Ongelmia latausvalon kanssa

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Exsportti
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:13

Ongelmia latausvalon kanssa

Viesti Kirjoittaja Exsportti »

Eli auto on -93 Sierra 2.0 dohc. Ongelmana on, että latauksen merkkivalo palaa koko ajan. Tyhjäkäynnillä himmeästi ja kun painaa kaasua niin palaa kirkkaasti. Autolla ajettu n. 1 kk ja virta ei ainakaan ole loppunut. Tutkin vähän laturin liitoksia ja mielestäni siellä on jotain outoa. Siellä kun on kolme liitintä, joista vasemman puoleiseen tulee punainen paksu kaapeli akulta ja keskimmäiseen sininen johto (käsittääkseni latauksen merkkivalon johto, johon auton käydessä tulee +12v) ja oikean puoleisessa liittimessä ei ole mitään. Tutkin vähän Alfamerin kytkentäkaaviota ja jos oikein ymmärsin niin vasemmanpuoleinen liitin ja keskimmäinen liitin pitäisi olla lenkitetty toisiinsa ja sininen johto oikeanpuoleisessa liittimessä. Pitääkö paikkansa? Olisko jollain mahdollisesti tietoa miten noiden johtojen tulisi olla. Laturina on BOSCH. Jos johdot ovat oikein, niin missä muualla voisi olla vikaa?
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Katso/vaihda hiilet sinne, se liitin juttu ni ne on varmaankin "lenkitetty" jo valmiiksi laturi sisällä (näin ainakin mulla) :wink:
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

tietysti myös tarkasta maadotukset et varmasti maadottaa ja tarkista ettei akunkengät ole hapettuneet/saa kunnolla kosketusta
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Asian vierestä kylläkin kait? :oops: Kerron kuitenkin! :twisted:
Mulla viallinen vaunun "töpseli" poltti Eskosta jarruvalon sulakkeen. Latauksen merkkivalo alko kiiluun ja kovilla kierroksilla paloi täysillä! :shock: Vähän säikäytti kun olin kaukana kotoa! No, sain vian kuitenkin selville ja oli onneksi varasulake, joka paloi tietenkin kun kytkin vaunun uudestaan. Otin jonkun "tarpeettoman" sulakkeen tilalle jostain muusta paikasta, jätin vaunun sähköittä. Vähän kyllä pelotti kun joutui jarruttelleen ja kääntyileen jos sattui iso rekka persuuksiin, mutta mullehan sattuu aina kaikki mahdollinen ja tuurilla selviän! 8) Tai taitoahan se kait on? :D
Exsportti
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:13

Viesti Kirjoittaja Exsportti »

Oliskohan tolla perävaunujutulla jotain yhteistä mun tapaukseen, kun ostin ton auton jokin aika sitten ja kokeilin vaunua perään, että toimiiko koukun pistorasia ja eihän se kunnolla toiminut vaan kun painoi jarrua niin syttyi kärryn vilkut ja kun vilkutti niin kärryssä vilkkui jarruvalot ja parkit eivät palaneet ollenkaan kärryssä. Voiskohan olla, että jos pistorasiassa on kytkentävirhe niin latausvalo palaisi :?:
DragoN1982
Viestit: 80
Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja DragoN1982 »

Itsekkin etsin käyttöä tuolle kolmannelle/tyhjälle liittimelle laturissa. Sain selville että jotkut kierroslukumittarit kytketään siihen, eli niissä on joku magneetti systeemi.
Jos on sama laturi kuin minulla niin tyhjässä kohdassa lienee kirjain W. Eli ei ole haittaa vaikka siinä ei johtoa olekkaan.
Sierra 2.3i 16v
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

En tiedä kyseistä ongelmaa kun en ole päässyt tutkiin, kerroin vain oman "ihmeellisen" jutun! 8)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Itseasiassa jos kyseessä on se laturi jota ajattelen ( :D ) eli bochilainen jossa on se perus liitin eli kaksi paksumpaa ja yksi ohut niin ne kaksi paksua on kytketty laturin sisällä yhteen ja siihen pienempään tulee latausvalo/heräte. Eli ne paksummat on ilmeisesti sen takia yhdessä että on saatu lisää poikkipinta-alaa johdoille ilman että tarvitsee älyttömän paksua yhtä johtoa. Ne paksummat on vierekkäin.

Siis jos kyseessä on laturi jota meinaan.

Ja tuossa laturissa se W+ liitin on erikseen sivumalla, johon saa mutterilla piuhan, ja nuo "peruspihat" on abicon tyylisiä eli siihen ohuempaan käy ihan perus abico ja niihin isompiin perus abicosta pykälää isompi (jos sattuu se liitin hajoamaan)
Exsportti
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:13

Viesti Kirjoittaja Exsportti »

Tuossa mun laturissa on kolme liitintä ihan vierekkäin ja kaikkiin johdot kiinnitetään mutterilla. Kaikki kolme ovat saman paksuisia.
mondeonisti
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Elo 2005 21:59

laturi

Viesti Kirjoittaja mondeonisti »

Bosch laturissa on liitin takana jossa 2 isoa liitintä ja 1 pieni, isot B+ (akku) ja pieni D+ (latauksen merkkivalo) lisäksi laturin perästä voi löytyä W -liitin joka on kierroslukumittaria varten, tästä navasta irtoaa 1/2 -jännite (käydessä n. 7V)

Marellin laturissa liittimet laturin päällä "muovikotelossa". suurin B+ ja pienemmät D+ ja W.
Exsportti
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:13

Viesti Kirjoittaja Exsportti »

Taisin muistaa väärin tuon laturin merkin. Mulla on vissiin tuo Mrellin laturi, koska siinä on liittimet laturin päällä pienessä muovikotelossa. Siinä ilmeisesti tuohon B-liittimeen tulee johto akulta ja tuohon D-liittimeen johto latausvalolta ja tuo W-liitin on tyhjänä. Jos näin niin silloin omassani kytkennät oikein. Seuraavaksi sitten varmaankin täytyy tarkistaa hiilet siitä laturista.
mondeonisti
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Elo 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja mondeonisti »

...jep, hiilet, jos aivan loppu, tarkista liukurenkaan kunto, mikäli kuopalla tai puhki ei hiilienvaihto kauaa auta. tällöin korjauta osaavassa autosähköliikkeessä koko laite.(laakerit, liukurengas, säädin) kustannukset jää alle sataseen.
Exät:´62 Fairlane 500,´73 Escort,´73 Taunus, ´76 Taunus,´78 Granada, ´82 Granada, + n.30 muuta ajoneuvoa... nyt haussa mk1 escort projektiksi.
Vastaa Viestiin