Turbon vuodon paikallistaminen (turbo rikki?)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Turbon vuodon paikallistaminen (turbo rikki?)

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Onko jollakulla hyvää Pirkka-niksiä siihen, miten turbon vuodon voisi paikallistaa? Mulla on jo vuoden päivät kuulunut kiihdyttäessä siinä kohtaa kun turbo tulee kyytiin eli alueella 1600-1800 sellainen suhiseva/rätisevä vuotoääni. Oon vaihtanut klemmareita ja ottanut välijäähdyttimen letkuineen pois, mutta ei vaan vuoto löydy. Missään ei sillä lailla näy öljytihkuakaan että siitä voisi päätellä.

Tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu, joten vuodon löytäminen on aika haastavaa... Auto on vm. 2000 Focus, 1.8tci lastulla.
Viimeksi muokannut AulisK, 30 Kesä 2009 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Turbon vuodon paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Tee semmonen adapteri jonka saat turbon imupuolelle kiinni ja johon on helppo syöttää paineilmaa. Kilo painetta putkiin ja tutkimaan mistä suhisee.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vuodon paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Ourait!
Onko ideaa minkälainen ja mistä materiaalista sellainen adapteri kannattaa väkästellä? :)
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vuodon paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Keksinkin jo, sahaan puusta rinkulan ilmanputsarilta lähtevän putken suuhun ja siihen poralla ilmapistoolin mentävä reikä.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Turbon vuodon paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Ite oon hitsannut sopivan Ø putkeen levyn toiseen päähän ja siihen reikä tubeless venttiiliä varten. Saa kätevästi renkaantäyttö pistoolilla operoitua.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vuodon paikallistaminen (turbo rikki?)

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Ei se taidakaan olla vuoto. Laitettiin pari-kolme kiloa painetta mutta ei kunnon sihinää tullut mistään.

Nyt on tehotkin kateissa. Taajamassa sitä ei huomaa mutta moottoritiellä kun laittaa kaasun pohjaan ei tapahdu juuri mitään.

Voisiko se turbo olla vaan morjestamassa? Se ääni on sellainen rätisevä, vähän niinkuin resonanssi. Kuuluu koviten siinä kun turbo tulee kyytiin ja sitten sellaisena vaimempana kahinana kun on enemmän kierroksia. Mun mielestäni se ei alkujaankaan kuulostanut vuodolta, mutta Voordin asentajat olivat vuodon kannalla.

Turbon laakeri tai siivekkeet? Autolla on ajettu 250tkm.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Turbon vuodon paikallistaminen (turbo rikki?)

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Taitaa turbiinisiivet jo rapsutella pakopesään = roska.
Suosiolla uutta puhallinta etsimään.
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: Turbon vuodon paikallistaminen (turbo rikki?)

Viesti Kirjoittaja Juutas »

AulisK kirjoitti:Ei se taidakaan olla vuoto. Laitettiin pari-kolme kiloa painetta mutta ei kunnon sihinää tullut mistään.

Nyt on tehotkin kateissa. Taajamassa sitä ei huomaa mutta moottoritiellä kun laittaa kaasun pohjaan ei tapahdu juuri mitään.

Voisiko se turbo olla vaan morjestamassa? Se ääni on sellainen rätisevä, vähän niinkuin resonanssi. Kuuluu koviten siinä kun turbo tulee kyytiin ja sitten sellaisena vaimempana kahinana kun on enemmän kierroksia. Mun mielestäni se ei alkujaankaan kuulostanut vuodolta, mutta Voordin asentajat olivat vuodon kannalla.

Turbon laakeri tai siivekkeet? Autolla on ajettu 250tkm.
Mulla oli vastaava vika hetken, mutta vika oli välijäähdyttimen (Jäähdytysnesteen puoleisessa) kyljessä olevan liittimen irtoaminen ja johdon katkeaminen. Se aiheutti käynnistäessä krohahduksen ja ajossa outoa ääntä... paineet meni jonnekkin muualle kuin piti... :lol:
Mutta sen laitettua auto on taas kulkenut pirteästi ja vastaa kaasuun. Ei välttämättä auta sua, mutta yritä tarkastaa se varmuudeksi...
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vuodon paikallistaminen (turbo rikki?)

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Oon kyllä ottanut sen liittimen kerran irti, mutta koitin tiivistää kunnolla... Eikä kuulu suhinaa sieltäkään kompuratestissä :)
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: Turbon vuodon paikallistaminen (turbo rikki?)

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Tarkoitin sitä sähköliitintä välijäähdyttimen päässä. Jos sieltä olis johto jostain kohtaa murtunut. Ei syty vikavalo, mut auto temppuilee kyllä...
essomies
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Tammi 2009 12:55

Re: Turbon vuodon paikallistaminen (turbo rikki?)

Viesti Kirjoittaja essomies »

mistäs kohtaa johto/johdot poikki ja pitäiskö vaikuttaa jotenkin jos sen liittimen ottaa vaikkapa irti, koska mulla focus ei heti vastaa kaasuun kylmänä (menee noin 10 sek) ja lämpimänä risteyksissä 3-4 sek viiveellä. eikä kyllä oo minkäänlaista vaikutusta vaikka irrottaa liittimen.
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Re: Turbon vuodon paikallistaminen (turbo rikki?)

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Joo jos ottaa liittimen irti niin on kyllä tavattoman laiska. Nostaa ahtoja mutta ne ei pääse ilmeisesti koneeseen kun johto poikki?! Johto oli päällisin puolin ehjä, mutta kun sitä "venytti" niin huomasi että sisältä poikki. Sen kun korjas niin alko taas kulkemaan entiseen malliin... En tiedä mikä johdon tarkoitus on (3 johtoa nipussa), mutta helvetisti se vaikuttaa...
Vastaa Viestiin