Sivu 1/1
Jarrut jumissa?
Lähetetty: 14 Elo 2005 20:04
Kirjoittaja teemuri
Mistähän pitäisi lähteä etsimään vikaa kun '95 Mondeossa äsken kotiin tullessa takapää rupesi "pomppimaan" ja pihassa huomasin, että kuskin puolen takavanne oli tulikuuma.
Jarrupalat vaihdettu 1.4.2005.
Lähetetty: 14 Elo 2005 21:45
Kirjoittaja Regu
Laakeri voipi olla tiensä päässä.
Lähetetty: 14 Elo 2005 22:25
Kirjoittaja teemuri
Regu kirjoitti:Laakeri voipi olla tiensä päässä.
Toivottavasti ei. Keväällä epäiltiin samaa (kun oli vika jarruissa) ja kyselin hintaa, 350e kun pitää napa vaihtaa nelivedossa kuulemma myös. Korjatkaa tai ilmoittakaa jos olen väärässä/mistä saisi halvemmalla

Lähetetty: 14 Elo 2005 23:16
Kirjoittaja Niksa80
Laakeri ei lämmitä koko vannetta mutta jarrukengät lämmittää koska siellä on aika kamala kitka.
Eli ensimmäiseksi rummut auki (jos saa) ja sitte säädöt ihan nolliin.
Eli automaattisäätö jutska ihan niin pienelle ku saa.
Sitte käsijarru päälle ja kone käymää ja painat jarrupoljinta niinkuin hätäjarrutuksessa ja sitte kaikki jarrut pois ja testaamaan.
Mutta enne ku laitat rumpua kiinni niin karkealla (40-80) santapaprulla rummut karheiksi ja kengät myös.
Lähetetty: 15 Elo 2005 06:50
Kirjoittaja teemuri
Niksa80 kirjoitti:Laakeri ei lämmitä koko vannetta mutta jarrukengät lämmittää koska siellä on aika kamala kitka.
Eli ensimmäiseksi rummut auki (jos saa) ja sitte säädöt ihan nolliin.
Eli automaattisäätö jutska ihan niin pienelle ku saa.
Sitte käsijarru päälle ja kone käymää ja painat jarrupoljinta niinkuin hätäjarrutuksessa ja sitte kaikki jarrut pois ja testaamaan.
Mutta enne ku laitat rumpua kiinni niin karkealla (40-80) santapaprulla rummut karheiksi ja kengät myös.
Hyvä tietää, ettei laakeri lämmitä koko vannetta. Tuossa on levyjarrut takana, nelikko kun on, mutta lähdenpä tutkimaan asiaa jarruista päin.
Lähetetty: 15 Elo 2005 12:14
Kirjoittaja teemuri
Nyt on pajalla ensimmäinen kerta käyty. Jarrusylinteri paskana, joten pitää vaihtaa koko jarrusatula. 205 euroa pelkkä vaihto-osa - alkuperäisen hintaapa en edes uskaltanut kysyä.
Huomenna vaihtoon ja matti kukkaroon

Lähetetty: 15 Elo 2005 12:22
Kirjoittaja Sine
Minulla oli Scorpion yksi takasatulan liukutappi jumissa. Kun vaihdoin uudet palat taakse (ne ovat paksummat kuin kuluneet vanhat), niin jarru jäi laahaamaan. Vanne lämpeni jne.
Ymmärtääkseni Mondeossa on samantyyppiset jarrut takana.
Lähetetty: 15 Elo 2005 12:35
Kirjoittaja teemuri
Niin, 1.4. vaihdettiin jarrupalat mutta tuo lämpemisongelma on tullut vasta nyt eilen, joten luulisi että jos joku olisi ollut jumissa niin ongelma olisi esiintynyt jo aiemmin? Vai meinaakko, että probleema voisi tulla 4kk/13 000km jälkeen?
Lähetetty: 15 Elo 2005 12:46
Kirjoittaja Sine
Lähinnä kirjoitukseni idea oli siinä, että jarrut kannattaa purkaa auki kokonaan ja putsata kunnolla. Minulla oli kumi rikki, josta sinne liukutapille oli päässyt likaa. Ajan myötä se oli ruostuttanut tapin kiinni.
Jos auto ei ole seisonut pidempiä aikoja, niin jarrumäntä voi hyvinkin olla jumissa. Likaiset jarrunesteet aiheuttavat myös outoja juttuja.
PS. Sinulla on suht harvinainen automalli

Lähetetty: 15 Elo 2005 13:07
Kirjoittaja teemuri
Sine kirjoitti:Lähinnä kirjoitukseni idea oli siinä, että jarrut kannattaa purkaa auki kokonaan ja putsata kunnolla. Minulla oli kumi rikki, josta sinne liukutapille oli päässyt likaa. Ajan myötä se oli ruostuttanut tapin kiinni.
Jos auto ei ole seisonut pidempiä aikoja, niin jarrumäntä voi hyvinkin olla jumissa. Likaiset jarrunesteet aiheuttavat myös outoja juttuja.
PS. Sinulla on suht harvinainen automalli

Jep, eipä pääse pitkään ko. kärry seisomaan

6kk ollut alla ja kilsoja on tullut semmonen 15t
Ja juu, suht' harvinainenhan tuo on - saa nähdä meneekö myyntiinkin jossain vaiheessa talven/kevään aikana

Ois hauska tietää montako nelikko-mondeoo Suomeen on rekisteröity. Samoin ois hauska tietää onko nelikossa vakiona konehuoneen alla teräksinen pohjalevy vai muovia? Itselläni on jonkin sortin paksua rautaa

Lähetetty: 15 Elo 2005 13:23
Kirjoittaja Regu
Jaa ei lämmitä laakeri koko vannetta...itse poltin sormeni mk3 esconi vanteessa kun laakeri oli "hieman" juntturassa
Lähetetty: 15 Elo 2005 13:30
Kirjoittaja teemuri
Regu kirjoitti:Jaa ei lämmitä laakeri koko vannetta...itse poltin sormeni mk3 esconi vanteessa kun laakeri oli "hieman" juntturassa
Joo voihan se olla, en ole ekspertti

Mutta tuosta nyt katsottiin, että laakerit on OK sekä iskarit on OK. Jarrut putsattiin ja käytiin läpi joka nippeli, ainut mikä ei toiminut kunnolla oli juuri sylinteri.