Sivu 1/1
Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 30 Huhti 2009 10:03
Kirjoittaja Heinämies
Miten vakaa ajettava täysin kunnossa oleva Sierra on suurilla nopeuksilla, esimerkiksi nopeudella 140 kilometriä tunnissa? Eilen polkaisin kutostien suoralla pätkällä vähän, ihan tsekatakseni miten jaksaa kiihtyä yli satasen nopeuksissa

. Näitä nopeuksia ja kiihtyvyyttä tarvitaan vaikkapa ohitettaessa rekkaa.
No, tiedä sitten oliko tuo normiripeä vai ei

.
Sen vain havaitsin 140 lasissa että ajo ei tuntunut kovin vakaalta. Pienikin liike ratissa tuntuu "pelottavana" heilahduksena korissa. Tuntui siltä että tuossa vauhdissa pienikin äkkinäinen ohjausliike voisi viedä auton lapasesta. Onko ilmiö normaali suurella nopeudella etenkin kun sellaiseen vauhtiin ei ole tottunut (eikä pidä kyllä totutellakaan

) vai onko kyseessä ehkäpä "löystyneet paikat" jossain? Rengaspaineet on oikeat, samaten iskarien kunto hyvä. Raidetangon päät ja pallonivelet (pitäisi myös olla) ok.
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta missä puhuttiin huojahtelusta, että voisiko puslat olla tuossakin parhaat päivänsä nähneet siinä mielessä että ajovakaus ei ole enää hyvä kovalla vauhdilla. Sierrassa pitäisi kuitenkin ajo-ominaisuudet riittää... pääseehän vakiocossullakin jo päälle kahtasataa.
Sierra2.3-16v kirjoitti:Apurungon puslien kunto? Ne aiheuttaa usein tuollaista luikertelua, jos on soseena.
Eli huomasin että auto reagoi pienenpieneen ohjausliikkeeseen ikään kuin "viiveellä" mikä aiheutti sitä epävarmuuden tunnetta ajoon. Norminopeuksissa tätä ei tapahdu.
Missä nuo apurungon puslat on ja mikä yleensäkin on tuo apurunko... onko antaa kaaviokuvaa?
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 30 Huhti 2009 11:57
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Takana apurunko on se, mihin tukivarret ja perämurikka kiinnittyy, eli se sellainen kaareva pyöreä muotoinen rauta auton poikkisuunnassa. Itsellä on tosiaan joka ikinen pusla vaihdettu uuteen, apurungon on alkuperäiset voortin kumiset uudet, muut uretaania. Ja vois oikeastaan sanoa, että mitä enemmän vauhtia, sitä vakaampi ajaa, parin markan ja vähän ylikin nopeudet testattu myös.
Tosin alusta muutenkin kunnossa, jouset ja iskarit ehjät ja madallettukin jonkin verran..
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 30 Huhti 2009 12:19
Kirjoittaja Heinämies
Onko miten hintava homma jos teetättää?
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 30 Huhti 2009 13:56
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Jaa niinku kaikki puslat uutta, vaiko vaan ne apurungon puslat? Ne apurungon puslat maksaa orkkiksina n.40 e/kpl, ja siihen työt päälle, niin veikkaan että puhutaan jostain parin sadan kustannuksesta pelkästään niitten osalta. Mää rakentelin sellatteen ulosvetäjä systeemin, millä sain laitettua puslat apurunko paikallaan, puoli kerrallaan. Ei sitten muuten kannata ajatella ostavansa tarvike puslia apurunkoon, siinä ei todellakaan säästä mitään, hermot vaan menee kun ei saa niitä tarvikepuslia paikalleen, plumpsahtaa aina paikaltaan..
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 30 Huhti 2009 14:26
Kirjoittaja tursas
Heinämies kirjoitti:Missä nuo apurungon puslat on ja mikä yleensäkin on tuo apurunko... onko antaa kaaviokuvaa ?
Tämmönen kaavio löyty, sivu 11
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/1245-11.pdf
1 Lower arm outer bush = tukivarren pusla
2 Lower arm = tukivarsi
3 Lower arm inner bush
4 Final drive rear mounting
5 Buffer
6 Spring seat
7 Crossmember = apurunko
8 Insulator = apurungon pusla
9 Guide plate
Tuli hiljattain näitä pajalla ihmeteltyä vierestä, soitin hitsurille, että et viittis samalla vaihtaa sitä apurungon puslaa, se sano, että tuu ite vaihtaa
(jäi vaihtamatta) 
, näyttäis siellä olevan kuvaa ulosvetäjästä, ......, korjatkaa jos oon väärässä
Mutta itse asiaan, toi mun Sierra menee ku kiskoilla 160
(huippu), onkos ratissa pientä löysää, sitten se vois olla etupään raidetangon päissä vähän välystä...
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 30 Huhti 2009 18:27
Kirjoittaja emax
Apurungonpuslat vaihdoin minäkin, aluksi yritin tarvikkeita kiinni autoon päin, sitten otin koko perän alas, riisuin siitä ylimääräiset ja yritin prässillä ja jos milläkin niitä kiinni, lopuksi (monen tunnin päästä) sain toisen puslan kiinni, mutta kun päästin prässin löysäksi niin se otti ja muljahti itsestään pois tilastansa. Kyllä pisti vihaksi, oli lähellä etten nakannu sillä jotaki. Sitten hain alkuperäiset fordilta, ja niiden kans ei ollu mitää ongelmaa, ne lähes imaisi ittensä paikalleen.
http://s161.photobucket.com/albums/t216 ... uva065.jpg tuos kuvas vasemmalla tarvike ja oikealla alkuperäinen. Tarvikees tuo väli on matalampi.
Kyllähän nuotten vaihto vähän auttoi, mutta eniten vaikutti matalammat renkaat. Nyt on 185/60 R14 ja tuntuu heti napakammalta kun vanhat 175/70 R13
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 30 Huhti 2009 22:00
Kirjoittaja Heinämies
En mene vannomaan vaikka ratissa olisikin pientä löysää. Miten se muuten sit kiristetään?
Noista leveämmistä renkaista en oikein tiedä, kun on tehostamaton ohjaus. Nyt on 175/70 R13 ja tuntuu hieman jämeähköltä tuo ohjaus. Edellinen auto oli tehostamaton Volvo 240 ja sitä sai veivata ihan tosissaan.
Vai onko olemassa leveämpää rengasmerkkiä joka ei kävisi niin kovasti tehostamattoman ohjauksen päälle?
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 01 Touko 2009 06:23
Kirjoittaja tursas
Heinämies kirjoitti:En mene vannomaan vaikka ratissa olisikin pientä löysää. Miten se muuten sit kiristetään?
Jaa, löysä voi tulla siitä, että raidetangon pään nivel ois väljä, ei voi kiristää, pitäis tutkia, tosin katsurit kattoo nää aina. Tuolla manuaalissa,

se kohta 13 Track rod end - removal and
refitting.
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 01 Touko 2009 13:50
Kirjoittaja NiceMan
Entäs mulkkari cossu? Saman tapainen kiinitys varmaan??
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 03 Touko 2009 19:56
Kirjoittaja Heinämies
Saako tuollaiseen tehostamattomaan kärryyn asennettua ohjaustehostimen?
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 05 Touko 2009 14:56
Kirjoittaja Heinämies
Heinämies kirjoitti:Saako tuollaiseen tehostamattomaan kärryyn asennettua ohjaustehostimen?
Huhuu...?
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 05 Touko 2009 18:05
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No totta kai saa asennettua, tarvit vaan kaiki tehostetun ohjauksen osat, eli hammastangon, rattiakselin, pumpun, letkut, säiliön ja remmin.. Taas kerran nää sais kaikki näppärimmin kokonaisesta autosta, niinkuin sen ruiskukoneenkin, mitä jossain toisessa topikissa etsiskelit..
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 05 Touko 2009 23:11
Kirjoittaja Heinämies
Haaveet ruiskukoneesta on jo haudattu

. Tuon hitsauspaikan korjaamopäällikkökin suositteli ennemmin sen uuden tarvikekaasarin hankintaa.
Selvisi muuten syy tuohon epävakaaseen tuntumaan kovassa nopeudessa. Kuskinpuoleinen pyöränlaakeri (taka) sanoi tänään yksipuolisesti palvelusopimuksen irti. Oletettavasti samainen laakeri on ollut se joka ujeltaa 70+ vauhdissa eikä perä.
Appiukon kanssa purettiin tänäiltana tuo, ja huomenna Motonetista uusi laakerisarja. Samalla muuten huomasin, että kuskinpuoleinen iskarin kiinnityskuppi on pintaruosteessa myös sisältäpäin. Tuolla toisaalla onkin siitä kuva takakontin puolelta kuvattuna. Uusiksi menee sekin jossain vaiheessa, ja samaan syssyyn lie syytä uusia toinenkin puoli jos näyttää tarpeelliselta. Motonetin korjauspelleistä ei noita kuppeja löytynyt. Saako niitä vielä jostain?
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 09 Touko 2009 17:40
Kirjoittaja Heinämies
vaihdoin tänään myös apparin puolen takapyörän laakerin. Kyllä sekin oli jo aika valmiin näköinen...
Apparin puolellakin oli aika paljonkin pintaruostetta iskarin kupissa sisäpuolella. Raaputtelin meisselillä mitä sain ja suihkaisin Dinitrolia päälle.
Jos nuo iskarin kupit jää myöhempään laittoajankohtaan niin pitänee lokasuojan puolelle suihkaista vähän kiveniskumassaa ihan vaan "viranomaisen erehdyttämiseksi"

.
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 12 Touko 2009 08:56
Kirjoittaja Heinämies
Taitaa tuo "heilahtelu" suurilla nopeuksilla johtuakin vain renkaista. 165/70 R13 on kuitenkin aika "kapea ja korkea" ja varmaan "antaa periksi" kovassa vauhdissa niin että edellämainittuja heilahduksia "viiveellä" tuntuu ajossa. Ratkaisu olisi tietysti leveät ja matalat renkaat. Kuten jo mainitsinkin ei kovin leveitä viitsi laittaa tehostamattomaan autoon koska kaupunkisompailu muuttuu traktorikyydiksi.
Onko olemassa rengasmerkkiä joka ei olisi kovin leveä, mutta käyttäytyisi reippaammassa vauhdissa vähemmän luttakumimaisesti? Siis sellainen joka ei olisi "hankala" tehostamattomassa autossa kaupunkiajossakaan.
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 12 Touko 2009 16:39
Kirjoittaja tursas
Heinämies kirjoitti:Taitaa tuo "heilahtelu" suurilla nopeuksilla johtuakin vain renkaista. 165/70 R13 on kuitenkin aika "kapea ja korkea" ja varmaan "antaa periksi" kovassa vauhdissa niin että edellämainittuja heilahduksia "viiveellä" tuntuu ajossa. Ratkaisu olisi tietysti leveät ja matalat renkaat. Kuten jo mainitsinkin ei kovin leveitä viitsi laittaa tehostamattomaan autoon koska kaupunkisompailu muuttuu traktorikyydiksi.
Onko olemassa rengasmerkkiä joka ei olisi kovin leveä, mutta käyttäytyisi reippaammassa vauhdissa vähemmän luttakumimaisesti? Siis sellainen joka ei olisi "hankala" tehostamattomassa autossa kaupunkiajossakaan.
Minkälaisia rengaspaineita oot sinne laittanu, mä oon pistäny 2,2 ja välillä 2,5, niin se keventää ohjausta hieman..., en nyt muista mikä leveys noissa vanhoissa RS-alupalloissa on...R 13 muistaakseni koko
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 12 Touko 2009 18:27
Kirjoittaja Heinämies
Ihan normipaineet, eli max. 2.
Pitääkin kokeilla hieman reilumpia paineita. Vakauttaako se tuota "vauhtiajoa" myös?
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 12 Touko 2009 18:52
Kirjoittaja tursas
Paha sanoa, oisko se nyt vaan siitä kiinni, mutta taajamassa on kivempi käännellä vähän isommilla paineilla ja renkaat on muuttunu siinä 20 veessä milloin se käsikirja kirjoitettiin..., voihan sitä testata...ja tietenkin se, että jos siinä on painemittarissa on kaksi asteikkoa, että katsoo sitä oikeeta, eli KG/ kuutiosentti 2,2, eikä PSI...

Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 12 Touko 2009 21:15
Kirjoittaja Heinämies
Nyt on 2,2 ja keveni ohjaus hieman. Maantiellä pikkasen ravistaa juuri satasen vauhdissa... himpun alle ei vielä. Peltipoliisit vahtii ettei himpan päälle 110 voi ajaa... körötellään reilua ysikymppiä
Renkaiden nopeusluokka on Q eli 160. Meinaako se että noilla nakeilla pitäisi pystyä ajamaan turvallisesti maksimissaan tuota nopeutta?
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 12 Touko 2009 23:01
Kirjoittaja tursas
Mulla 185/70 R13 ,mta oon huomannu, että se vika voi olla myös iskareissa etu päässä..., kun ajaa kahella samanlaisella kärryllä sen eron huomaa heti..., että jos toisen iskarit on pskat...
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 14 Touko 2009 14:40
Kirjoittaja Heinämies
Halvimmat 14 tuumaset alut tuohon saisi Vianorilta 55 euron hintaan per kipale. Siihen 175/65 tarjousrengas niin kokonaispaketti olisi vähän reilut 400 euroa.
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 15 Touko 2009 11:13
Kirjoittaja Beornegar
Osta nettiautosta. Kyllä sieltä tolla rahalla irtoo jo 17 tuumasiakin. Tosin, renkaat on mitä on.
Re: Sierran ajo-ominaisuudet suurilla nopeuksilla
Lähetetty: 17 Touko 2009 22:03
Kirjoittaja Heinämies
Enpä taida ostaa mitään, kun hiekkapuhalluksen ja hilemetallimaalin lopputulos on tämä
