Ongelmia latausvalon kanssa
Ongelmia latausvalon kanssa
Eli auto on -93 Sierra 2.0 dohc. Ongelmana on, että latauksen merkkivalo palaa koko ajan. Tyhjäkäynnillä himmeästi ja kun painaa kaasua niin palaa kirkkaasti. Autolla ajettu n. 1 kk ja virta ei ainakaan ole loppunut. Tutkin vähän laturin liitoksia ja mielestäni siellä on jotain outoa. Siellä kun on kolme liitintä, joista vasemman puoleiseen tulee punainen paksu kaapeli akulta ja keskimmäiseen sininen johto (käsittääkseni latauksen merkkivalon johto, johon auton käydessä tulee +12v) ja oikean puoleisessa liittimessä ei ole mitään. Tutkin vähän Alfamerin kytkentäkaaviota ja jos oikein ymmärsin niin vasemmanpuoleinen liitin ja keskimmäinen liitin pitäisi olla lenkitetty toisiinsa ja sininen johto oikeanpuoleisessa liittimessä. Pitääkö paikkansa? Olisko jollain mahdollisesti tietoa miten noiden johtojen tulisi olla. Laturina on BOSCH. Jos johdot ovat oikein, niin missä muualla voisi olla vikaa?
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Asian vierestä kylläkin kait?
Kerron kuitenkin!
Mulla viallinen vaunun "töpseli" poltti Eskosta jarruvalon sulakkeen. Latauksen merkkivalo alko kiiluun ja kovilla kierroksilla paloi täysillä!
Vähän säikäytti kun olin kaukana kotoa! No, sain vian kuitenkin selville ja oli onneksi varasulake, joka paloi tietenkin kun kytkin vaunun uudestaan. Otin jonkun "tarpeettoman" sulakkeen tilalle jostain muusta paikasta, jätin vaunun sähköittä. Vähän kyllä pelotti kun joutui jarruttelleen ja kääntyileen jos sattui iso rekka persuuksiin, mutta mullehan sattuu aina kaikki mahdollinen ja tuurilla selviän! 8) Tai taitoahan se kait on? 


Mulla viallinen vaunun "töpseli" poltti Eskosta jarruvalon sulakkeen. Latauksen merkkivalo alko kiiluun ja kovilla kierroksilla paloi täysillä!


Oliskohan tolla perävaunujutulla jotain yhteistä mun tapaukseen, kun ostin ton auton jokin aika sitten ja kokeilin vaunua perään, että toimiiko koukun pistorasia ja eihän se kunnolla toiminut vaan kun painoi jarrua niin syttyi kärryn vilkut ja kun vilkutti niin kärryssä vilkkui jarruvalot ja parkit eivät palaneet ollenkaan kärryssä. Voiskohan olla, että jos pistorasiassa on kytkentävirhe niin latausvalo palaisi 

-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 21 Huhti 2005 21:36
- Paikkakunta: Kajaani
Itsekkin etsin käyttöä tuolle kolmannelle/tyhjälle liittimelle laturissa. Sain selville että jotkut kierroslukumittarit kytketään siihen, eli niissä on joku magneetti systeemi.
Jos on sama laturi kuin minulla niin tyhjässä kohdassa lienee kirjain W. Eli ei ole haittaa vaikka siinä ei johtoa olekkaan.
Jos on sama laturi kuin minulla niin tyhjässä kohdassa lienee kirjain W. Eli ei ole haittaa vaikka siinä ei johtoa olekkaan.
Sierra 2.3i 16v
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Itseasiassa jos kyseessä on se laturi jota ajattelen (
) eli bochilainen jossa on se perus liitin eli kaksi paksumpaa ja yksi ohut niin ne kaksi paksua on kytketty laturin sisällä yhteen ja siihen pienempään tulee latausvalo/heräte. Eli ne paksummat on ilmeisesti sen takia yhdessä että on saatu lisää poikkipinta-alaa johdoille ilman että tarvitsee älyttömän paksua yhtä johtoa. Ne paksummat on vierekkäin.
Siis jos kyseessä on laturi jota meinaan.
Ja tuossa laturissa se W+ liitin on erikseen sivumalla, johon saa mutterilla piuhan, ja nuo "peruspihat" on abicon tyylisiä eli siihen ohuempaan käy ihan perus abico ja niihin isompiin perus abicosta pykälää isompi (jos sattuu se liitin hajoamaan)

Siis jos kyseessä on laturi jota meinaan.
Ja tuossa laturissa se W+ liitin on erikseen sivumalla, johon saa mutterilla piuhan, ja nuo "peruspihat" on abicon tyylisiä eli siihen ohuempaan käy ihan perus abico ja niihin isompiin perus abicosta pykälää isompi (jos sattuu se liitin hajoamaan)
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2005 21:59
laturi
Bosch laturissa on liitin takana jossa 2 isoa liitintä ja 1 pieni, isot B+ (akku) ja pieni D+ (latauksen merkkivalo) lisäksi laturin perästä voi löytyä W -liitin joka on kierroslukumittaria varten, tästä navasta irtoaa 1/2 -jännite (käydessä n. 7V)
Marellin laturissa liittimet laturin päällä "muovikotelossa". suurin B+ ja pienemmät D+ ja W.
Marellin laturissa liittimet laturin päällä "muovikotelossa". suurin B+ ja pienemmät D+ ja W.
Taisin muistaa väärin tuon laturin merkin. Mulla on vissiin tuo Mrellin laturi, koska siinä on liittimet laturin päällä pienessä muovikotelossa. Siinä ilmeisesti tuohon B-liittimeen tulee johto akulta ja tuohon D-liittimeen johto latausvalolta ja tuo W-liitin on tyhjänä. Jos näin niin silloin omassani kytkennät oikein. Seuraavaksi sitten varmaankin täytyy tarkistaa hiilet siitä laturista.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30 Elo 2005 21:59
...jep, hiilet, jos aivan loppu, tarkista liukurenkaan kunto, mikäli kuopalla tai puhki ei hiilienvaihto kauaa auta. tällöin korjauta osaavassa autosähköliikkeessä koko laite.(laakerit, liukurengas, säädin) kustannukset jää alle sataseen.
Exät:´62 Fairlane 500,´73 Escort,´73 Taunus, ´76 Taunus,´78 Granada, ´82 Granada, + n.30 muuta ajoneuvoa... nyt haussa mk1 escort projektiksi.