Mondeo ´00 & sietämättömät jarruongelmat
Lähetetty: 06 Maalis 2009 08:17
Morjens,
Reilu vuosi sitten hankin -00 mallin (vanhempi korimalli) Mondeon 2.0. bensa Zetec.
Olen ollut hankintaani enemmän kuin tyytyväinen, mutta ne jarrut jarrut. Lukaisin viestiketjun jossa käsiteltiin samanmallisen Mondeon identtisiä ongelmia. Sama tilanne täällä.
Kuvaus:
150000km:n kohdalla alkoi ilmetä tyypillisesti etujarrulevyjen kieroudesta johtuvia onngelmia.
Kaverillani on autokorjaamo (menestyvä yritys, ei siis nyrkkipaja) ja vaihdoimme siellä alkuperäisiä kestävämmät/paremmat PowerDisc:-palat eteen. Vika hävisi lähes huomaamattomaksi. +5000km ja sama pahuksen jykältäminen alkoi.
Vein Mondeon uudelleen huoltoon ja autoa käytettiin kahteen kertaan katsastusasemalla Jarrudynamometrissä → ei mainittavaa eroa jarrutehoissa pyörien välillä. Olisi kuulemma mennyt läpi milloin vain katsastuksesta.
Tässä vaiheesssa aloinkin jo olla kohtuullisen turhautunut. Vaihdoimme vielä yhden kieron jarrunavan ja tarkastimme muiden kunnon. Liukutapit&männät toimivat täydellisesti. Satulat Jarrunesteet menivät myös vaihtoon. Kokeilimme myös alkuperäisillä peltivanteilla. Sama tulos.
Lopulta päädyimme vaihtamaan kieron navan, kaikki levyt(tarvike)& palat jokaiselle pyörälle.
Silloin vika poistui hetkeksi (5000-8000km) ilmestyi takaisin ja 10000km:n kohdalla tuntui taas jarrutettaessa kuin olisi pomppulinnassa. Hiljalleen paheneva vika siis. Erityisesti suuremmista nopeuksista rauhassa tiputeltaessa on tärinä erityisen paha.
Remonttejen jälkeen ajoin totutusajot erityisen nätistä. Muutenkaan en juuri ajale levyjä punahehkuun. Olen myös tarkkaillut levyjen lämpöjä ja eivätkä kuumene lähellekään riskirajaa.
Katsastusmiehen jarrudynamometri kertoi, kaiken olevan kunnossa ja silti sama ongelma toistuu. Hänkään osannut epäillä auton tutkittuaan mikä ongelman aiheuttaa.
Olen tehnyt ja teetättänyt kaikki mahdolliset tutkimukset & testit ja jututtanut monta alalla pitkään toiminuttta ammattilaista. Katsastusteknikko, tai sen paremmin suomen Fordin isot herrat eivät osaa sanoa mikä tämän aiheuttaa. Ja kyselty on uskokaa pois.
Kyselyt kuitenkin ovat tuottaneet seuraavanlaisen tuloksen:
Moni useamman vuosikymmenen alalla toiminut autokorjaaja/teknikko on kuulemma törmännyt vastaaviin tapauksiin Fordien kohdalla. Jo kuulemma -70 luvun Taunuksissa saattoi ilmetä täysin samat, ratkaisemattomat oireet.
Syyttäisin mielelläni tarvikeosien huonoa laatua, mutta kun ne laadukkaat Power Disc:itkin vääntyivät. Fakta on kuitenkin se, ettei suurimmassa osassa Fordeja tule tälläisiä vikoja tai ainakin ne korjaantuvat ihan tarvike osillakin. Autoa on tutkinut viisi asiantuntijaa ja kukaan ei pysty kertomaan ongelman aiheuttajaa.
Päätin oostaa itselleni kunnon auton ja Mondeo oli haluamillani ominaisuuksilla selvästi edullisin vaihtoehto - taisin tehdä virheen.
Nyt olen ajanut sillä 50000km + rapiat päälle, upattanut jarruihin ihan liikaa rahaa ja olen hyvin lähellä auton vaihtoa. Jarruvikaisen jälleenmyyntiarvo on vaan todella surkea. Muutoin kaikki huollot on tehty ajallaan, olen toinen omistaja ja auto on tip-top, hyvin varusteltu ja ajoa vailla.
500000km vuodessa on vaan vähän liikaa olla pomppulinnassa
Joten... Tuleeko kenellekään emieleen mitä kannattaisi vielä kokeilla? Kovin suuren budjetin hommiin en viitsi enää lähteä korpeaa jo niin pahasta ko. pelleilyyn uponnut summa. Jos ei vika selviä lopullisesti pian pistän Mondeon vaihtoon, enkä enää koskaan osta Fordia (muuten olen ollut Fordiini erittäin tyytyväinen).
Olisin todella, todella, Todella kiitollinen avusta!
EDIT: Myös jarrujärjestelmän vuodot on tutkittu - kaikki kunnossa.
Reilu vuosi sitten hankin -00 mallin (vanhempi korimalli) Mondeon 2.0. bensa Zetec.
Olen ollut hankintaani enemmän kuin tyytyväinen, mutta ne jarrut jarrut. Lukaisin viestiketjun jossa käsiteltiin samanmallisen Mondeon identtisiä ongelmia. Sama tilanne täällä.
Kuvaus:
150000km:n kohdalla alkoi ilmetä tyypillisesti etujarrulevyjen kieroudesta johtuvia onngelmia.
Kaverillani on autokorjaamo (menestyvä yritys, ei siis nyrkkipaja) ja vaihdoimme siellä alkuperäisiä kestävämmät/paremmat PowerDisc:-palat eteen. Vika hävisi lähes huomaamattomaksi. +5000km ja sama pahuksen jykältäminen alkoi.
Vein Mondeon uudelleen huoltoon ja autoa käytettiin kahteen kertaan katsastusasemalla Jarrudynamometrissä → ei mainittavaa eroa jarrutehoissa pyörien välillä. Olisi kuulemma mennyt läpi milloin vain katsastuksesta.
Tässä vaiheesssa aloinkin jo olla kohtuullisen turhautunut. Vaihdoimme vielä yhden kieron jarrunavan ja tarkastimme muiden kunnon. Liukutapit&männät toimivat täydellisesti. Satulat Jarrunesteet menivät myös vaihtoon. Kokeilimme myös alkuperäisillä peltivanteilla. Sama tulos.
Lopulta päädyimme vaihtamaan kieron navan, kaikki levyt(tarvike)& palat jokaiselle pyörälle.
Silloin vika poistui hetkeksi (5000-8000km) ilmestyi takaisin ja 10000km:n kohdalla tuntui taas jarrutettaessa kuin olisi pomppulinnassa. Hiljalleen paheneva vika siis. Erityisesti suuremmista nopeuksista rauhassa tiputeltaessa on tärinä erityisen paha.
Remonttejen jälkeen ajoin totutusajot erityisen nätistä. Muutenkaan en juuri ajale levyjä punahehkuun. Olen myös tarkkaillut levyjen lämpöjä ja eivätkä kuumene lähellekään riskirajaa.
Katsastusmiehen jarrudynamometri kertoi, kaiken olevan kunnossa ja silti sama ongelma toistuu. Hänkään osannut epäillä auton tutkittuaan mikä ongelman aiheuttaa.
Olen tehnyt ja teetättänyt kaikki mahdolliset tutkimukset & testit ja jututtanut monta alalla pitkään toiminuttta ammattilaista. Katsastusteknikko, tai sen paremmin suomen Fordin isot herrat eivät osaa sanoa mikä tämän aiheuttaa. Ja kyselty on uskokaa pois.
Kyselyt kuitenkin ovat tuottaneet seuraavanlaisen tuloksen:
Moni useamman vuosikymmenen alalla toiminut autokorjaaja/teknikko on kuulemma törmännyt vastaaviin tapauksiin Fordien kohdalla. Jo kuulemma -70 luvun Taunuksissa saattoi ilmetä täysin samat, ratkaisemattomat oireet.
Syyttäisin mielelläni tarvikeosien huonoa laatua, mutta kun ne laadukkaat Power Disc:itkin vääntyivät. Fakta on kuitenkin se, ettei suurimmassa osassa Fordeja tule tälläisiä vikoja tai ainakin ne korjaantuvat ihan tarvike osillakin. Autoa on tutkinut viisi asiantuntijaa ja kukaan ei pysty kertomaan ongelman aiheuttajaa.
Päätin oostaa itselleni kunnon auton ja Mondeo oli haluamillani ominaisuuksilla selvästi edullisin vaihtoehto - taisin tehdä virheen.
Nyt olen ajanut sillä 50000km + rapiat päälle, upattanut jarruihin ihan liikaa rahaa ja olen hyvin lähellä auton vaihtoa. Jarruvikaisen jälleenmyyntiarvo on vaan todella surkea. Muutoin kaikki huollot on tehty ajallaan, olen toinen omistaja ja auto on tip-top, hyvin varusteltu ja ajoa vailla.
500000km vuodessa on vaan vähän liikaa olla pomppulinnassa

Joten... Tuleeko kenellekään emieleen mitä kannattaisi vielä kokeilla? Kovin suuren budjetin hommiin en viitsi enää lähteä korpeaa jo niin pahasta ko. pelleilyyn uponnut summa. Jos ei vika selviä lopullisesti pian pistän Mondeon vaihtoon, enkä enää koskaan osta Fordia (muuten olen ollut Fordiini erittäin tyytyväinen).
Olisin todella, todella, Todella kiitollinen avusta!
EDIT: Myös jarrujärjestelmän vuodot on tutkittu - kaikki kunnossa.