Sivu 1/1

Kaasuläpänanturi

Lähetetty: 25 Elo 2005 07:24
Kirjoittaja taky
Epäilys Fiestan (1,1 Kat -vm -91) käyntihäiriöön voi olla yksipisteruiskun kaasuläpän anturissa.

Voiko anturia jotenkin testata/mitata yleismittarilla, jos niin kuinka ja millaisia arvoja mittauksesta tulisi saada?

Lähetetty: 25 Elo 2005 16:59
Kirjoittaja TeRoK
Testaus ohjeet pitäs löytyä haulla.
Koita hakusanaks "TPS".
Tarkoittaa throttle position sensor. :wink:

Lähetetty: 25 Elo 2005 23:36
Kirjoittaja Monteonisti
Ota irti ja mittaa vastusta kun käännät sen asentoa, siis "sisuskalun", vastuksen pitäisi muuttua, en nyt muista arvoja. 8)

TPS (Kaasuläpänanturi)

Lähetetty: 26 Elo 2005 08:53
Kirjoittaja taky
TeRoK kirjoitti:Testaus ohjeet pitäs löytyä haulla.
Koita hakusanaks "TPS".
Tarkoittaa throttle position sensor. :wink:
Alkaa vaikuttaa että vika on TPS:ssä.

Mistä sen voisi saada kohtuu hinnalla, stokcalla puolitoista sataa eeroa!!!

Lähetetty: 26 Elo 2005 17:01
Kirjoittaja TeRoK
Romikselta :?: Tosin ei oo takuuta että on ehjä.
Joo vastuksella saa ja mitattua, mutta toi jännite testi on varmempi kun näkee tosiaan oikein toiminnassa ton anturin. Ja kannattaa paikallaan ollessa se mitata niin tulee todelliset lukemat. Niinkuin tuolla yhdessä topicissa sanoinkin niin mulla ainakin arvot muuttu aika paljon kun irrotti anturin. Ja paikallaan ollessa näkee myöskin sen, että se n. 5VDC tulee oikeaan aikaan eli sillon kun kaasuläppä on kokonaan auki.

Lähetetty: 26 Elo 2005 20:21
Kirjoittaja WSE
TPS:n kolmioliittimen nastaan yksi (ylh.oik) tulee käyttöjännite likimain 5V ecm:ltä.
ko. FIESTASSA Nastojen 2 (ylh.vas.) ja 3 (aslh. kesk.) vlillä tulee olla 0,2 -1,1 V kaasuläpän ollessa kiinni (riippuu tyhjäkäynnin ja tp sensorin säädöistä/kohdistuksesta) ja maksimissaan 4,8 V läpän ollessa täysin auki. Väliasennot lineaarisesti tuolta väliltä. Virrat päälle ja yleismittarilla mittailemaan (rinnalta, liitin täytyy tietysti olla kiinni). Liitintä eitulisi irroittaa virrat päällä. Käyttöjännite ei välttämättä anna oikeaa arvoa TP sensorin ollessa kytkettynä. Toimintaan varmistamiseen riittää kuitenkin mittaus nastojen 2 ja 3 väliltä samalla kaasua liikuttaen.

Millainen käyntihäiriö on kyseessä?

Fiestassa niinkuin muissakin yksipisteruiskufordeissa on myös tyhjäkäynnin asentotunnistin (ISC) eli jos tyhjäkäyntinopeus on epämääräinen voi vika olla tässäkin. Tämä on vain mekaaninen kytkin, resistanssi ääretön kaasuläppä kiinni (tyhjäkäyntialue) ja kaasu auki nolla riippumatta siitä paljonko kaasu on auki.

TPS:n voi useimmiten korjata purkamalla se ja siirtämällä (taivuttamalla) hieman liukua siten että osuu eri kohdalle hiilikalvoon. Yleensä hiilikalvoon kuluu selvä ura jonka vieressä on ihan ehjä hiilipinta ja tällä ajelee saman kuin uudellakin taas.
150 € on aika järjetön hinta säätövastuksesta mutta niinhän ne autoelektroniikassa tuppaavat nykäisemään, katteet on kohdallaan.

Lähetetty: 26 Elo 2005 21:47
Kirjoittaja taky
WSE kirjoitti: Millainen käyntihäiriö on kyseessä?
Lähtee käyntiin ok,
käy tyhjäkäyntiä ok,
kulkee kaasu täysin auki normaalisti,
mutta kiihdytys verkkaisesti hyydyttää koneen, siis ikäänkuin ei saisi kunnolla bensaa, kunnon polkaisu kaasuun saa kiihdytyksen normaaliksi.

Vaihdoin TPS ja se korjasi ongelmaa melkoisesti, mutta ei ihan kokonaan,
tasakaasulla ajo välillä saa koneen edelleen nykimään.

Lähetetty: 26 Elo 2005 21:50
Kirjoittaja taky
TeRoK kirjoitti:Romikselta :?: Tosin ei oo takuuta että on ehjä.
Motonetistä löytyi TPS, netti luettelosta ei saanut selvyyttä mikä
oli kysessä kun siinä puhuttiin kaasuläppäsäädin jos päättelin sen olevan solenoidi joka pitää kierrokset ylhäällä hetken kun kaasun löysää, paikalla osaan tutustuminen kuitenkin osoitti sen olevan TPS:n.
Satasen edullisempi kuin Fordilla.

Lähetetty: 26 Elo 2005 23:39
Kirjoittaja Monteonisti
Ei kait tuo muovimötikkä voi nuin paljon kustantaa? :shock:
MAF-anturikin "alumiinitorvineen" on halvempi ja siinä on "sata" kertaa enemmän tekniikkaa! :roll:

Lähetetty: 27 Elo 2005 22:26
Kirjoittaja Regu
Kuulostaa kyllä todella kalliilta potentiometriltä.
Bebekissä potikka maksaa varmaan alle euron...

Lähetetty: 28 Elo 2005 21:55
Kirjoittaja Omppu
Monteonisti kirjoitti:Ei kait tuo muovimötikkä voi nuin paljon kustantaa? :shock:
MAF-anturikin "alumiinitorvineen" on halvempi ja siinä on "sata" kertaa enemmän tekniikkaa! :roll:
GM:n 6,2 dsl-koneeseen toi TPS maksaa 280€... :shock:

Lähetetty: 28 Elo 2005 22:26
Kirjoittaja JOP
Omppu kirjoitti: GM:n 6,2 dsl-koneeseen toi TPS maksaa 280€... :shock:
:?: Eihän kiisselissä ole kaasuläppää... :?:

Lähetetty: 28 Elo 2005 22:27
Kirjoittaja VesQ
Taitaa uudemmissa olla missä on sähköisesti toimiva syöttö, mekaanisella pumpulla kun on niin ilmaröörit on kokoajan auki ja pumppu säätelee aineen määrää kaasusta riippuen

Lähetetty: 29 Elo 2005 17:14
Kirjoittaja Omppu
JOP kirjoitti: :?: Eihän kiisselissä ole kaasuläppää... :?:
TPS ohjaa turbiinin lukkoa.

Lähetetty: 29 Elo 2005 18:56
Kirjoittaja WSE
Omppu kirjoitti: GM:n 6,2 dsl-koneeseen toi TPS maksaa 280€... :shock:
Noita sai jostain halvemmalla. Korjaus myös onnistuu edellämainitulla tavalla.
Kaasuläppää ei ole vaan tuo on pikemminkin kaasun asennon tunnistin eli kertoo kuinka paljon pedaalia painetaan.

Lähetetty: 29 Elo 2005 18:58
Kirjoittaja WSE
Regu kirjoitti:Kuulostaa kyllä todella kalliilta potentiometriltä.
Bebekissä potikka maksaa varmaan alle euron...
Voipi vaan olla melkoinen haaste soveltaa normi potikkaa toimimaan kaasuläpän mukana, vieläpä oikeilla arvoilla.
Nuo (TPS) on muka niin spesiaali osia sen takia niistä nykäistään vaikka toimintaperiaate on kuin missä tahansa potikassa ja valmistuskin yhtä halpaa.

Lähetetty: 29 Elo 2005 19:50
Kirjoittaja TeRoK
Mutta jos tota anturin liukua siirtää siinä hiilikalvolla esim. ulkokehää kohti niin eikös toi vastus arvo muutu... :roll:
Heh. Nusnus.
Ei se taida niin paljoa siirtyä tossa, että mitään vaikuttais.
Kuhan höpisen. :?

EDIT: Pöh! Ja itselleni vastatakseni niin eihän se mihinkään ees muutu.
Samassa asennossahan se kalvo siellä on akseliin nähden. :oops: