Sivu 1/1

Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma

Lähetetty: 30 Maalis 2009 20:23
Kirjoittaja Lehto
Escortissa olisi tyhjäkäynnin kanssa ongelmia ja vinkkejä kaivattaisiin.

Moottorina 1.6i zetek ja vuosimalli -97

Ongelma: Tyhjäkäynti vaeltelee jonkin verran kylmällä koneella, mutta kierrosten vaeltelu yltyy kovemmaksi, kun moottori on täysin lämmin. Vaeltamisen huomaa helposti.

Alkaa olla ideat aika vähissä tuon suhteen, joten vinkkejä kaivataan.

Käyty läpi ja todettu ehjiksi: kaasuläpän asentotunnistimen anturi, lambra-anturi (vaihdettu uuteen), kokeiltu toisia tulppia, imuilman lämpötila tunnistin. Nämä on ainakin varmuudella ehjät.

Voisiko kyseessä olla MAF-anturi vai mikä on tuon tyhjäkäynti venttiilin toiminta periaate, vaikuttaako se noin paljon tyhjäkäyntiin?

Vinkkejä kiitos.

Re: Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma

Lähetetty: 04 Huhti 2009 22:11
Kirjoittaja es-kortti
Enpä tunne zetekiä, mutta itselläni on sama vaelteluongelma cvh-escossa. Asaan auttaa, kun tyhjäkäyntisäädintä napauttelee vasaralla. Tyhjäkäyntiventtiilin toimintaperiaate olisi kyllä mukava tietää.

Ehkäpä olet jo ratkaissut ongelman, kunalkuperäisen viestin päiväys on jo vähän aikaisempi. Mikähän oli ratkaisu?

es-cortti

Re: Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma

Lähetetty: 05 Huhti 2009 11:34
Kirjoittaja Lehto
Vika selvisi, escortti toimii ja käy hyvin tyhjää nyt.

Ei ollut vika tyhjäkäynti moottorissa, mikä oli vahvin ehdokas viaksi.
Thjäkäynti venttiiliä ei pysty putsaamaan zetekissä, missä on muovinen imusarja, kun tyhjäkäynti venttiilissä ei ole ruuveja mitä ottaa auki, että saisi osiin. Vai onko jollaan mitään konstia yleensä mielessä.

Vika: imusarjasta kaasuläpän alapuolella oli alipaineletku aivan huulillaan kiinne, niin vuosi sieltä välistä.
Sijaitsee sikäli aika huonossa kohtaa, että päälisin puolin tarkastellen oli tosi hankala havaita, varsinkin, kun letku ei ollut kokonaan irti imusarjasta.

Nyt ei muuta kuin leimaa hakemaan ensi viikolla, voi mennä päästötkin läpi.