Sivu 1/2

EVRY MOD

Lähetetty: 14 Helmi 2005 05:18
Kirjoittaja jallari
Löytyykö täältä ko. systeemin foorttiin värkänneitä? Kokemuksia/toteutusmalleja kuulisin kernaasti. Totuttelun jälkeen tekee mieli jotain pientä tohon "raktoriin" hommailla..

Re: EVRY MOD

Lähetetty: 14 Helmi 2005 15:00
Kirjoittaja Mkos
Upsolute lastu maksaa karvan alle 400eur.

Empä ole hirveään tietopaljouteen törmännyt jos kiinnostaa fordin dieseleiden viritys.

Olen tuossa miettinyt jos vaihtaisi turbon uudemman tdci mallin muuttuvageometriseen että lähtisi vetämään alhaammalta.

Lähetetty: 14 Helmi 2005 17:58
Kirjoittaja samiharju
Selittäkääpäs nyt meille tietämättömille mistä tarkalleen puhutaan?

Lähetetty: 15 Helmi 2005 00:05
Kirjoittaja jallari
ffp:lla puhelivat tollasesta. Elikkäs vastuksilla kikkailemalla huijataan boxia, -> lisää kakkua. Powerboxien toimintaperiaate, hinta osille n. 1€.
Mietin josko täällä olisi asiaan perehtynyt.

Lähetetty: 15 Helmi 2005 13:55
Kirjoittaja Mkos
samiharju kirjoitti:Selittäkääpäs nyt meille tietämättömille mistä tarkalleen puhutaan?
Evry valehdellaan boksille polttoaineen lämpötila ja boksi antaa näin enemmän kakkua koneelle.

Lähetetty: 16 Helmi 2005 12:28
Kirjoittaja Jaakko85
Mkos kirjoitti: Evry valehdellaan boksille polttoaineen lämpötila ja boksi antaa näin enemmän kakkua koneelle.
ja bensiinimoottorissa (vakio) tuo vaikuttaa tasan ei yhtään :D

en sitte tiedä nuista uudemmista autoista..

edit: tosin huijataan vaan että moottori käy kylmänä -> boksi säätää seosta rikkaamalle.

Lähetetty: 16 Helmi 2005 12:49
Kirjoittaja VesQ
No jos oikein ymmärsin niin tuolla ekassa viestissä sanottiin jotta raktoriin lisää potkua eli ilmeisesti diisseliin jossa se voi auttaakkin jotain

Lähetetty: 16 Helmi 2005 21:52
Kirjoittaja jallari
VesQ kirjoitti:No jos oikein ymmärsin niin tuolla ekassa viestissä sanottiin jotta raktoriin lisää potkua eli ilmeisesti diisseliin jossa se voi auttaakkin jotain
Aivan oikein ymmärretty, diisseliinpä hyvinnii..

Lähetetty: 21 Heinä 2005 00:55
Kirjoittaja jarkkoo
Nostetaanpas vanhaa aihetta..

Eli onko lisää infoa tämän tiimoilta? Aiempi kulkine oli VAG:n tuote, 1.9 TDI (90hp) ja siihen sai ~100e boxilla melko lailla mukavasti lisää runtua. Boxin sisällä parin euron edestä komponentteja, ts. tuo EVRY MOD valmiiksi paketoituna vain. Boxi jäi autosta jäljelle, tuli vaan mieleen että josko tuon saisi sorvattua tuohon fiicukseenkin? Eikös noissa kuitenkin suht sama pumppu liene? Focus siis 90hp versio, TDdi vai mikä liekään.

Ihan ok tuo hoppakin tuntuu kulkevan, joskin melkoisen savun saattelemana, varsinkin ilmastointi päällä ajellessa.. Ja ilmastoinnin kanssa häviää kaikki teho/vääntö alle 2krpm sekä savutus vain lisääntyy, lienee normaalia?

VAG:n naku ei edes boxin kanssa savutellut juuri ollenkaan, vaikka tehoa ja vääntöä tuli sen verta lisää että oli jo kakkosella ja kolmosellakin pito-ongelmia vedättäessä kuivallakin keleillä -> tahtoo samaa hoppaankin :)

Lähetetty: 21 Heinä 2005 19:57
Kirjoittaja Masaman
Itselläkin on tuollainen TD focus ja lisäteholle olisi tarvetta. Tarkoitus olisi lastuttaa ohjelmoimalla tässä syksynpäälle jos on varallisuutta. Power boxihan olis kyllä helppo laittaa itsekkin, mutta sellainenhan maksaa saman verran kuin "oikeatkin lastut" joilla varmaan saa paremmin tehoja.

Tuo muuttuva siipisen turbon vaihtaminenkin on käynyt mielessä, mutta sille tulee jo hintaa kun pitää uusi pakosarjakin teettää. Lisäksi ohjelma pitää tehdä uusiksi eikä varmaan isommat suuttimetkaan olis pahitteeksi. Joku volkkarin pd130 tai pd150 turbo vois olla hyvä ja helposti saatavilla oleva.

Lähetetty: 21 Heinä 2005 20:20
Kirjoittaja jarkkoo
Ite kyllä varmaan tyydyn ens hätään boxiin, kunhan sellaisen vain järkevään hintaan jostain löytäisi. VAG:n vermeisiinhän purkit ei maksa juuri mitään, luulis että voortiinkin noita halppispurkkeja löytyy jostain.

Mut ihan ensimmäisenä taidan ottaa ja purkaa imusarjan ja koolerin pois, ja pestä ne (millähän koolerin muuten sais näppärästi pestyä sisältä?). Samallahan se EGR tulee sitten tulpattua. Edellisessä ajokissa oli 150tkm kohdalla imusarja aika lohduttoman näköinen -> pesu toi lisää runtua + turbo rupes mukavasti vislailemaan :) Ja EGR tuli tukittua siinä samalla laipalla.

Lähetetty: 21 Heinä 2005 23:24
Kirjoittaja Masaman
Itse otin egr:n pois käytöstä irroittamalla alipaineletkun siitä kellolta joka sitä käyttää. Sitten vain letkun pää tukkoon. Vois kyllä itsekkin pestä coolerin ja putket. Ihan bensallako meinasit läträtä vai? Imusarjastakin varmaan löytyis paskaa egr:n jäljiltä, mutta se on sitten isompi homma putsata. Tuolla minunkin koslalla on yli 200tkm ajettu niin voi sitä paskaa olla.

Kaverille oli jossaki diisseli korjaamossa sanottu että on vaikka kuinka monia nuorehkoja diesel mersuja käyn käsittelyssä jossa on putsattu imupuoli egr:n jäljiltä ja säätetty hieman lisää syöttöä. Parisataa tuhatta ajetussa kuulema huomattava parannus kiihtyvyydessä.

Lähetetty: 22 Heinä 2005 09:41
Kirjoittaja jarkkoo
lapazu kirjoitti: No, helpompi kun vaihdat TDCI -fokuksen, siinä on muuttuvasiipinen valmiina. Vähemmän sepittelyä ja saat valmiiksi jo 115hp aihion.
Mutta mitäs kivaa siinä sitten on kun ei pääse rakentamaan? :)

Ja on aika työ ettiä muuten juuri semmoista kärryä kuin haluaa, itekin tuota TDci -koneista hain mutta oli tyydyttävä perinteiseen kun ei muuten passelia sitten löytynyt.

Lähetetty: 22 Heinä 2005 13:29
Kirjoittaja Masaman
Eihän tuo imusarja ollutkaan näköjään kuin parilla pultilla kiinni ja suht helpossa paikassa. Taidampa itsekkin tilata uuden tiivisteen niin pääsee putsailemaan sen.

Ahtopaine mittarikin on ollut suunnitelmissa, mutta focuksessa ei oikein ole muuta järkevää paikkaa kuin a-pilari ja tyylikkään yksinkertaiset mittarit on harvassa.

Lähetetty: 22 Heinä 2005 14:10
Kirjoittaja jarkkoo
Masaman kirjoitti:Eihän tuo imusarja ollutkaan näköjään kuin parilla pultilla kiinni ja suht helpossa paikassa. Taidampa itsekkin tilata uuden tiivisteen niin pääsee putsailemaan sen.

Ahtopaine mittarikin on ollut suunnitelmissa, mutta focuksessa ei oikein ole muuta järkevää paikkaa kuin a-pilari ja tyylikkään yksinkertaiset mittarit on harvassa.
Onkohan tuossa muuten minkälainen tiiviste? Edellisessä kulkupelissä en vaihtanut tiivistettä kun lähti nätisti ehjänä irti.

No, jos kävis kohta mökille lähtiessä voortilla kysymässä tuota tiivistettä, ostaa sen sitten varuiksi valmiiksi. Jos vaikka viikonloppuna putsais imusarjan ja koolerin :)

Lähetetty: 22 Heinä 2005 14:53
Kirjoittaja Masaman
Eipä ole kyllä tietoa millainen tiiviste mahtaa olla. Tarvikeliikkeestä meinasin käyä kysymässä. Tuskin tuo kovin kallis on.

On tuo vakio turbo kyllä melko säälittävän kokoinen. Golffin 1.9TD:ssäkin oli huomattavasti isompi tai sitten aika kultaa muistot.

Onko kellään muuten tietoa tuon vakio turbon merkistä ja mallista. Tai no niissä on kuulema vaihtelua vuosimalleittain. :roll:

E: Eipä sitten löytynyt tarvikeosista tiivisteitä. Kolmelta toimittajalta etsittiin ja yhdeltä löyty venttiilinvarren kumit. Ei muita tiivisteitä. :lol:

Lähetetty: 25 Heinä 2005 18:19
Kirjoittaja Masaman
lapazu kirjoitti: Ahtimen kokohan ei kerro koko totuutta. Hyötysuhde sitäkin enemmän.
No ei niin. Mutta mitä isompi mutka sitä enemmän tehoa yleensä. :lol: Tosin isommilla kierroksilla. Muuttuva siipinenhän tuota pitäis saada että sais alhaallekkin tehoa.

Onko 115HV TDCI millainen ajettava tuohon 90HV TCI:n verrattuna?

Saiko jarkkoo putsailtua imusarjan viikonloppuna?

Lähetetty: 25 Heinä 2005 18:52
Kirjoittaja jarkkoo
Masaman kirjoitti: Saiko jarkkoo putsailtua imusarjan viikonloppuna?
Juuei, jäi se imusarjan tiiviste kauppaan, lahopää mä..

No, loma alkaa taas perjantaina -> on aika ährää.

Lähetetty: 27 Heinä 2005 20:39
Kirjoittaja Masaman
Eipä löytynyt hyllystä tiivistettä wetteriltäkään. Eli tilaukseen meni. Kattoa jos tässä viikonloppuna ottais työnalle.

Lähetetty: 29 Heinä 2005 15:59
Kirjoittaja Masaman
Kävin hakemassa tiivisteen fordilta 9.90 E.
Tuosta imusarjan irroituksesta ei vain näytä tulevan helvettiäkään. :evil: Pakosarja pitää irroittaa ensin että saa imusarjan kaikki pultit auki. Noh pakosarja ei pääse liikkumaan kun pakoputki on niin hyvin kiinni. Koitin irroittaa kattia sarjasta, mutta se on niin lujassa että antaa olla. Lähden vetelemään ruuvit kiinni tiivisteitä vaihtamatta. Toivottavasti ei ala vuotamaan. Jos alkaa niin sitten pitää alkaa töihin tutun autokorjaajan kanssa ja purkaa puoli autoa. :lol:

Kyllä sattu nyt vähän liian työläs urakka. :?

Lähetetty: 29 Heinä 2005 16:10
Kirjoittaja jarkkoo
Mulle sanottiin tänään varaosatiskillä ettei tuota tiivistettä tarvitse edes vaihtaa, on kumitiiviste jonkin sorttinen ja näin ollen pitäisi kestää kyllä muutama irroitus ja kiinnitys kunnialla.

Vai on paha rasti purkaa.. No, nyt alkaa loma joten onhan tässä sitten aikaa ährätä, heti kun huomenna pääsee Pirellistä pois niin auto telakalle :)

Lähetetty: 29 Heinä 2005 19:18
Kirjoittaja Masaman
Peltitiiviste se ainakin mulla oli. Tai semmosen ne mulle myi. Eihän sitä nähny kun en kerta ottanu imusarjaa irti. Bensa koneissa tai ainakin 1.6:ssa on kumitiivisteet. Noh kuitenkin vetelin tältä erää ruuvit kiinni kun ei kerran kohtuudella irronnut. Ens kerralla ottaa koko moottori kenturalle niin on tilaa ruuvata. :lol:

Kyllä siellä sitä paskaa näyttäis olevan:
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/pro ... 8_1855.JPG

Lähetetty: 29 Heinä 2005 22:01
Kirjoittaja jarkkoo
Phah, kyllä se imusarja sieltä lähtee.. Aika epätoivoiselta se tuntui VAG:n katiskassaki aluksi mutta kyllä se sieltä irtos, ku oikeilla kaluilla härnäs.

Ja peltitiiviste tai kumitiiviste, kyl se yhden irroituksen kestää (jos vain ehjänä lähtee)

Lähetetty: 30 Heinä 2005 22:19
Kirjoittaja citalo
Miten se imusarjan putsaus onnistui, olisin kiitollinen tiedosta, jos joku kertoisi , että onnistuuko se irroitus ilman pakosarjan irroitusta ja minkälaisilla työkaluilla , niin vois hakea tiivisteen ja vähän putsailla..

Miten tuollaisen imusarjan putsaus onnistuisi parhaiten kotikonstein ?

Lähetetty: 31 Heinä 2005 00:25
Kirjoittaja jarkkoo
citalo kirjoitti:Miten se imusarjan putsaus onnistui, olisin kiitollinen tiedosta, jos joku kertoisi , että onnistuuko se irroitus ilman pakosarjan irroitusta ja minkälaisilla työkaluilla , niin vois hakea tiivisteen ja vähän putsailla..

Miten tuollaisen imusarjan putsaus onnistuisi parhaiten kotikonstein ?
Fiikuksesta en ole vielä irroittanut mutta edellisestä pelistä lähti möhnät hyvin ihan kunnon liukkarilla ja 180 barin painepesurilla.