Sivu 1/1

Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 13 Touko 2009 07:08
Kirjoittaja Perttirlz
Elikkäs katastusmies väitti että pitäisi moinen vaihtaa.
Onnistuuko ihan matti meikäläiseltä?
Tarviinko erikoistyökaluja ja hyvät niksit ovat paikallaan?
kävin ostaa jo sen pään makso noin 13e.
En ole koskaan nähnyt kenenkään vaihtavan sitä niin ei oo mitään hajua miten se tehään, mut pakko mikä pakko.
Kiitos vastanneille jo etukäteen.

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 13 Touko 2009 09:47
Kirjoittaja KajS
Raidetangon pään vaihto ei ole ihan rakettitiedettä, eli onnistuu tavikseltakin. Riippuen rakenteesta se pallonivelen mutteri auki, sitten suostutellaan se pultti, jossa pallonivel on kiinni, irti siitä varresta, joka tulee pyörän navasta (irroitusöljy, vasara ja muut "hellät" apuvälineet on hyviä, ohjausosissa ei kannata lekaa niin paljon käyttää). Seuraavaksi kierretään sitten se raidetangon pää irti siitä kierretangosta, joka tulee sieltä hammastangosta/ohjausvaihteesta. Kannattaa laskea kierrokset irti ruuvatessa, jotta saat aurauksen edes sinne päin. Toimenpiteen jälkeen on silti syytä tarkistuttaa auraus. Huomaa, että toisella puolella saattaa olla vasemmankätiset kierteet.

Siinä yksinkertainen homma vaikeasti selitettynä :) Tietenkin jos tuo olisi korjauskäsikirjaohje, se alkaisi: "Raise the vehicle securely on jackstands, disconnect the battery cables, attach the parking brake....." ja lopuksi: "Installation in reverse order".

Tuolla lailla selvisin itse transitin '88 ja opelkadettin '89 raidetangon päiden vaihdosta. Onnistui jopa niin hyvin, että auraus säilyi oikeana.

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 13 Touko 2009 19:43
Kirjoittaja Tekno
Raidetangonpään ulosvetäjä on sitten kätevä peli...
Mutteri joka on lähinnä napaa, niin kannattaa hankkia jo valmiiksi uusi.
Putkipihdit on hyvä apuväline ~kaikkien avaamiseen. Etenkin sisemmän raidetangon auki kiertämiseen. :D
Kierteissä on kait hyvä käyttää kuparitahnaa ja kierrelukitetta raidetangon ja "steering rack" :n välisiin kierteisiin. Mikäs tuo steering rack olikaan suomeksi ? :roll:

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 13 Touko 2009 20:16
Kirjoittaja Mondeomies
Tekno kirjoitti:Raidetangonpään ulosvetäjä on sitten kätevä peli...
Mutteri joka on lähinnä napaa, niin kannattaa hankkia jo valmiiksi uusi.
Putkipihdit on hyvä apuväline ~kaikkien avaamiseen. Etenkin sisemmän raidetangon auki kiertämiseen. :D
Kierteissä on kait hyvä käyttää kuparitahnaa ja kierrelukitetta raidetangon ja "steering rack" :n välisiin kierteisiin. Mikäs tuo steering rack olikaan suomeksi ? :roll:
hmm... ohjausvaihde?

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 14 Touko 2009 07:40
Kirjoittaja Perttirlz
Okei kiitos vinkeistä :) Onneksi sain avukseni kaverin joka on rassaillut autoja ennenkin ja aloitan työt lauantaina aikanaan että jos tulee tarvetta uusille osille tai työkaluille niin kerkiää hakemaan ennen ku menee kiinni :) Tosin yleinen ongelma on ollut että paikallisesta liikkeestä ei löydy juuri sitä osaa mitä tarvitsen :lol:

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 20 Maalis 2010 20:39
Kirjoittaja escort1.4cvh
Raidetangonpään ruuvi, joka menee olkakappaleen sisään, on kartiokas ja aina hyvin tiukassa.

Nopein tapa irrottaa se, on, että kun mutteri on löysätty lähes irti, lyödään kunnon vauhdilla lekalla tai moskalla olkakappaleen kylkeen. Kartiokas mutteri hypähtää auki pamahtaen. Olkakappale on patarautaa ja kestää kovaakin käsittelyä.

Ja teräsmitalla kannattaa mittailla vanhan raidetangon pituutta ennen pään kiertämistä pois. Sekä putsata teräsharjalla kierteitä näkyviin ja kirjoittaa muistiin, montako on näkyvissä.

Kokeile puukonterällä, montako kierteen harjannetta tunnet.Tämä sen lisäksi, että lasket kierrokset, jotka tarvitaan irrotukseen. Uusi osa täsmälleen yhtä monta kierrosta kiinnipäin. Paitsi, jos se on eripituinen vanhaan verrattuna. Tämän vuoksi se mittaus teräsmitalla.

Hätätilanteessa, jos meni väärin, mittaa toiselta puolelta autoa. Raidetangot oltava yhtä pitkät.

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 14 Maalis 2011 16:21
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Mikähän mulla meni vikaan, kun se raidetangon pää ei lähtenyt millään liikkeelle. Eli sain sen pallonivelen helposti pois, mutta se kierrepää oli totaalisen jumissa. Lisäksi mondeossa se raidetangon päähän tuleva tanko missä on kierteet on pyöreä eli siinä ollut mitään tasannetta, että olis saanu kiinni jollain jakarilla. Kiinnitin siihen putkipihdit, mutta nekin vaan lipsui ja maalit alko lähtemään.

Tuli myöhemmin mieleen, että olisko ne kierteet voinu saada auki niin, että olis laittanu toiselle puolelle lekan ja iskeny toiselle puolelle vasaralla että olis saanu vaikka millin liikkeelle. Irrotusöljy ei ainakaan auttanu mitään vaikka tungin sitä puoli purkkia.

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 14 Maalis 2011 16:49
Kirjoittaja yritäedes
Kai kiersit lukitusmutterin löysälle (joka pyörii raidetangon pään kierteillä ja kiristää sen
raidetankoa vasten) kun nivel oli vielä kiinni olkatuessa?
Osien nimet lienevät "raidetangon pää", seuraava "raidetanko" ja sitten "hammastanko".
Korjatkaa, kouluja käyneet, jos meni väärin :)

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 14 Maalis 2011 19:57
Kirjoittaja tursas
escort1.4cvh kirjoitti:Hätätilanteessa, jos meni väärin, mittaa toiselta puolelta autoa. Raidetangot oltava yhtä pitkät.
Tää on hyvä vinkki tää, mulla jäi ratti killiin, mistäköhän kohtaa mitattuna ?

Mutta joo niinkuin edellä sanottiin ensin raidetangon pään lukitusmutteri auki 1/4 kiekkaa ja siinä raidetangon päässä on ne tasanteet mihin sopii 22 avain tai jakkari, jolloin raidetanko pysyy paikoillaan, kun lukitusmutteria avaa ennen sen pään irrottamista olkatuesta ja sitten lukkkopihdeillä kiinni raidetangosta, ettei se pääse pyörimään, kun raidetangon päätä pyörittää auki. Korjauskirjassa vielä neuvotaan laittamaan tipat maalia aluksi sinne raidetangon jengoihin päälle, jotta näkee mihin asti se raidetangon pää pitää kieputtaa takaisin laittaessa, lukitusmutteri kiristää ja että missä asennossa raidetangon pitää pysyä operaation ajan...

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 14 Maalis 2011 22:45
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
yritäedes kirjoitti:Kai kiersit lukitusmutterin löysälle (joka pyörii raidetangon pään kierteillä ja kiristää sen
raidetankoa vasten) kun nivel oli vielä kiinni olkatuessa?
Osien nimet lienevät "raidetangon pää", seuraava "raidetanko" ja sitten "hammastanko".
Korjatkaa, kouluja käyneet, jos meni väärin :)
Jaa kun en lukitusmutteria nähnyt ensinkään. Itsekin ihmettelin sitä.

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 15 Maalis 2011 00:26
Kirjoittaja yritäedes
:shock: Vai ei ole lukitusmutteria? Mikäs systeemi sen sitten on paikallaan pitänyt? Tietääkö
joku? Vai onko joku laittanut sen ruuvilukitteella kiinni? Mistä mallista on kysymys?
(Tuossa edellä tuli mulle ajatusvirhe - kierteet ja lukitusmutteri on tietenkin Mondeossa
raidetangon puolella)
Kaikissa raidetangoissa ei ole tartuntakohtaa olemassa. Yksi vaihtoehto on tietenkin irrottaa
koko raidetanko ja vetää penkkiin kiinni. Mutta...liitos hammastankoon voi olla myös paha
avata; siellä voi olla lukituksena melkein mitä vaan liimasta katkaistuun poranterään...

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 15 Maalis 2011 07:25
Kirjoittaja tursas
Mulla se tartuntakohta on siinä raidetangon päässä, eli siinä mikä kierretään irti, itse raidetanko on pyöreä, siitä kiinni lukkopihdeillä ja ylimääräisellä kädellä... :D

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 16 Maalis 2011 19:44
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Tartuntakohta oli tosiaan siinä päässä muttei itse tangossa. Varmaan tarpeeksi jämerät putkipihdit olis ratkassu ongelman. Ja se raidetangon päähän pysyy paikallaan koska se on kierteillä eikä se pääse mitenkään kiertymään, kun se pallonivel on olkatuessa kiinni.

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 01 Huhti 2011 20:37
Kirjoittaja Juutas
Tuli vaihdettua Riesaan molemmat ulommat päät ja samalla sisemmät päät. Helppo homma vaikka kylmä halli ja tunkki vaan apuna. onneks oli kunnon työkalut. Nyt ratti hieman vinossa vaikka olevinaan mittasin kulmat kohdilleen. Tais aloituksessa jäädä ratti hieman vinoon... Noh huomenna katsastamaan ja kesärenkaat ku saa alle niin käyn korjaamolla tarkistamassa kulmat. Ja rahaa koko operaatioon meni 30€ ja 3½ tuntia. (Olen vissiin hidas.. :lol: ) Ja tuli hyvä ajaa. Ohjaus jäykisty ja enää ei vetele urissa. Jes! 8)

Re: Raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 14 Maalis 2012 21:42
Kirjoittaja riparei
Tee-seitseFocusmies kirjoitti: Jaa kun en lukitusmutteria nähnyt ensinkään. Itsekin ihmettelin sitä.
Ei varmaankaan ole seuraavasta asiasta sulla ollut kyse mutta kirjoitanpa kuitenkin.

Kun itse vaihdoin raidetangon pään niin lukitusmutteri näytti aluksi varsin hämäävästi kuuluvan itse raidetangon päähän. Lukitusmutteri oli sellaisessa asennossa että tuon kuusiomallisen mutterin yksi sivu oli täysin samansuuntaisena raidetangon pään tartuntakohdan kanssa ja kun koko komeus oli aluksi vielä sopivasti likainen niin ehdin tovin ihmettelemään lukitusmutterin puuttumista.

Kun kohteen puhdisti teräsharjalla niin kyllähän tilanne sitten hahmottui.