Sierra ei lähde käyntiin
Lähetetty: 29 Kesä 2009 21:22
Tere!
Semmosta vikaa alko ilmenenmään sierrassa, että ensin alko pätkimään ja sitten hyyty tuohon 200m päähän, kun pihasta lähdin. Kyseessä on siis '92 2.0 DOHC EFI Sierra, joka on varustettu tuolla "kolarikytkimellä". Tuo kolarikytkin on kuitenkin pohjassa, eli sen ei pitäisi vaikuttaa käyntiin. Starttisumutteella on kokeiltu sen verran, että sitä ku suihkauttaa ilmanputsariin, niin hörähtää hetkeksi, eli vika on bensapuolella. Sierrassa oli aiemmin ollut edellisellä omistajalla samanlaista vikaa, ja tuolloin se oli käytetty korjaamolla, jossa olivat kuulemman vaihtaneet bensapumpun sulakkeen. Releet kävin hakemassa kaikki toisesta samanlaisesta sierrasta, jonka muutama kuukausu sitten ajoin sille paikalle, jossa nuo releet irrotin. Tässä viallisessa sierrassa on yksi rele hansikaslokeron takana (keltainen) ja siinä samassa paketissa 30A sulake, joiden oletan olevan bensapumpun rele ja sulake. Sulake oli palanut ja vaihdoin sen uuteen, mutta ei auta mitään. Myös rele napsahtaa, kun virrat laittaa päälle. Kaikki muut releet on siis vaihdettu siitä toisesta sierrasta, paitsi tuo hanskalokeron takana oleva keltainen.
Bensapumpun johdot ovat ilmeisesti nuo punamusta ja ruskea johto tuolla peräkontissa, samassa pistokkeessa, jossa on myöskin takarekisterikilven valo. Punamustalle ja ruskealle johdolle tulee about sekunnin ajan 12 volttia, kun virrat kääntää päälle, mutta siihen se sitten jääkin. Joku releistä siis ilmeisesti napsahtaa takaisin pois päältä? Koitin antaa noille punamustalle ja ruskealle johdolle virtaa myös suoraan akusta (jotka menee sinne pumpulle kaiketi), ja sen jälkeen startata, mutta tulos oli sama kun aiemminkin: ei vaan lähde käyntiin. Myöskään minkäänlaista surinaa tai muuta ääntä ei tankin luota kuulunut, joten onko tuo pumppu nyt sitten sökö?
Foorumilta löysin nuo vikakoodin lukuohjeet ledin avulla, ja sieltä akun luona olevasta pistokkeesta sain tulokseksi kaksi todella nopeusta väläystä (joiden oletan olevan joku alkuvälähdys), jonka jälkeen sarjan 222221
Vikakoodin kuitenki pitäis vissiin tulla kaksi kertaa peräkkäin, joten mihinkähän se toinen sarja jäi vai kuinka kauan sitä pitää odotella, kun se ei ainakaan vielä minuutin sisään tullut? Bensapumpun johdot eivät siis olleet tuota kokeillessa kytketty ollenkaan, joten siitähän sen pitäisi ainakin informoida. Vikakoodi 22 tarkoittaa tuon linkin mukaan ( http://www.mustangsandmore.com/ubb/EECIVcodes.html ) BP sensor out of self-test range tai BP sensor or MAP out of range ja 21 taas puolestaan ECT out of self-test range ja kuvittelisin että tuo 22 nyt ainakin viittaa siihen, että tuo bensapumppu ei ole kiinni (mikäli ne punamusta ja ruskea johto nyt ovat sen) mutta mitähän tuo ECT mahtaa tarkoittaa 
Sierrassa on aiemmin ollut Boschin bloctronic hälytin- ja ajonestojärjestelmä, mutta siellä huollossa olivat kuulemma repineet kaikki siihen liittyvät johdot sun muut poies, eli mistään ajonestosysteemistäkään ei pitäisi olla kyse.
Onkohan vika nyt sitten tuossa bensapumpussa, vai mistähän päin tuota vikaa arvaisi lähteä etsimään? Onko bensapumpulle vielä jossakin jemmassa jotain sulakkeita tai releitä, jotka eivät vielä ole osuneet silmään?
Viisaampien neuvoja kaipaillen, Joonas.
Semmosta vikaa alko ilmenenmään sierrassa, että ensin alko pätkimään ja sitten hyyty tuohon 200m päähän, kun pihasta lähdin. Kyseessä on siis '92 2.0 DOHC EFI Sierra, joka on varustettu tuolla "kolarikytkimellä". Tuo kolarikytkin on kuitenkin pohjassa, eli sen ei pitäisi vaikuttaa käyntiin. Starttisumutteella on kokeiltu sen verran, että sitä ku suihkauttaa ilmanputsariin, niin hörähtää hetkeksi, eli vika on bensapuolella. Sierrassa oli aiemmin ollut edellisellä omistajalla samanlaista vikaa, ja tuolloin se oli käytetty korjaamolla, jossa olivat kuulemman vaihtaneet bensapumpun sulakkeen. Releet kävin hakemassa kaikki toisesta samanlaisesta sierrasta, jonka muutama kuukausu sitten ajoin sille paikalle, jossa nuo releet irrotin. Tässä viallisessa sierrassa on yksi rele hansikaslokeron takana (keltainen) ja siinä samassa paketissa 30A sulake, joiden oletan olevan bensapumpun rele ja sulake. Sulake oli palanut ja vaihdoin sen uuteen, mutta ei auta mitään. Myös rele napsahtaa, kun virrat laittaa päälle. Kaikki muut releet on siis vaihdettu siitä toisesta sierrasta, paitsi tuo hanskalokeron takana oleva keltainen.
Bensapumpun johdot ovat ilmeisesti nuo punamusta ja ruskea johto tuolla peräkontissa, samassa pistokkeessa, jossa on myöskin takarekisterikilven valo. Punamustalle ja ruskealle johdolle tulee about sekunnin ajan 12 volttia, kun virrat kääntää päälle, mutta siihen se sitten jääkin. Joku releistä siis ilmeisesti napsahtaa takaisin pois päältä? Koitin antaa noille punamustalle ja ruskealle johdolle virtaa myös suoraan akusta (jotka menee sinne pumpulle kaiketi), ja sen jälkeen startata, mutta tulos oli sama kun aiemminkin: ei vaan lähde käyntiin. Myöskään minkäänlaista surinaa tai muuta ääntä ei tankin luota kuulunut, joten onko tuo pumppu nyt sitten sökö?
Foorumilta löysin nuo vikakoodin lukuohjeet ledin avulla, ja sieltä akun luona olevasta pistokkeesta sain tulokseksi kaksi todella nopeusta väläystä (joiden oletan olevan joku alkuvälähdys), jonka jälkeen sarjan 222221


Sierrassa on aiemmin ollut Boschin bloctronic hälytin- ja ajonestojärjestelmä, mutta siellä huollossa olivat kuulemma repineet kaikki siihen liittyvät johdot sun muut poies, eli mistään ajonestosysteemistäkään ei pitäisi olla kyse.
Onkohan vika nyt sitten tuossa bensapumpussa, vai mistähän päin tuota vikaa arvaisi lähteä etsimään? Onko bensapumpulle vielä jossakin jemmassa jotain sulakkeita tai releitä, jotka eivät vielä ole osuneet silmään?

Viisaampien neuvoja kaipaillen, Joonas.