soi 6 kirjoitti:mihinkäs asentoon viisari jäi? mulla -97 scorpio neula näyttää suoraan alaspäin. jos ollu sama juttu niin uskaltaa tilata anturin.
Joko sulta puuttuu se rajoitintappi siitä 0:n kohdalta, tai viisari on kiertänyt sieltä 260km/h puolelta ja jäänyt alaspäin. Esimerkiksi mittariston irroituksen ja väärinpäin säilytyksen seurauksena. Tai sitten VSS signaali katkennut ajaessasi yli 130km/h, jolloin neula lähtenyt valumaan myötäpäivään.
Mun mielestä, neulan pitäs SILTI joka tapauksessa liikkua testivaiheessa nollaan jos nopeusanturi toimii. Mitäs tapahtuu kun irroitat akunkengät ja laitat takaisin, ja sitten laitat sytytysvirrat/käynnistät auton. Jos neula ei tee edestakasliikettä, eli "self testiä". niin varmaankin vika on mittaristossa. En kuitenkaan varmaksi sano, ja onhan anturin uusiminen huomattavasti helpompi juttu.
Onko sulla vakionopeudensäädintä? Jos se toimii, nopeusanturi toimii.
Entäs ajotietokonetta? Ajaessasi, paina trippimittarin nappia 10s, kunnes kuulet piip, sitten selaa sitä nappia painamalla ja katso löydätkö siitä "Valikosta" lukemaa joka vastaa auton nopeutta. Jos se löytyy ja näet ajonopeutesi (yksikköä ei näy mutta se on KM/H), niin nopeusanturi toimii.
Ja automaattivaihteisto? nelosvaihde ei toimi ilman VSS-anturin signaalia.
Tuo mittaristo on sitten suht helppo irroittaa (rattia sääädöistään vähän alaspäin+ulospäin, ja se muovikehys pois kojiksesta, loppu onkin helppoa) , ja vielä purkaa osiin, joten no panic! Pienikokoisia torx-avaimia tarvitaan mittariston kanssa. Itse olen tuon irroittamisen tehnyt pariin kertaan.