Sivu 1/1

Koneen vaihto

Lähetetty: 05 Huhti 2009 21:40
Kirjoittaja Heinämies
Jos tässä "tuunaillessa" tulee inspis korvata tuo kaasarimylly ruiskulla, niin kantsiiko lähteä etsimään sopivaa vaikkapa varaosa.fi-sivustolta? Millaiseen (km, hinta) kantsii investoida? Entä käykö Sierraan muiden fordien, ehkä uudempienkin, kone?

Tarvitseeko koko konetta vaihtaa vai riittääkö jos hankkii nuo ruiskujen tarvittavat osat (mitähän niitä onkaan...)?

Lootaa ei ole tarkoitus vaihtaa, toisaalta jos Sierraan sopii jonkun 2000-luvun Mondeon tekniikka ja tonnilla saa koneen ja laatikon niin mikä ettei :lol:

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 07 Huhti 2009 13:04
Kirjoittaja Heinämies
No...?

En kai tehnyt liian visaista kysymystä :roll: ?

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 07 Huhti 2009 14:53
Kirjoittaja jsel
Heinämies kirjoitti: Lootaa ei ole tarkoitus vaihtaa, toisaalta jos Sierraan sopii jonkun 2000-luvun Mondeon tekniikka ja tonnilla saa koneen ja laatikon niin mikä ettei :lol:
Mondeot on etuvetoisia ja Sierra takavetoinen, joten ei ainakaan helposti onnistu.

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 07 Huhti 2009 15:04
Kirjoittaja Heinämies
Ai niinpäs perhana ovatkin :oops: !

Lähinnä nyt kiinnostaa tässä vaiheessa se että meneekö koko kone vaihtoon vai onko mahdollista siirtää ruiskun kansi + muu tilpehööri tuohon vanhaan mutta muuten täysin hyväkuntoiseen myllyyn?

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 07 Huhti 2009 16:45
Kirjoittaja jsel
Mitään mistään tarkemmin tietämättä uskallan väittää, että lohko ja kansi on samat, eli kaasari ja vanha imusarja mäkeen, ruiskukamat tilalle johtosarjoineen, ecuineen yms hilppeineen. Tankin voi joutua vaihtamaan, eikös ruiskun tankissa ole jotain levyjä välissä ettei nesteet heilu reunalta reunalle mutkissa?

Edit: Tässä ketjussa on aiheesta enemmän.

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 07 Huhti 2009 17:47
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Ruisku dohcin kansi on erilainen kuin kaasari dohcin joten kansikin menee vaihtoon. Zeteccikin laittokaan ei ole mahdoton ja onhan niitä laitettukkin takavetoisiin. Dohc sierran laatikko passaa suoraan zetecciin. Tuosta zetecin laitosta kertokoot joku kuka on kyseisen muutoksen suorittanut

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 07 Huhti 2009 20:03
Kirjoittaja Heinämies
Tarvitaan siis ruiskun kansi ja imusarja. Mitä kaikkea muuta? Itsellä ei ole mitään ruiskupeliä koskaan ollut niin en sikäli tiedä noista juurikaan.

Kaipailen siis "ostoslistaa" osista joita tarvitaan.

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 07 Huhti 2009 22:00
Kirjoittaja jsel
Tuossa toisessa ketjussa johon laitoin linkin oli jonkin asteinen "ostoslista".

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 08 Huhti 2009 08:34
Kirjoittaja Heinämies
Tuolta löytyi siis...
-itse ruisku
-ilmanmäärämittari
-ruiskupumppu
-ruiskun ohjausboksi (sähkö kaasarin boksi ilmeisesti nakataan mäkee?)
-ruisku kansi.
-ruisku imusarjan tiiviste
-ruisku sierrasta koko tankin / välisäiliö
Entä tämä?
Se kaasarin laatikko ohjaa myös sytytystä jos laitat ruiskun sytkän niin tarttet myös ruiskun jakajan... kai, ainakin se on aiva eri näköinen.
Onko tässä kaikki vai vieläkö jotain muuta? Nuo nyt poimin tuolta ketjusta.

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 08 Huhti 2009 09:28
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
ruiskudokissahan se virranjakaja toimii nimensä mukaan vaan virranjakajana, kun kannen ottaa auki, siellä on vaan ja ainoastaan pyörijä, joka jakaa kipinää eri sytytysjohtimiin.. Kaasaridokista mulla ei oo mitään kokemuksia, niin en oikein tiedä sen sielun elämästä. Tässäkin tapauksessa jos tää projekti oikeesti toteutuu, niin kannattais ostaa vaikka kokonainen varaosa-auto, mistä ottaa tarvittavat osat johtosarjoja myöten... Tai sitten vaihtaa autoa jo valmiiksi ruiskudokkiin. Paitsi jos sattuu oikeesti olemaan joku ihan huippu koppa tossa nykyisessä autossa. Moottorinkin johtosarjan vaihto on helppoa, akun takana on kolme pistoketta, niistä johdot irti, ja kone huone tyhjäksi, uus kone pellin alle ja johtosarja kiinni pistokkeisiin niin pitäs toimia, kunhan on kaikki tarvittava purettu tekniikanluovuttajasta mukaan.

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 08 Huhti 2009 09:55
Kirjoittaja Heinämies
Kori on erinomaisessa kunnossa, ruostesuojaus on pitänyt hyvin. Kolme paikkaa löytyy. Maalipinta on nyt ehostettu ja ruosteettomien ovien maalaus oikeaan sävyyn tässä "ilmojen lämmettyä". Kukkaset lähtee samalla helmoista ja sieltä mistä niitä nyt sattuu löytymään.

Pahasti vaikuttaa nyt siltä että tämä homma on päässyt kuin varkain lipsahtamaan projektiksi :wink: Tarkoitus ei ole tehdä tuosta mitään "tuning-autoa" vaan palauttaa menneiden vuosien loisto takaisin. Ruisku ei ole välttämätön todellakaan mutta lähinnä ajattelin noita kaasarikoneen talvimurheita. Koska kone on muuten tip top, niin ei viitsisi vaihtaakaan. Toisaalta jos löydän asiallisen ruiskukoneen kaikilla tarvittavilla osilla niin voisihan tuon kaasarikoneen pistää vaikka myyntiin.

Ei siis viitsisi ostaa ruiskudokkisierraa nyt kun hommaa on kuitenkin tullut jo tehtyä tuohonkin. Katselin myös tuota foorumin projektiosiota ja inspis omaan tekemiseen vain kasvaa 8)

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 09 Huhti 2009 17:38
Kirjoittaja emax
Virranjakaja on ruiskudohcis samanlainen kuin kaasari versioskin.
Helpoimmalla varmaan pääsis kun ostais jonku kolaroidun tai ruosteisen ruiskudokkisierran varaosa autoksi ja vaihtelis siitä sitte tarvittavat osat ja myis loput eteenpäin tai sitte paaliin. Varsinkin jos ei ole ennemmin ko tekniikan kans ollu tekemisis.. Kokemuksesta voin sanoa että hankala on kasata jos ostelee osia mistä sattuu ja jotain jää aina puuttumaan esim. letkuja, kiinnikkeitä, läpivientejä, yms pientä tai suurta. Ja kun on itte purkanu niin osaa paremmin kasatakkin.

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 14 Huhti 2009 08:18
Kirjoittaja Heinämies
Yksi tuttu joka on jo eläkkeellä autokorjaamoalalta sanoi, että vaikka nuo ruiskun kaikki tarvittavat komponentit saadaan paikoilleen, niin on mahdollista että siirretyt ruiskun osat ja vanha kone eivät "keskustele" kunnolla. Auto siis saattaa toimia hyvinkin, tai sitten ei ja jälkimmäisessä tilanteessa ei mitään vikaa välttämättä ole löydettävissä. Osien "kommunikaatio" ei vain pelaa. Sellainen kaasarimyllyn ja ruiskuosien "kulttuuriero". Sanoi minulle että tuossa on iso riski tehdä turha työ ja hukkainvestointi ja suosittelikin talvisten kaasariongelmien ratkaisuun uuden/huolletun kaasarin hankkimista. Itse hän ei viitsisi vanhaan Sierraan ja sen laitteluun investoida sen enempää aikaa kuin rahaakaan :roll: .

Mitä olette mieltä näistä kommenteista lähinnä omien tietojenne ja kokemustenne pohjalta?

Onko uusia tai tehdaskunnostettuja kaasareita vielä saatavilla ja jos on niin millä hinnalla suunnilleen ja mistä? Purkaamokaasarilla ei pakkaskelien pätkimisongelmat välttämättä korjaannu.

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 14 Huhti 2009 11:57
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Jos mielenkiintoa ja halua laittaa sierraa löytyy niin osta huonokorinen ruisku dohci ja vaihda siitä koko koneen ja ecun yms mikä eroaa kaasarista myös tankki niin rupee kyllä toimii kun kaikki vaihdettu.

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 14 Huhti 2009 18:00
Kirjoittaja emax
Heinämies kirjoitti:Itse hän ei viitsisi vanhaan Sierraan ja sen laitteluun investoida sen enempää aikaa kuin rahaakaan :roll:
Toinen viitsii ja toinen ei. Jos pitää autostaan ja se on vieläpä suht hyväs kunnos niin miksei siihen viitsisi investoida.

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 14 Huhti 2009 21:02
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ilman muuta kannattaa investoida jos autostaan tykkää. Itse laitoin pari vuotta sitten tehdasuuden 2.3-16v koneen sierraan, rahaa paloi noin 2,5 k€ kaikkinee tarvikkeineen ja muutoskatsastuksineen. En oo kertaakaan vielä katunut.

Re: Koneen vaihto

Lähetetty: 15 Huhti 2009 09:32
Kirjoittaja Heinämies
Näinhän se on, ja kun homman tekee pikkuhiljaa ei akkakaan huomaa paljonko rahaa "siihen rotteloon" on mennyt :lol: .

2,5k€:n investointi moottoriin ei taitaisi mennä läpi, kun ei mene 250 euron investointi halvimpiin aluvanteisiinkaan :roll:

No, pitää ostaa sille 35-vuotispäiväksi purkkisarja erilaisia lahosuojia ja todeta että näillä kestää pinta uudenveroisena vaikka vuosimalli näkyykin muodoista 8)