Mondeon 2-massavauhtipyörän vaihdon jälkeen...
Lähetetty: 01 Heinä 2009 18:12
Vaihdoin hiljattain vm. 2002 Mondeoon ( 2,0 Tdci farmari 96 kw, ml 240.000 km ) 2-massavauhtipyörän ja kytkimen. Siinä sitä on kyllä kaikkien insinöörin idioottikeksintöjen äiti...Aivan turha systeemi todennäköisesti ja tosi monissa autoissa todellisena harmina.
Tilasin LUK-osat Englannista eBaysta kotiin tuotuna 40 %:lla siitä hinnasta , mitä ne täällä olisivat maksaneet.Silti maksoivat 450 e + 500 e (merkki)korjaamon työt. Säästin nettikaupalla ihan oikeasti 600 e.
Remontin jälkeen tuli noin tuhannen kilometrin ajon jälkeen taas "pikku" ongelma, kun auto sammui kiihdytyksessä yhtäkkiä, mutta pintakaasulla ajellessa toimi jotenkuten. Onneksi ei tullut vaaratilannetta. Sama vaiva oli jo viime syksynä ennen massavauhtipyörän vaihtoa kerran. Näköjään se voi tulla tuon massavuhtipyörän vaihdon jälkeen heti uudelleenkin. Myös netistä löysin kokemuksia samasta. Kun 2-massavauhtipyörä on huonossa kunnossa, siitä irtoaa metallipölyä ym. , joka tarttuu kampiakselin asennontunnistimeen ja se alkaa pätkiä. Vaikka uusi vp ja kytkin onkin vaihdettu, voi vanha metallihierre näköjään pilata edelleen sen, kun pöly ym. lähtee remontissa liikkeelle. Siispä, kannattaa muistuttaa tuon ison remontin tekijää putsaamaan kaikki paikat metallipölystä tarkkaan.
Arvasin tällä kerralla jo edellisestä kokemuksesta vian syyn ja korjaamolla vikakoodit vahvistivat sen. Osa maksaa alle pari kymppiä, mutta korjaamon työtä meni tunti. Itsekin sen saisi kyllä aika hyvin vaihdettua ylhäältä päin , ei ole niin pahassa paikassa. Ensi kerralla yritän kyllä vaihtaa itse, jos se vielä menee.
Tilasin LUK-osat Englannista eBaysta kotiin tuotuna 40 %:lla siitä hinnasta , mitä ne täällä olisivat maksaneet.Silti maksoivat 450 e + 500 e (merkki)korjaamon työt. Säästin nettikaupalla ihan oikeasti 600 e.
Remontin jälkeen tuli noin tuhannen kilometrin ajon jälkeen taas "pikku" ongelma, kun auto sammui kiihdytyksessä yhtäkkiä, mutta pintakaasulla ajellessa toimi jotenkuten. Onneksi ei tullut vaaratilannetta. Sama vaiva oli jo viime syksynä ennen massavauhtipyörän vaihtoa kerran. Näköjään se voi tulla tuon massavuhtipyörän vaihdon jälkeen heti uudelleenkin. Myös netistä löysin kokemuksia samasta. Kun 2-massavauhtipyörä on huonossa kunnossa, siitä irtoaa metallipölyä ym. , joka tarttuu kampiakselin asennontunnistimeen ja se alkaa pätkiä. Vaikka uusi vp ja kytkin onkin vaihdettu, voi vanha metallihierre näköjään pilata edelleen sen, kun pöly ym. lähtee remontissa liikkeelle. Siispä, kannattaa muistuttaa tuon ison remontin tekijää putsaamaan kaikki paikat metallipölystä tarkkaan.
Arvasin tällä kerralla jo edellisestä kokemuksesta vian syyn ja korjaamolla vikakoodit vahvistivat sen. Osa maksaa alle pari kymppiä, mutta korjaamon työtä meni tunti. Itsekin sen saisi kyllä aika hyvin vaihdettua ylhäältä päin , ei ole niin pahassa paikassa. Ensi kerralla yritän kyllä vaihtaa itse, jos se vielä menee.