Sivu 1/1
Sierra GHIA
Lähetetty: 17 Touko 2009 20:43
Kirjoittaja Pek$i
Oon ajatellut kyseistä autoa hommailla ensimmäiseksi autoksi, niin mietiskelen että onko noissa kaikissa ABS jarrut, ohjaustehostin, sähköikkunat, kattoluukku, penkinlämmittimet, keskuslukitus jne. Vai onko se autokohtaista esimerkiksi että joissain on Abs jarrut, mutta ei ohjaustehostinta?
Kiitos jo etukäteen.
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 17 Touko 2009 21:04
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Tuohon aikaan noi oli vielä tehtaan tekemiä Ghioja, jolloin kattoluukku, sähkölasit, plyyshiverhoilut, ekstrat sisävalot ym. kuului asiaan. Ohjaustehostin on kaikissa, abseista en ole ihan varma, mutta tosi monessa ne on. Sumarit löytyy ja penkinlämmittimet kaikista, jos on alunperin suomeen tuotu auto. Ilmastointiakin on ollut aika monessa vastaan tulleessa ghiassa, yleisimmin kuitenkin v-moottorisissa. vee-koneisissa on ollut myös lukkoperää.. Kaikenkaikkiaan kiva auto ekaksi autoksi, ainoa huono puoli mitä keksin, on se, että sitten sitä odottaa seuraavaltakin autolta samoja ominaisuuksia
Ja sitten se vanha totuus, osta niin hyvä auto kuin rahoillas pystyt ostamaan, uusimmatkin on jo 16 vuotta vanhoja.. Eli mitä paremmin hoidettu ja räpelletty auto, sitä parempi yleensä kuntokin.
Palaan vielä tuohon ekaan lauseeseen, eli tuohon aikaan kaikki ghiat oli vielä tehtaalla tehtyjä, joskus 90-luvun puolivälin kohdalla sana Ghia koki inflaation, kun maahantuoja alkoi varustelemaan ihan tavallisia GLX mondeoita ja escorteja sun muita ghioiksi kromimaskeilla, jalopuu listoilla ja ghian merkeillä.. Onneksi 2000-luku taas korjasi asian, ja noi tuoreemmat on taas vähän mukavammin varusteltuja kuin perusmallit.
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 17 Touko 2009 22:23
Kirjoittaja Pek$i
Aloin tässä miettimään että saako GHIA sierraa OHC koneella, koska olen kuullut että DOCH ei olisi niin kestävä. Opettajat ja tyttöystävän isä ainakin haukkuvat ja manaavat..

Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 17 Touko 2009 22:57
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
On niitä ohc-koneellakin, vuosimalliraja menee 90:ssä, vanhemmat pääsääntöisesti ohc-koneella, 90 ja uudemmat dokkeja. Kyllä se dokkikin kestää, kaiken saa rikki.. Dokkien ongelmat johtuu pääsääntöisesti siitä, että niiden flektien anturit on liian korkealla lämpöarvolla kytkeviä, toisinsanoen flektit ei joudu ikinä toimimaan. No, sitten sen yhden kerran kun tulee vuosisadan kuumin hellepäivä ja joudut ruuhkassa liikennevaloihin, niin silloinhan se keittää kun flektit on jumissa, ja kansiongelmat alkaa samana päivänä. Tottahan ohc on kestävä kone ja hyvin huollettuna käytännössä ikuinen, sitä ei voi kieltää.
EDIT: ohc koneiset mk2 ghiat ainakin ruiskuja.
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 17 Touko 2009 23:13
Kirjoittaja Pek$i
Ok, kiitos taas
Haluisin tollasen OHC koneen koska olis kiva yrittää vähän viritellä autoa, sillä olen ensimmäisen vuoden TODELLA innokas autoasentaja opiskelija.
Suurin osa ajasta tuntuu menevän korjaus ja viritysoppaita lukien.

Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 17 Touko 2009 23:44
Kirjoittaja Tekno
dokkilaiseen kannattaa laittaa td escortin flektianturi, niin eivät jumiudu käyttämättömyyttään ne flektin moottorit.
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 18 Touko 2009 12:33
Kirjoittaja mamu
Tekno kirjoitti:dokkilaiseen kannattaa laittaa td escortin flektianturi, niin eivät jumiudu käyttämättömyyttään ne flektin moottorit.
myykö motonet? onko hintavakin?
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 18 Touko 2009 16:56
Kirjoittaja Tekno
mamu kirjoitti:
myykö motonet? onko hintavakin?
http://www.motonet.fi/motonet/varaosat/ ... RION_91-92
Jäähd puhallinant Ford-1,8D/TD 13-3796 93-> jos 2-nopeus
PUNAINEN 100-95°+95-90° D/TD [1993 - 2000] 14,90 €
DOHC:n alkuperäinen anturi käynnistää ensimmäisen flektin 100c:ssä ja toisen 110c:ssä (muistaakseni). Tuolla escortin anturilla 90c:ssä ja 100c:ssä.
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 18 Touko 2009 17:25
Kirjoittaja mamu
kiitos, pitääpä katsoa, jos mokoman käy hommaamassa
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 04 Kesä 2009 17:56
Kirjoittaja emax
Mulla oli mk1 -85 2,0 ghia. Ohc ja kaasari. Ohjaustehostinta ja abs:siä ei ollu eikä ilmastointia, mutta muuten kattoluukku ja sähköherkut oli kuten cossus ja plyyshi verhoilu.
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 05 Kesä 2009 18:50
Kirjoittaja Boss429
Ohjaustehostin ei ole vakiona Ghiassa, v6-koneisissa saattaa olla, myös ABS-lisävaruste.
Oliskohan 90 tullut ohjaustehostin vakioksi kaikkiin DOHC-sierroihin?
DOHC-kone tuli loppuvuodesta 89.
DOHC-koneiseen kannattaa värkätä flektianturin ohitus että saa tuulettimet katkasijasta pyörimään niissä ruuhkatilanteissa, vähentää stressiä
Ghia-sierrasta löytyy vakiona ainakin:
Kattoluukku veivillä (loppupään sierroissa sähkökäyttö lisävaruste)
Sähkölasit edessä, takasähkölasit lisävaruste
Keskuslukitus
Sumarit, mk1:ssä ajovalot lisäpitkillä
Kartanluku- sun muut valot sisällä vuosimallista riippuen
Ovimonitori joka näyttää avoimet ovet, palaneet lamput yms. Kulutusta mittaava ihka oikea ajotietokone lisävaruste
Mittarivalojen himmennyssäätö, mittaristo kierroslukumittarilla
Tihkukytkin
Plyyshiverhoilu, ristiselänsäätö etupenkeissä, pitkä keskikonsoli lokerolla yms
Parempi äänieristys
mk1 etu- ja takapuskuri eri kuin karvalakeissa, mk2 taitaa olla samat kaikissa
Kromilistaa siellä täällä

Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 07 Marras 2009 17:37
Kirjoittaja mamu
jeps, taas sierra tuli hommattua. GHIA.
bossin mainitsemia löytyy, paitsi ei keskikulutusmittaria. muuten on kaikki herkut.
auto jo suht kuppanen, talvilinttakäyttis. konehan siinä on rautaa..!

Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 07 Marras 2009 18:33
Kirjoittaja mamu
ja pikku kyssäri 4rd-guruille:
mitä meinaa perän malli D?
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 07 Marras 2009 18:44
Kirjoittaja Tekno
perän malli? tarkoitat mitä ?
mulle tosta tulee vaan mieleen että mallimerkinnän d = door = suomeksi ovi
3d = 3 ovea
4d = 4 ovea
5d = 5 ovea
3d = hatchbacki, coupe jne
4d = porrasperäinen eli sedan. Takaluukkua ei lasketa oveksi koska siinä ei aukea takalasi mukana.
5d = hatchback, liftback, tai coupe useammalla ovella yms
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 08 Marras 2009 09:40
Kirjoittaja Rookkus
Se on tosi juttu että dohc sierran ja vm 90 alun scorpion moottorin flektien käynnistyslämpötila on liian korkea. Tuli aikoinaan testailtua kuumailmapuhaltimella...sormethan siin hommas meinas palaa kun luulin et anturis ois vikaa..Tietäisköhän kukaan et miks insinöörit on näin suunnitellu ?
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 08 Marras 2009 13:13
Kirjoittaja mamu
Tekno kirjoitti:perän malli? tarkoitat mitä ?
lukkopellin tyyppikilvessä on ne värikoodit yms, moottorin mallit, eli siis VIN Platessa..
niin axle kohdassa on kirjain D. haluaisin tietää, minkälainen välitys perässä on.. jne..
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 08 Marras 2009 13:23
Kirjoittaja duckworth
D= 7" perä, välitys 3,92:1
Löytyi googlesta ensimmäisenä vaihtoehtona:
http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... 61&start=0
Re: Sierra GHIA
Lähetetty: 08 Marras 2009 13:54
Kirjoittaja Tekno
Rookkus kirjoitti:Se on tosi juttu että dohc sierran ja vm 90 alun scorpion moottorin flektien käynnistyslämpötila on liian korkea. Tuli aikoinaan testailtua kuumailmapuhaltimella...sormethan siin hommas meinas palaa kun luulin et anturis ois vikaa..Tietäisköhän kukaan et miks insinöörit on näin suunnitellu ?
Joo samaa mieltä. Sillä orkkisanturilla flektit lähtee hädin tuskin koskaan pyörimään. Ja sitten kun kerran 5 vuodessa tarttisi toimia niin ainakin toinen ellei molemmat ovatkin ruostunut kiinni ja ihan jumissa..
Itse huomattuani tuon, ostin motonetistä TD Escortin flektianturin, joka on muuten sama mutta alkaa pyörittää vähän pienemmissä (lue: järkevämmissä) lämpötiloissa niitä tuulettimia.