Monenmoista kolinaa...

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ajk
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Touko 2005 13:01

Monenmoista kolinaa...

Viesti Kirjoittaja ajk »

Terve,

Autoni etupäästä on ruvennut kuulumaan jos jonkinsorttista meteliä. Ajattelin että täältä voisi löytyä apuja... Olen palstan keskusteluista yrittänyt hieman haarukoida missä mennään, mutta kommentit/vinkit vian paikallistamiseksi olisivat tervetulleita.

1) Etupäässä lonksahtaa kun kääntyy jyrkästi, yleensä tämän huomaa lähtiessä liikkeelle liikennevaloista tai parkkiksella. Vakaajan runkokumit?

2) Kytkinpoljin napsahtelee/kolahtelee. Erityisen aivan ylhäällä kun kytkimen nostaa ylös ja samaan aikaan jarrupoljin painettuna. Polkimen kolahdus tuntuu vaimesti kengänpohjan läpi. vääntelin pultteja jalkatilassa ja kaikki tuntuvat olevan kiinni.

*tähän löytyi korjaus. kytkinpoljin liikkui akselia pitkin 1mm edestakaisin "ponnahtaen" ja polkimen kyljessä oleva muovinen holkki kolahti akselin päässä olevaan mutteriin. Holkki ilmeisesti kulunut... Laitoin kumisen tiivisteen "prikaksi" mutterin ja polkimen väliin ja vähän rasvaa. Ei varmaan kestä kauaa, mutta korjaamiseen menee 10min*

3) Etupyörät kolisevat tai lähinnä "lotisevat" epätasaisella tienpinnalla, pyörä tuntuu muutenkin liikkuvan ja tärisevän terävissä iskuissa tosi paljon. Iskarit loppu? Tukivarren puslat päästävät pyörän ylimääräiseen liikeeseen? pallonivel? Ääni ei ole tosiaan terävä kolahdus, kuten koiranluista lähtee vaan vaimeampi kumina ja ryske.

4) Kolahdus voimansiirrossa kun veto kytkeytyy etupyörille. Tätä ei kuulu jos pehmentää liikettä kytkimellä. Kuuluu erityisesti silloin kun moottori jarruttaa ja sitten painaa kaasua. Nytkäys tulee autossa kuin autossa, mutta tämä *klonks* ääni ihmetyttää. Tästä kerrottu merkkihuollossa x 2. Moottorin tuenta tarkastettu ja oli ok... ovat kuulemma kaikki samanlaisia..

Koiranluut ovat OK ja raidetangon päät vaihdettu kesäkuussa.

Eli mikä voisi olla vikana ja mistä/miten paikan kätevimmin tarkastaa. Ihan puupää en ole, joten ei tarvitse ihan kädestä pitäen viedä :) mutta haluaisin vähän haarukoida ennen kuin vien auton pajalle etteivät korjaa mitä sattuu.

Auto focus 2.0 '00 stw, 130tkm.

kiitos avuista...
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Soon voorti :)

Ei vaan, oma -02 125tkm ajettu fiikus pitää saman moisia ääniä edessä, viime viikonloppuna kävin nosturilla pikaisesti ravistelemassa keulan läpi ja en sieltä sen suurempia väljiä mistään löytänyt -> kai se on sitten vain tommonen. Eli siis kohdat 3 ja 4 koskevat myös omaa kärryäni.

Itse ajattelin että kun saan aikaiseksi niin haen ja vaihdan polyuretaanipuslat eteen joka paikkaan mihin niitä saa, ja muutenkin kaikki mitä on järkevä vaihtaa niin uusiksi.

Nimim. 6 kertaa renkaat painotettu (2 eri liikkeessä) ja viimeisellä kerralla syynätty tosi tarkkaan läpi vanteet ja kumit, ei mitään vikaa vaan vielä tärrää 110-120 alueella pikkasen.. Ei voi olla enää ku autossa vika.
2021 Tesla Model 3 LR
ajk
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Touko 2005 13:01

Viesti Kirjoittaja ajk »

Jeps,

Taitaa olla voorti....

kävin eilen katsastuksessa. Katsastusmiehen kanssa syynättiin kaikki paikat läpi, nostettiin ilmaankin, että saatin paino pois etupyöriltä. Ei mitään. Oikean alatukivarren takimmainen pusla kuulemma marginaalisesti väljä kun oikeen yrittää, mutta katsastusmies oli sitä mieltä ettei siitä mitään voi kuulua. Etenkin kun ääni kuuluu molemmilta puolilta (kohta 3). Ainoa mistä katsastusmies huomautti oli oikean sumuvalon suuntaus, joka osoittaa suoraan katuun... Loppuun katsastusmies nauroi että "auto on rikki koska itse niin väität".

Heitän joka tapauksessa uudet etuiskarit kiinni, katsotaan lähteekö sillä. Raportoin jatkosta...

Jottei voortin viat tähän loppuisi niin tässäkin yksilössä on startti alkanut räikätä pahasti. Akseli ilmeisesti kulunut. Uuden startin (vaihtolaite) saa ~120 eurolla ja vaihto on periaatteessa helppo juttu. Onko kellään kokemusta focuksen startin vaihdosta, lähinnä kiinnostaa tietää onko helpossa paikassa? En ole vielä saanut inspiraatiota kömpiä auton alle sitä etsimään... arg! :roll:

6 kertaa painotetut nakit? Niissähän on "rautaakin" jo puoli kiloa, siinäkö syy tärinään ;)

Tärinöistä ja merkkihuolloista sen verran, että kesäkuussa huollossa vaihdettiin ne raidetangon päät. Huoltolapussa lisäksi tieto, että rengaspaineet tarkistettu, puutteita havaittu ja korjattu. Tämän jälkeen pientä tärinää moottoritienopeuksissa, ajattelin ,että ennen vaihtoa on renkaat kuluneet pieleen... no nyt alkoi vetämään oikealle. Kävin kattomassa paineet niin vasemalla 2,3 oikealla 1,8. Laitoin tasoihin ja vetely + tärinät katos. Ilmeisesti huoltomiehellä hieman "huono" päivä... laadukasta.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Kuulostaa aivan kuin vetonivelet olisi menossa?
ajk
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Touko 2005 13:01

Viesti Kirjoittaja ajk »

Se tästä nyt enää puuttuisi...

Vetarit on tarkastettu, putsattu ja tiivistetty vuosi sitten. Olivat ok. Ei myöskään näkyviä vuotoja. Muutenkaan vetarit eivät oireile, siis veto on tasainen eikä tärinöitä ole.

Tietoni mukaan 2 litrasissa ja dieseleissä on eri vetarit kuin muissa focuksissa. Onko vetariongelma vaivannut myös näitä vai eivätkö vain osu silmiin kun ovat määrällisesti vähemmistössä.

you never know, mutta konkurssi tulee jos noikin joutuu tekemään. Elämä halpa, ford kallis :?
Jizi_Ar
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Huhti 2007 19:11
Paikkakunta: Pietarsaari

Tuttu vika

Viesti Kirjoittaja Jizi_Ar »

Ykköskohta vaivasi myös ennen minunkin -93 mondeota, että lonksahtaa helvetisti rattia käännettäessä.
Katsastusmies huomasi että vasen etujousi ylhäältä poikki ja jousenlaakeri sökönä. Osat vaihtoon ja kolahtelut loppu :D
... Tilalle tuli sitten vaan oikean etupyörän ulina käännöksissä :? ...
Mondeo 1.8i clx -93
Vastaa Viestiin