Sivu 1/2

mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 12 Heinä 2009 19:54
Kirjoittaja bluelite
Eli mittasin tuon anturin kun alfamerin korjausoppaassa mainitaan että arvot pitäisi olla 400-6000 ohmia.

Nyt kun mittasin mittarilla (asennossa "20K") antoi mittari lukemat 0.90->3.8 ohmia.
Tuolla "20K" alueella oli ainut vaihtoehto mitata kun muuten mittari ei osannut näyttää mitään arvoa.
Paitsi jos mittas alueella "200" niin lähti nousemaan 800 ohmista ~1800ohmiin ja sitten näytti pelkkää ykköstä sen jälkeen.



Eli sanokaas ny sähkön ihmemiehet että mitä tuosta pitäisi päätellä? :)

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 13 Heinä 2009 13:08
Kirjoittaja BlackEscort
Jos ei ollut kuollutta kohtaa niin päättelisin että potikka toimii. Onko montussa jotain vikaakin???Noihin korjuuoppaiden arvoihin en lähtis ensimmäisenä luottamaan. Sit mittaat maa puolen vielä ettei sielläkään ole pimeänä mikään kohta. Eli(maa ja signal) niin et vastusarvo pienenee läpän avautuessa. Ja samanlaista arvoa pitäis löytyä + puolelta kuin - puoleltakin mutta päin vastoin.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 13 Heinä 2009 17:39
Kirjoittaja bluelite
Juu on ollut vähän ongelmia, tein tästä kaasuläpän sähköpuolesta oman threadin kun tuo edellinen menee vähän ohi tästä jutusta( viewtopic.php?f=4&t=23415 )

ajattelin vain että eikös nuo arvot ole kuitekin aika kaukana siitä mitä opas mainitsee sen olevan?
Olis kiva vain saada näin aluksi mittarilla selkoa siihen että onko edes mahdollista että se on rikki kun anturia ei saa erikseen ja koko kaasuläppä runko antureineen maksaa sen 150€. Tulee halvemmaksi mittailla ensin :)

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 14 Heinä 2009 08:03
Kirjoittaja TeRoK
nii noi sun arvot on sitte kilo-ohmeja.

eli 900-3800ohmia. Ei ne niin kauheesti nyt heitä.
Voltithan noissa on mikä ratkaisee.
Olisko ollu joku 0,5V tyhjäkäynnilä ja n. 5V kaasupohjassa. ja lineaarinen nousu sillä välillä.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 14 Heinä 2009 12:28
Kirjoittaja GeeTee-
Eli sinne pitäis tulla n. 5V (pinni 1) kun sytytysvirta on päällä, ja sitten pinneistä 2 ja 3 pitäis saada lukemat 0,9V läppä kiinni ja 4,5V läppä auki. Ja semmonen tasanen jännitteen vaihtelu tolla välillä kun auot läppää.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 15 Heinä 2009 17:06
Kirjoittaja bluelite
Ok, pitänee tesmata tuo jossain vaiheessa.

Tänään tuli testailtua ilmastointia vähän enemmän aiheeseen liittyen, kun auto toimi lähes normaalisti töistä tultaessa.

Eli ilmastointi=off -> toimi lähes normaalisti, kiihty hyvin eikä pätkinyt.
Ilmastointi=ON -> melko karkeaa nykimistä. Esim nopeuden ollessa 80km/h, vaihtaa vitoselta neloselle-> kaasua->nykii lähes muutaman sekunnin välein.
Tai jos esim. vitosella painaa tallaa niin aika hidasta nousua jos vertaa siihen että ilmastointi on pois päältä.

Vaikuttaisko esim. puola/tulppien johdot minkä verran tähän? tuli vain mieleen kun kaverin nissanissa oli vähän samaa vikaa(ei tosin ilmastointia) ja puolan vaihtaminen auttoi vastaavanlaiseen nykimiseen.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 21 Heinä 2009 17:10
Kirjoittaja bluelite
Voisiko joku tehdä mulle pienen palveluksen jos omistaa -97 V6 duratecin tai vastaavan.

Kävis mittaamassa mitä yleismittari näyttää kun tuosta kaasuläpänasentotunnistimen kahdesta ylimmäisestä liittimestä näyttää ohmeja "20K" mittaus alueella.

Tietäisin edes vähän että ollaanko pahasti mettässä :)
Tänään tuli varaosakin jossa ohmit näyttää vähän samansuuntaista mutta jotenkin tuntuisi tuo mekanismi pelittävän vähän jäykemmin kuin tuossa mikä on koneessa kiinni.
Täytyypi jossain vaiheessa tesmailla että miten se toimii.

Sitten, vinkkejä miten saa ilmamassamääräanturista vai mikä lie sen ruuvin auki jossa on se tappi keskellä? :D ku en kyseistä työkalua omista.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 21 Heinä 2009 17:32
Kirjoittaja ville70
Biltemasta tai motonetistä löytyy torxi settejä, missä tuo kärki on edustettuna! Eikä hintakaan ollu kun 15 eepon tietämillä. Motonetistä löytyy myös MAF puhdistus spray. Eikun shoppaileen... :D

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 21 Heinä 2009 18:08
Kirjoittaja bluelite
Juu no spraytä mulla kyll älöytyy sähköosille.

Tarkotetaanko tuolla MAF:lla nyt sitten juurikin sitä anturia siinä ilmanputsarin vieressä yläpuolella?

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 21 Heinä 2009 18:49
Kirjoittaja GeeTee-
MAF on siinä klöntissä ilmanputsarikotelon ja imusarjan välissä. musta lätkä parilla tappi_keskellä_torxilla kiinni siinä klönässä.. Langat on sitten ohkasia, joten lievä varovaisuus poisnostettaessa ei liene pahitteeksi.

Jos käytät autoa tyhjäkäynnillä, niin laskeeko/nouseeko kierrokset, sammuuko auto tms. kun laitat ilmastoinnin päälle? Kyllähän tuo tehoa vaatii, mutta ei sen jatkuvaa nykimistä pitäis aiheuttaa.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 21 Heinä 2009 19:27
Kirjoittaja bluelite
Äsken kävin ostamassa kyseisen työkalun ja irrotin yhden ruuvin.

Eli siinä köntässä on vain yksi sellanen torx-kolo ruuvi jonka irrotin, en saanu sitä möhkälettä kyllä liikkumaan kuin millin sivuillepäin.
"yläpuolella" eli tuulilasin puolella taas on vain pyöreätappi ikäänkuin mustaa könttiä pitäisi kääntää vain sivuille.

Pitäiskö sen lähteä vain suoraan ylöspäin vetämällä?


Sitten ilmastoinnista.

Tyhjäkäynti on tosi hyvä, ei heitä kierrokset yhtään oli sitten ilmastointi päällä tai ei. Poikkeuksena se kun painaa ilmastoinnin päälle niin tippuu vähän mutta nousee takas normaaliin -> tämä nyt lienee normaalia kun se haukkaa virtaa käynnistyessä.

Mutta ajossa kun laittaa päälle niin pintakaasulla jatkuvaa nykähtelemistä kunnes painaa enemmän kaasua.
Mutta jos esim. nelosella yrittää kiihdyttää 80-100 väliä niin menee melkein vitosella paremmin.
Eli alakierroksilla jaksaa ihan mukavasti vääntää mutta kun mennään sinne lähelle 4000rpm niin rupee tökkimään.
Tätä siis tekee lähes aina mutta eteenkin ilmastointi päällä.


Sitten taas tänään auto on toiminut työmatkojen jälkeen kuin unelma, ja ero tehoissa aika valtava. KArkeesti voisi sanoa että eroa on saman verran ku ajais 2.0 mondeota ja 2.5 mondeota. Eli kyllä sen tuntee.
Kunnes painaa ilmastointinamiskaa.. :)


edit:
kattelin tuos läppääkin enemmän ku oli ilmanputsari irti, eli aukee lähes vaakatasoon kyllä kun kääntää "vivusta" eli ei jumittele, pitää jonkun kaverin kanssa vielä tsekata että vaijeri toimii normaalisti kun painelee sisältä poljinta.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 21 Heinä 2009 19:30
Kirjoittaja bluelite
ville70 kirjoitti:Biltemasta tai motonetistä löytyy torxi settejä, missä tuo kärki on edustettuna! Eikä hintakaan ollu kun 15 eepon tietämillä. Motonetistä löytyy myös MAF puhdistus spray. Eikun shoppaileen... :D
Halpa-hallista löyty 95osainen työkalusarja jossa oli kahdet erilaiset päät tuohon kyseiseen ruuviin ja hintaa oli 9.9€. Sieltä kannattaa muidenkin kattella jos etsii semmosia.(laadulla niin väliä kuha tuon yhden ruuvi ny sai auki ;) )

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 23 Heinä 2009 17:04
Kirjoittaja bluelite
Eli osaakos joku sanoa että miten se anturi pitää oikeasti irroittaa siitä ilmanputsarin vierestä?
Nostamalla, kiertämällä? vai miten?

Omassa mallissa on yksi torx-reikäruuvi sekä jonkinmoinen tappi toisella puolella?

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 23 Heinä 2009 21:54
Kirjoittaja TeRoK
kahdella torxilla sen pitäis kiinni olla jonka jälkeen lähtee nostamalla pois. Liekö joku patentoinut siihen jotain omia kiinnityksiä kun on pultti hukkunut tai jenkat menneet.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 23 Heinä 2009 22:16
Kirjoittaja GeeTee-
Siinä on semmonen sinetti päällä: puukolla, taltalla tms terävällä kaivat mustat mömmöt pois ja alta paljastuu tappikeskellätorx-ruuvinkanta. Melko kauan tota sai nysvätä että avain alkas sopimaan mutta kyl se siitä lähtee..

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 23 Heinä 2009 23:58
Kirjoittaja bluelite
GeeTee- kirjoitti:Siinä on semmonen sinetti päällä: puukolla, taltalla tms terävällä kaivat mustat mömmöt pois ja alta paljastuu tappikeskellätorx-ruuvinkanta. Melko kauan tota sai nysvätä että avain alkas sopimaan mutta kyl se siitä lähtee..

Ahaa, tämä valaisi asiaa kummasti, täytyy paneutua tuohon huomenna enemmän. Kiitos tiedosta!

Kävin kysymyssä alkuperäisosaa korjaamolta ja hintaa osalla oli 158€. Ihan näin tiedoksi jos joku sitä miettii uusivansa.

Eli ilmamääräanturi(?): 158€
Kaasuläpänasentotunnistin: 150€

Siinäpä nuo mitkä tällä hetkellä työn alla.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 26 Heinä 2009 14:05
Kirjoittaja nykytaunus4
Mene ja tiedä,mutta kandee varmaan tsekata se puolakin myös.Fordeissa on esiintynyt aikapaljon "mystisiä"puola vikoja,jotka aiheuttaa juuri tuommoista outoja nykimistä ja tehonhäviämistä.Saattaa tehä niinkin et kun puola kylmä,ni pelaa ok,mut kun se kuumenee,ni alkaa häikät.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 26 Heinä 2009 21:19
Kirjoittaja bluelite
nykytaunus4 kirjoitti:Mene ja tiedä,mutta kandee varmaan tsekata se puolakin myös.Fordeissa on esiintynyt aikapaljon "mystisiä"puola vikoja,jotka aiheuttaa juuri tuommoista outoja nykimistä ja tehonhäviämistä.Saattaa tehä niinkin et kun puola kylmä,ni pelaa ok,mut kun se kuumenee,ni alkaa häikät.
Itsekin tässä alkanut epäillä tuota puolaa kun ilmamääräanturin vastuslangat olen nyt puhdistanut erinäisillä työkaluilla ja "sähkösprayllä" pariin kertaan ja kahta eri kaasuläpän pakettia veivanneena ei ole mitään apuja itse vikaan.

Uusi puola taisi olla muistaakseni noin 90€ paikkeilla joten jos sen nyt vielä vaihtaisi niin ei vielä köyhdy ihan täysin.

Kannattaisko puolan vaihdon yhteydessä vaihtaa muutakin kuin tietysti tulpat?


EDIT:
tarkennusta hintoihin motonetistä:
FORD MONDEO 1993->00 Sytytyspuola Ford-V6
V6-24V puola+jakaja kiinnitysraudalla [1993->2001]
64.50 €

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 27 Heinä 2009 21:41
Kirjoittaja nykytaunus4
bluelite kirjoitti:


Uusi puola taisi olla muistaakseni noin 90€ paikkeilla joten jos sen nyt vielä vaihtaisi niin ei vielä köyhdy ihan täysin.

Kannattaisko puolan vaihdon yhteydessä vaihtaa muutakin kuin tietysti tulpat?
Eiköhän puolastakin saa jotain arvoja mitattua.Ja kannattaa mitata/mittauttaa se sekä kylmänä,että kuumana,ennenkuin vaihtaa kokonaan 90e osan.Ja jos polttoainesuodatin on ollu pitkään vaihtamatta,niin sekin kannattaa uusia.Mondeon osien hintoja en tiedä,mutta Focukseen ei suodatin ole kuin muutaman kympin.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 29 Heinä 2009 21:51
Kirjoittaja bluelite
Huomenna tulee uus puola pellin alle ja siitä lähden samantien sitten lomareissulle 400km suuntaansa ja sunnuntaina takasin niin tietää vähän jo tuloksia että mitenkä on sen osan laita.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 05 Elo 2009 19:59
Kirjoittaja bluelite
Noniin, vähän myöhässä informaatio mutta tässä vähän tilannetietoa.

Eli viime perjantaina vaihdettiin puola.

Autolla ajettiin pe-su välisenä aikana 750km, jonka jälkeen heti maanantaina vika alkoi uudestaan -> tosin vähän lievempänä. Nyt ei enään tunnu niin selvää "nykäsyä" kiihdyttäessa vaan tuntuu että joskus olis puolet tehoista kadoksissa, eli ei vain kiihdy esim. kolmosella 80km/h-> ylöspäin niin räväkästi kuin pitäisi.

Minkälaista vinkkiä viisaammilla olisi tähän kun puola, ilmamäärämittari, kaasuläpänasentotunnistin pitäisi olla jo kunnossa?

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 06 Elo 2009 10:32
Kirjoittaja nykytaunus4
bluelite kirjoitti:.
Minkälaista vinkkiä viisaammilla olisi tähän kun puola, ilmamäärämittari, kaasuläpänasentotunnistin pitäisi olla jo kunnossa?
Noi on kyllä vmäisiä juttuja,kun autossa on joku häikkä,eikä se korjaannu millään.
Asiantuntija en ole,mutta enään ei tule mieleen kuin ilmavuoto jossain tai sitten polttoaine häikkä,pumpun sekoilu tai sitten ruisku puolen vika/häiriö.Mutta en kuitenkaan summassa lähtisi kalliita osia vaihteleen,vaan veisin kyllä auton jollekin asiantuntijalle tutkittavaksi,koska jos 500-1000e laittaa summassa autoon,jotta vika korjaantuisi,niin sit lopuksi selviääkin,että häiriön aiheuttikin joku pikku juttu.Itellä kävi niin,että n.3kk ihmettelin Focuksen ajoittain soutavaa tyhjäkäyntiä,ja toissapäivänä sit selvis,ihan sattumalta,että tankkiin kerääntyy liiaksi painetta,mikä taas sekoitti virtauksia.Häiriö korjaantui,kun pidän bensakorkkia vain puolittain kiinni.Onneks en vielä lähteny osia vaihteleen.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 06 Elo 2009 16:50
Kirjoittaja bluelite
Hmm, pitäisköhän sitä itekki kokeilla tuota bensakorkki juttua kun tuntuu että tankissa on aina aika paljon painetta kun menee esim. tankkaamaan ja avaa korkin niin suhahtaa aika paljon ilmaa.


Vähäsen esim. suuttimien likasuuttakin tässä miettiny että josko siellä olis jotain mutta ku en taas tykkää viedä auto korjaamoonkaan sillä periaatteella ettei tiiä minkälaisen laskun kanssa lähtee ulos.

Voishan ne tietty vielä kattoa vikakoodit ja mitata bensan paineet ja lamdat yms.

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 08 Elo 2009 19:49
Kirjoittaja bluelite
Juu ei tuo bensakorkin avaaminen auttanut omassa mallissa.


Pätkiminen tuntuis että on pahentunu nytte, pätkäsee joskus ensimmäisen kerran jo ~2500 kierroksen tienoilla kun lähtee kiihdyttämään esim. kakkosella. ykkösellä on aina toiminu hyvin loppuun asti ku on kokeillu.


Varmaan rupee keinot olemaan siinä vaiheessa että uudestaan vikakoodien lukuun ja sitte tuntihommiksi :( Eli kalliiksi voi tulla.

Rupesin kytkintäkin miettimään että mahtaisko se luistaa kun on vähän samanlainen tunne ku veto loppuu hetkeksi. Mutta miten se sitten selittyisi sillä että ilmastointi päällä se luistaisi enemmän...

Re: mondeo kaasuläpän asentotunnistin ohmimäärät?

Lähetetty: 08 Elo 2009 21:28
Kirjoittaja nykytaunus4
bluelite kirjoitti: Mutta miten se sitten selittyisi sillä että ilmastointi päällä se luistaisi enemmän...
Kannattaa melkein mennä ja otattaa vikakoodit.Siinä ei vielä korkeelta tipahda,mul makso 30e Fordilla,ja sittenpähän näkee onko joku paikka todella rikki vai ei,tosin ihan kaikista paikoista ei koodia tule vaik hajalla olis.Mutta toi on outoa,että sun autos nykii sillon kun ilmastointi päällä?Ootko kompuran toiminnan tarkistanu?Luulis kyllä että kompuran ajoittainen jumittaminen ei pahemmin 2.5 litrasta "heilauta",mut eipä noist tiie kun ei kokemusta.
Kytkimen luiston kyllä tuntee/kuulee kun kiihdyttää kunnolla ja tekee vaihteen vaihdon nopeasti.