Sivu 1/1

Erikorkuiset nakit?

Lähetetty: 02 Touko 2009 21:50
Kirjoittaja Perttirlz
Saako autossa olla erikorkuiset kumit?
esim. takana 50mm ja edessä 55mm.
Entäpä kun vanteet ovat hieman kierot niin voimistuuko ratin tärinä kun renkaan profiilia nostetaan? vai onko ilmiö päinvastainen? Jos kumin korkeudella ei ole merkitystä niin laitan 50mm kumit eteen. vanteet on 15" kumit 195/50mm.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

Re: Erikorkuiset nakit?

Lähetetty: 03 Touko 2009 07:11
Kirjoittaja tursas
Perttirlz kirjoitti:Saako autossa olla erikorkuiset kumit?
esim. takana 50mm ja edessä 55mm.
Entäpä kun vanteet ovat hieman kierot niin voimistuuko ratin tärinä kun renkaan profiilia nostetaan? vai onko ilmiö päinvastainen? Jos kumin korkeudella ei ole merkitystä niin laitan 50mm kumit eteen. vanteet on 15" kumit 195/50mm.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Voi ne olla erikokokoiset, kunhan samalla akselilla on samankokoiset, mitä tuohon tärinään tulee, on kysymys hieman liian teoreettinen, eikös niitä voi tasapainottaa ?

Re: Erikorkuiset nakit?

Lähetetty: 03 Touko 2009 09:38
Kirjoittaja Perttirlz
Voi ne jotenkin tasapainottaa mutta tärisevät silti hieman tai aika paljon :evil:
Mietinkin että pahentaako vai parantaako se korkeuden muuttaminen tilannetta :?:

Re: Erikorkuiset nakit?

Lähetetty: 03 Touko 2009 18:04
Kirjoittaja Tekno
profiilia ei mitata millimetreissä. se on prosenttimäärä renkaan leveydestä. esim 50 profiilisella 175 leveällä kumilla on profiilin korkeus 175/2=87,5 millimetriä.

Re: Erikorkuiset nakit?

Lähetetty: 03 Touko 2009 19:17
Kirjoittaja Perttirlz
Ahaa tuo olikin uuttatietoa minulle :shock:
Mutta ei vastaa kysymykseeni :lol:

Re: Erikorkuiset nakit?

Lähetetty: 04 Touko 2009 21:07
Kirjoittaja fr30
tärinä vaimenee mitä korkeampi rengas on koska kumi antaa enemmän periksi, kymmenyksen eri korkuiset kumit saa olla, kuten tässä tapauksessa on 195/50 ja 195/55 mutta ei saa olla esim. 195/50 ja 195/60..

Re: Erikorkuiset nakit?

Lähetetty: 05 Touko 2009 17:06
Kirjoittaja Jari_M
Renkaan merkillä voi olla huomattava vaikutus tärinään. Entisessä autossa uudet Marangonit oli vaihdettava pois, kun tärinä oli sietämätöntä. Itse renkaista ei vikaa löytynyt, mutta vanteet olivat lievästi kierot ja nuo renkaat jotenkin korostivat värinöitä kohtuuttomasti. Aivan saman kokoisilla Uniroyaleilla meno oli pehmeämpää ja tärinät hävisivät melkein kokonaan.

Re: Erikorkuiset nakit?

Lähetetty: 06 Touko 2009 12:24
Kirjoittaja Perttirlz
Okei no pitää ens kerralla ottaa korkeempaa profiilia. Otin nyt 50 ku on kiire katastukseen ja aurora oli ainut merkki mitä oli tarjolla. Ei muuten ollukkaan etu vanteet kovin kierot. Takana on kierommat 8) painoja eteen 15 ja 15 takana lukemat huiteki muistaakseni jo 35 ja 40. Kiitos vastanneille.