Sivu 1/1

-02:sen mondeon valomuisti

Lähetetty: 20 Elo 2005 19:34
Kirjoittaja MK
Saako kyseisen toiminnon pois pelistä kotikonstein? Onko esim. sulaketta mikä täytyy poistaa?

Lähetetty: 20 Elo 2005 22:23
Kirjoittaja Monteonisti
Miksi? Sehän on fiksu vekotin! :shock:
Saattaa onnistua releen poistolla? :roll:

Lähetetty: 20 Elo 2005 23:28
Kirjoittaja MK
Monteonisti kirjoitti:Miksi? Sehän on fiksu vekotin! :shock:
Saattaa onnistua releen poistolla? :roll:
Heh, arvasin että tämä kysymys tulee esille...
Ajattelin että voisi noitten kalliitten H7-polttimoiden käyttöikä vähä jatkua... Kun auto käynnistetään, tuleeko mm.polttimoille jännitepiikki?
Ainakin akulle laturi työntää reilusti yli 12 volttia... Mietin vaan että jos polttimoille menee yli 12 voltin niin kyllä kai polttimon käyttöikä ehkä lyhenee.. Tietysti on mahdollista ennen käynnistystä pyöräyttää valokatkaisin parkki-asentoon, jota olen nyt harrastanut, mutta kukapa muistaa joka kerta tehdä niin..

Lähetetty: 24 Elo 2005 21:21
Kirjoittaja palehti
Autoissa käyttöjännite on 14,4V auton ollessa käynnissä ja kaikki autossa olevat sähkölaitteet kestävät tämän ja myös hieman suuremmat piikit. 12V on nimellinen käyttöjännite, joka on myös akun lepojännite, johtuen akun kennojen määrästä = 10 x 1,2V.

Suoraan sanottuna en käsitä yhtään miksi pyöräyttää valokatkaisijaa parkki-asentoon, koska:
1. En ole vielä tavannut niin kallista H7 polttimoa, että se heilauttaisi autoilun kokonaiskustannuksia yhtään mihinkään suuntaan.
2. Voi se katkaisijakin hajota.

Xenon valoilla varustetussa autossa tuo toiminta olisi erittäin järkevää.

Itse en ole valokatkaisijaa paljoa jaksanut pyöritellä, sen verran soitinta asentaessa tutustuin konsolin valojen jännitteisiin että ne olivat valot päällä -asennossa noin pari volttia korkeammat. Ajatuksissa on ollut myös tutkia onko sama meininki ajovaloissa, eli siis valot 0-asennossa niillä olisi 'vajaa' jännite.

Pitäisi varmaankin näin syksyn tullen uusia kaikki ajovalojen polttimot, kun nuo III mondeon valot eivät ainakaan tähän mennessä ole 'häikäisseet'. Onko vinkkejä normaaleja paremmista polttimoista?

-Pasi-

Lähetetty: 24 Elo 2005 23:49
Kirjoittaja Sine
Ei varmaan konkurssiin aja polttimoiden hinta, mutta v-käyrän ainakin pistää nousuun joissakin autoissa niiden vaihto.

Lähetetty: 25 Elo 2005 16:12
Kirjoittaja MK
Sine kirjoitti:Ei varmaan konkurssiin aja polttimoiden hinta, mutta v-käyrän ainakin pistää nousuun joissakin autoissa niiden vaihto.
Yhden jouduin ostamaan tuolta yhdeltä huoltoasemalta ja siellä vain hirvittelin polttimon hintaa;11.70e/kpl... Sitten ostin 3 kpl:tta kerralla yhdeltä tutulta varaosa-myyjältä, sitten hinta aleni jo vajaaseen 7e/kpl.. Se hinta alkaa olla vähän lähempänä totuutta...

Lähetetty: 25 Elo 2005 23:04
Kirjoittaja Monteonisti
Releen poistolla onnistuu ainakin meillä! 8)

Lähetetty: 26 Elo 2005 09:25
Kirjoittaja MLu
palehti kirjoitti:
Itse en ole valokatkaisijaa paljoa jaksanut pyöritellä, sen verran soitinta asentaessa tutustuin konsolin valojen jännitteisiin että ne olivat valot päällä -asennossa noin pari volttia korkeammat. Ajatuksissa on ollut myös tutkia onko sama meininki ajovaloissa, eli siis valot 0-asennossa niillä olisi 'vajaa' jännite.

-Pasi-
Ainakin Focuksessa on 0-asennossa vajaa jännite, eli 0-asento on vähän niinkuin huomiovalot. Jos Mondeossa on sama systeemi, niin tuo valomuistin poisto kääntyy itseään vastaan. Joutuu käyttämään valoja aina täydellä teholla, mikä lyhentää polttimon käyttöikää varmasti enemmän kuin starttipiikit.

Lähetetty: 26 Elo 2005 19:39
Kirjoittaja MK
Monteonisti kirjoitti:Releen poistolla onnistuu ainakin meillä! 8)
Missäpäin sijaitsee ko.rele?

Lähetetty: 26 Elo 2005 23:26
Kirjoittaja Monteonisti
Ei tuosta "hajuakaan", ei löytynyt edes Autodatan CD:ltä tietoa! :twisted:
Meillä toisessa "päävarokerasiassa" kabiinissa ja toisessa "lisävarokesarjassa" konehuoneessa, siis tuo jälkimmäinen muistinvaraista. On kait kerrottu manuskassa, meillä ainakin? 8)

Lähetetty: 29 Elo 2005 00:06
Kirjoittaja monteo
Uusikoppasissa on aika paljon häviötä ajovalojohdotuksissa, eli releet ja paksut johot auttaa valotehoon.

Myöskään niissä ei ole mitään eroa jännitteessä ajovaloasennossa ja päivävaloasennossa.

-00 tai vanhemmissa on asiat toisin

Lähetetty: 29 Elo 2005 15:02
Kirjoittaja MK
Monteonisti kirjoitti:Ei tuosta "hajuakaan", ei löytynyt edes Autodatan CD:ltä tietoa! :twisted:
Meillä toisessa "päävarokerasiassa" kabiinissa ja toisessa "lisävarokesarjassa" konehuoneessa, siis tuo jälkimmäinen muistinvaraista. On kait kerrottu manuskassa, meillä ainakin? 8)
Täytynee tutustua opukseen..

Lähetetty: 29 Elo 2005 18:01
Kirjoittaja Masaman
Focuksestakin saa tuon muistin pois kun ottaa muisti releen sulakerasiasta. Mitään iloa tuosta en kuitenkaan näe. Mondeossa ei ole päivävaloja vain mittaristo ja muut kojelaudan valot himmenee kun kääntää valot päälle. Mondeossa on niin helppo vaihtaa lamppuja etten kyllä sen takia ottais automatiikkaa pois. Kuitenkin sitten unohtelee valot pois valoisalla kelillä jne. Tiukka on budjetti jos ajellaan +-20t E autolla ja pitää polttimoiden vaihdossa säästellä.

Tosiaankin nuo mondeon valopiuhat on melkoista kissan viikseä eli varmaan kirkastuu reilusti kun vaihtais paksummat piuhat releineen, mutta samalla menettää päivävalo toiminnon jos ei sitten ala tosissaan patentoimaan.