Sivu 1/1
alatukivarsi
Lähetetty: 19 Huhti 2009 19:58
Kirjoittaja haapajo
moro mites onkos tietoa auto olis ford escort 1.6l 16v 1999v.vasen alatukivaarsi vasen pitäis vaihtaa.mitä onkos vaikea homma.kauan pitää varata aikaa.tuleekos toimeen perus työkaluilla tai tarviikos hakea esim motonet jotain erikois kaluja.vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan tosi mielellään...................... t.jope
Re: alatukivarsi
Lähetetty: 19 Huhti 2009 20:39
Kirjoittaja JyriN
Vaihdoin joku aika (6-7v.) sitten -92 escoon molemmat alatukivarret, oli ihan parkkipaikkahomma
Muistaakseni tämä oli ihan suoraviivainen homma: kulma ylös, 2 pulttia korin puolelta pois ja alapallon kiinnitys olka-akselista pois. Tämä olka-akselin kiinnitys saattaa olla huolella ruosteen lukitsema, joten pientä voimaa (tai ulosvetäjää) voi tarvita irroituksessa - periaatteessa sitä halkiota ei saa esim. ruuvarilla levittää, mutta minä tein mieluumin niin, kuin aloin takomaan alas pelkän iskarin varassa roikkuvaa asetelmaa.
Takaisinlaitossa kannattaa laittaa ulkopuoli ensin kiinni ja sitten varovasti olka-akselin alta nostaa asetelmaa vähän ylös (ja tukivartta siis kohti vaakatasoa). Näin sisäpuolen pultit saa paremmin lähtemään kierteelle. Niin, siis en irroittanut iskaria olka-akselista, minkä muistaakseni haynes neuvoi...
Varovasti edeten ja ihmetellessä menee helposti tohon hommaan 1. tukivarren kanssa koko ilta (muutama tunti). Toinen meneekin sitten jo tunnissa.
Re: alatukivarsi
Lähetetty: 22 Huhti 2009 19:20
Kirjoittaja Billie
itse nuukailin ja ostin vain pelkät uudet puslat, mikä tosin oli virhe kun huomasin kuinka kova homma niitä puslia oli kaivaa siitä tukivarresta....mutta kun 30e maksoin 4 puslasta/helasta niin perhana emmä niitä raaskinu enää takas kauppaankaan viedä ku tukivarret ois maksanu taas 100e pari. en tie mut ei siä escortin alla maatessa kyllä tilaa ainakaan liikaa ole...vaihdoin onneksi samalla vetoniveletkin niin oli helppo vaan purkaa kaikki samantien pois....se alapallonivel pultti on kyllä pirullinen....paras kohta oli varmaan se kun kaveri pitää rautakangesta kiinni ja mä hakkaan 15 kilon lekalla sen päähän jotta nivel lähtisi irti olkatuesta...mutta...koska vaihdoin myös vakaajatangon puslat niin irrottelin erektiotangot myös irti ja se lähti sitten se alapallonivel ihan nätisti irti kun koko tolppaa vähän käänsi. itse tukivarren 2 pulttia oli kans pirullisia...etummaista pulttia avatessani sain yhden lenkkiavaimen rikki ja yhden 6 kulmaisen hylsyn....hylsy halkesi jokaisesta kulmastaan....en voinu ku vaan ihmetellä.....sitten se takimmainen pultti...ristus....mutteri oli vielä yläpuolella ni ei auttanu ku pultin puolelta lähteä avaamaan ja laittaa yläpuolelle lenkki sillai että se otti johonkin kiinni ja alapuolelle hylsy ja jatkovarsi.....kyllä ku siinä hetken väänsi ni johan perhana aukes.
eikä siinä sitten sen kummempaa ku joko hakata kumipuslat irti tai sitten toinen vaihtoehto että poraa vaan siihen keskiosaan reikiä sen holkin ympärille....ittellä oli kummit niin riekaleina että ne melkeen tippu siitä irti.
sitten paineilmakäyttösellä pikkuvingulla se metallinen ulkokehä sahata parista kohtaa halki ja nätisti jollain tapilla hakata se irti siitä...sitte putsata ruosteet pois ja vähä jtn vaseliinia ja sopivan hylsyn kanssa naputtelin nätisti uudet puslat paikallensa....hiljaa hyvä tulee....
ja kun kaikki ruostuneet pultit rasvaili ja öljysi hyvin ni kaikki oli helppo koota....
ruostuneiden pulttien avaamiseen suosittelen hyviä vehkeitä.....ittellä meni lenkit ja hylsyt päreiks....missään nimessä ei saa käyttää pulttien avaamiseen räikkää...hajoo varmasti....käytä mieluummin t-kappaletta mikä on lujaa tekoa eikä vituta niin paljoo jos menee kappaleiks...korkeintaan kuitenkin vääntyy...
ja ruosteet Pitää hangata huolellisesti pultin kierteistä pois, eikä se ruosteen irrotus öljykään pahitteeksikaan ole.
ja vielä semmonen huomio minkä itse huomasin kantapään kautta. vakaajatangon erektiotankoa irrotettaessa ja kiinnittäessä siihen niveleen saa 17mm lenkin kiinni jolla voi pitää vastaan kun kiristää mutteria....eli tarvi yrittää puristaa milään isoilla pihdeillä tms...
Re: alatukivarsi
Lähetetty: 24 Huhti 2009 09:04
Kirjoittaja JyriN
En muistanutkaan, että niiden sisäpuolisten pulttien avaaminen olisi ollut mikään kova homma, tosin autokin oli silloin sen 6v nuorempi (siis myös 1.8 16v -92)
Noissa puslissa on siis sama juju kuin sierran ja vastaavien etutukivarren isossa puslassa? En tiennytkään, että puslia saa escoon irrallaan... Melkein olisin sitä mieltä, että kannattaa kuitenkin uusia koko tukivarret kerralla, niin tulee se alapallokin uusittua. Mulla oli muuten sama homma niiden puslien kunnon kanssa - ihan päreenä siinä vaiheessa, kun korjauskehoitus tuli katsurilta. Auton ollessa pyörillään, noissa tukivarsissa on sen verran vääntöä, että väljyyden huomaa vasta kun sitä on melko rajusti. Tätä ennen se ilmoittelee jo ajossa kolinalla ja narinalla, että kohta ois taas aika
Niitten vakaajan koiranluiden kanssa ei missään nimessä mitään pihtiviritelmiä vaan juurikin sopivalla kiintoavaimella pidetään pallonivel paikoillan samalla kun kiristetään mutteri. Säilyy se suojakumi ehjänä ja osat kestää pidempään kuin ekoihin sateisiin.
Ainakin aikoinaan näitä osia ei kannattanut hankkia tarvikkeina - eivät kestäneet kuin yhden kesän.

Re: alatukivarsi
Lähetetty: 26 Huhti 2009 18:38
Kirjoittaja haapajo
nyt se on sit vaihdettu.ostin kokonaan uuden tukivarren maksoin autotarvikeliikkeessä 56e.
pultit lähti ihan suht hyvin auki.pientä vänkäämistä oli saada uusi siististi paikalleen.ja sit se nivelen pultin kierteet korkkas,mut sorvasin uuden kun töissä pelit ja vehkeet.
eli loppu ja kaikki hyvin,ja auton ohjaus parani,nyt vaan käyn suuntaamassa renkaat.
kiitos neuvoista...........