Sivu 1/1
Nyt riittää!! Käsijarru jumissa!
Lähetetty: 26 Touko 2009 22:23
Kirjoittaja jorkayeff82
N. vuosi sitten vaihdettu uusi jarrusatula ja taas käsijarru/takajarru jumittaa.
Ei taas palauta kunnolla. Kässäriä käytetty päivittäin. että näin..avautuminen!!!
Re: Nyt riittää!! Käsijarru jumissa!
Lähetetty: 08 Kesä 2009 23:12
Kirjoittaja JyriN
Tossahan on se sama konstuktio kuin sierrassa ja scorpparissa. Jos se uusi satula on ollut kunnostettu osa, niin siinä on voitu oikoa niiden käsijarruvivun tiivisteiden kanssa tai käytetyt osat ovat olleet tiivisteille liian kuluneet ja sieltä pääsee kosteutta jumittamaan kässärin. Tämän pitäisi näkyä vuotona käsijarrun vivun juuressa, kun sieltä pääsee vähän jarrunestettäkin karkuun.
Toinen hyvä vikapaikka voisi olla myös käsijarruvaijeri. Olethan tarkistanut, että se on kunnossa?
Re: Nyt riittää!! Käsijarru jumissa!
Lähetetty: 09 Kesä 2009 08:36
Kirjoittaja jorkayeff82
Eilen vaihdatin taakse uudet satulat ja jarruletkut.. vieläkin vähän lämpiää..
käsijarruvaijeri vaihdettu n.2 vuotta sitten.. pitäisiköhän seuraavaksi vaihtaa levyt, palat ja ehkä se käsijarruvaijeri..ei kai siellä juuri muuta vaihdettavaa enää ole?
voiko palat ja levyt jumittaa?
Re: Nyt riittää!! Käsijarru jumissa!
Lähetetty: 09 Kesä 2009 22:57
Kirjoittaja JyriN
Palat ja levyt eivät normaalisti voi aiheuttaa mitään jumittamista. Ainoa oma havainto tähän suuntaan liittyy hyvin kuluneiden palojen edesauttamaan satulan jumiutumiseen (Escort), joka hävisi uusien osien vahdon yhteydessä suoritetulla satuloiden herkistelyllä (eli männän ja liukutappien liikuttelulla).
Suosittelen tarkistamaan sen kässärin toiminnan kuitenkin ensiksi. Tarkista, että vaijeri liikkuu esteettä, ei ole kuoresta halki ja päätyjen kumihaitarit ovat ehyet - jos löyty vikoja niin laita vaijeri vaihtoon. Tommoiset vaijerit ovat ihan normaalia kulutustavaraa, mutta kyllä niiden pitäisi kestää pidempään kuin 2 vuotta
Jarrujen pieni lämpeäminen on ihan normaalia, palat hankaavat levyyn kevyesti koko ajan ja tämä lämmittää levyjä jonkin verran. Lämmön pitäisi kuitenkin olla niin alhainen, että esim. vanne ei siitä kuumene lainkaan. Kunnolla jumittava jarru taas saa vanteenkin niin kuumaksi, että pölykapseli sulaa (kokemusta on

).