Sivu 1/1

Jäähdytysnesteet (katoaa) paisuntasäiliöstä? Vaarallista?

Lähetetty: 11 Elo 2005 19:59
Kirjoittaja Jubi
:?:

Kahden päivän aikana paisuntasäiliöstä hävinnyt nestettä.. Maksimista melkein minimiin.. Onko vaarallista? Milloin kannattaa tehdä jotakin? Auto on Sierra 2.0i DOHC

Lähetetty: 11 Elo 2005 20:05
Kirjoittaja Melwyn
Kyllähän tuo jotenkin jo kävis harmittamaan. :roll: Onkos vuotoja ehkä jossain?

Lähetetty: 11 Elo 2005 20:06
Kirjoittaja TeRoK
Riippuu mihin ne katoaa. Jos sulla vuotaa joku letku niin ei oo niin kauheeta paniikkia. kunhan tarvittaessa lisäät ainetta.
Jos hukkuu motin sisään niin vaatii toimenpiteitä. Tosin käydessä tod.näk tulee painetta säiliöön jos on kansi tai kansipahvi särki.

Lähetetty: 11 Elo 2005 21:53
Kirjoittaja Jubi
TeRoK kirjoitti:Riippuu mihin ne katoaa. Jos sulla vuotaa joku letku niin ei oo niin kauheeta paniikkia. kunhan tarvittaessa lisäät ainetta.
Jos hukkuu motin sisään niin vaatii toimenpiteitä. Tosin käydessä tod.näk tulee painetta säiliöön jos on kansi tai kansipahvi särki.
Miten sen paineen näkee sieltä säiliöstä?
Ja ei toi mistään letkusta vuoda.. Ne oon tarkistanu.. Ja jättäs se varmaan jonkilaista lätäkköö alle..

Lähetetty: 11 Elo 2005 22:47
Kirjoittaja Kessi
Jubi kirjoitti:Miten sen paineen näkee sieltä säiliöstä?
Kone käymään ja raotat paisuntasäiliön korkkia :wink: Jos kovasti pihisee-->painetta löytyy :wink: :wink:

Tuossa kattelin tuota sun toista topickia ja vois kuvitella et tuo veden häviäminen ja savutus liittyisivät toisiinsa...

Lähetetty: 11 Elo 2005 23:17
Kirjoittaja TeRoK
Samaa ite meinasin kun tota toista topicia luin, mutta jos sinistä savua tunkee niin venavarren kumien puoleen kuitenkin kallistuisin. Sen verran hitaasti tuntuu vesi häviävän ,että voi hukkua vuodon muodossa vaikka ei lattialle tippaa tuliskaan.

jäähdytysnesteet

Lähetetty: 12 Elo 2005 12:10
Kirjoittaja Hoppa
Ei kuulosta normaalilta. Kokeiles tätä.
- Aukaise ja silje paisuntasäiliön korkki kun moottori on kylmä
- Käynnistä moottori ja anna käydä noin 1min
- Jos jäähdytysletkut kovenevat jo tässä ajassa ja korkkia aukistessa suhahtaa on tidennäköisesti kansi halki tai kannen tiiviste rikki

Jäähdytysjärjestelmän koeponnistus on tietysti lahjomaton keino. Eli paisuntasäilön korkin tilalle ruuvvataan pomppu jossa painemittari.
Riittävästi painetta järjestelmään ja sitten tarkkaillaan vuotoja ja paineen laskua.

Nestevuoto ei välttämättä jätä lätäkköä alle jos vouto on sellaisessa kuumassa paikassa josta neste heti haihtuu (esim lohkolämmittimen vastus) Mutta tälläisestä vuodosta jää merkiksi valkeaa "jauhetta".