Sivu 1/2

cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 05 Helmi 2009 17:23
Kirjoittaja zerocool84
Eli tietääkö kukaan onko missään muussa autossa käytetty mahdollisesti samoja jakopään ketjuja kuin tässä. Ja minkä kilometri määrän jälkeen olis syytä jakopään osat vaihtaa. Mistään muualta en löytänyt osia kuin suoraan fordilta osien hinnaksi kuulemma tulee 900e. Sen takia jos sattus oleen halvempia. Ketjut oli 178e/kpl.

Ja konehan on bob

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 10 Helmi 2009 14:35
Kirjoittaja jukka joutsijärvi
Minkä vuotinen sun scorppio cossu on? Itsellä on 96 eli uudella kärpässilmäkorilla. Englantilaiselta scorpio clubisivustolta löytyi tieto että 100 000 mailin jälkeen olisi hyvä vaihtaa jakopään ketjut eli noin 160 000 km. EN tiedä onko tieto kuinka relevantti.

Kiristäjä on se osa joka saattaa pettää tyyppivika kuulemma joten kannattaa kuunnella käynnistäessä onko normaalit äänet. Tietääkseni on aivan normaalia että kylmäkäynnistyksen yhteydessä ketjut kilkattavat muutaman sekunnin ajan. Jos kilkuttelu kestää kauemmin on syytä vaihtaa/tarkistaa niiden kunto!! Jos venttiilit naputtelee tai muuten epänormaalia ääntä kannattaa tehdä jotain muuta kuin ajaa!! Normaalistihan tyhjäkäynnillä on niin kaunis ja pehmeä ääni käy nätisti eli kyllä sen huomaa jos käyntiääni muuttuu

Jukka

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 10 Helmi 2009 16:36
Kirjoittaja NiceMan
Tero Anttila OY:sta kysynyt?

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 17 Helmi 2009 20:44
Kirjoittaja jndx
Tulipa tässä mieleen että pystyykö ketjun laahaimia pinnottamaan tai teettämään uusia? kun niitä ei enää mistään saa

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 17 Helmi 2009 20:57
Kirjoittaja NiceMan
jndx kirjoitti:Tulipa tässä mieleen että pystyykö ketjun laahaimia pinnottamaan tai teettämään uusia? kun niitä ei enää mistään saa
Tietääkseni saa pinnoitettua ja muistelen lukeneen että porukka on pinnoittanut vanhat juuri sen takia kun uusia on vaikea löytää.

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 17 Helmi 2009 21:13
Kirjoittaja zerocool84
Ainakin täälä Ylivieskassa viescarilla meinasivat että vielä löytyy.

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 17 Helmi 2009 21:15
Kirjoittaja NiceMan
zerocool84 kirjoitti:Ainakin täälä Ylivieskassa viescarilla meinasivat että vielä löytyy.
Kirjoista voi löytyä mutta entä toimittajalta... Se onkin juuri sitten eri asia onko niitä kellään suomessa,saksassa tai englannissa...
Joskus voi kyllä löytöjä tehdä.

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 15 Huhti 2012 20:05
Kirjoittaja PeltiHeikki
Nostetaampas vanhaa ketjua. Täällä olis vielä yksi äänekäs mulkkaricossun jakopää. Tai uskoisin ainakin tuon rahisevan äänen sieltä tulevan. Onko kukaan lähiaikoina tehnyt vastaavaa hommaa bob koneeseen? Mistä ootte ostanu tarvittavat osat?

Eli tarkoitus olisi ilmeisesti vaihtaa:
-ketjut
-kiristimet
-laahaimet

Burtonpowerilla näyttäisi olevan ainakin jotain, onko kukaan onnistunut tilaamaan sieltä?
Tuo kiristinhomma askarruttaa. Pitääkö siihen vaihtaa muuta kuin tämä:
http://www.burtonpower.com/fb1631.html

Jostain luin että nuo kiristimet pitäis maksaa reilusti toistasataa euroa, joku tässä nyt ei täsmää...
Muutenkin alkaa pikkuhiljaa raastamaan hermoja tämä osien etsiminen, kerkee vielä laukeemaan tuo vekotin ennen kuin saa edes osat tilaukseen.

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 16 Huhti 2012 19:06
Kirjoittaja JyriN
Ymmärtääkseni kiristimet (juuri tuo mainitsemasi osa) ja laahaimet sekä ohjurit vaihdetaan - ketjuja ei tartte.

Kiristimiä on BOA:ssa 1 ja BOB:issa 2 molemmissa on 4 kpl ketjun laahaimia / ohjureita. Minun tilaamani osat Burtonilta ovat tulleet aina moitteetta - tilauksen olen tehnyt ebaystä (.co.uk) mutta useampien osien kohdalla Burtonin omakin nettikauppa voi olla hyvä vaihtoehto, kun tulee postituskulut pienemmiksi.

Lisätietoja: http://www.fordscorpio.co.uk/timingchain29cos.htm

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 17 Huhti 2012 09:17
Kirjoittaja PeltiHeikki
Ymmärtääkseni kiristimet (juuri tuo mainitsemasi osa) ja laahaimet sekä ohjurit vaihdetaan - ketjuja ei tartte.

Kiristimiä on BOA:ssa 1 ja BOB:issa 2 molemmissa on 4 kpl ketjun laahaimia / ohjureita. Minun tilaamani osat Burtonilta ovat tulleet aina moitteetta - tilauksen olen tehnyt ebaystä (.co.uk) mutta useampien osien kohdalla Burtonin omakin nettikauppa voi olla hyvä vaihtoehto, kun tulee postituskulut pienemmiksi.

Lisätietoja: http://www.fordscorpio.co.uk/timingchain29cos.htm
Onko tosiaan että ketjuja ei tarvis vaihtaa? Kerkesin nimittäin hätäpäissäni burtonilta ketjutkin tilaamaan, kun aika huonosti löytyy tietoa tuohon vehkeeseen...

Joku lontoon kielinen kuvallinen ohje löytyy, mutta onko tuossa vielä jotain muuta erikoista huomioitavaa?

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 17 Huhti 2012 19:39
Kirjoittaja JyriN
PeltiHeikki kirjoitti: Onko tosiaan että ketjuja ei tarvis vaihtaa? Kerkesin nimittäin hätäpäissäni burtonilta ketjutkin tilaamaan, kun aika huonosti löytyy tietoa tuohon vehkeeseen...

Joku lontoon kielinen kuvallinen ohje löytyy, mutta onko tuossa vielä jotain muuta erikoista huomioitavaa?
Yleensähän ketjuja ei tartte vaihtaa - siis yleensä. :) Tuossa linkkaamassani sivussa väitetään ihan samaa, tosin Fordilta kuultuna asiantuntijat eivät olleet 100-varmoja etteikö tarvitsisi? Ymmärtääkseni autosi huoltokirjassa ei ole mitään mainintaa ketjujen vaihtoväliksi, eihän?

Kuluneet ketjun laahaimet ja ohjurit voivat kuitenkin vaurioittaa ketjua joko suoraan tai välillisesti. En usko, että teet suurta syntiä vaikka vaihdatkin ketjun. Eipä tarvitse murehtia sitä enää ikinä. :wink:

Tuolla brittien skorpparisaitilla on ollut varsin lämpimät välit joskus Fordiin, siellä on huoltomanuaali pdf:nä ihan laillisesti jaossa. :D

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 17 Huhti 2012 19:58
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyllä itse laittaisin jakoketjun joka kerta jos jakopään osia muutenkin vaihdellaan, kyllä ne ketjutkin venyy...

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 17 Huhti 2012 23:06
Kirjoittaja JyriN
Sierra2.3-16v kirjoitti:Kyllä itse laittaisin jakoketjun joka kerta jos jakopään osia muutenkin vaihdellaan, kyllä ne ketjutkin venyy...
Niin venyy ja riippuu koneesta miten vaihdot menee. Kölniläisessä 12v on tuo ketju todella lyhyt, BOA:ssa todella pitkä ja BOBissa 2 ketjua. Ensimmäiseen en vaihtais ketjua, toiseen ilmeisesti aikaisemman linkin perusteella on ketjuja vaihdettu ihan Fordin toimesta ja tämä tuplaketjuinen on just siinä rajalla. :lol:

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 18 Huhti 2012 08:16
Kirjoittaja PeltiHeikki
Yleensähän ketjuja ei tartte vaihtaa - siis yleensä. Tuossa linkkaamassani sivussa väitetään ihan samaa, tosin Fordilta kuultuna asiantuntijat eivät olleet 100-varmoja etteikö tarvitsisi? Ymmärtääkseni autosi huoltokirjassa ei ole mitään mainintaa ketjujen vaihtoväliksi, eihän?

Kuluneet ketjun laahaimet ja ohjurit voivat kuitenkin vaurioittaa ketjua joko suoraan tai välillisesti. En usko, että teet suurta syntiä vaikka vaihdatkin ketjun. Eipä tarvitse murehtia sitä enää ikinä.

Tuolla brittien skorpparisaitilla on ollut varsin lämpimät välit joskus Fordiin, siellä on huoltomanuaali pdf:nä ihan laillisesti jaossa.
Tuolta just tulostin tuon jakopää ohjeen.

Joo, pitää vaihtaa ketjut kanssa niin eipähän tarvi niitä enää murehtia. Auton huoltokirja on saksaksi, niin se ei oikein avaudu :mrgreen: ..tuontiauto. Burtonin sivuilta löytyi mielestäni kaikki muu tarvittava, paitsi imusarjojen tiivisteet.

Kiitokset vastanneille!

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 08 Kesä 2012 15:16
Kirjoittaja PeltiHeikki
No nyt on saapunut osat vihdoin ja viimein burtonilta. Jotain saatavuusongelmia ilmeisesti oli, kun n. 5 viikkoa meni odotellessa. Kaikki muut tilaamani tuli, paitsi alapään tiivistesarjan kohdalla luki "order to follow". Tarkoittaa ilmeisesti jälkitoimitusta tms.?

Osien laatu vaikuttaisi ainakin silmämääräisesti hyvältä, ja n. 700€ maksoi toimituksineen.
Sen verran kerkesin alottelemaan remonttia, että pesin konehuoneen ja jätin auton valmiiksi pukeille seisomaan. Ei näköjään cossu hirveästi tykännyt konehuoneen pesusta, kun ei sen jälkeen käynyt kunnolla ja od/off valo vilkku mittaristossa. Noh..oli tarkoitus samalla uusia niitä johtosarjoja, niin jos sieltä vaikka löytyisi lääke tuohon.

Yritän päivitellä tänne hieman missä mennään, jos vaikka sattus tarviimaan apuja.

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 15 Kesä 2012 12:56
Kirjoittaja PeltiHeikki
Tän verran olen saanut töiden lomassa purettua, mitä nyt tuon johtosarjan vielä eilen sain karsittua irti:

http://i452.photobucket.com/albums/qq25 ... M_1091.jpg

Johtosarjojen kunto:

http://i452.photobucket.com/albums/qq25 ... M_1095.jpg

Alapään tiivisteitä yhä odottelen..tai vastaisivat nyt edes sposteihin burtonilla..

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 15 Kesä 2012 19:12
Kirjoittaja JyriN
Huh huh, minkä näköinen johtonippu :cry: Oliko tuo siitä niitten kansien välistä/laatikon päältä?

Ei mikään ihme, että näissä BOB koneisissa on diskovaloa välillä :!:

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 15 Kesä 2012 22:07
Kirjoittaja PeltiHeikki
Jep, tuo on just se koneen/laatikon sarja. Eniten tuossa ihmetyttää se, että miten hyvin cossu pelasi vaikka johdot on tuon näköset. Kerran paloi absi valo mut hävis itestään ja joskus tyhjäkäynti oli hieman epämääräistä. Muuten toimi oikeen nätisti.

Tänään sain purettua laturin, tehostimen pumpun, ilmastoinnin kompuran ja egr kalikat irti.
Homma tyssäsi toistaiseksi kampiakselin hihnapyörään, kun ei mahdu mikään ulosvetäjä väliin.
Syylärin irrottamalla sais n. 5cm lisätilaa, mutta sitten tulee jo ilmastoinnin kenno eteen. Ilmastoinnista en mielellään laskisi mehuja ulos...
Noh...huomenna ehtii ainakin aamupäivän miettimään/rakentamaan sopivaa ulosvetäjää.

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 19 Kesä 2012 13:04
Kirjoittaja PeltiHeikki
Tähän tulikin aika mielenkiintoinen käänne. Hihnapyörän sain irti ja jakopään auki. Öljypohjasta löytyi kourallinen jonkin laahaimen paloja. Laahaimia tutkiessa ne kaikki näyttivät kuitenkin suht hyväkuntoisilta, paitsi oikean puolen ylemmästä ohjurista puuttui pikkurillin kynnen kokoinen pala.
Vaikuttaisi siis että tähän on joskus onnistuttu tekemään jakopää rempsa irroittamatta öljypohjaa.
Aika paljon näytti olevan silppua myös öljypumpun sihdissä.

Noh..sitten kaivoin kiristimet esille. Kappassvaan..nehän ovat molemmat täysin samanlaisia. Miulla oli semmoinen käsitys, että kiristimet EIVÄT ole samanlaisia. Ainakin uusia verratessa toinen on pitempi ja jousi näyttäisi olevan paksumpi. Olisikohan tässä syy äänekkääseen jakopäähän?

Kumpi kiristin tulee kummalle puolelle?

Vaihdan nyt varmaan kuitenkin kaikki rojut kun kerran tuli tilattua, jättää noita vanhoja vaikka varaosiksi. Alapään tiivisteet puuttuu edelleen, kohta rupeen harkitsemaan itte tekemistä. Paitsi kampuran stefa on pakko löytää jostain. Kuviakin olis mutta photobucketti ei näköjään pelaa.

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 19 Kesä 2012 19:52
Kirjoittaja JyriN
Joo on ne erilaiset eri puolilla. Burtonin sivuilla oli molempia vielä kaupan, samoin oli alapään tiivistesarjaa.

Mulla on noita kiristimiä yhdet irtipurettuna, mutta ne ovat vielä kiinni siinä kiristyspalassa/tuessa. Silmämääräisesti katsottuna toinen on noin 5-6mm rungoltaan pidempi.

Kansista katsottuna apukuskinpuolella tarvittaisiin pidempää runkoa.

Olisikohan siinä kiristimessä kuitenkin jossain osanumerot on prässättynä? En nähnyt omissa osissa rungossa mitään, mutta se loppu oli tosiaan vielä sen tukipalan sisässä.

Noista osanumeroista löysin yhden viittauksen Ford Scorpio clubin sivulta (valitettavasti deeplinkkaaminen sivulle ei onnistu):

Scorpio Cosworth 2.9V6 (24V)-Hydraulic Tensioner RH
From: 15-10-1994 To: 15-07-1998
Part Number: 1049826(QTY1)

Scorpio Cosworth 2.9V6 (24V)-Hydraulic Tensioner LH
From: 15-10-1994 To: 15-07-1998
Part Number: 7334668(QTY1)

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 19 Kesä 2012 22:23
Kirjoittaja PeltiHeikki
Joo, miul on kaikki osat burtonilta, mutta alapään tiivistesarja ei ole vielä tullut. Kun tiedustelin asiaa, niin eivät osanneet sanoa toimitusaikaa. Nyt tuolla burtonin sivuilla näyttäs olevan että varastossa 4-7 päivän kuluttua.
Meinasin huomenna hyökätä etsimään kaupungista leikattavia tiivisteitä, mutta pitää nyt vissiin kuitenki odottaa vielä vähän aikaa. Pystyyhän tuossa valmiiksi puhdistelemaan osia ja askarrella vaikka johtosarjaa.

Eli se pitempi kiristin apukuskin puolelle. Sitten miulla on vielä 2kpl tuommosia:
http://www.burtonpower.com/pp3777.html
En tiiä tarviaisko noita edes vaihtaa, onkohan nuo siellä kiristimen jalustan sisällä?

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 20 Kesä 2012 12:34
Kirjoittaja PeltiHeikki
Ymmärsinköhän oikein tuosta ohjeesta, että kampiakselin ketjupyörä pitäisi olla viistetty puoli ulospäin ja tasainen puoli lohkoon kohti?

http://s452.photobucket.com/albums/qq25 ... M_1146.jpg

Jos näin on, niin sekin oli sitten edellisen remonttimiehen toimesta laitettu väärin päin. Näyttäisi vaikuttavan ketjulinjoihin suurinpiirtein rattaan leveyden verran.

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 20 Kesä 2012 17:08
Kirjoittaja JyriN
PeltiHeikki kirjoitti:Ymmärsinköhän oikein tuosta ohjeesta, että kampiakselin ketjupyörä pitäisi olla viistetty puoli ulospäin ja tasainen puoli lohkoon kohti?

http://s452.photobucket.com/albums/qq25 ... M_1146.jpg

Jos näin on, niin sekin oli sitten edellisen remonttimiehen toimesta laitettu väärin päin. Näyttäisi vaikuttavan ketjulinjoihin suurinpiirtein rattaan leveyden verran.
Viistetty puoli ulos. Tuolla scorpio clubin sivuilla on täydellinen huoltokirja (ihan laillisesti) tuohon ja muihinkin mulkkarin koneisiin. Otahan talteen. :wink:

Kannattaa suhtautua vähintäänkin varauksella tuohon koneeseen noiden parin löydön jälkeen - varsinainen seppä ollut kokoamassa. :cry: Nousis tukka pystyyn, jos sitä olisi. :mrgreen:

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 21 Kesä 2012 07:52
Kirjoittaja PeltiHeikki
Itel kans tukka mallia "ei lepata tuulessa" , mut ainakin harmittaa vahvasti korjata persiilleen tehtyä remonttia. Tääkin jos ois tehty kerralla kunnolla ni ei ois muuta ku ajelis vaa.

Re: cossu scorpion jakopää

Lähetetty: 22 Kesä 2012 17:57
Kirjoittaja PeltiHeikki
Pystyskö kukaan kertomaan fordin numeroo noille letkuille:

http://i452.photobucket.com/albums/qq25 ... M_1144.jpg

Molemmat lähtevät termostaatilta. Lyhyt mutka menee vesipumpulle ja pitempi vasemman kannen läpi kansien jakotukkiin.