Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
macce2 kirjoitti:Sopiiko vm. 91 Orionin 1.6i ruisku (Efi) suoraan vm. 87 Escorttiin (1.6 CVH) ? Onko tuo yksi- vai monipisteruisku ? Sisältääkö ko. ruiskujärjestelmä jonkinlaisen ns. ohjelmoitavan osan/yksikön ?
Eiköhän sielä nelipisteruisku ole jos kerta on isolohko (1.6). Suoraan, no se riippuu varmaan asentajasta? EFi sisältää ohjelmoidun yksikön (EEC-IV), mutta kyllä sinne diagnostiikkaporttiin varmaan voi lastun löytää tai aivan säätökamatkin, mutta niitä on kyllä aika harvassa.
no jos se esko on valmiiks ruisku ni kyl orionin kamat siihen käy. orkku on periaatteessa sedani esco. niin ja on nelipisteruisku jos on 1,6l. pienemmissä on sitä CFI:tä eli yksipisteruiskua.
Ei ole alunperin Escorttini ruisku, eli kaasari-kone.
Mutta kiinnostaisi tosissaan tuo ruisku-konversio..
Onko kenties hankalakin työ ?
Kukaan tehnyt vastaavaa..?
Mitä kaikkea sopisi suoraan ja mitä menisi uusiksi ?
huh huh... ainakin näin ensimuistamalta erilaisia ovat:
-sylinterikansi
-bensapumppu (kaasarissa mekaaninen versio kannen kyljessä, ruiskussa sähköinen siellä jossain..)
-bensan paluulinjat
-kaikki ruiskun sähköhommelit
-efi escoissa on muistaakseni sulakeboksi kabiinissa ja kaasariversioissa konetilan puolella
-tankin korkki on erilainen
-ruiskussa ECU on siellä kuskin tai repsikan jalkatilassa panelin takana. kaasarissahan ECUa ei tietenkään oo...
-katti ja lambda puuttuu siitä sun eskosta. ne pitää asentaa tietty kans.
ei täs oo kyl läheskään kaikki...
ei mun mielestä tossa oo kyl mitään järkeä kun EFI escoja saa jo 600 euroon valmiinakin... mut itte sä sen päätät mitä teet.
Millainen sylinterikansi pitäisi Escorttini CVH-koneeseen (1.6) vaihtaa ?
Jos tuota em. ruiskuhärveliä meinaa sovittaa..?
Ainakin bensapumppu löytyisi jo valmiina sähköinen jne..
macce2 kirjoitti:Kait sen saisi (?) "tavallisellakin" tankillla toimiin ..?!
Tavallisessa tankissa ei ole ns loiskelevyjä, joten esim mutkassa käy niin, että bensat heilahtaa tankin toiseen laitaan, polttoainepumppu imasee ilmaa, auto sammuu, eikä lähde käyntiin ennenkuin pa-järjestelmä on ilmattu.
Ok, Orionin tankki sitte varmaan kävisi.. jos sen vaan sais "järkevästi" kiinni Eskoon entisen tilalle...?!!
Sopisiko tuo EFI-Orionissa (-91 vai oliko se -92) 1.6 oleva sylinterikansi "suoraan" tuohon mk4 -Escortin moottoriin ??! Olen tietoinen, et venttiileitä tosin on kait tuossa Orionin uudemmassa koneessa tuplasti eli 16..
Onko ainut järkevä vaihtoehto mk4 Escortin ruiskuksi sitten xr3:sessa ollut..? Eikö em. mallissa käytetty ruiskutusta ?
macce2 kirjoitti:Ok, Orionin tankki sitte varmaan kävisi.. jos sen vaan sais "järkevästi" kiinni Eskoon entisen tilalle...?!!
Sopisiko tuo EFI-Orionissa (-91 vai oliko se -92) 1.6 oleva sylinterikansi "suoraan" tuohon mk4 -Escortin moottoriin ??! Olen tietoinen, et venttiileitä tosin on kait tuossa Orionin uudemmassa koneessa tuplasti eli 16..
Onko ainut järkevä vaihtoehto mk4 Escortin ruiskuksi sitten xr3:sessa ollut..? Eikö em. mallissa käytetty ruiskutusta ?
Kansi menee suoraan lohkoon ja venttiileitä on sama 8 kuin vanhemmissakin. Ellei sinne ole joku vaihtanut uudempaa zetecciä tilalle.
xr3i:n ruisku on myös vaihtoehto, siinäkin kyllä vaihtoon menee tankki ja bensapumppu, bensalinjat on xr3i:ssä mielestäni paksumpaa tavaraa kuin kaasaripeleissä, mutta toiminee niilläkin. Lisäksi pientä sähkötyötä vaatii, mutta ei kattia tai lambdaa.
nestori kirjoitti:Lisäksi pientä sähkötyötä vaatii, mutta ei kattia tai lambdaa.
Riippuu koska tämä kohdeauto on rekisteröity? jos jälkeen 7/87 niin tarvii katin tai edes erehdyttävästi katalysaattoria muistuttavan esineen pakoputkeen.
koskar kirjoitti:
Riippuu koska tämä kohdeauto on rekisteröity? jos jälkeen 7/87 niin tarvii katin tai edes erehdyttävästi katalysaattoria muistuttavan esineen pakoputkeen.
Ahaa, ei nuo katsastushommat ole niin tuttuja itselleni. Itse olen ymmärtänyt että kun tuota saman korimallin escorttia on saanut xr3i:nä ilman kattia, niin sitä ei sinne tekniikanvaihdossakaan tarvitsisi?
nestori kirjoitti:
Ahaa, ei nuo katsastushommat ole niin tuttuja itselleni. Itse olen ymmärtänyt että kun tuota saman korimallin escorttia on saanut xr3i:nä ilman kattia, niin sitä ei sinne tekniikanvaihdossakaan tarvitsisi?
Kannattaa tutustua vielä uudestaan . Yleisesti ottaen näissä moottorinvaihdoissa tämän ikäiseen katsotaan päästönormien täyttyvän jos putkessa on katalysaattori. Kuitenkaan päästörajoihin asia ei vaikuta, että ne pysyvät esim. siellä kaasariauton tasolla.
nestori kirjoitti:
xr3i:n ruisku on myös vaihtoehto, siinäkin kyllä vaihtoon menee tankki ja bensapumppu, bensalinjat on xr3i:ssä mielestäni paksumpaa tavaraa kuin kaasaripeleissä, mutta toiminee niilläkin. Lisäksi pientä sähkötyötä vaatii, mutta ei kattia tai lambdaa.
Eikös xr3i:ssä ollu mekaaninen ruisku? Jos on, niin siinä on bensan paineet 6 barin luokkaa että kyllä ne linjat ja letkut ym. liitokset kannattaa laittaa ihan huolella Ja suodatin myös mekaaniselle ruiskulle sopiva, muoviset kaasarille tarkoitetut tarvikkeet ei kestä sähköruiskun painettakaan.
Efi:s (l-jetronic "lookalike") on noin 3bar ja kaasaris n. 0,5bar pumpusta kaasariin.
emax kirjoitti:
Eikös xr3i:ssä ollu mekaaninen ruisku? Jos on, niin siinä on bensan paineet 6 barin luokkaa että kyllä ne linjat ja letkut ym. liitokset kannattaa laittaa ihan huolella Ja suodatin myös mekaaniselle ruiskulle sopiva, muoviset kaasarille tarkoitetut tarvikkeet ei kestä sähköruiskun painettakaan.
Efi:s (l-jetronic "lookalike") on noin 3bar ja kaasaris n. 0,5bar pumpusta kaasariin.
On mekaaninen ja totta kai pistää laittaa huolella, ei kait näitä kukaan mitenkään muullakaan tapaa laita Mutta testattu on 1.4 cvh orionin bensalinjojen kanssa k-jetin toimivuus, toimii ja kesti ainakin sen vajaan vuoden mitä sillä ajelin.
koskar kirjoitti:
Kannattaa tutustua vielä uudestaan . Yleisesti ottaen näissä moottorinvaihdoissa tämän ikäiseen katsotaan päästönormien täyttyvän jos putkessa on katalysaattori. Kuitenkaan päästörajoihin asia ei vaikuta, että ne pysyvät esim. siellä kaasariauton tasolla.
Kieltämättä jännempi homma, jos miettii, että vaihdettava moottori on samanikäisestä ja "lähes" saman mallisesta autosta kuin se auto, mihin moottori vaihdetaan. Ilmeisesti niitä Suomen lainsäädännön ihanuuksia tämäkin.
koskar kirjoitti:Riippuu koska tämä kohdeauto on rekisteröity? jos jälkeen 7/87 niin tarvii katin tai edes erehdyttävästi katalysaattoria muistuttavan esineen pakoputkeen.
Ei.
Mulla on 90 rek kaasari+ei kat Fiesta jossa 1.8 Zetec (jotka siis on kaikki olleet kattikoneita) ja ei ole katalysaattoria. Fordilta sain kupongin että toi moottori täyttää ton auton aikaset päästövaatimukset myös ilman katalysaattoria. Samanlaisen kupongin saa varmasti myös 1.6 EFI KATista.
Jos tota kuponkia ei ole niin sitten tarvii laittaa katalysaattori.
Mulla on 90 rek kaasari+ei kat Fiesta jossa 1.8 Zetec (jotka siis on kaikki olleet kattikoneita) ja ei ole katalysaattoria. Fordilta sain kupongin että toi moottori täyttää ton auton aikaset päästövaatimukset myös ilman katalysaattoria. Samanlaisen kupongin saa varmasti myös 1.6 EFI KATista.
Jos tota kuponkia ei ole niin sitten tarvii laittaa katalysaattori.