Sivu 1/1
Tulpat ei kestä
Lähetetty: 24 Elo 2005 22:37
Kirjoittaja Monteonisti
Missä voisi olla vika kun 1.8 Zetecissä -96 ei tulpat kestä, posliini halkeaa? Motorcraftit hajoo viikossa tai parissa, Boschit parissa tai kolmessa kuukaudessa.
Lähetetty: 24 Elo 2005 22:44
Kirjoittaja NiceMan
Ovatko posliinit valkoiset ajon jälkeen?
Jos ovat niin etsippä ja korjaa imuvuodot.
Kokeile Euquem tulppia, ovat ranskalaisia 7e/kpl
Lähetetty: 24 Elo 2005 22:46
Kirjoittaja transitman
Sä tiukkaat ne vinosti ni sä ite rikot ne
Ei oo ennen kyl tollasta vikaa tullu vastaan, ei se nyt niin kuumanakaan voi käydä, et halki menis

Lähetetty: 25 Elo 2005 22:53
Kirjoittaja Monteonisti
Posliinithan on valkoiset jo uutena?

Kellastuvat käytössä alaosasta ja tosiaan säröilevät yläosasta ja lopulta alas asti ja alkaa nykyttään. Yleensä menee nelonen ja myöhemmin kolmonenkin jos ei kerkiä ajoissa uusiin. Viimeksi meni kyllä kakonen!

Olen minä tulppia vaihdellut muihinkin joten en riko niitä asennuksessa, on lisäksi "pehmustettu" avain! 8) Yks syy voi olla kyllä johtojen vastus. Ostin uudet joissa oli isommat vastukset kuin vanhoissa!

Yleensähän johtojen vastus kasvaa vanhetessa, lopulta liian suureksi ja alkaa päkyttään?

Pitää nyt seurata nuilla uusilla johdoilla. Ennen oli Motorcraftin tulppien kärkiväli n. 1,3 ja nykyään 0,9 - 1,0. Oiskohan tuolla merkitystä jos johdoissa liian pieni vastus, antaa siis liian kovan "paukun" ja tulppa ei kestä? Nelosessahan on pienin vastus kun on lyhin johto?

Lähetetty: 25 Elo 2005 23:10
Kirjoittaja transitman
mä olen käyttäny tulpan kärkivälinä 0,7 2.0 ohc:ssä en sit tiedä miten zetecissä
Lähetetty: 26 Elo 2005 23:35
Kirjoittaja Monteonisti
Niinhän se antaa mutta uusissa on pienennetty! 8)
Lähetetty: 27 Elo 2005 23:07
Kirjoittaja Monteonisti
Kait vialliset johdot aiheuttas nykimistä ainakin täyskiihdytyksessä?
Nykii vasta kun tulppa hajoaa! 8)
Lähetetty: 28 Elo 2005 21:57
Kirjoittaja Monteonisti
Viimeksi kun paransin kontakteja, meni 2 tulppaa, normaalisti menee vain yksi!

Nyt on uudet Voortilta ostetut johdot joissa oli jotain rasvaa valmiina. Pitää seurata kauanko tulpat kestää! 8) Oli Voortilla 40€ ja tarvikkeena 48€!

Lähetetty: 29 Elo 2005 16:19
Kirjoittaja Juutas
Mulla meni tulppia pimeeksi ilman näkyvää syytä kun vaihdoin jotkut harakiri johdot ja Boschin platinat. Lopulta luovutin ja ostin alkuperäiset motocraftin johdot ja taas kerran Boschin tulpat ja nyt on pelannu 10 000km ihan ok. Että emmä tiiä. Ehkä se johtojen vastus on erillainen eri johtosarjoissa...
Lähetetty: 29 Elo 2005 21:09
Kirjoittaja Monteonisti
Puolalle tulee jännite OK. Vastukset pielessä, mutta johtuu mittarin kalibroinnista koska Mondeossa näytti samat vastukset ja se toimii OK. 8)
Lähetetty: 07 Syys 2005 23:22
Kirjoittaja Monteonisti
Nyt on pelittänyt uusilla johdoilla!

Vanhat oli kyllä OK, ehkä anto liikaa virtasta kun vastus uusia pienempi?

Lähetetty: 08 Syys 2005 12:10
Kirjoittaja zak69
Jaahas, tämä viestiketju varmisti asian. Lähden tästä voortilta hakemaan uudet tulpanjohdot

Lähetetty: 08 Syys 2005 16:25
Kirjoittaja TeRoK
Ei ton johtojen vastuksen luulis kyllä mitään vaikuttavan.
Onhan niitä semmosiakin joissa ei vastusta ole.
Mäki just ostin korppariin magnacorin johtosarjan jossa on ihan johdin sisällä.
Noissa hiilijohdoissahan sitä vastusta vaan on.
Yks mikä tulee mieleen niin olis toi, että jos siinä antaa sytkä liian isoa jännitettä tyhjäkäynnillä. Löysin tommosen sivun josta huomaa, että tyhjäkäynnillä "lataus aika" on isompi eli toisiojännite on suurempi.
http://www.bgsoflex.com/igncoil.html
Riippuen siitä onko siinä edis sytytys vai ei niin joko boksissa tai puolan konkassa häikkää ja antaa siis liian suuren jännitteen.
Nyt kun laitoit isomman vastuksen omaavat johdot niin saattaa juuri kestää.
Tämä on kylläkin ihan arvelua.
Lähetetty: 08 Syys 2005 16:30
Kirjoittaja jaska74
mulla oli sama ongelma ja loppujen lopuks huomasin että tulppa onkin väärä, eli liian pitkä...
Lähetetty: 08 Syys 2005 22:45
Kirjoittaja Monteonisti
Voikos tuo suorasytkä antaa liikaa jännitettä, ainakaan vanhana?

Lähetetty: 09 Syys 2005 14:15
Kirjoittaja TeRoK
En tosiaan varmaks osaa sanoa, mutta konkallahan siellä kait säädetään toi kuinka suuren jännitteen se ehtii keräämään ja tosta simulaatiosta huomaa kun koittaa konkalle eri arvoja, että mitä pienempi kapasitanssi niin sitä suurempi jännite. Eli jos sieltä on vaikka konkka kymähtänyt ja ja on siis pois pelistä niin ton kaavion mukaan voi (ainakin teoriassa) jännite hypätä 100 tuhansiin voltteihin.
Heh. Tämän kun joku vielä voisi varmuudella kuitata.
Lähetetty: 11 Marras 2005 15:19
Kirjoittaja Lex
lapazu kirjoitti:
No en tiedä tuosta mutta suoraan paketista olen kanteen ruuvannut eikä ole ongelmia ollut. Entäs puola, onko varmasti kunnossa? Eikös sulla ollut vanhempaa mallia tuo zetec? Niihin tehdas suosittelee vaihtamaan tulpat ja johdot samalla kertaa pakettina. Tämä siksi että viallinen tulppa tai johto rikkoo toisensa nopeasti. Zetecissä tämä on erityisen tärkeää normaalia suuremman sytytysjännitteen vuoksi. Myöhemmissä moottoriversioissa ongelma on korjattu.
Ostin juuri uudet tulpat paikallisesta varaosaliikkeestä, ja vertailun vuoksi vilkasin samojen tulppien hintaa Motonetin sivuilta. Tulppien hintatietojen alla huomasin tekstin: "HUOM! Ford suositus 16V-moott myös tulpanjohdot vaihdettava!" Niinpä tulin tälle forumille haeskelemaan keskusteluja kyseisestä aiheesta, ja tietoa tuntuu olevan..
Kaipaisin kuitenkin vielä täsmennystä tähän asiaan. Eli mistä vuosimallista lähtien tämä ongelma on korjattu? Joudunko marssimaan takaisin liikkeeseen hakemaan vielä sytytysjohtosarjan? Autoni on Focus 1.6 -01.
Kuinka uskollisesti muut Fordistit ovat tätä suositusta noudattaneet, ja onko noudattamatta jättämisestä tullut ongelmia. Itselläni ensimmäinen tulpanvaihto Fordiin siis vasta edessä päin, joten ei omaa kokemusta ole..
Lähetetty: 12 Marras 2005 15:13
Kirjoittaja Arska123
Kannattaa vaihtaa tulpat ja johdot samalla kertaa, viallinen johto kun usein rikkoo myös puolan.
Lähetetty: 12 Marras 2005 22:18
Kirjoittaja Monteonisti
Tosiaan vanhoissa oli kärkiväli 1.1 ja uusissa on 0.9. Lisäksi johtojen vastus on kait muuttunut jossain välissä? Jos laittaa uudet tulpat vanhoihin johtoihin niin tulpat hajoaa, tarkemmin posliini alkaa halkeileen ja sen takia alkaa päkyttään, aluksi vain kiihdytyksessä ja myöhemmin muulloinkin. 8)
Lähetetty: 12 Marras 2005 22:28
Kirjoittaja Lex
Liikkeessä, josta tulpat ostin, ei ollut fordin ehdottamia motorcraftin tulppia. Myyjä katsoi NGK:n taulukoista vastaat NGK:n tulpat, ja antoi nuo NGK Laser Platinum PTR5A-13 tulpat. Käsittääksen noissa on kärkiväli 1,3 mm. Hinta oli ainakin suolanen, miten lie sopivuus. Onko kokemuksia kyseisistä tulpista.
Lähetetty: 17 Marras 2005 13:27
Kirjoittaja Killaah
Lex kirjoitti:Liikkeessä, josta tulpat ostin, ei ollut fordin ehdottamia motorcraftin tulppia. Myyjä katsoi NGK:n taulukoista vastaat NGK:n tulpat, ja antoi nuo NGK Laser Platinum PTR5A-13 tulpat. Käsittääksen noissa on kärkiväli 1,3 mm. Hinta oli ainakin suolanen, miten lie sopivuus. Onko kokemuksia kyseisistä tulpista.
Taitaapi olla sama tulppa itelläkin autossa. Ei ongelmia ja about 20tkm ajettu niillä. Hintaa noilla oli 10€ kipale.