Sivu 1/1

Escort 89 ylikierroksia -> seurauksena jatkuva naputus

Lähetetty: 19 Maalis 2009 16:36
Kirjoittaja Jaakko
Ostin muutama viikko sitten Escort 1.3 CLX vm. -89, ajettu yli 350 tkm. Loistavasti toimi, en ole koskaan sen ihmeemmin sillä vedätellyt, mitä nyt normaaleja reippaita kiihdytyksiä moottoritielle. Pari päivää sitten kuitenkin polkasin (älä kysy miksi) kakkosvaihteella kaasun pohjaan, muutama sata metriä ajelin niin että kone huusi kuin mikä. Joitakin sekunteja siis ajoin näin, kunnes kierrokset laski itsestään aavistuksen verran (kaasu siis oli vielä pohjassa). Sitten jatkoin normaalia ajoa.

Välittömästi huomasin että tämän kierrätyksen seurauksena oli ilmestynyt voimakas, moottorista kuuluva naputtava ääni. Kuuluu kierrosalueella n. 3000 r/min ja siitä ylöspäin aina tappiin saakka, naputus tihenee kun kierroksia nostetaan. Kiihdyttäessä kuuluu ja tasaisessa ajossa kyseisillä kierroksilla, moottorijarrutuksessa en ole havainnut. Siinä kolmen tonnin paikkeilla (arviosta, ei oo kiekkamittaria) kuuluu häiritsevimmin, kovilla kierroksilla rupeaa hukkumaan moottorin meluun mutta on silti kuuluvilla. Tehot ja käynnistyneisyys kutakuinkin samat kuin ennen.

Sen verran tein vianmääritystä ettei kyseessä ole mikään ulkonainen osa joka hakkaisi johonkin (hihnan roipe tms.) eikä mikään irrallinen resonoiva osa. Resonanssista tuskin voikaan olla kysymys, kun kuuluu niin laajalla kierrosalueella. Venttiilikopan alla ei ainakaan mitään aivan silmiinpistävää, esim katkenneita keinuvipuja näkynyt. Tähdennän vielä ettei ole mitään männänrenkaan sirinää eikä rahinaa vaan voimakas naputus, miltei kolinaksi voisi sanoa.

Onko olemassa jotain tyypillistä vikaa joka syntyy ankaran kierrätyksen seurauksena? Venttiilikoneistossa? Olen myös kuullu kansipahvi rikki->nestettä palotilaan->kilkattava ääni? Voiko olla siitä kysymys? Auttakaa nyt kun en näistä paljoa ymmärrä. Vähän kuitenkin.

Re: Escort 89 ylikierroksia -> seurauksena jatkuva naputus

Lähetetty: 21 Maalis 2009 09:19
Kirjoittaja Krisse
Ääntä kuulematta on tietysti paha mennä sanomaan tuleeko ylä- vai alakerrasta mutta oma veikkaukseni ois että liekö mennyt venttiilikoneistossa jotain vähän vituralleen. Ja jos todellakin on käynyt näin:
Jaakko kirjoitti:kunnes kierrokset laski itsestään aavistuksen verran (kaasu siis oli vielä pohjassa).
Niin pysyn arviossani. Venttiilikoneiston (ja työntötankojen) tarkastusta vaan kehiin. Jos homma ei oo tuttu mutta kuitenkin haluat ite siihen ryhtyä, hommaa sellanen korjauskirja. Netissä korjausohjeita kysellen hommassa menee viikko kun tulee kuitenkin aina kysymyksiä esiin mihin kukaan ei oo tajunnut etukäteen vastata.
Jaakko kirjoitti:Olen myös kuullu kansipahvi rikki->nestettä palotilaan->kilkattava ääni?
Tällästä mä en oo vielä ikinä kuullut.