Pikku pikku ruostevaurio

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Etupäässä apparin puolella on tuollainen alkava... onko hankala laittaa? Meinaan että jospa tuon tekisi sitten iha ite kun jostain hankkii ne vehkeet. Tuossa on vielä tuo iskarin kuppi sisäpuolelta... molemmat on samassa kunnossa.

Kuva Kuva

Olisikohan nuo jo laitettava ensi katsastukseen? En uskaltanut roplata tuota apparin puolen pohjasaumakohtaa yhtään ettei vaan mene puhki :lol: , mutta tuo iskarikuppi on vielä toistaiseksi kovantuntuista kun meisselillä raaputtelin.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Ei välttämättä tarvi vielä katsastukseen laittaa, mutta mitä nopeammin ne korjaat sitä helpompi. Ei kannata odottaa sitä kun se ruostuu puhki. Joku kaunis päivä tuo iskari tulee tuolta yläpäästä läpi. Kokemusta on.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Foordson kirjoitti:Joku kaunis päivä tuo iskari tulee tuolta yläpäästä läpi. Kokemusta on.
Samoin.

Accordissa paukahti kerran läpi. Ei siinä mitään sen kummempaa käynyt... meni tovi ennen kuin tajusin mistä oli kyse. Meni romuralliautoksi...

Ja niin...

Kertokaas nyt mistä niitä kokemattomalle sählärille sopivia halpoja mig-laitteita voisi etsiä? Saako 2 - 3 satkulla jo jotain?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Motonet, säästökarit yms. halpis liikkeet. Sieltä saa halvalla sellasia romuja, millä silloin tällöin hitsailevan kelpaa hitsiä vedellä.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

Heinämies kirjoitti: Samoin.

Accordissa paukahti kerran läpi. Ei siinä mitään sen kummempaa käynyt... meni tovi ennen kuin tajusin mistä oli kyse. Meni romuralliautoksi...

Ja niin...

Kertokaas nyt mistä niitä kokemattomalle sählärille sopivia halpoja mig-laitteita voisi etsiä? Saako 2 - 3 satkulla jo jotain?

Paaliin vaan ennenku keneenkään sattuu :roll: siis autohan ei oo kauheen pitkäikänen tos kunnossa :mrgreen:
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

lexicon69 kirjoitti:Paaliin vaan ennenku keneenkään sattuu :roll: siis autohan ei oo kauheen pitkäikänen tos kunnossa :mrgreen:
Mitähän ne tuumais tuolla Hyötypaperilla kun veisi siistiksi tuunatun auton ja sanois "nyt tuohon ei ole enää mitään tekemistä, sen saa romuttaa" :lol:

Autolla ja naisella on se oleellinen ero että vanhenevankin auton saa suhteellisen pienellä vaivalla ja ajalla jälleen kauniiksi ja hyväkuntoiseksi :roll:
Beornegar kirjoitti:Motonet, säästökarit yms. halpis liikkeet. Sieltä saa halvalla sellasia romuja, millä silloin tällöin hitsailevan kelpaa hitsiä vedellä.
Nuo on varmaankin uusia vehkeitä, vai ovatko käytettyjä ja huollettuja?
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Heinämies kirjoitti:Nuo on varmaankin uusia vehkeitä, vai ovatko käytettyjä ja huollettuja?
En tiiä. Ihan kohtalaisia noi kuitenkin on. Ei tietenkää mikään ammattilainen ees kusis noihin päin, mutta kyllä niillä peltiä toisiinsa hitsaa. Jäljenhän saa sitten rälläköityä siistiks
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Nuohan nyt on sellasia paikkoja missä se sauma ei edes pahemmin näy, niin onkos sen nyt sitten niin väliä kunhan pelti pysyy kiinni ja saahan sen tosiaankin rälläkällä vielä siistittyä.
Paaliin vaan ennenku keneenkään sattuu :roll: siis autohan ei oo kauheen pitkäikänen tos kunnossa :mrgreen:
Aivan, uudet mersutkin sais siis ajaa vain sinne paaliin kun mätänee käsiin, näistä puhumattakaan :roll:
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

Foordson kirjoitti:Nuohan nyt on sellasia paikkoja missä se sauma ei edes pahemmin näy, niin onkos sen nyt sitten niin väliä kunhan pelti pysyy kiinni ja saahan sen tosiaankin rälläkällä vielä siistittyä.
Aivan, uudet mersutkin sais siis ajaa vain sinne paaliin kun mätänee käsiin, näistä puhumattakaan :roll:
Uskoakseni sinun vertaus uusiin marsuihin ei oikeen kohdistu tähän? Jos -90 sierain on noin laho, otetaan huomioon et helmatkin pintapellitettiin juuri. mun -87 sierra on pohjasta virheetön, eli todellakin Ruosteeton, helmas pari pintakukkaa, mut kyl senkin elinkaari on jo ehtoopuolella :shock:
Avatar
Duzter
Viestit: 132
Liittynyt: 11 Kesä 2005 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Duzter »

---
Viimeksi muokannut Duzter, 22 Touko 2009 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Niin niitä ruostevaurioita vaan löytyy... :mrgreen:

Tuosta pohjassa näkyvästä kohdasta ei ollut vielä vuosi sitten mitään viitteitä. Täysin terveen näköinen tuokin kohta. Viime kesän tienoillahan laitettiin se kuskinpuolen penkinkannake jota varten hieman purin sisustusta. Apumiehen puolelta ei ole irroitettu penkkiä eikä mattoja ollenkaan. Jos olisin silloin irroittanut niin tuokin olisi sieltä löytynyt. Luulisi että näkyy sisäpuolelta valkoisesta maalauksesta todella hyvin.

Pitää tässä joku viikonloppu kun muuta tekemistä ei ole, purkaa vähän tuota sisustusta ja katsoa mitä sieltä vastaan tulee. Jos/kun tuon mig-hävittäjän kuitenkin hankin niin periaatteessa ei niin haittaa vaikka sieltä useampikin kohta paljastuisi... siinähän sitä treeniä piisaa :mrgreen: .

Noista muista alustan osista ainakin toinen takimmainen tunkinkannake on pintaruosteessa. Nuo tuollaiset voi varmaan vetää hiekkapuhalluksella ja käsitellä jollain sopivalla mömmöllä.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Beornegar kirjoitti:Motonet, säästökarit yms. halpis liikkeet. Sieltä saa halvalla sellasia romuja, millä silloin tällöin hitsailevan kelpaa hitsiä vedellä.
Pärjäisikö tuolla sen mitä tuota riesaa nyt tarttee hitsailla?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=78-9663

Jos linkki ei vie härvelin kohdalle niin hakukenttään tuotenumero 78-9663
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Heinämies kirjoitti:Noista muista alustan osista ainakin toinen takimmainen tunkinkannake on pintaruosteessa. Nuo tuollaiset voi varmaan vetää hiekkapuhalluksella ja käsitellä jollain sopivalla mömmöllä.
Joo... Toinen vaihtoehto pistää rälläkkään sellanen teräsharjalaikka ja sillä putsata. Sitten vaan sinkkimaalia päälle ja jotai alustamassaa. Maaliakin oman maun mukaan :wink:
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Beornegar kirjoitti:Sitten vaan sinkkimaalia päälle ja jotai alustamassaa.
Onko noihin Dinitrol yhtä käypää sinkkimaalin sijaan?
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja tursas »

Heinämies kirjoitti:Niin niitä ruostevaurioita vaan löytyy... :mrgreen: Luulisi että näkyy sisäpuolelta valkoisesta maalauksesta todella hyvin.
Se siinä onkin, ensin on se äänieristekarhunvillamassa sisäpuolelta, sitten valkonen sileä maali ja sen alla on 2 mm mustamassa ja sitten vasta pelti jos on, ellei ole alapuolen massojen yläpuolelta jo häipyny.. :|
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

tursas kirjoitti:ensin on se äänieristekarhunvillamassa sisäpuolelta, sitten valkonen sileä maali ja sen alla on 2 mm mustamassa ja sitten vasta pelti jos on, ellei ole alapuolen massojen yläpuolelta jo häipyny.
Kyllä ruostunut kohta varmaan jotenkin "oireilee" niin että se näkyy tuosta... vai eikö välttämättä?

Epämääräiset kohdat, kuten tuo ekan kuvan sauma, voi hyvin ronkkia meisselillä vähän rajummin ja jos on heikkoa vaikka ei puhkikaan niin kyllä sen kait huomaa.
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja tursas »

En nyt haluais kenenkään yöunia viedä, enkä ole ihan satavarma, että onkos toi kuva siitä, mutta multa hitsattiin lattiasta just se kohta vissiin, mikä on tossa kuskin jalkatilassa, kaasujalan kantapään takana, tossa kohtaa ton pohjamassan alla jarruputkien yläpuolella lattiassa..., mistä raosta toi ruoste valuu ulos...
http://www.aijaa.com/v.php?i=4214532.jpg
ja siihen rakoon se katsuri sen puukon voi työntää kommentein: "väärin korjattu, korjattava hitsaamalla, ei saa massata, ennen seuraavaa näyttöä"... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Senhän mie hitsaankin iha ite uuvella Motonetin halpismigillä, ja laite on itsensä tienannut :wink: .

Reilusti vaan aikaa niin kyllä tuo... jussien jälkeen kaks viikkoo lomaa niin silloin lähtee ruostevauriot lattiasta ja iskarikupeista 8) .

Juu tiedän... hyvä tässä on nyt uhota... eri asia sit kun ollaan vehkeet käsillä ja pitäisi saada jotain kelvollista aikaan.
tursas
Viestit: 4015
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ohan tässä hyvää aikaa, kun olin itte siinä apparina, niin 90 % ajasta meni siihen, kun saa putsattua niitä pintoja puhtaaksi ja kirkkaaksi, sekä sisä, että ulkopuolelta..., mun työkalut oli puukko, taltta ja pölynimuri.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Edelleen en voi kehua tarpeeks. Rälläkkä+harjalaikka. Tai sit kynäpora+harjalaikka
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Joo, tokkopa se hiekkapuhallus mikään ylivertainen keino noihin verrattuna on.

Tai no... miehän en ole koskaan ennen edes nähnyt kun hiekkapuhallusta tehdään. Nyt appiukko osti Motonetistä jonkun 16,90 maksavan rimpulan eikä siinä ainakaan tuntunut olevan mitään "kaiken repivää" tehoa. Vanteisiin jäi ainakin puhallettuihin kohtioin sellaiset tummentumat vielä... vähän kuin likainen sormenjälki. Kait noitakin vehkeitä on eri tehoisia.
duckworth
Viestit: 3709
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Oma näkemys tähän ketjuun.. Tosiaan jos pelti yhtään punertaa, niin ensiksi voimakkaita meisselin iskuja kohtaan. Helposti luulee että kyseessä vain pintaruostetta, ja sitten huomaakin koputelleensa koko melkein pyöräkotelon pois (kokemusta on). Mikäli se meisseli ei mene läpi, niin sitten voi harkita "kevyttä käsittelyä". Eli rättilaikka kiinni rälläkkään, ja pintaruskot pois, se on nopein tapa. Teräsharjakärjillä ja B&D-koneella menee ikä ja terveys. Teräsharjakärkiä kannattaa käyttää vain massojen raapimiseen hitsattavasta kohdasta ja sen ympäriltä. Massoja pitää sitten tosiaan raapia kunnolla pois, kun se tuppaa ottamaan liekkiä aika herkästi hitsauksen yhteydessä.. Itsellä oli kyllä aina vettä sammutteluun :lol:

Kerta aiot ydintäytelankakoneen hankkia, niin suosittelen kaveriksi automaattisesti sumenevaa maskia. Ei tule muuten tarkasta työstä mitään... :? Koska ydintäyte-migissä liipaisin ei katkaise virtaa (toisin kuin kalliimmissa koneissa), joten lanka sulaa heti kun se koskee paljaaseen maadoitettuun metallipintaan. Eli et voi asettaa pistoolia hollille ja sulkea maskin lippaa vasta sitten, vaan tavalisessa maskissa joutuisit sulkemaan lipan ennen kuin lanka on lähelläkään saumattavaa kohtaa.

Tässä linkki omasta vastaavasta peltihommasta :arrow:

http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... plica4.htm

Maski näyttää tuolta jos kaupasta sellaista etsit :arrow:

http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... okalut.htm

Kunnolla tehdessä kannattaa kylmän viileästi purkaa sisusta, paikantaakseen kaikki ruoste kohdat :wink:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Duckworth: olet ihan oikeassa tuosta halpiskoneiden maskihommasta. Tuossa uutta pakoputkea sohlatessa kasaan motonetin paloista tulee väkisinkin pieniä huteja, kun tähtäys menee vähän ohi maskia sulkiessa. Muutaman hyvän jipon olen kuitenkin oppinut:

1) laita pistooli 1cm päähän saumasta, sulje maski ja ammu lanka kiinni kohteeseen - toimii joskus, joskus räkii huolella :x Jos pitää pitää paloja kiinni toisellä kädellä, loppu kädet auttamattomasti kesken, pienet lukkopihdit voivat auttaa tässä

2) maski koko ajan kiinni ja valaise hitsattava kohde 200w halogeenilla riittävän läheltä tai hitsaa suorassa auringonvalossa - normaalin maskin läpi näkee hitsattavan kohteen nätisti kunhan silmät tottuu vähään valoon. Maski pitää olla semmoinen, ettei hajavaloa pääse maskin sisään takakautta - huppari tai vastaava rätti niskassa estää hajavalon.

Hitsausjälki alkaa noin 10:nnen putken liitoksen jälkeen olemaan joiltain osin ihan siedettävää, sitten taas tulee röpelöä senkin edestä :lol: Pitää treenata lisää - mitä lankaa muuten ostit alkuperäisen tilalle (mulla näyttää olevan sama kone)?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

duckworth kirjoitti:rättilaikka kiinni rälläkkään, ja pintaruskot pois, se on nopein tapa. Teräsharjakärjillä ja B&D-koneella menee ikä ja terveys. Teräsharjakärkiä kannattaa käyttää vain massojen raapimiseen hitsattavasta kohdasta ja sen ympäriltä.
En tosiaan tarkoittanut että sitä kynäpora+harjalaikka yhdistelmää kannattaisi käyttää isolla pinnalla, siihen kun käyttää rälläkkää jossa toi teräsharjalaikka on, niin lähtee kyllä kaikki maalit ja kitit hemmetin nopeaan irti. Ja kannattaa muistaa, että noita teräsharjalaikkojakin on monenmallisia, on niitä tarkkoihin pakkoihin tarkoitettuja ja sitten niitä jotka on tarkoitettu niihin paikkoihin, missä ei ihan niin tarkka tarvi olla, esim. isot suorat pinnat kuten ovet, ja konepelti.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
duckworth
Viestit: 3709
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Pikku pikku ruostevaurio

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Beornegar kirjoitti: En tosiaan tarkoittanut että sitä kynäpora+harjalaikka yhdistelmää kannattaisi käyttää isolla pinnalla, siihen kun käyttää rälläkkää jossa toi teräsharjalaikka on, niin lähtee kyllä kaikki maalit ja kitit hemmetin nopeaan irti.
Totta puhuen teräsharjan en usko edes rälläkän jatkeena irroittavan pintaruostetta, kupruilleen maalin sillä voi korkeintaan saada irti. Meidän savolaisten "rättilaikka" on siis etelän murteella lamellilaikka, jos tämä nyt oli epäselvää.
JyriN kirjoitti:Hitsausjälki alkaa noin 10:nnen putken liitoksen jälkeen olemaan joiltain osin ihan siedettävää, sitten taas tulee röpelöä senkin edestä :lol: Pitää treenata lisää - mitä lankaa muuten ostit alkuperäisen tilalle (mulla näyttää olevan sama kone)?
0,9mm lankaa olen ostanut, ESABin tekelettä. 20 euroo kela 8)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin