Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Sopiiko vm. 91 Orionin 1.6i ruisku (Efi) suoraan vm. 87 Escorttiin (1.6 CVH) ? Onko tuo yksi- vai monipisteruisku ? Sisältääkö ko. ruiskujärjestelmä jonkinlaisen ns. ohjelmoitavan osan/yksikön ? :roll: :?:
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Oliko niin tyhmä kysymys, ettei kukaan viitsi vastata...?!? :shock: :roll:
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja koskar »

macce2 kirjoitti:Sopiiko vm. 91 Orionin 1.6i ruisku (Efi) suoraan vm. 87 Escorttiin (1.6 CVH) ? Onko tuo yksi- vai monipisteruisku ? Sisältääkö ko. ruiskujärjestelmä jonkinlaisen ns. ohjelmoitavan osan/yksikön ? :roll: :?:
Eiköhän sielä nelipisteruisku ole jos kerta on isolohko (1.6). Suoraan, no se riippuu varmaan asentajasta? EFi sisältää ohjelmoidun yksikön (EEC-IV), mutta kyllä sinne diagnostiikkaporttiin varmaan voi lastun löytää tai aivan säätökamatkin, mutta niitä on kyllä aika harvassa.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

no jos se esko on valmiiks ruisku ni kyl orionin kamat siihen käy. orkku on periaatteessa sedani esco. niin ja on nelipisteruisku jos on 1,6l. pienemmissä on sitä CFI:tä eli yksipisteruiskua.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Ei ole alunperin Escorttini ruisku, eli kaasari-kone.
Mutta kiinnostaisi tosissaan tuo ruisku-konversio..
Onko kenties hankalakin työ ?
Kukaan tehnyt vastaavaa..?
Mitä kaikkea sopisi suoraan ja mitä menisi uusiksi ?
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

huh huh... ainakin näin ensimuistamalta erilaisia ovat:

-sylinterikansi
-bensapumppu (kaasarissa mekaaninen versio kannen kyljessä, ruiskussa sähköinen siellä jossain..)
-bensan paluulinjat
-kaikki ruiskun sähköhommelit
-efi escoissa on muistaakseni sulakeboksi kabiinissa ja kaasariversioissa konetilan puolella
-tankin korkki on erilainen
-ruiskussa ECU on siellä kuskin tai repsikan jalkatilassa panelin takana. kaasarissahan ECUa ei tietenkään oo...
-katti ja lambda puuttuu siitä sun eskosta. ne pitää asentaa tietty kans.



ei täs oo kyl läheskään kaikki...

ei mun mielestä tossa oo kyl mitään järkeä kun EFI escoja saa jo 600 euroon valmiinakin... mut itte sä sen päätät mitä teet.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Millainen sylinterikansi pitäisi Escorttini CVH-koneeseen (1.6) vaihtaa ?
Jos tuota em. ruiskuhärveliä meinaa sovittaa..?
Ainakin bensapumppu löytyisi jo valmiina sähköinen jne.. ;-)
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Minkä takia katalysaattori pitäisi välttämättä tuohon lisätä ?
Jos saisi säädettyä muuten päästöt siedettäviksi ?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja jsel »

macce2 kirjoitti:Millainen sylinterikansi pitäisi Escorttini CVH-koneeseen (1.6) vaihtaa ?
Semmoinen joka on otettu efi-koneellisesti. Noiden edellä mainittujen lisäksi ruisku-koneellisessa on erilainen tankki kuin kaasarimallissa.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Kait sen saisi (?) "tavallisellakin" tankillla toimiin ..?!
Mites, kävisikö esim. rs-turbon sylinterikansi ?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja jsel »

macce2 kirjoitti:Kait sen saisi (?) "tavallisellakin" tankillla toimiin ..?!
Tavallisessa tankissa ei ole ns loiskelevyjä, joten esim mutkassa käy niin, että bensat heilahtaa tankin toiseen laitaan, polttoainepumppu imasee ilmaa, auto sammuu, eikä lähde käyntiin ennenkuin pa-järjestelmä on ilmattu.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

efin kannessa on ruiskusuuttimia varten reiät, kaasarissa ei koska pensa tulee imusarjaa pitkin kaasarista.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Ok, Orionin tankki sitte varmaan kävisi.. jos sen vaan sais "järkevästi" kiinni Eskoon entisen tilalle...?!! :-)

Sopisiko tuo EFI-Orionissa (-91 vai oliko se -92) 1.6 oleva sylinterikansi "suoraan" tuohon mk4 -Escortin moottoriin ??! Olen tietoinen, et venttiileitä tosin on kait tuossa Orionin uudemmassa koneessa tuplasti eli 16..
Onko ainut järkevä vaihtoehto mk4 Escortin ruiskuksi sitten xr3:sessa ollut..? Eikö em. mallissa käytetty ruiskutusta ?
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja nestori »

macce2 kirjoitti:Ok, Orionin tankki sitte varmaan kävisi.. jos sen vaan sais "järkevästi" kiinni Eskoon entisen tilalle...?!! :-)

Sopisiko tuo EFI-Orionissa (-91 vai oliko se -92) 1.6 oleva sylinterikansi "suoraan" tuohon mk4 -Escortin moottoriin ??! Olen tietoinen, et venttiileitä tosin on kait tuossa Orionin uudemmassa koneessa tuplasti eli 16..
Onko ainut järkevä vaihtoehto mk4 Escortin ruiskuksi sitten xr3:sessa ollut..? Eikö em. mallissa käytetty ruiskutusta ?
Kansi menee suoraan lohkoon ja venttiileitä on sama 8 kuin vanhemmissakin. Ellei sinne ole joku vaihtanut uudempaa zetecciä tilalle.

xr3i:n ruisku on myös vaihtoehto, siinäkin kyllä vaihtoon menee tankki ja bensapumppu, bensalinjat on xr3i:ssä mielestäni paksumpaa tavaraa kuin kaasaripeleissä, mutta toiminee niilläkin. Lisäksi pientä sähkötyötä vaatii, mutta ei kattia tai lambdaa.
Kuga PHEV
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja koskar »

nestori kirjoitti:Lisäksi pientä sähkötyötä vaatii, mutta ei kattia tai lambdaa.
Riippuu koska tämä kohdeauto on rekisteröity? jos jälkeen 7/87 niin tarvii katin tai edes erehdyttävästi katalysaattoria muistuttavan esineen pakoputkeen.
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja nestori »

koskar kirjoitti: Riippuu koska tämä kohdeauto on rekisteröity? jos jälkeen 7/87 niin tarvii katin tai edes erehdyttävästi katalysaattoria muistuttavan esineen pakoputkeen.
Ahaa, ei nuo katsastushommat ole niin tuttuja itselleni. Itse olen ymmärtänyt että kun tuota saman korimallin escorttia on saanut xr3i:nä ilman kattia, niin sitä ei sinne tekniikanvaihdossakaan tarvitsisi?
Kuga PHEV
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja koskar »

nestori kirjoitti: Ahaa, ei nuo katsastushommat ole niin tuttuja itselleni. Itse olen ymmärtänyt että kun tuota saman korimallin escorttia on saanut xr3i:nä ilman kattia, niin sitä ei sinne tekniikanvaihdossakaan tarvitsisi?
Kannattaa tutustua vielä uudestaan ;). Yleisesti ottaen näissä moottorinvaihdoissa tämän ikäiseen katsotaan päästönormien täyttyvän jos putkessa on katalysaattori. Kuitenkaan päästörajoihin asia ei vaikuta, että ne pysyvät esim. siellä kaasariauton tasolla.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja emax »

nestori kirjoitti: xr3i:n ruisku on myös vaihtoehto, siinäkin kyllä vaihtoon menee tankki ja bensapumppu, bensalinjat on xr3i:ssä mielestäni paksumpaa tavaraa kuin kaasaripeleissä, mutta toiminee niilläkin. Lisäksi pientä sähkötyötä vaatii, mutta ei kattia tai lambdaa.
Eikös xr3i:ssä ollu mekaaninen ruisku? Jos on, niin siinä on bensan paineet 6 barin luokkaa että kyllä ne linjat ja letkut ym. liitokset kannattaa laittaa ihan huolella :wink: Ja suodatin myös mekaaniselle ruiskulle sopiva, muoviset kaasarille tarkoitetut tarvikkeet ei kestä sähköruiskun painettakaan.
Efi:s (l-jetronic "lookalike") on noin 3bar ja kaasaris n. 0,5bar pumpusta kaasariin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja nestori »

emax kirjoitti: Eikös xr3i:ssä ollu mekaaninen ruisku? Jos on, niin siinä on bensan paineet 6 barin luokkaa että kyllä ne linjat ja letkut ym. liitokset kannattaa laittaa ihan huolella :wink: Ja suodatin myös mekaaniselle ruiskulle sopiva, muoviset kaasarille tarkoitetut tarvikkeet ei kestä sähköruiskun painettakaan.
Efi:s (l-jetronic "lookalike") on noin 3bar ja kaasaris n. 0,5bar pumpusta kaasariin.
On mekaaninen ja totta kai pistää laittaa huolella, ei kait näitä kukaan mitenkään muullakaan tapaa laita :wink: Mutta testattu on 1.4 cvh orionin bensalinjojen kanssa k-jetin toimivuus, toimii ja kesti ainakin sen vajaan vuoden mitä sillä ajelin.
Kuga PHEV
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja nestori »

koskar kirjoitti: Kannattaa tutustua vielä uudestaan ;). Yleisesti ottaen näissä moottorinvaihdoissa tämän ikäiseen katsotaan päästönormien täyttyvän jos putkessa on katalysaattori. Kuitenkaan päästörajoihin asia ei vaikuta, että ne pysyvät esim. siellä kaasariauton tasolla.
Kieltämättä jännempi homma, jos miettii, että vaihdettava moottori on samanikäisestä ja "lähes" saman mallisesta autosta kuin se auto, mihin moottori vaihdetaan. Ilmeisesti niitä Suomen lainsäädännön ihanuuksia tämäkin.
Kuga PHEV
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja Krisse »

koskar kirjoitti:Riippuu koska tämä kohdeauto on rekisteröity? jos jälkeen 7/87 niin tarvii katin tai edes erehdyttävästi katalysaattoria muistuttavan esineen pakoputkeen.
Ei.

Mulla on 90 rek kaasari+ei kat Fiesta jossa 1.8 Zetec (jotka siis on kaikki olleet kattikoneita) ja ei ole katalysaattoria. Fordilta sain kupongin että toi moottori täyttää ton auton aikaset päästövaatimukset myös ilman katalysaattoria. Samanlaisen kupongin saa varmasti myös 1.6 EFI KATista.

Jos tota kuponkia ei ole niin sitten tarvii laittaa katalysaattori.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja koskar »

Krisse kirjoitti: Ei.

Mulla on 90 rek kaasari+ei kat Fiesta jossa 1.8 Zetec (jotka siis on kaikki olleet kattikoneita) ja ei ole katalysaattoria. Fordilta sain kupongin että toi moottori täyttää ton auton aikaset päästövaatimukset myös ilman katalysaattoria. Samanlaisen kupongin saa varmasti myös 1.6 EFI KATista.

Jos tota kuponkia ei ole niin sitten tarvii laittaa katalysaattori.
Poikkeus vahvistaa säännön :mrgreen:.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Re: Orionin Efi-ruisku Escorttiin..?!

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Mietin vielä asiaa, ja rikon säästöpossuni.. ennen kuin tilaan Fordilta kuponkeja.. :-)
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja macce2 »

juu, säätökamat pitäis sitten jostain saada..en tiedä sitte olisko tuos muuten liikaa mieltä .. :-)
Vastaa Viestiin