Sivu 1/1
vauhtipyörä
Lähetetty: 01 Heinä 2009 20:04
Kirjoittaja ohcworth
jollain on varmaan käytännön kokemusta kevennetyistä vauhtipyöristä ite ajattelin ostaa valmiin teräspyörän n.4kg tulee 2l ohc turbotettuun sierraan meneeköhän alemmilla kierroksilla miten kehnoksi ajaa, kierroksilla on varmaan toisin päin
Re: vauhtipyörä
Lähetetty: 02 Heinä 2009 19:52
Kirjoittaja Juutas
Kyllä sen tuntee että alle 2000rpm on aika nuhainen, mutta sitten mennäänkin... Joku viisas tuolla huoltoasemalla (isot pojat) sanoi että 1kg pois vauhtipyörästä vastaa 100kg korista pois... Eli joku 3-4kg vauhtipyörästä pois vastaisi sen teorian mukaan n.300kg kevennystä autossa... Tiedä sitten pitääkö paikkansa...

Re: vauhtipyörä
Lähetetty: 06 Heinä 2009 01:10
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
Mulla aikoinaan otettiin vakio kahden litran vauhtipyörästä noin kolme kiloa pois ja jäi noin kuus kiloa. Oli kyllä hieman alhaalla vaisu mutta saattoi johtua imusarjan lyhkäisyydestä.. Kierti silti paremmin...
Re: vauhtipyörä
Lähetetty: 06 Heinä 2009 02:28
Kirjoittaja Aksu
Riippuu muun koneen kokonaisuudesta millainen on ajaa alakierroksilla.
Itsellä oli edellisesä ohc-turbossa
4,5kg teräs-vp ja kyllä sillä ajeli ihan kaupunki oloissa. Paikaltaan lähtö vaati hieman kierroksia kun sintteri oli kaverina. Koneessa oli(54/58 16pesä h1e) 38/44,5 vena kansi ja 285:n nokka ja silläkin toimi alhaalta ihan toimivasti tuon vp:n kanssa.
2000rmp 160Nm
2500rmp 190Nm
3000rmp 220Nm
Oli kyseisessä koneessa vääntökäyrän alapää ja ei se mikään kehno ollut ajaa pikkukierroksilla.
Voi kun saisi tän 2L ohc:n takaisin
2000rmp 170Nm
2500rmp 230Nm
3000rmp 300Nm 130hv
3500rmp 440Nm 225hv
3700rmp 490Nm 260hv

Re: vauhtipyörä
Lähetetty: 07 Heinä 2009 11:20
Kirjoittaja ohcworth
Heitetään nyt samalla kymysys noista sintterilevyistä että onkohan se jousitettu levy yhtään parempi liikkeelle lähössä kuin kova
Re: vauhtipyörä
Lähetetty: 07 Heinä 2009 13:10
Kirjoittaja Aksu
Kyllä se hieman pehmentää lähtoä ja säästää kovissa vaihdoissa laatikkoa/perää.
Ei mitenkään massa tyyliseksi sitä tee mutta tosiaan hieman pehmentää kun tarttuu kiinni kunnolla. Vanhemmiten sitten taas alkaa pompottamaan jos jouset kuoleentuvat.
215mm jousitettu kuoleentui +500Nm alla 5000km repimisen jälkeen(penkissä 1,3bar 493Nm,tiellä 1,7bar väännön kohdalla=repi).