Sivu 1/1

Mondeon tuulilasi "hajos" itsestään!?

Lähetetty: 18 Elo 2005 16:46
Kirjoittaja Mikkiss
Niin, äsken pesin autoa tossa ja sit pesun jälkeen huomasin et tuulilasis ~10cm pitkä rauma alkaen peilin kohdilta ylälistan alta, tehden mutkan apparin puolel ja jatkuen sinne viitisen senttiä...

Voin vaikka vannoa että ko. raumaa ei ennen pesua lasissa ollut ja kiviä ei ole lasiin iskeytynyt tai mitään muutakaan... Pesun aikana ehkä painoin hieman normaalia kovemmin pesusientä lasia kohti ku oli ötököitä tullut mutta en kaapinu tai lyöny tai mitään...

Tässä alkaa tulla semmonen olo et mitä vittua! millasii lasei noi oikein on!?

Lähetetty: 18 Elo 2005 16:54
Kirjoittaja janzamar
on noita ennenkin ihmetelty..lasiliikkeet väittää aina että on pintajänitystä jne ja ei voi mitään..mutta iteltä ei ole yksikään itte asennettu lasi hajonnu noin,enkä tosiaan ole mikään ammattilainen..
väitän että noita asennetaan hosumalla noissa liikkeissä :?

Lähetetty: 18 Elo 2005 17:09
Kirjoittaja Mikkiss
Niin unohdin mainita et kyseessä oli viel orkkis lasi, ainakin tietääkseni...

Mutta pitää nyt selvitellä et jos ton rauman päättäis ettei ainakaan jatkuis koska toi on vaan ulkonäkö seikka, koska jää taustapeilin taakse kokonaan kuskin paikalta katsottuna ja lämmitys lasissa pelaa normaalisti :)

Lähetetty: 18 Elo 2005 17:10
Kirjoittaja Kessi
Laisille riittää, et se saa reunaansa pienen kolhun tms. "lähdön" asennusvaiheessa tai kuljetuksessa ja myöhemmin esim. just pesun yhteydessä painaa hieman reilummin, ni se on siinä! :wink:

Lähetetty: 18 Elo 2005 17:13
Kirjoittaja janzamar
tällä niittien avaamiseen tehdyllä poranterällä on tullu porailtua joskus
pyöreäksi halkeaman päästä,ja pikaliimaa sitten ettei pääse kosteutta lasien väliin..ihan hyvin on pysähtynyt halkeamat paikoilleen.

Lähetetty: 21 Elo 2005 21:21
Kirjoittaja TeRoK
Liimalasia eivät vaan ainakaan liikkeissä suostu porailemaan. Ei kuulema kestä kun on osa auton korirakennetta.
Lämpövaihtelut ja joskus rikkoo lasin. Jos on vaikka pirun kylmä päivä ja pesee kuumalla vedellä sen. Tosin sekin vaatii kyllä alku osuman.

Lähetetty: 21 Elo 2005 21:30
Kirjoittaja GeeTee
TeRoK:öö.. Tota, eikös ne juuri liimalaseille kehittäneet ton "poraamisen" ettei koko ikkunaa tarvi vaihtaa??

Lähetetty: 22 Elo 2005 23:09
Kirjoittaja Jaakko85
lapazu kirjoitti: Minäkään en ole koskaan kuullut moisesta. Olen laitattanut useammassa eri liikkeessä eikä yksikään ole tuommoista kertonut. jotkut ovat antaneet jopa puolen vuoden takuun.
eikai nyt mitään reijän poraamista oo mitenkään kehitetty mihinkään tiettyyn materiaaliin. esim jos valurauta halkeaa (vaikka pakosarja) niin halkeaman päihin kannattaa porata reijät ettei halkeama suurene ja sitten hitsata halkeama.

eli toimii mun mielestä ihan yhtähyvin tiivistelasillekkin.

Lähetetty: 24 Elo 2005 01:25
Kirjoittaja Hexa
Outo juttu, vaan ikävän tosi:

Entisellä ´89 Sierralla ajelin Iisalmesta Ouluun. Matkalla on reippaita korkeuseroja paikkakuntien välillä. Ensimmäisessä ns. montussa kuului pamaus ja jäi kuskinpuolen sulan mittainen viiru lasiin. Ajattelin, että taisi mennä sulka uusiksi. Jarruttelu huoltikselle kertoi, että lasihan siinä meni halki. Eikun jatkamaan matkaa.

Seuraava "monttu" tarjosi paukahduksen säestämänä sitten sulan verran lisää viivaa lasiin. Tupakkia paloi, vaan jatkoin matkaa. Kolmas, ja viimeinen "kuoppa" vetäisi lämpötilaeroineen sitten halkeaman vänkärinpuoleiseen tiivisteeseen asti. Revi siitä huumoria sitten.

Ja kyseiselle pätkälle on jo opittu kantapään kautta, että missä asennossa kannattaa pitää lämppärin säädintä! :D

Lähetetty: 25 Elo 2005 17:11
Kirjoittaja TeRoK
lapazu kirjoitti: Minäkään en ole koskaan kuullut moisesta. Olen laitattanut useammassa eri liikkeessä eikä yksikään ole tuommoista kertonut. jotkut ovat antaneet jopa puolen vuoden takuun.
Niin.... Puhutaankohan nyt liimalasista samassa muodossa.
Tarkotin siis "uudemmissa" autoissa olevia laseja jotka on liimalla kiinni korissa. Ainakin kahdessa lasikorjaamossa ovat kieltäytyneet semmosta porailemasta kun toi liimattu lasi on osa korin tukirakennetta ja elää niin paljon ettei se poraus ja tökötti mitä siihen laitetaan kestä.
Ymmärtääkseni toi toimii vaan semmosissa laseissa jotka on tiivisteellä autossa kiinni.

Lähetetty: 25 Elo 2005 17:48
Kirjoittaja janzamar
höh..tekeekö ne niin löysiä koreja että laseilla vahvistetaan.. :shock:
enpä väitä vastaankaan kun en varmaksi tiedä suuntaan toiseen
mutta eihän siinä oo oikein enää mieltä..kolariturvallisuuttako silläkin haetaan..?
ei uusilla autoilla tosiaan mitään tee... :lol:

Lähetetty: 25 Elo 2005 21:54
Kirjoittaja Hexa
Hexa kirjoitti:Outo juttu, vaan ikävän tosi:

Entisellä ´89 Sierralla ajelin Iisalmesta Ouluun. Matkalla on reippaita korkeuseroja paikkakuntien välillä. Ensimmäisessä ns. montussa kuului pamaus ja jäi kuskinpuolen sulan mittainen viiru lasiin. Ajattelin, että taisi mennä sulka uusiksi. Jarruttelu huoltikselle kertoi, että lasihan siinä meni halki. Eikun jatkamaan matkaa.

Seuraava "monttu" tarjosi paukahduksen säestämänä sitten sulan verran lisää viivaa lasiin. Tupakkia paloi, vaan jatkoin matkaa. Kolmas, ja viimeinen "kuoppa" vetäisi lämpötilaeroineen sitten halkeaman vänkärinpuoleiseen tiivisteeseen asti. Revi siitä huumoria sitten.

Ja kyseiselle pätkälle on jo opittu kantapään kautta, että missä asennossa kannattaa pitää lämppärin säädintä! :D
Ai niin, meni muuten tuommoisenaan katsastuksestakin läpi, kun railo oli sulkien alapuolella. En kylläkään muista enää, että oliko siinä liima- vai tiivistelasi.

Lähetetty: 25 Elo 2005 21:56
Kirjoittaja transitman
Meitin porukoitten autoon ainakin korjasi kiven isemän siten että poras reiän ja täytti jollaan tökötillä ja jälki hävis ja liimalasi oli kyseessä.
Kai OOPPELeissa on sit tukevammat korit ku niitten liimalasei voi porata :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 26 Elo 2005 09:22
Kirjoittaja MLu
Kiveniskemät voi kyllä korjata poraamalla myös liimalasista, mutta halkeamaa ei välttämättä kannata päätellä, vaan vaihtaa koko lasi.

Eikö katastusmääräys sano, että liimalasissa ei saa olla reunasta reunaan halkeamaa, eli lasi ei saa olla kahtena kappaleena?

Toinen juttu sitten on, että vänkärin airbag ei välttämättä toimi kunnolla, jos tuulilasissa on halkeama. Bagi saattaa mennä lasin läpi pihalle, sen sijaan, että tulisi vänkärin naaman suuntaan.

Lähetetty: 04 Syys 2005 20:45
Kirjoittaja jamo
Itselläni hajos mondeosta tuulilasi kun en muistanu illalla laittaa lohkolämppäriä ja sisätilanlämppäriä ajastukselle, kun aamulla olin lähdössä töihin niin laitoin auton käymään noin puoltuntia ennen lähtöä ja puhallukset tietysti tuulilasiin täysillä... lopun sit saattaa arvata eli pienestä kiveniskusta oli lähtenyt pitkä pako molempiin suuntiin vaakasuoraan. Isku oli about keskellä lasia. Ei auttnut kuin vaihtaa uusi lasi. V****taa vieläkin, mut oppispahan suuntaamaan puhalluksen loppuiäksi.

Lähetetty: 04 Syys 2005 21:41
Kirjoittaja VesQ
lapazu kirjoitti:Liimalasihan on aina liimalasi, vai onko tiivisteellä sekä liimalla yhdessä kiinnitettyjäkin laseja? En tiedä että olisi...
Toyota Corolla KE-35 vm -79 hardtop

Siinä on "liimalasi" eli se muovikalvo lasikerrosten välissä (niinkuin varmaan joka autossa 70-luvulta lähtien) niin se on perinteisesti tiivisteellä kiinni korissa mutta tehtaalta lähtien jotain mustaa mömmöä välissä (epäilen että samaa kuin uudemmissa "liimatuissa" laseissa)

On sitten aavistuksen mukava yrittää ehjänä saada lasi ja tiiviste pois :wink:

Lähetetty: 04 Syys 2005 21:49
Kirjoittaja Bootsi
Liimalasilla tarkoitetaan yleensä lasia joka kiinnitetään LIIMALLA eikä tiivisteen voimalla.
Lasi jossa on kalvo sisällä on LAMINOITUlasi jonka tilalle on tullut nykyisin tuttu KARKAISTUlasi. :wink:

..ja noissa tiivisteellä kiinnitetyissä laseissa käytetään useinmiten LISÄ tiivistyksenä "jotain mömmöä" riippuen lasinvaihtajasta/-asentajasta, yleisin lisätiivistysaine on sellaista mustaa tahnaa joka ei kovetu koskaan. (tai ei ainakaan pitäis kovettua) :lol:

Lähetetty: 04 Syys 2005 21:57
Kirjoittaja VesQ
Noniin, oikaistaan nyt vähän eli siinä on LAMINOITU lasi joka on TIIVISTEELLÄ ja LIIMALLA kiinni, eli juuri sitä mustaa pehmeää mömmöä, erona vaan se että on tehtaalla lyöty väliin

Lähetetty: 04 Syys 2005 22:02
Kirjoittaja ZyaS
Bootsi kirjoitti:Liimalasilla tarkoitetaan yleensä lasia joka kiinnitetään LIIMALLA eikä tiivisteen voimalla.
Lasi jossa on kalvo sisällä on LAMINOITUlasi jonka tilalle on tullut nykyisin tuttu KARKAISTUlasi. :wink:
niin siis laminoitulasi on tullut karkaistunlasin tilalle tuulilasina, koska karkaistulasi "räjähtää" kun siihen osuu kivi tarpeeksi kovalla voimalla toisin kun laminoitulasi menee särölle.

Lähetetty: 04 Syys 2005 22:18
Kirjoittaja Bootsi
ZyaS kirjoitti: niin siis laminoitulasi on tullut karkaistunlasin tilalle tuulilasina, koska karkaistulasi "räjähtää" kun siihen osuu kivi tarpeeksi kovalla voimalla toisin kun laminoitulasi menee särölle.
Oho, menikös se nyt väärinpäin. :oops:

Lähetetty: 21 Syys 2005 22:31
Kirjoittaja tt-r
tuli vaan mieleen,et onko tuulilasit kalliita? :roll:

Lähetetty: 21 Syys 2005 22:32
Kirjoittaja janzamar
satasen pari kai keskimäärin,tai tossa haarukassa kumminkin..

Lähetetty: 21 Syys 2005 23:21
Kirjoittaja Jaakko85
50-1000e

Lähetetty: 22 Syys 2005 10:24
Kirjoittaja Japa
Lämpötilaero auton sisä- ja ulkopuolella pistää lasin aika koville. Itellä kävi niin, että kesäkuumalla oli ilmastointi säädetty aika viileelle. Sitten tuli kärpänen mankan viereen ja sitä kun yritin tappaa, niin osui käsi ihan vähän taustapeiliin, joka taas ikkunaan johon tuli hirveet säröt. 250 euroa maksoi IV golfiin halvimmassa paikassa...kärpänen jäi henkiin :oops:

Lähetetty: 13 Loka 2005 16:30
Kirjoittaja K.S.
tt-r kirjoitti:tuli vaan mieleen,et onko tuulilasit kalliita? :roll:
Riippuu ihan mihin autoon lasi on tarkoitus saada :)
Lämmitettävät on tietysti reippaasti kalliimpia.
sävylaseistakin saa maksaa hiukka enemmän.

Sedan sierraan sai tavallisen tuulilasin 90eurolla.
Lämmitettävä olisi ollut jotain 400euroa :roll: