Sivu 1/1

Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 19 Touko 2009 16:12
Kirjoittaja svart
Ford Focus -08 Xenoneilla:
Mitenkähän lie helppoa olis poistaa toi ajovalo automatiikka käytöstä? Noitahan ei ole muun euroopan malleissa kun ei ole valo pakkoa päivisin.

Ajatuksen olis säästää noita xenoneja päiväs aikaan ja laittaa ledi päivävalot jotka sitten olisivat päällä aina oletus arvoisesti aina valokatkaisimen ollessa nolla asennossa.

Tietysti jos poistaa kokonaan valoautomatiikan niin silloin sammuu kyllä myös takavalotkin joka nyt ei taas ole sitten hyvä ratkaisu, eli automatiikaa pitäis saada pois pelkästään etu valoista.

Ja ei kehtais ruveta parkki asennosta laittamaan katkaisimen avulla kun silloin olisi aina käänneltävä valo kytkintä ja Xenonit välkyis taas turhaa käynnistys hetkellä ym jos ei kääntelis katkaisijaa jo ennakkoon ennen virtojen laittoa.

:?: :roll:

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 24 Touko 2009 20:51
Kirjoittaja svart
...NO, helpotetaan sitten kysymystä sen verta että mites sitten ton koko valo automatiikan sais pois käytöstä :?: , eihän noi takavalot ole kylläkään enää pakolliset päivävalojen kanssa.

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 25 Touko 2009 23:17
Kirjoittaja jaska74
svart kirjoitti: eihän noi takavalot ole kylläkään enää pakolliset päivävalojen kanssa.
onkos joku lakipykälä taas jossain muuttunu? kyllä ne takavalot on ajovaloiks luokiteltu tähän asti, siinä missä lähivalotkin..


Sähköliitäntöjen on oltava sellaiset, että etu- ja takavalaisimet, ....... ja takarekisterikilven valaisin voidaan kytkeä päälle ja pois ainoastaan samanaikaisesti.
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 13 Kesä 2009 19:06
Kirjoittaja svart
tuleva päivävalo sääntö ei enää vaadi takavalojen palavan päivä aikaan. Eli eivät ole lähivalot vaan esim. ledeillä toteutetut huomio valot. Olikohan 2011 että tulee uusiin autoihin pakollisiksi erilliset päivavalot, joilla siis saa ajella vain päivällä ja hämärän tultua sitten vaihdetaan lähivalot päälle jolloin syttyvät sitten viimeistään ne takavalotkin.
Eu:sta tulee koko laki, Suomessa sillä erotuksella ilmesesti että taka valot saa kyllä palaa myös päivävaloilla mutta ei ole pakko.

Ja toi valo automatiikan poisto onkin näköjään pelkän yhden sulakkeen poisto apukuskin jalkatilasta.

Tollaset laitan kunhan tulee tähän faseliftiinkin tarjolle:http://www.orum.fi/images/stories/huomi ... _focus.gif noi on E-hyväksytyt päivävalot, ja noilla sumareilla nyt ei tee yhtään mitään niin joutaa luovuttaa paikkansa parempaan käyttöön.

edit: uudet audit on varmaan tuttuja kaikille joissa on noi päivalot ledeillä viiruina umpion ylä tai alareunassa, siis ne eivät ole parkit vaan juuri näitä päivävaloja ja parkit löytyy sitten erikseen vielä.

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 14 Kesä 2009 21:39
Kirjoittaja svart
...rupesin tässä miettimään että mikähän lie se tyhjäpaikka tuolla sulakerasiassa, jossa käyttöohjeen mukaan on päivävalo ja 20 amp sulake, mutta se on tyhjänä?
Luin tossa juuri pösö foorumilta että uusissa 308:ssa on päivävalot jo tehtaalta tulessa mutta jostain kumman syystä ne on poistettu suomi autoista ja laitettu jostain kumman syystä lähivalot palamaan aina kuten yleensä tähän asti on tehty, mutta huollossa saavat pelkällä testerillä kytkettyä toimintaan niinkuin tehdas on alunperin suunnitellut.
Että oliskohan jotain ton tapaista mahdollisesti focuksessakin :roll:

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 01 Helmi 2011 09:23
Kirjoittaja HoppaFoordi
Nostetaanpa vanha aihe ja muutetaan hieman kysymystä:

Saako -08 Focuksen sähkökytkentöjä tehtyä niin, että valokytkimen 0-asennossa etuvaloille menisi täysi jännite eikä polttimoita säästävä alijännite?

Kysymyksen taustalla jälkiasennetut xenonit, jotka eivät varsinkaan pakkasella oikein tahdo syttyä 0-asennossa. Ja tiedän: laittomat ovat, vaikka umpio onkin hyäksytty xenoneille, mutta vehkeestä puuttuu ajovalojen automaattinen korkeudensäätö. Kokeilin nypätä sulakerasiasta päivävaloautomatiikan sulakkeen kokonaan pois ja tuolloin ilmeisesti meni ajovaloille täysi jännite, mutta samalla takavalot sammuivat kokonaan, mikä taas ei ole toivottua.

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 01 Helmi 2011 10:14
Kirjoittaja svart
uskoisin että valokatkaisimen takaa johdotusta muuttamalla vois onnistua

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 07 Helmi 2011 09:33
Kirjoittaja HoppaFoordi
Ilman mitään parempaa tietoa en uskaltanut lähteä räpeltämään johtokytkentöjen kanssa, mutta ratkaisin ongelmani seuraavalla tavalla:

Tilasin relejohtosarjan, eli kytkin valot niin, että jännite tulee suoraan akulta ja vain herätevirta auton omista johdoista. Näin ollen valoille menee täysi jännite huolimatta siitä, tarjoaako auto vajaata jännitettä 0-asennossa vai täyttä jännitettä "valot päällä" asennossa. Nyt palaa.

Toki tuo relejohtosarja ei ole mikään optimaalinen ratkaisu, mutta paremman puutteessa menettelee..

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 13 Touko 2011 18:52
Kirjoittaja zeniitti
HoppaFoordi kirjoitti:Saako -08 Focuksen sähkökytkentöjä tehtyä niin, että valokytkimen 0-asennossa etuvaloille menisi täysi jännite eikä polttimoita säästävä alijännite?
Kysytään nyt tässäkin ketjussa. Mistä saisi sähköä päivävaloille virrat päällä -asennossa virtalukossa?

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 13 Touko 2011 22:18
Kirjoittaja svart
valokatkaisimen takaa tai sulake pesältä ainakin löytyy piuhat.

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 16 Touko 2011 14:51
Kirjoittaja zeniitti
Näin tein ja sieltä löytyi yksi sopiva piuha, johon tuli virrat 0-asennossa, mutta vain virrat päällä.

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 19 Heinä 2012 08:12
Kirjoittaja jma82
svart kirjoitti:tuleva päivävalo sääntö ei enää vaadi takavalojen palavan päivä aikaan. Eli eivät ole lähivalot vaan esim. ledeillä toteutetut huomio valot. Olikohan 2011 että tulee uusiin autoihin pakollisiksi erilliset päivavalot, joilla siis saa ajella vain päivällä ja hämärän tultua sitten vaihdetaan lähivalot päälle jolloin syttyvät sitten viimeistään ne takavalotkin.
Eu:sta tulee koko laki, Suomessa sillä erotuksella ilmesesti että taka valot saa kyllä palaa myös päivävaloilla mutta ei ole pakko.

Ja toi valo automatiikan poisto onkin näköjään pelkän yhden sulakkeen poisto apukuskin jalkatilasta.

Tollaset laitan kunhan tulee tähän faseliftiinkin tarjolle:http://www.orum.fi/images/stories/huomi ... _focus.gif noi on E-hyväksytyt päivävalot, ja noilla sumareilla nyt ei tee yhtään mitään niin joutaa luovuttaa paikkansa parempaan käyttöön.

edit: uudet audit on varmaan tuttuja kaikille joissa on noi päivalot ledeillä viiruina umpion ylä tai alareunassa, siis ne eivät ole parkit vaan juuri näitä päivävaloja ja parkit löytyy sitten erikseen vielä.
mikä sulake pitäisi poistaa, kertoisitko vielä millä nimellä se on käsikirjassa, jos eri auito kyseessä kuin focus mk2? kiitos vastauksesta etukäteen

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 19 Heinä 2012 08:26
Kirjoittaja svart
Nyt en muista kyllä varmaks ku focusta ei enää oo mutta 10A ja apparin jalkatilassa alarivissa about keskellä muistaakseni, hatara muistikuva että olisko 110 numero. Valoihin tai valokatkaisimen syöttöön tais nimi viitata. Ota irti ja testaa oliko oikee....

Re: Ajovalo automatiikka

Lähetetty: 17 Huhti 2018 23:32
Kirjoittaja Hampered
Laitan vielä tähänkin ketjuun niin löytyy jatkossa helpommin. Omassa autossa (focus mk2 vm. 2006, 1.6ti-vct farkku ghia varustelulla) meni näin.

Poistamalla hanskalokeron alta rasiasta sulakkeen F71 (10A) sammuivat parkit, takavalot ja rekisterikilven valot kytkimen ollessa 0-asennossa. Lähivalot jäivät edelleen päälle...

Poistamalla sulakkeen F48 (20A) sammuivat lähivalot kytkimen ollessa 0-asennossa.