Sivu 1/1

kysymys xr4i

Lähetetty: 28 Helmi 2009 12:10
Kirjoittaja ohcworth
Onko xr4iissä jarrutehostimen halkaisija isompi kuin 85 2.0 sierrassa vai onko samanlaiset tehostajat mitoiltaan ja entäs sitten vakaajatangot onko vahvemmat kuin sierrassa?

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 28 Helmi 2009 12:30
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Tehostimen koosta en ole varma, mutta pääsylinteri on isompi. Samoin vakaajat, xr4:ssä 26mm vakaaja edessä, takana muistaakseni 14mm vakaaja, jota normi sierrassa ei edes ole.

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 01 Maalis 2009 12:49
Kirjoittaja JyriN
XR4i:n takavakaajan paksuus on vain 12mm.

Jos on ajatuksena käyttää tätä vertailumallina esim. turboprojektissa, niin seuraaviin jatkokysymyksiin tulee myös vastaukset (XR4i ja XR4x4):

Mitkä takajarrut siinä on?
- 10" rummut 2wd
- 253mm jäähdyttämättömät levyt ja mahd. absit 4wd

Mikä perä?
- lukoton 7" 2wd
- viskolukollinen 7" 4wd

Tuo jarrutehostajan koko on helppo mitata tallilla, kunhan sinne saakka pääsen. Samalla lukaisen sen pääsylinterin merkinnät vastaisuuden varalle.

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 02 Maalis 2009 18:39
Kirjoittaja ohcworth
juu turboprojektista olisi kyse. Xr4i jarrut pitäs jostain löytää ja vaihtaa tohon vakiojarrujen tilalle
pitäs kuulemma passata suoraan (jos vain löydän jostain) pitäs soitella purkaamot läpi. Jarrutehostajan joutuu vissiin kans vaihtaan jos on isompi ja pääsylinterin se on vissiin erilainen.
Niihän tuo setä konttorilla meinas.
Perä ja laatikko ovat vakioita.
Katoppa ne mitat ja numerot sitte niistä

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 14 Maalis 2009 22:35
Kirjoittaja JyriN
Kävin tänään tallilla kuikuilemassa konepellin alle: en nähnyt siinä alipainetehostimessa mitään merkintöjä, mutta sen halkaisija oli noin 19-20cm. Paikoillaan pääsylinterin kanssa tarkan mitan saaminen oli aika mahdotonta, mutta tuossa haarukassa se varmasti on.

Itse pääsylinteri on 23,8mm. Se on merkitty sylinterin valuun ulkopuolelle - jos sen pääsee lukemaan. Motonetin hinta tuolle on aika suolainen, mutta netti väitti, että vastaavan kokoinen pääsylinteri olisi tehokkaammissa (1.8) mkV-mkVI escoissa (ilman ABSia). Saattaisi löytyä Escortin pääsylinteri helpommalla, jos se muuten sopii paikoilleen. Samalla saisi varmasti yhteensopivan alipainetehostimenkin.

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 15 Maalis 2009 21:10
Kirjoittaja ohcworth
joo en tiedä pitäskö nuita jarruosia kysellä jo jostain kaupasta, ei taida käytettynä löytää mistään.
..tuttaa kun projekti ei etene kun ei löydy osia mistään...

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 15 Maalis 2009 22:28
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Etkä kyllä tule löytämäänkään 10" takajarruja mistään, uutenakaan, eli rakenna levyt vaan suosilla..

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 16 Maalis 2009 13:05
Kirjoittaja JyriN
Joo, ongelmia tulee vastaan joka tapauksessa. :(

10" rummut on hankalat löytää, varsinkin 4-pulttisina. Joitain vaihtoehtoja on mm. Granadassa:

2.0 Granada 79-85 (5-pulttinen)
2.1-2.3-2.8 Granada 75-85 (5-pulttinen)
3.0 Granada 72-77 (5-pulttinen)
2.4-2.7 TD Maveric 93-01 (6-pulttinen)

Lähde: Brake Engineering - valitse vasemmasta valikosta Disks/Drums -> Ford (kökkö scripti vaatii IE:n).

Jos lähdet levyjen laittamisen tielle, niin ongelmaksi muodostuu käytettävän setupin osoittaminen vastaavaksi tai paremmaksi, kuin vertailuautossa - sama sen ei tarvitse olla. Itse puhuin muutoskatsastuksessa levyt taakse Scorpion lapuilla, kun se on vastaavan tehoinen ja painavampi (2.9i 260mm etulevyillä ja 253mm takalevyillä). 8) ABS:n puuttumiseen eikä käytettävään pääsylinteriin puututtu tässä yhteydessä. Lakihan ei sano näistä osista mitään, jarrut tarkastetaan konttorilla dynossa ja lopullinen hyväksyminen on katsastusmiehen vastuulla. Epäilen, että jyrkkä vertailulappujen vänkääminen johtuu vastuunsiirrosta / -välttelystä. :evil:

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 16 Maalis 2009 13:29
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Niin.. Mä tarkotin sellasta setuppia, että sierrav6/abs/scorpio takasatulat ja sierran 253mm takalevyt, ja pyörännapojen pulttien alle kiinni levy, mihin satula pulttaantuu. Sitä kiinnityspalikkaahan ei ees näy, joten ei voi olla ylivoimaista katsastaa, kun onhan esim. 4x4 mk1 sierrassa tollaset jarrut takana, teho siinäkin se sama 150heppaa.

Se adapterilevy on ihan suora, jos sen tekee muistaakseni 8mm latasta.

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 16 Maalis 2009 22:30
Kirjoittaja JyriN
Noin justiin ne omatekoiset kannakkeet voit tehdä, 8mm on korvakkeelle sopiva paksuus ja itse asennus on täysin laillinen. Mutta, mutta...

Sen rumpujarrullisen navan pyörännavan keskiö (vai-mikä-se-nyt-oli) ei ole yhtä leveä kuin levyjarrullisessa navassa, koska rumpu on hitusen levyä ohkaisempi. Tästä aiheutuu se, että (vähän vanteen keskireiän huulloksesta riippuen) vanne ei otakaan keskiöön kiinni, vaan roikkuu paikoillaan pelkkien pulttien tukemana -> ei hyvä, aiheutuu niitä kuuluisiä _tärinöitä_ :lol:

Ja lisäksi katsastusmies voi silti haluta jonkun maahantuojan lapun jarrujen vastaavuudesta.

Edit: Niin, siis nimenomaan katsastusmiehen maun mukaan voi uskoa mk1 xr4*4 setupin olevan vastaava ilman ABSeja tai sitten ei. Ainakaan meidän paikallinen ford-liike ei pystynyt toimittamaan mitään vertailulappua juuri tästä automallista, vakio sierran vertailulappu niillä kyllä oli.

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 16 Maalis 2009 23:27
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Täällä taas paikallisella konttorilla olevassa lapussa mun mielestä oli myös tuo v6 4x4 mallikin..

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 18 Maalis 2009 09:52
Kirjoittaja BlackEscort
ohcworth kirjoitti:joo en tiedä pitäskö nuita jarruosia kysellä jo jostain kaupasta, ei taida käytettynä löytää mistään.
..tuttaa kun projekti ei etene kun ei löydy osia mistään...
Pelkät Xr4 etusatulat löytyis ylimääräisenä. Levyt, palat, täysin remontoidut satulat löytyis kanssa taakse. Jos kiinostaa laita YV :wink:

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 18 Maalis 2009 16:55
Kirjoittaja pynski-89
Pitää puskea yks kysymys tähän keskusteluun, onkohan scorpion apurunko 7,5" perälle? et voiko huitasta takaveto cossun perän paikalleen jos tulee tarvis :D kyseisessä apurungossa on ollu laippavetarillinen perä ja takana levyt. Ja tuo perä tais olla muistaakseni suht tiukka kunnoltaa ja siinä on viskolukko. Ajattelin pikkasen piristää tuota meno puolta :twisted:

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 19 Maalis 2009 00:15
Kirjoittaja country sedan
Scorpioita on 7" ja 7.5" perillä.
Omassa 24v Sierrassa on Scorpion takakelkka Scorpion 7.5" murikalla ,2wd Cossun jarruilla ja tukivarsilla.

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 19 Maalis 2009 09:29
Kirjoittaja pynski-89
Elikkä missähän malleissa sitä on..? meinaan 7,5" apurunkoa. varmaan kaikkissa joissa on v6...

Re: kysymys xr4i

Lähetetty: 19 Maalis 2009 23:08
Kirjoittaja country sedan
Mulla on 3kpl 7.5" Scorpion lukollista murikkaa, 2kpl on 3.9 välityksellä Dokin perästä ja yksi 3.6 välitteinen TD automaatin perästä. Veikkaisin että 7" ei ole kuin ohareitten perässä, 4wd ?