Sivu 1/1

Focus STW mk1 alustan nyppimistä (KW&EnergySuspension)

Lähetetty: 28 Kesä 2009 12:32
Kirjoittaja S-P-H
Käyttökokemuksia verrattuna alkuperäiseen.
Asennutin siis mk1 Focus farkkuun KW:n alustasetin -40mm (iskarit & jouset), joka ei ole säädettävä. Sen jälkeen tehtiin nelipyöräsuuntaus. Autolla oli ajettu 188000km ja ei tietoa oliko
alkuperäisiskareita vaihettu aiemmin. Oletan, että ei. Alustan vaihto oli järkiteko, sillä
autoni oli suorastaan pska ajaa alkuperäisellä alustalla.

Muutos ->

+Auto menee uraisilla teillä huomattavasti suorempaan kuin ennen, helpompi hallita.

+Auto pysyy vakaana ja hyvin hallittavana kovassakin vauhdissa.

+Takapään toiminta parani eniten. Ei enää hidasta niiailua moottoritienopeuksissa. Tuulisessa
säässä ajaminen on huomattavasti vakaampaa/mukavempaa. Takaisinjousto
on siispä napakkaa.

+Mutkateillä viihtyy! Jotenki pitkissä kaarteissa auto kallistaa edelleen, mutta se voi olla myös vain fiilis eikä mitä auto todella tekee (huono penkki -> ei pysy itte paikallaan) [osa syy
oli takavakaajan puslat, jotka joustivat]

-Toivoin, että auto olis näyttäny madalletulta, mutta Focukset on niin korkeita, että alustasetin
jälkeen auto näyttää vasta lähinnä "normaalilta" :?

--Edit--

*Nyt noin 34000km ajettu ja iskareista on hävinny pintakovuus. En osaa vielä sanoa onko
nää jo merkkejä kulumisesta vai oman päänupin tottumisesta.

*Jouset on laskenu silmämääräisesti melkein sentin. Nyt madallus näyttää ihan tasapainoiselta.

*Ajotyylin muutoksen ja alustan osien kovuuden vuoksi vanhat puslat on alkanu vuorotellen antaa
periksi ja niitä on nyt peräosasta vaihdeltu. Pyöränkulmat on takaa pielessä ja renkaat
kuluu epätasaisesti. Vaatisi tukivarsien uusimista, jotta niitä vois taas säätää.

Re: KW-alustasetin jälkeistä elämää (Focus mk1)

Lähetetty: 28 Kesä 2009 14:00
Kirjoittaja -Z-
Uretaanipuslilla vois saada lisää napakkuutta alustaan. Jotkut sanoo että, tulee alusta pintakovaksi. Alkaa taas urat ja töyssyt tuntumaan. Mulla ei niitä ole ollut joten, omakohtaistakokemusta ei niistä ole.

Re: KW-alustasetin jälkeistä elämää (Focus mk1)

Lähetetty: 28 Kesä 2009 21:51
Kirjoittaja Billie
Sopiiko udella mihin hintaan tommosen alustasarjan sait? Hieno lukea että joku laittaa tänne kokemuksia alustasatsista, itse kyllästyny myös paskaan vakio-alustaan. Saako noita sarjoja alle 600e:lla, siis ei-korkeus, -ja jäykkyyssäädettäviä, vaan ihan perus.

Re: KW-alustasetin jälkeistä elämää (Focus mk1)

Lähetetty: 29 Kesä 2009 23:17
Kirjoittaja S-P-H
540e. Pienempiin ja kevyempiin autoihin saa saman setin jo siinä 500e. Koni Str.Kit on pari
euroo alle 500e. Weitec GT kans samaa hintaluokkaa. Asennus oli 180e ja siihen sitten vielä
suuntaukset.

Etsiskelin täältä forumilta kans muiden käyttökokemuksia, mutta aika vähän niitä löysin. Siks
päätin jakaa tietoa. Saletisti muitakin ketkä tarttee tietoa ennen ostopäätöstä.

Tässä muuten linkit kuviin, kun otin parit kuvat niistä puslista et missä kunnossa ne on.

http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/IMG_1583.JPG

ja sama lähempää

http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/IMG_1582.JPG

ja koiranluusta

http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/IMG_1581.JPG

Re: KW-alustasetin jälkeistä elämää (Focus mk1)

Lähetetty: 05 Elo 2009 20:47
Kirjoittaja S-P-H
Tää on jo vähän offtopic, mutta oli tuossa rengas irti yks päivä niin noi KW:n iskarit on
valmistanut tehdas nimeltä AL-KO :lol: pienen googletuksen jälkeen myös Variante 1 on
AL-KO:n ja Variante 3:t oli Konin valmistamat tai jotaki sinnepäin se meni..

Re: KW-alustasetin jälkeistä elämää (Focus mk1)

Lähetetty: 07 Elo 2009 22:13
Kirjoittaja tuomaz
ja lisää OT:ta... mun weitecin iskareissakin lukee alko =) tulee varmaankin samoista tehtaista, weitec on kai kw:n tytäryhtiö tjtn jostain muistan lukeneeni...

Re: KW-alustasetin jälkeistä elämää (Focus mk1)

Lähetetty: 22 Helmi 2010 16:28
Kirjoittaja S-P-H
Jatkan vielä vähän monologia tästä aiheesta. Elikkäs ajattelin kertoa millasta on ollut
kyyti kunnon talvikeleissä KW:n setillä. Tää nyt käy vaikka vinkkinä niille ketkä haaveilee
laittavansa alustasettiä Focukseen/ylipäätänsä johonki. Puoli talvea tässä nyt ajeltu
ja täytyy kyllä myöntää, että kunpa olisi joku nappi millä jäykkyyden sais pois talveksi :(
Syvät polanteet, montut, urat, pomput jne tuntuu todella tympeeltä jäykällä alustalla.

Kyllähän tämä oli tietenkin tiedossa ennen ostoa, muttahh...tulipahan kokeiltua.

Yhteenvetona:

-Kovalla pakkasella iskarit ei suorastaan jousta ollenkaan (tai siltä siis tuntuu).
-Mun pehmeääkin pehmeämmät Michelinin kitkarenkaat 185/65 Q pomputtaa autoa todella rasittavasti ihan koko ajan. Ylös alas suunnassa auto nypyttää ja hyppii ja sivusuunnassa rengas taas joustaa kuin hyytelö..tooosi kiva yhdistelmä. Pari kertaa on tehny mieli
vaan pysähtyä ja parkasta että "ei ttu stna". Lohdutukseksi oon nähny muutamia kohtalotovereita alustasarjoineen Tampereen teillä hytkymässä :lol:
-Pohja ottaa kiinni melko usein. (saldoa täytyy kattoa keväällä, kun pääsee auton alle)
-Melkosen huono idea talvikeleihin tai sitten on vaa kärsittävä kunnes kesällä pääsee
taas nauttimaan ajosta.

Seuraavaan autoon sitten harkittava pari kertaa alustasarjaa :)

Re: KW-alustasetin jälkeistä elämää (Focus mk1)

Lähetetty: 26 Helmi 2010 20:17
Kirjoittaja tuomaz
mitä ihmettä ja kummaa.... :?:
Ite oon omaani ollut todella tyytyväinen, eihän tuo toki sama satsi ole mutta kuitenkin... Ainoot missä hytkyy ikävästi on parkkihalleissa sellaset terävät hidastustöyssyt.

Talvi ei oo tuonut muita murheita, paitsi et kerää lunta/jäätä etu ja takalokareihin ja sit rupee hankaa renkaisiin. Mut välistä kun muistaa ne koputella tyhjiks niin ei muuta ku kovaa ajoa vaan..

Saattaisko sulla tosiaan olla renkaissa "vikaa" (tai siis ominaisuus), ittellä conti wintervikingit ja ne on tosi jämäkät ajaa, oli jo vanhalla alustallakin...

Re: KW-alustasetin jälkeistä elämää (Focus mk1)

Lähetetty: 28 Helmi 2010 17:32
Kirjoittaja S-P-H
Voihan se olla hyvinkin mahdollista, että syy on renkaissa. Renkaat selittää sen vammasen
pomputuksen kyllä. Pehmeä rengas joustaa ja napakka iskari yrittää pitää liikettä pienenä. Nää kyseiset Michelin X-Icet oli ihan perseestä ajo-ominaisuuksiltaan vakioalustallakin. Ne on siis ihan liian pehmeät. Muistaakseni joku suomalainen autolehti testas näitä pohjolan kitkarenkaita ja totesi, että ne on ajo-ominaisuuksiltaan lähes kelvottomia. Sitten taas "keski-euroopan kitkat" olis parempia ajaa, mutta ei pidä. Nastarenkaita en oo ostanu ihan sen melun vuoksi. Kait se on toisaalta ihan sama mk1 Focuksessa onko melu hirveä vai todella hirveä :)

Re: KW-alustasetin jälkeistä elämää (Focus mk1)

Lähetetty: 28 Helmi 2010 17:54
Kirjoittaja tuomaz
tuli tosta pompotuksesta mieleen, mulla oli kyl kans sellasta ärsyttävää nypytystä jos ajoi epätasaisella pinnalla, mutta syynä siihen oli akselistoihin kertynyt lumi/jää/maa-aines. Luulin et on joku laakeri tai nivel väljä ku oli niin huono ajaa mut huollossa putsasivat kaikki paskat pois alustasta niin oli taas kuin uusi...

Ja mitä tuohon meluun tulee, ite kun oon aloitellut ton vibroplastin levittelyn takakontista niin ajomelu väheni huomattavasti vaikka olenkin vielä ihan alkutekijöissään, eikä tuo tuleva parinkymmenen kilon painonlisäys tunnu juur missään...

Re: KW-alustasetistä kokemuksia (Focus mk1)

Lähetetty: 09 Touko 2010 19:44
Kirjoittaja S-P-H
Tää menee jo melkei projektipäiväkirjaks mut viime viikolla vaihdatin noi pitkittiäistukivarsien
puslat ja noi pienet alapoikittaistukivarret + suuntaus. Samalla selvisi, että ne varsinaiset alatukivarret missä jousi on ni niiden säätöpultit oli ruostunu eikä voinu säätää aurausta hyväksi. Fordilla ei kuulemma ole pelkkää puslaa ja pulttia vaan pitäs koko varsi vaihtaa
(noin 110e/kpl). Powerflexiltä kyllä löytyy puslaa...

No enivei, kaikille vanhan farkku Focuksen omistajille vinkkinä (vissii suht sama rakenne mk2:ssakin) noiden osien vaihto autto ihan totaalisesti sivuttaismuljuamiseen. Ohjauksesta
tuli tarkempi ja perä reagoi nopeissa liikkeissä paremmin. Vissii näin on ollut siis kun Focus
on ollut uusi. Tilasin vielä Usasta taka kallistuksenvakaajaan Energy Suspension uretaanipuslasetin missä tulee ne runkoon tulevat puslat ja sit ne päät puslineen. Ei ole vielä saapunut, mutta kommenttia tulee niistäkin kunhan on asennettu.

Re: KW-alustasetistä kokemuksia (Focus mk1)

Lähetetty: 15 Touko 2010 08:37
Kirjoittaja tuomaz
mistä Jenkeistä tilasit? Tuliko kalliiksi? Tuliko hyvä?
Oon ite kans miettinyt et josko kaikki alustan puslat vaihdattaisi kovempiin versioihin, tuntunut vaan kovin suolaiselta noi hinnat, jotain 400e luokkaa sarja puslia jossain nettikaupassa jos en ihan väärin muista...

Re: KW-alustasetistä kokemuksia (Focus mk1)

Lähetetty: 16 Touko 2010 19:09
Kirjoittaja S-P-H
Niin eli täytyy korjata sanomisiani. Jo asennetut puslat on normaalit eli kumiset ja ne jo autto
paljon vs vanhat rikkinäiset kumiset. Tilasin US Partsin kautta ainoastaan taka vakaajan
setin, johon kuuluu polyuretaani koripuslat, uudet päät (end links) ja niihin uudet puslat. Ei
ole edelleenkään saapuneet ja kauan tuntuu kestävän. Enivei, valmistaja puslille on seuraava:
http://www.energysuspension.com/ ja halvalla saa. US Partsin kautta saa Focukseen
Master Kitin, jonka hinta on 210 euroa. Katsoppa tätä heidän katalogia ja etsi sieltä
Focukseen sopivat:

http://www.energysuspension.com/assets/ ... atalog.pdf

Ongelma ei ole siis noiden puslien hinta vaan asennuksen hinta. Vain pienen osan niistä
voi vaihtaa kotikonstein ellei sitten ole hyvät välineet ja olosuhteet. Puslien vaihto
on aika työlästä ja paikat usein jumissa ja ruosteessa. Siks itte päädyin vaihtamaan vain
rikkinäiset ja pienellä budjetilla. Taka vakaajan kumit on ihan riekaleina meidän autossa
ja ne pystyy vaihtaa itte -> joten siihen tilasin polyuretaaniset.

Yleinen ohje lienee, että jos alkaa vaihtamaan polyuretaaniset ni pistäs sitte kaikkialle eikä
vaan osaan paikoista tai vain taakse eikä eteen. Sinänsä syyllistyn just itte tohon, että
aion laittaa vain vakaajaan :oops: mutta ajattelin, että siihen tulee paljon jenkaa ja
vois auttaa kallisteluihin.

http://www.energysuspension.com/product ... hings.html

Auto on jo nyt reippaasti tukevampi, kuin esim koeajamani mk2 Focus ST, MUTTA orkkis
jakkarat on niin huonot sivutueltaan, että en pysy penkillä. Jää vähän toi auton jämäkkyys nauttimatta, kun penkit on niin huonot :cry: Kolaroituja RS:siäkään ei ole joka paikassa
mistä vois ne sen Recarot ostaa.

Re: KW-alustasetistä kokemuksia (Focus mk1)

Lähetetty: 10 Kesä 2010 19:14
Kirjoittaja S-P-H
Ok eli nyt on tosiaan pitkittäistukivarsissa uudet puslat:
Ennen:
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/IMG_1582.JPG
Jälkeen:
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/pusla2.png

Myös ala poikittaisvarret on vaihdettu mut niistä nyt ei kuvaa tarvii.

Sit niistä Energy Suspensionin puslista pari kuvaa:
Ennen:
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/pusla1.png
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/pusla5.png
Jälkeen:
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/pusla3.png
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/pusla4.jpg
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/pusla6.png
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/pusla7.png

Noiden puslien vaihto oli helppoa. Runkopuslien kiinnikkeet on kyllä kauniit :mrgreen:
Uusia ei ollu Fordilla hyllyssä ni jäi laittamatta. Eipä ne ole kuin rumat, toimivat
kyllä. Pultit ei ollu mistää jumissa, tiukassa kyllä.

Jah lopputulos on se, että arkiajossa ei huomaa absoluuttisen mitään eroa
vanhaan. En ole vielä päässyt oikein jyvälle oliko tuosta ajotuntumaan
mitään iloa. Ääritilanteissa ja kovassa vauhdissa mutkiin mennessä jotain
etua, ehkä :lol:

Niin ja kesti muuten yli 7 viikkoa toimitus..propsit US Partsille. Tiedä sit oliko
heidän vika vai USA:n päässä.

Re: KW-alustasetistä kokemuksia (Focus mk1)

Lähetetty: 10 Kesä 2010 23:04
Kirjoittaja pvdriver
se henkinen parannus. niinkuin näillä monilla yrityksillä parantaa ajo-ominaisuuksia. siviiliautossa vaan ei varmaksi mistään tiedä paraneeko vai ei, eikä tarvikkaan kun vain ittestä tuntuu hyvältä. kilpurissa sitten vaikkei itsestä tunnukkaan hyvältä mutta aika paranee on menty oikeaan suuntaan... vaan onhan ne ihan eri komian näkösiä nuo punaset... 8)

Re: KW-alustasetistä kokemuksia (Focus mk1)

Lähetetty: 19 Heinä 2010 14:31
Kirjoittaja S-P-H
http://personal.inet.fi/koti/sphfilet/kiinnike.png

Nyt on uudet kiinnikkeet ja uusi murhe. Yksi kierre korkkasi ja pultti pyörii tyhjää :FFFFF
Ostin uudet pultit, mutta ei auttanut. Vika on kierteessä.
Toinen kiinnike jää sen vuoksi ehkä 5mm irti rungosta ja kolisee aina kun autoa kääntää
/ tulee vääntöä kallistuksenvakaajalle. Se kierre on akselistoon hitsattu, joten mitenkähän
sitä voi kukaan korjata ?? Minulta se jää ainakin tekemättä. Ideat ovat tervetulleita :|

Re: Focus STW mk1 alustan nyppimistä (KW&EnergySuspension)

Lähetetty: 19 Heinä 2010 15:41
Kirjoittaja hoopee
Kierretapilla kierre puhtaaksi...tiedä vaikka auttais.

Re: KW-alustasetistä kokemuksia (Focus mk1)

Lähetetty: 19 Heinä 2010 16:01
Kirjoittaja jsel
SimoHirvonen kirjoitti:Yksi kierre korkkasi ja pultti pyörii tyhjää :FFFFF
Ostin uudet pultit, mutta ei auttanut. Vika on kierteessä.
Toinen kiinnike jää sen vuoksi ehkä 5mm irti rungosta ja kolisee aina kun autoa kääntää
/ tulee vääntöä kallistuksenvakaajalle. Se kierre on akselistoon hitsattu, joten mitenkähän
sitä voi kukaan korjata ?? Minulta se jää ainakin tekemättä. Ideat ovat tervetulleita :|
Onhan niitä kierteen korjaussarjoja. Meen jotenkin tyyliin porataan isompi reikä, siihen kierretapilla kierre ja siihen väännetään uusi kierre-elementti.

Re: Focus STW mk1 alustan nyppimistä (KW&EnergySuspension)

Lähetetty: 19 Heinä 2010 22:19
Kirjoittaja tuomaz
poraa korkanneisiin kierteisiin isompi reikä ja tee uudet jengat pikkusen paksummalle pultille tai sit laitat vaan prikkoja pultin alle et tulee tiukaksi? Tai no siitä en kyl tiedä onko kuinka kestävä toteutus :roll: tai saako tosta mitenkään porattua reikää läpi et vetäis pultin läpi asti ja mutterilla kiinni toiselta puolelta?

Re: Focus STW mk1 alustan nyppimistä (KW&EnergySuspension)

Lähetetty: 20 Heinä 2010 16:18
Kirjoittaja svart
Helikooli sinne lukitteen/liiman kanssa niin varmasti kestää.

Re: Focus STW mk1 alustan nyppimistä (KW&EnergySuspension)

Lähetetty: 17 Joulu 2010 20:05
Kirjoittaja S-P-H
Statistiikkaa ja kestotestiä:
Nyt on tullu ajettua noin 41000km noilla KW iskareilla ja jousilla. Jos jotakuta kiinnostaa
minkä laatunen setti toi on kestoltaan, niin edelleen toimii hyvin. Iskarit on aavistuksen
pehmeämmät mikä on näin talvella vaan ihan hyvä juttu. Toi vuosi sitten valittamani
pomppinen talvikelillä oli tosiaan liian pehmeistä kitkarenkaista johtuva asia. Nyt on
Good Year UltraGrip Extremet (nasta), mutta sama profiili ja on kuin eri autoa ajaisi.
Yllätyin miten paljon kumit voi muuttaa ajettavuutta.. :idea:

Re: Focus STW mk1 alustan nyppimistä (KW&EnergySuspension)

Lähetetty: 18 Joulu 2010 10:38
Kirjoittaja tuomaz
SimoHirvonen kirjoitti: Yllätyin miten paljon kumit voi muuttaa ajettavuutta.. :idea:
Aamen. En voisi olla enempää samaa mieltä. Kumeissa on pirusti eroja, huonoilla renkailla helposti nollataan jäykemmän alustan tms saavuttamat edut.

Re: Focus STW mk1 alustan nyppimistä (KW&EnergySuspension)

Lähetetty: 07 Touko 2011 20:20
Kirjoittaja S-P-H
svart kirjoitti:Helikooli sinne lukitteen/liiman kanssa niin varmasti kestää.
Kiitos tuosta vinkistä. Tein tollain tänään ja hyvin meni kii. En oo ennen helikoolia tehnyt,
mutta se olikin simppeli juttu. Se minne se tuli aiheutti kuitenkin ongelmia. Tilaa oli
todella vähän ja tarvittiin poran kanssa semmosta kulmasysteemiä ja uudet kierteet oli
pakko vääntää käsivoimilla (huomenna tuntee kyllä tehneensä). Pultti kierty hyvin kiinni
ja laitettiin lukitetta väliin. Taas tuli opittua jotakin uutta :)

Re: Focus STW mk1 alustan nyppimistä (KW&EnergySuspension)

Lähetetty: 07 Touko 2011 20:31
Kirjoittaja svart
ollos hyvä vaan. hyvä että sait kuntoon.