Sivu 1/1

Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 27 Huhti 2009 19:00
Kirjoittaja lakari
Menee vähän teoreettiseksi tämä, mutta onko kellään tietoa onko tällaisia olemassa Suomessa?
Lueskelin vanhaa Vauhdin Maailmaa (7/85), jossa näytettiin kuvasarjana escortin kiepsahdukset rallicrossin EM:ssä. Auto on ihan selvä mk3 Escort, ja takavetoinen. Myöskin Fast Ford magazinessä Apr 2006 eräs alan mies esitteli vehkeitään, ja olipa työn alla tämmöinen rata-auto kanssa. Kerrottiin olevan "ex-Genesis conversion", nyt varustettuna RS-Focuksen moottorilla. Ja olihan Fordillakin se RS1700T jossa oli mk3 kori, ahdettu BD ja takaveto.

Mikä näissä on SE juttu? Onko etuvetoescort esim koriltaan tms. niin huomattavan hyvä vehje että siitä kannattaa tehdä takavetoinen? Muistaakseni escort-viritysoppaassa kerrottiin fordin säilyttäneen etuvetoescortin alustarakenteen melko takavetomaisena, lähinnä kai suunnittelun puutteesta. Nämä taitaa olla ihan puhtaasti moottoriurheiluun liittyviä juttuja, mutta voisikohan se olla edes teoriassa mahdollista saada tämmöinen muunnos tien päälle? Kovalla rahalla varmaan.

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 27 Huhti 2009 19:13
Kirjoittaja emax
Rallicrossin jossain luokassa auton pitää olla takavetoinen. Uudehkoja volvoja oon nähnyt muutettuna takavetoisiksi tämän takia.
Tuskin saa tieliikenteeseen kun sierrastakaa ei saa tehdä nelivetoa vaikka osat olis "pulttaa-kiinni" homma.

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 27 Huhti 2009 20:33
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Miksiköhän ei saa sierraa muuttaa nelivedoksi jos mallisarjaan kuuluu myös neliveto niin tuonhan pitäisi olla muutoskatsastamalla selvä.

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 27 Huhti 2009 20:56
Kirjoittaja Kollo
Etuveto ---> takaveto muunnoksia näkyy rallisprinteissä:

http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_05.jpg
http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_07.jpg
http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_35.jpg
http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_46.jpg

Ainakin kori on pelleiltään terveempi lähtökohta jos se on tuoreempi, painoissa ja painojakautumissa voi olla kans jotain parempaa, kori voi olla jäykempi jne. Sprinttimiehet on innokkaita seppiä rakenteleen muutenkin.

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 28 Huhti 2009 00:24
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Sorry OT, mutta sierran voi muuttaa nelikoksi kyllä, vaikka katsastusasemalla sanottaisiinkin, ettei voi. Itse suunnittelin vuosi sitten samanlaista projektia, kun oli 2,9i4x4 farkku ja 86 3-ovisen Laserin koppa.. Konttorilla sanottiin ettei onnistu, mutta soitto Fordille Vesa Peräojalle niin sanoi ettei ole ongelmaa, saa rakentaa...

Katsastusaseman mielestä nelikoksi voi muuttaa vain, jos sellainen kuuluu mallisarjaan, mutta tuntuu konttorin mielestä mallisarjan sisällä olevan eri mallisarjoja, mikä ei ainakaan mun maalaisjärkeen käy sitten millään.. :?

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 28 Huhti 2009 18:32
Kirjoittaja lakari
No, enpä varsinaisesti ajatellutkaan että tämmöistä voisi kilpien väliin saada, tuli vaan mieleen jos jossain vaikka olis joku poikkeusluvan poikkeusluvalla käytännöstä poiketen saatu tehtyä. Keinohan sekin on jota eräs lähimmäinen käytti aikanaan: 3 samanväristä miniä, yksi katsastukseen ja kaksi ties mihinkä laittomuuksiin. Ja 70-luvulla sai kai aika vapaasti virittää. Pitäis käydä noita ralleja joskus kattomassa niin ei tarvis kysellä tämmösiä(kään).

Tosta nelivetohommasta tuli taas mieleen se joskus spinneri-magazinessä esitelty wanha-escortti johon taitava mies oli asentanut V8:n, ja nelivedonkin vielä rakennellut. Auto oli katsastettu ja kilvissä.

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 28 Huhti 2009 21:53
Kirjoittaja emax
Sierra2.3-16v kirjoitti:Sorry OT, mutta sierran voi muuttaa nelikoksi kyllä, vaikka katsastusasemalla sanottaisiinkin, ettei voi. Itse suunnittelin vuosi sitten samanlaista projektia, kun oli 2,9i4x4 farkku ja 86 3-ovisen Laserin koppa.. Konttorilla sanottiin ettei onnistu, mutta soitto Fordille Vesa Peräojalle niin sanoi ettei ole ongelmaa, saa rakentaa...

Katsastusaseman mielestä nelikoksi voi muuttaa vain, jos sellainen kuuluu mallisarjaan, mutta tuntuu konttorin mielestä mallisarjan sisällä olevan eri mallisarjoja, mikä ei ainakaan mun maalaisjärkeen käy sitten millään.. :?
Konttorilla mullekkin väittivät ettei onnistu.. perkele

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 29 Huhti 2009 00:06
Kirjoittaja Works
Gartrac valmisti aikoinaan näitä MK3 RWD (G3, myöhemmin MK4 G4 ja G6 V6 8) ) Escoja kun oli kysyntää mkII:n seuraajalle ralliin ja rallicrossiin joka olisi halvempi ku fordin valmistama RS1700T ja ennenkaikkea johonka sopisi MKII tekniikka (lähinnä akselisto), jotka muuten ois jääny nurkkiin lojumaan. Sittemmin on sikiäny näitä muita viritelmiä, kuten jo mainittu genesis, puhumattakaan kotikyhäelmistä.

http://i244.photobucket.com/albums/gg40 ... /G6Kit.jpg
http://i244.photobucket.com/albums/gg40 ... alData.jpg

Vetotavan muuttaminen ei onnistu suomessa, eli mk3/4 escortin tapauksessa mahotonta koska niitä ei koskaan o saanu täällä muutaku etuvetosena, mut jos tollasen aidon gartrac escortin tois sumujen saarilta tai jostain.

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 29 Huhti 2009 11:02
Kirjoittaja lakari
Mielenkiintosta.

Eipä taida tommonenkaan paljon lämmittää, vaikka omaksi saiskin. Sillä rahatukulla joka pitää viranomaisille näyttää, ja jättää, sais varmaan jotain aidosti takavetosta ja kivaa :wink: .

Kiitos hienoista kuvista kaikille.

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 30 Huhti 2009 01:33
Kirjoittaja juhve
kyllä ainakin iskälle sanottiin leimakonttorilla et pystys tekeen 3/4korisesta eskosta takavetosen. juju ois vaan siinä et vaihtais vaikka välikopasta pohjalevyn ainoo et autosta tulis sitten sen ikänen mikä se pohjalevy on. mut tästä on varmaa kymmenen vuotta aikaa

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 30 Huhti 2009 13:52
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kaikki säädökset muuttuneet tuon jälkeen, eli ei ole enää mahdollista.Yksi takavetoiseksi mk2 pohjalevyllä muutettu escort kyllä näkyi tapahtumissa joskus vuosituhannen vaihteessa, siinä oli mm. cossutekniikka ym.. Ja kaikki muutokset otteessa. kepössä oli myynnissä joskus, 55tmk pyyntiä. Mihin lie hävinnyt...

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 09 Touko 2009 21:38
Kirjoittaja overboost

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 03 Elo 2009 01:09
Kirjoittaja Hannu
lakari kirjoitti:Menee vähän teoreettiseksi tämä, mutta onko kellään tietoa onko tällaisia olemassa Suomessa?


On olemassa, ainakin yksi.
Sierra2.3-16v kirjoitti:Kaikki säädökset muuttuneet tuon jälkeen, eli ei ole enää mahdollista.Yksi takavetoiseksi mk2 pohjalevyllä muutettu escort kyllä näkyi tapahtumissa joskus vuosituhannen vaihteessa, siinä oli mm. cossutekniikka ym.. Ja kaikki muutokset otteessa. kepössä oli myynnissä joskus, 55tmk pyyntiä. Mihin lie hävinnyt...
Pitää paikkansa eikä se mihinkään ole hävinnyt :wink:

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 03 Elo 2009 11:28
Kirjoittaja Aksu
Periaatteessa pitäisi olla mahdollinen rakentaa tänäkin päivänä.
Täytyypi hieman udella olisiko mahdollinen keinoja käyttämällä rakentaa.
Esim. sierra 302:lla väitetään mahdottamaksi mutta sekin on ratkaistu kevään aikana kuin pystytään toteuttamaan.

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 04 Elo 2009 06:48
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
mikäs on sitten muuttunut, jos vetotapaa voi muuttaa mallisarjaan kuulumattomaksi? Vai tarkoititko poikkeusluvalla?
Ja valota toki tuota niksiä sierran katsastamiseksi 302:lle, menikö ihan vertailupapruilla vai lupahakemuksella?

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 31 Elo 2009 19:37
Kirjoittaja mikmak
Onpa rallissa näkynyt sellainenkin kummallisuus että on tehty Cossu escortista taka-vetoinen!!!

http://www.winhunters.fi/images2/pohjola07_1.jpg

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 31 Elo 2009 23:18
Kirjoittaja Kollo
mikmak kirjoitti:Onpa rallissa näkynyt sellainenkin kummallisuus että on tehty Cossu escortista taka-vetoinen!!!

http://www.winhunters.fi/images2/pohjola07_1.jpg
R.I.P takaveto-Cossuesco:
http://www.winhunters.fi/images2/700000_net_3733.jpg

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 01 Syys 2009 20:13
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Sierra2.3-16v kirjoitti: mikäs on sitten muuttunut, jos vetotapaa voi muuttaa mallisarjaan kuulumattomaksi? Vai tarkoititko poikkeusluvalla?
Ja valota toki tuota niksiä sierran katsastamiseksi 302:lle, menikö ihan vertailupapruilla vai lupahakemuksella?
Eipäs ole mitään yllättäen kuulunut tämän asian tiimoilta?

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 15 Syys 2009 23:39
Kirjoittaja wangel436
Kollo kirjoitti: R.I.P takaveto-Cossuesco:
http://www.winhunters.fi/images2/700000_net_3733.jpg
Eipä tuo ole ainut cossuesco joka on taka tuuppariksi muutettu ja ainakin osasta on myös poistettu ahdin sen takia kun olivat luokiteltu f-ryhmäläiseksi.

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 23 Syys 2009 17:31
Kirjoittaja Mizka
Kaikista on poistettu ahdin ja neliveto, sekä sprinttiin tai krossiin (r/SS) ja rallikäytöön (r/F). Löylyä riittää silti vaparinakin luokkaa 240-270 hp.

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 26 Helmi 2010 22:20
Kirjoittaja KiGGi
Mites jos mieli tekisi muuttaa takaveto td sierra nelikoksi? Onko ennakkotapauksia?

Re: Takavetoinen etuvetoescort?

Lähetetty: 01 Huhti 2010 19:52
Kirjoittaja pvdriver
Kollo kirjoitti:Etuveto ---> takaveto muunnoksia näkyy rallisprinteissä:
http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_05.jpg
http://rallikuvat.1g.fi/2009/ikaalinen/ ... nen_35.jpg
hiukkasen vanha aihe mutta pitää varsikseen puuttua:
Nuo ovat ihan alkuperäisiä Coswortheja, eli ei mitään etuveto-takaveto-muunnoksia. Sensijaan kaikki XR3-koppaiset luonnollisesti omassa pajassa synnytettyjä...