Teholastu
Teholastu
Mikä tällainen "teholastu" oikein on ja mihin sen toiminta perustuu? Ilmeisesti joku uudempien autojen juttu... Itsellä ei oikein mene ymmärrykseen että joku tietsikan muistikamman näköinen judanssi tekee "perheautosta sportin". Kertokaa vähän mistä on kyse.
Mitä tällainen maksaa vaikkapa 2003-2005 vuosimallin autoon noin ihan niinku suuntaa-antavasti?
Mitä tällainen maksaa vaikkapa 2003-2005 vuosimallin autoon noin ihan niinku suuntaa-antavasti?
Re: Teholastu
nimenomaan autoihin joissa on elektroninen moottorinohjaus.
turbo vehkeissä enemmän hyötyä kuin vapareissa.
Ja nykyään taitaa toi teholastu olla enimmäkseen enää yleisnimitys moottorinohjauksen säätämiselle. Taitaa suurin osa olla ihan obd portin kautta tehtäviä softapäivityksiä.
Ideanahan niossa on, että optimoidaan moottorinohjauksen sytkä ja bensakartat maksimitehon saavuttamiseksi.
Auton valmistaja on kuitenkin joutunut aina hieman huipputehossa joustamaan saavuttaakseen erinäisiä kriteereitä kuten päästöt ja moottorin elinikä.
Niin ja hintaluokka ion varmaan jostain 300e ylöspäin.
turbo vehkeissä enemmän hyötyä kuin vapareissa.
Ja nykyään taitaa toi teholastu olla enimmäkseen enää yleisnimitys moottorinohjauksen säätämiselle. Taitaa suurin osa olla ihan obd portin kautta tehtäviä softapäivityksiä.
Ideanahan niossa on, että optimoidaan moottorinohjauksen sytkä ja bensakartat maksimitehon saavuttamiseksi.
Auton valmistaja on kuitenkin joutunut aina hieman huipputehossa joustamaan saavuttaakseen erinäisiä kriteereitä kuten päästöt ja moottorin elinikä.
Niin ja hintaluokka ion varmaan jostain 300e ylöspäin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Teholastu
Mulla on vm.-02 Mondeo 2.0 TDCi ja siihen ohjelmoitiin tuo boksi viime kesänä. Tehoa tuli n. 30hv lisää eli nyt on 160hv. Moni autollani ajanut on ihmetellyt kuinka diesel-auto on noin pirteä... Ei varmasti jää jalkoihin liikenteessä, suosittelen!!!
Re: Teholastu
Onko sulla automaatti vai manuaali laatikko? Itsekkin olen haaveillut lastuttamisesta, mutta kun "kylänmiehet" pelottelee ettei automaattilaatikko tykkää siitä. Ei kuulemma laatikko kestä sitä ja tulee kalliiksi...larazz kirjoitti:Mulla on vm.-02 Mondeo 2.0 TDCi ja siihen ohjelmoitiin tuo boksi viime kesänä. Tehoa tuli n. 30hv lisää eli nyt on 160hv. Moni autollani ajanut on ihmetellyt kuinka diesel-auto on noin pirteä... Ei varmasti jää jalkoihin liikenteessä, suosittelen!!!
"Dextan tekniikka ja Anglian ajo-ominaisuudet....
------------------------------------------------------------------
Escort 1,3 CL -89
Mondeo 1,6 CLX -96
Escort 1,8 TD -98
Focus 1,8 TCI -00
Mondeo 2,0 TDCI -02
------------------------------------------------------------------
Escort 1,3 CL -89
Mondeo 1,6 CLX -96
Escort 1,8 TD -98
Focus 1,8 TCI -00
Mondeo 2,0 TDCI -02
Re: Teholastu
Termosta vain.
Tuo termi teholastu tarkoittanee useimmiten moottorinohjausyksikön "älyn" vaihtamista uudelleenohjelmoituun "älyyn" eli prosessoriin. Saman vaikutuksen saa tuolla moottorinohjauksen uudelleenohjelmoinnilla, joita tekee moni ammattiyritys tänä päivänä. Parhaan tehonlisäyksen autoon saa nimenomaan autokohtaisella päivityksellä, joka tehdään asiansa osaavalla pajalla. Miinuksena näisssä uudelleenohjelmoinneissa on se, että jos jostain syystä moottorinohjaus joudutaan merkkihuollossa päivittämään (tätä sattuu nykyään etenkin uudemmissa autoissa usein) voi tuo teho-ohjelmisto joutua ylikirjoitetuksi = päivitettävä uudestaan = maksaa lisää.
Itse piristin "wanhaa" nyt jo kiertoon lähtenyttä Scorpio -98 Dieseliä Promotech tehomodulilla, joka maksoi jotain himppa alle 400€ ja nosti tehoa 125hp -> 145hp. Laite kytketään moottorinohjauksen piuhoihin (ei pätkitä piuhoja, ei kosketa alkuperäiseen ohjelmointiin = ei joudu hukkaan päivityksissä) ja toimi käytössäni reilun vuoden ongelmitta. Tämä oli minulla napin takana, kun tarvitsin ohitustehoja, nappi päälle ja hanat kaakkoon, sitten nappi pois ja normitehoilla taas eteenpäin.
Modulien valmistajat lupaavat myös polttoainesäästöjä, mutta käytössä tuota lisävoimaa tulee käyteltyä sen verran usein että taitaa mennä kuitenkin pakkaselle tuo homma. Sellainen kokemus on että n. samalla määrällä polttoainetta saavutetaan parempi teho. Tehonlisäys on autosta riippuen sellaista 15-20% ja sama koskee myös vääntöä.
Samanlainen laitos tulee myös nykyiseen autooni Ford Transit 100 T300.
Kyseessä on siis Diesel tehomoduli, vastaava idea toimii monilla bensavehkeilläkin, mutta tehonlisäykset on usein aika vaatimattomia (Turboissa parempi, kuten Tero sanoikin). VW konsernin TSI koneisiin tosin saadaan mukavasti potkua lisää.
Tuo termi teholastu tarkoittanee useimmiten moottorinohjausyksikön "älyn" vaihtamista uudelleenohjelmoituun "älyyn" eli prosessoriin. Saman vaikutuksen saa tuolla moottorinohjauksen uudelleenohjelmoinnilla, joita tekee moni ammattiyritys tänä päivänä. Parhaan tehonlisäyksen autoon saa nimenomaan autokohtaisella päivityksellä, joka tehdään asiansa osaavalla pajalla. Miinuksena näisssä uudelleenohjelmoinneissa on se, että jos jostain syystä moottorinohjaus joudutaan merkkihuollossa päivittämään (tätä sattuu nykyään etenkin uudemmissa autoissa usein) voi tuo teho-ohjelmisto joutua ylikirjoitetuksi = päivitettävä uudestaan = maksaa lisää.
Itse piristin "wanhaa" nyt jo kiertoon lähtenyttä Scorpio -98 Dieseliä Promotech tehomodulilla, joka maksoi jotain himppa alle 400€ ja nosti tehoa 125hp -> 145hp. Laite kytketään moottorinohjauksen piuhoihin (ei pätkitä piuhoja, ei kosketa alkuperäiseen ohjelmointiin = ei joudu hukkaan päivityksissä) ja toimi käytössäni reilun vuoden ongelmitta. Tämä oli minulla napin takana, kun tarvitsin ohitustehoja, nappi päälle ja hanat kaakkoon, sitten nappi pois ja normitehoilla taas eteenpäin.
Modulien valmistajat lupaavat myös polttoainesäästöjä, mutta käytössä tuota lisävoimaa tulee käyteltyä sen verran usein että taitaa mennä kuitenkin pakkaselle tuo homma. Sellainen kokemus on että n. samalla määrällä polttoainetta saavutetaan parempi teho. Tehonlisäys on autosta riippuen sellaista 15-20% ja sama koskee myös vääntöä.
Samanlainen laitos tulee myös nykyiseen autooni Ford Transit 100 T300.
Kyseessä on siis Diesel tehomoduli, vastaava idea toimii monilla bensavehkeilläkin, mutta tehonlisäykset on usein aika vaatimattomia (Turboissa parempi, kuten Tero sanoikin). VW konsernin TSI koneisiin tosin saadaan mukavasti potkua lisää.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Re: Teholastu
-Pikkis- kirjoitti: Onko sulla automaatti vai manuaali laatikko? Itsekkin olen haaveillut lastuttamisesta, mutta kun "kylänmiehet" pelottelee ettei automaattilaatikko tykkää siitä. Ei kuulemma laatikko kestä sitä ja tulee kalliiksi...
Vääntö kasvaa = rasitus voimansiirtoon kasvaa. Automaatit voivat alkaa kovemmilla väännöillä luistamaan, kuten myös normaalit kytkimet. Kyseessähän on auton virittäminen = joutuu suuremmalle rasitukselle. Ainahan niissä riskinsä on.
F.O.R.D = Full Of Rusty Details
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
Re: Teholastu
Tuosta automaatin tehon/väännön kestosta kertoo aikas hyvin valmistajan käyttämät tehot.
Esim. saako samalla laatikolla bensamallia kovemilla tehoilla.
Volvoissa oli T5:ssa aikisemmin automaateissa tehoja tiputettu muistaakseen 10hv vastaavaan manuaaliin verrattuna.
Perus koneissa(ilman turboa) tehon lisät ovat pelkällä lastulla suurinpiirtein sormilla laskettavissa.Tietty jos valmiiksi on jo 300 niin sitten saadaan hieman reilumpia lujemia lastulla mutta todelliset lukemat pyörivät kuitenkin lähellä 10-20hv määrää.
turboissa saadaan sitten paineen lisäyksellä+lastulla huomattavasti suurempia tuloksia(lastulla 20-50).
Chip tietopaketti
Esim. saako samalla laatikolla bensamallia kovemilla tehoilla.
Volvoissa oli T5:ssa aikisemmin automaateissa tehoja tiputettu muistaakseen 10hv vastaavaan manuaaliin verrattuna.
Perus koneissa(ilman turboa) tehon lisät ovat pelkällä lastulla suurinpiirtein sormilla laskettavissa.Tietty jos valmiiksi on jo 300 niin sitten saadaan hieman reilumpia lujemia lastulla mutta todelliset lukemat pyörivät kuitenkin lähellä 10-20hv määrää.
turboissa saadaan sitten paineen lisäyksellä+lastulla huomattavasti suurempia tuloksia(lastulla 20-50).
Chip tietopaketti
gti golo palloilija
Re: Teholastu
Tuo Harisen tietopaketti on kyllä tosi hyvä ja kattava! Suosittelen lämpöisesti!
F.O.R.D = Full Of Rusty Details
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-
-= Reilu 30v Fordeja ja muitakin ropposia =-