Sivu 1/1
Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 02 Huhti 2009 09:27
Kirjoittaja ransaahi
Elikkäs tuommonen parilitranen tokkisierra tahtoo kiihdyttäessä "nukahdella" eli kun lähtee vaikka kakkosella sievästi kiihdyttämään, niin kone tuntuu vaisulta, mutta kun kaasun runttaa likimain pohjaan niin lähtee yht'äkkiä repimään.
Toinen oire on tuo tyhjäkäynnin epätasaisuus. Välillä saattaa käydä suht' fiksusti, mutta suurimmilta osin tyhjäkäynti on epämääräistä pörpöttelyä.
Myös kulutus on lisääntynyt noin litralla.
Oudommaksi asian tekee se, että kun käyttää akkukenkää tai ruiskunohjausboksia irti, niin auto pelaa tunnin, puolitoista niinku enkeli - ei nyi eikä tyhjäkäynti huupaa.
Vaihettu on tulpanjohdot ja MAP-anturi. Tulpat ja se syylärin kohdalla oleva motikka on puhdistettu. Myös imuvuotoja olen etsiskellyt tuloksetta.
Isän kanssa koitettiin niitä vikakoodeja lukea ja vikojahan se ilmoittelikin, mutta emme ole löytäneet sopivaa taulukkoa niiden tulkitsemiseksi.
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 02 Huhti 2009 19:33
Kirjoittaja tonis
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 20 Touko 2009 17:04
Kirjoittaja ransaahi
Ilmottaa koodia 57. Ei löytynynnä listasta. Mitähän lie tarkottannee
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 20 Touko 2009 17:23
Kirjoittaja ransaahi
Doddii. Kone oli mukamas mielestäni lämmin jo ekalla vedolla, mutta toinen kerta toi jo uusia lottonumeroita.

Nyt ensimmäiseksi tulee 5, ja noin parinkymmenen sekunnin päästä kone nostaa kierroksia. Tämän jälkeen tulee 44 ja 28 muutamaan kertaan.
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 20 Touko 2009 18:26
Kirjoittaja ransaahi
Elikkäs imuilman lämpötila-anturiahan se vikakooditaulukkoki valitteli, eli kiitos oikeasta taulukosta! Otin ks. murikan pois, ja näky oli jokseenkin öljyinen. Anturista koitin yleismittarilla ravistella vastusarvoja, mutta nollia näytti, eli anturi on ilmeisesti kuollut. Olisiko siis jollakulla antaa tämän anturin ohjearvoja, jotta voisin korvata motikan vaikkapa sopivalla vastuksella. Tai onko kenelläkään mahd. hintatietoja anturista?
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 21 Touko 2009 09:53
Kirjoittaja Jukka76
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 22 Touko 2009 17:15
Kirjoittaja ransaahi
Imuilman lämpöanturin sain toimimaan. Eli antaa likimain sopivaa resistanssia, joka pienenee lämpötilan laskiessa. Noh, huomasin että bensalinjassa, joka on siinä imusatsin vieressä, oleva lämpörele on kaputt. Purin sen ja mittailtuani totesin, että lämpimänä se yhdistää navat, jotka ks. releelle tulevat. Otin releen pois ja vedin johdot hyttiin. Päähän olisi tarkoitus etsiä sopiva katkaisija, jahka kerkeää.
Muttapa mutta: kone tekee temppujaan edelleenkin, huolimatta siitä, että poksi on nollailtu useasti. Tuossa äsken luin taas vikakoodit, jotka KOEOssa olivat 10, 11, 20, 28, 38, 67. Ja KOERissa vastaavat olivat 10, 28, 44, 50 ja 60. Olettaisin että koodit, joita ei taulukosta löydy, ovat ns. kuittauksia tjsp.
28 - Loss of IDM, right side. Joku älykkäämpi kertokoon, mitä ihmettä tämä IDM voisi tarkoittaa.
67 - MLP (manual lever position) sensor out of range or A/C on (E40D). Valaiskaa minua.
44 - Thermactor air system inoperative right side. Luulin tätä siksi imuilman lämpöanturiksi, mutta ei se vissiin ollutkaan se?
Auttakaa osaamatonta. Tässä vaiheessa muuten ISO kiitos tonis:lle ja Jukka76:lle!
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 27 Touko 2009 10:34
Kirjoittaja Jukka76
Mittaile se lambda-anturikin, jos semmonen autostasi löytyy.
Mulla oli kanssa samanlaisia oireita omassa sierrassa (2,0i dohc-92), vikakoodejakin tuli vaikka minkälaisia. Syyksi paljastui lambda-anturin maadoitus. Yleismittarilla mitatessa näytti toisesta lambdan maadoitusjohdosta ja signaalijohdosta n+5V...Ratkaisuna hyppylanka maihin siitä maajohdosta. Tämän jälkeen signaali muuttu normaaliksi eli vaihtelee edestakasin noin 0,2-0,8V välillä.
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 27 Touko 2009 15:50
Kirjoittaja ransaahi
Juu, lambdallahan se tuoki on. :)Tuota nuin. Kumpaa maata ja kumpaa signaalijohtoa pittää parittaa? Kävin tuossa äskön kattelemassa, että mitä virtoja se sieltä puskee, niin jotakuinki seuraavia se kerto:
Mustapunanen ja sen vieressä oleva ruskea, eli maa antaa 6,63v.
Mustasininen ja sen vieressä oleva ruskea, eli maa antaa 3,87v. Nuo luvut oli meleko stabiileja, eli ei juuri pomppinu.
Onko nuo likimainkaa oikeita arvoja?
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 27 Touko 2009 19:52
Kirjoittaja Jukka76
Tais tulla hieman epäselvästi äsköinen. Eli mittaat maita vasten ne johdot yksitellen. Mustapunanen oli muistaakseni lämmitysjohto +12V ja mustasininen on se signaalijohto missä pitää olla se alle +1V. Ruskeet 0V.
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 28 Touko 2009 10:27
Kirjoittaja ransaahi
Nonni. Sain tuossa eilisiltana mittailtua niitä maita, ja vähän (n. 0,5v) päästi maa läpi. Tein semmosen patentin, että neula läpi molemmista maajohdoista. Nyt tuo läpipäästö on huomattavasti pienempää. Siipicossusta löysin nuita sähkökaavioita ja niitäki siinä selailin. Kävi ilmi, että toinen nuista maajohdoista menee poksille, toinen maadoituspisteeseen. Missähän lienee tuo piste, sitä kaavio ei kertonu.
Muttapa mutta. Välillä nykiminen häviää ja kohta tulee takaisin. Tuntuu kuitenki että jotaki apua tuosta ois voinu olla, eli kiitosta! Mutta vika ei siis hävinny kokonaan.
Autollahan tosiaan on ajoaikaa vielä parisen viikkoa, eli jos tuota vikaa ei siihen mennessä saa korjatuksi, niin luulen että voi heittää hyvästit päästölapulle ja samalla leimalle.

Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 28 Touko 2009 10:32
Kirjoittaja ransaahi
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0903-wd.pdf Tuolla tosiaan on se sähkökaavio, jos joku sitä tarttee.

Ja sivulla 40, eli diagrammi 4a. Se satiainen numero 130, koordinaateissa 6a on se lambda-anturi.
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 05 Kesä 2009 00:04
Kirjoittaja ransaahi
Nyt on puhistettu sitte hyvin ilmanputsari ja bensansuodatin. Ei juuri törkyä näkyny. Ostin myös jotaki ruiskunpuhistustököttiä, jota tankkiin kaajetaan.
Mittasin tuossa kaasuläppäanturilta ja imuilmanlämpöanturilta ruiskunohjausboksiin tulevat pinnit, ja anto samoja lukemia ku konehuoneestaki mitattuna. Se helekatin nylykytys vaan jatkuu ja jatkuu.
Huomenna on uusi päivä, uudet kujeet ja puhtaat sukat. Aattelin käyttää päästömittauksessa, ku siitä kuulemma näkkyy, jos lambda-anturi on pökäleenä.
Deadline pukkaa tuossa vissiin vajaan viikon päästä päälle. Tiijä sitte että laitanko seisontaan ja sitte rauhassa kuntoon, vai myynkö ralliautoksi/paaliksi/varaosiksi.
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 06 Kesä 2009 21:39
Kirjoittaja ransaahi
Kävin sitten päästötesteissä, ja arvot oli muuten paremmat kuin tuossa ikinä, mutta lambda-arvo oli KARVAN VERRAN liian suuri. Päätin yrittää lambdan puhdistusta, mutta sisältä kuului rahinaa. Päättelin että lambda on rikki. Sain uuden lambdan biltemasta, ja nyt auto pelaa täysin normaalisti. Eli vika löytyi rikkinäisestä lambda-anturista. Ihmettelen kyllä suuresti, että miksi vikakoodit eivät missään vaiheessa viitanneet rikkinäiseen lambdaan. No, pääasia että viistokeulataunus on taas tipuaskeleen lähempänä leimaa! Kiitos vielä kerran tonis:ille ja jukka76:lle avusta!
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 07 Kesä 2009 17:17
Kirjoittaja K A R I
Mielenkiinnon vuoks pitää kysyä et mistä te oletta niitä vikakoodeja lukenu DOHC moottorista ja minkä laisela vehkellä? On vissiin aikasemminki ollu tästä josaki topikisa puhetta mut en löytäny sitä enää...
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 07 Kesä 2009 21:50
Kirjoittaja jaska74
K A R I kirjoitti: On vissiin aikasemminki ollu tästä josaki topikisa puhetta mut en löytäny sitä enää...
et löytäny, vaikka se on niitattu ylimmäks topikiks...
viewtopic.php?f=6&t=8216
noh, tuossa
http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... ading.html
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 09 Kesä 2009 12:45
Kirjoittaja K A R I
Joo ANTEEKSI et kysyin koko hommaa
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 11 Kesä 2009 22:04
Kirjoittaja ransaahi
Kysyvälle vastataan ja koputtavalle avataan ja niin eespäin.

Riesa meni vikalistan saattelemana leimasta läpi. Korjattavana on kolme peukalon mentävää reikää ja välykselliset alapallonivelet edessä. Päästöistä sen verran, että HC oli hieman korkealla, mutta sallituissa rajoissa.
Re: Ford Sierra 2.0i dohc -90 nykii jne.
Lähetetty: 19 Tammi 2010 01:35
Kirjoittaja ilaki
TYYPPI VIKA
Nokka-akselin karkaisu epäonnistunut. Nokat ovat kuluneet, varsinkin vanhemmissa autoissa. Tällöin moottori käynnistyy huonosti ja käynti on epätasaista huolimatta sytytyksen säädöstä. Myös puristukset huonot.