakin remmillä, kasasin ja johan pyörii.

lähti heti nätisti käyntiin eikä mitään normaalista poikkeavaa. ajamassa en vielä käynyt kun on muitakin huoltohommia vielä tekemättä.

summa summarum: ensi kerralla en edes tarjoa sitä ajoitustyökalua reikäänsä, ei tarvii purkaa ilmastoinnin kompuraa eikä laturin kardaania pois, käännän vain nokan kohdalleen, lukitsen sen 6mm latalla ja jumitan alakerran startin reiästä paikalleen, vaihdan remmin ja olen tyytyväinen.. :-)
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Ford focus 1.8td vm99 jakopään hihnan vaihto+ eberin korjaus

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jepjep.. uusi jakoremmin kiristinrulla antautui.. onneksi auto oli vielä tallissa! käytin varttin verran tyhjäkäyntiä ensin autoa siistiessäni, kun olin ajamassa autoa ulos alkoi kova rapina konehuoneesta.. äkkiä paikat auki, jakoremmi oli löysällä, kiristin antautuneena!

Kasasin seuraavana päivänä vanhalla kiristimellä nyt käyttäen lainaamaani kohdistustappia. ei muita vaurioita, luojan kiitos..
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Ford focus 1.8td vm99 jakopään hihnan vaihto+ eberin korjaus

Viesti Kirjoittaja juhve »

moottoria voi nostaa nyös tunkilla öljypohjasta nii ei tarvii tellinkejä kunhan on jotain pehmeetä tunkin nokassa.

alapään voi myös lukita ilman mitään erikoistyökaluja kun lukitsee syöttöpumpun eikä nokka-akselia tarvi lukita. syöttöpumpun kyljessä on pultti kun sen alta ottaa palikan pois ja ruuvaa pultin kii niin pumppu on lukittu
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Re: Ford focus 1.8td vm99 jakopään hihnan vaihto+ eberin korjaus

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

300tkm lähenee (279 nyt). mitä remontteja olette tehneet/teettäneet ?
seuraavia ajattelin itse (luettuani muutamia viestiketjuja)
- jakoremmin vaihto
- vesipumpun vaihto
- apulaitehihna ja kiristyspyörät (joku rulla kahisee jo siitä hieman ennakoituna jakoremo)
- laturi

myös työkaluja pitää joskus huoltaa.. pelin pitäisi laulaa vielä muutama vuosi ja mittarissa on silloin jokatapauksessa yli 300.
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
msanta
Viestit: 160
Liittynyt: 01 Touko 2006 20:58

Re: Ford focus 1.8td vm99 jakopään hihnan vaihto+ eberin korjaus

Viesti Kirjoittaja msanta »

Juuri samat työt on tullut tehtyä Focukseen ja hyvin pelittää. Laturi kestää tuon 300 tkm, jonka jälkeen se kannattaa vaihtaa kunnostettuun. Avasin omastani laturin ja liukurenkaat olivat aivan loppuun kuluneet. Laturin kardaaniakselissa on kaksi laakeria, jotka kannattaa vaihtaa laturin vaihdon yhteydessä.
Apulaitehihna pyörittää vesipumppua hihnan selkäpuolella ja lisäksi on kaksi kiristysrullaa, joihin saa myös laakerit vaihdettua. Muovisen pyörän kohdalla täytyy hieman kovertaa laakerin poiston esteenä oleva muoviharjaa ja sitten vaan uusi laakeri painetaan varovasti liiman kanssa paikoilleen.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
fiiikus
Viestit: 131
Liittynyt: 17 Helmi 2005 22:48

Re: Ford focus 1.8td vm99 jakopään hihnan vaihto+ eberin korjaus

Viesti Kirjoittaja fiiikus »

päätin sitten teettää 280tkm kohdalla noi.
- jakohihna
- vesipumppu (pientä orastavaa vuotoa)
- laturin vaihdoin purkaamolta haettuun (oletettavasti vaihdettu) - kas omassa KUORI HALKI (Marelli)
- alimmainen apulaite "taittopyörä".

kaikki ylimääräinen kahina katosi ja kone "tikkaa" kuin uutena. nyt sitten peukku pystyyn että syöttöpumppu kestää ns. maaliin asti. voi olla että peli laulaa 1. omistajan toimesta paaliin asti.

täytyy sanoa että tähän mennessä olen ollut 10 sitten tekemääni hankintaan tyytyväinen - toistaiseksi. kilometreihin nähden ylimääräisiä korjauksia on ollut vähän. vasta toinen raidetangon pää (nyt), yksi turbon haitariletku (200tkm), 3 takapyörän laakeria ja kasa vetareita (takuuseen silloin kauan sitten) ja yksi käsijarrun vaijeri (240tkm?) aijuu etu+takajarrut (200tkm) - niiin ja hehkut (260tkm pari pimeenä) ja eberin hehkutulppa (>200tkm)
[2019] Focus-03 1.6 (230 tkm>), S-max-08 tdciA (236 tkm>) + Esco mk1 4D + Esco mk1 2D + Sierra mk1 ..
[2017] Focus-99 1.8 tddi (346tkm > myyty), Focus-03 1.6 (164tkm>), S-max-08 tdciA (169tkm>) + Esco mk1 4D + ..
Vastaa Viestiin