Sivu 1/1

Ohjaustuntuma

Lähetetty: 29 Tammi 2009 21:08
Kirjoittaja _kapo_
Moro taas. Rupesin tuossa ajellessa kiinnittämään huomiota semmoseen asiaan tuon fiestan ohjauksessa että ns. ratti suorassa ajettaessa vaikka n. 80km/h ja ku ihan pikkusenkin hipasee rattia ni alkaa kääntymään reilusti siis ei ratti vaan auto. Ja ohjauspuoltaa oikealle. Aurauskulmat laitettu jo niin monesti etten ees oo jaksanu laskea. onko kellään ollu vastaavia kokemuksia? saa niinku kokoajan ajaa sitä että voi mennä suoraan. ja mutkiin voi kääntää ratin kohilleen ja irrottaa kädet ratista ja auto ajaa mutkat itekseen.
kait tässä alkaa jo osa olla luulosairauttakin mutta kertokaa toki jos on kokemuksia.

Re: Ohjaustuntuma

Lähetetty: 29 Tammi 2009 21:54
Kirjoittaja JyriN
Toki, kahdessa edellisessä käyttöautossa on ollut ns. ratti vinossa suoraan ajettaessa.

Ihan ekaksi kannattaa ajaa taatusti tasaisella ja suoralla alustalla ("Prisman parkkis" tai joku parkkihalli ovat hyviä paikkoja) ja varmistaa, että varmasti puoltaa ja vetelee (tasaisella vauhdilla, kiihdytyksissä, jarrutuksissa jne). Maantiet ovat pääsääntöisesti niin urautuneet ja kallistettuja, että vetely ja kampeaminen oikealle voivat johtua ihan niistä. Jos kuitenkin olet varma, että kampeaminen on todellista niin...

Tarkista kaikkien alustan komponenttien kunto. Vialliset puslat aiheuttavat kampeamista ja pyörän ylimääräistä liikettä esim. juuri käännettäessä tai kaltevalla alustalla ajettaessa, eikä kulmat pysy niihin laitetuissa mitoissa edes nosturilta alas ajettaessa. Varsinkin vialliset takapään kulmat aiheuttavat kaikenlaista vänkää tunnetta - tuon kesäauton hankittuani ja ennen sen puslien laittoa, tuntui kuin auto olisi jokaisella suoralla halunnut vedellä ihan omiaan ja kaarteissa se haki väkisin ulkokaarteen ojaan enne kuin rattia käänsi niin paljon, että kumit selkeästi alkoivat sortaa alle. Ihan kaamea mutta nyt sen uskaltaa jo antaa jollekin kaverillekin kokeiltavaksi - ei hävetä ihan niin paljoa :lol:

Re: Ohjaustuntuma

Lähetetty: 29 Tammi 2009 22:57
Kirjoittaja _kapo_
Voikohan talvirenkaat vaan vedellä urista niin paljoo, koko on 195/55 ja malli hakkapeliitta 5. Muuten onkin alusta kohta läpikäyty, taka-akselin puslat jäi vaihtamatta ku tarvii jonkun erikoistykalun foordilta että saa uudet paikalleen. NO kait se ovaan odotettava kesää ja kesärenkaita että näkee mikä on tilanne :roll:

Re: Ohjaustuntuma

Lähetetty: 30 Tammi 2009 20:12
Kirjoittaja _kapo_
No nyt se tais seota kokonaan..alko ratti tärisemään ainaku kääntää pienessä vauhdissa.. siis hakkaa vastaan ihan ku tehostin estäis kääntämistä. Eiköhän tää auto nyt lähe jo &!¤#%¤//"!!!! :idea:

Re: Ohjaustuntuma

Lähetetty: 30 Tammi 2009 21:39
Kirjoittaja JyriN
Jaa-a, olisko kuitenkin vetari menossa? Oletko tarkistanut ettei ole kummassakaan (sisä-, eikä ulkonivelessä) väljää? Tuo kääntäessä tärinä voisi viitata hyvinkin vetariin.

Sitten yksi mahdollisuus on vielä olisi heikkokuntoinen raidetangonpää.

Onnea etsintään, älä vielä luovuta :D

Re: Ohjaustuntuma

Lähetetty: 31 Tammi 2009 01:24
Kirjoittaja _kapo_
Joo hakkaa vastaan vaikka kääntäs ihan parkissa ollessakin. sisemmissä vetareissa on väljää mutta fordin miesten mukaan siellä kuuluukin olla :?: kaippa tuo paikallaankin hakkuuttaminen viittais seonneeseen tehostimeen + että hammastangossakin ilmeisesti väljää...

Pitää huomenna käydä taas tarjoo foordin mekaanikolle, josko se nyt uskois että se ei ole ihan kunnossa.

Re: Ohjaustuntuma

Lähetetty: 31 Tammi 2009 17:29
Kirjoittaja JyriN
Joo, voisi olla ohjaustehostimen vika - en ole todellakaan asiantuntija. Onko se tunne samanlainen kun esim kanttaria vasten käännettäessä, siinähän ratti nykii kun ojaustehostin pudottaa painetta kun pyörä ei käännykään. Tästä tuli mieleen, että olisiko ihan sähkö- tai anturivika? Mitä jos ohjaustehostin syystä tai toisesta luulee ohjauksen olevan jo tapissa ja pätkii ohjaustehostimen paineita? Onhan tuossa vielä hydraulitehostin vai onko se sähköinen?

Noissa vanhoissa peleissä (kuten tuo minun kesäauto) ei ole ymmärtääkseni mitään asennontunnistimia tai muutakaan älyä, mutta uudemmissa voi hyvinkin olla esim. suojelemassa vanteita ja pyöräntuentaa vaikka kanttaria vasten käännettäessä. :roll:

Re: Ohjaustuntuma

Lähetetty: 03 Helmi 2009 16:22
Kirjoittaja _kapo_
No en o kyllä paljoo kanttareita vasten käännelly koskaan, koittanu pitää välimatkaa niihin :)
Alkaa vaan ratti tärisemään siis paikallaankin ja pienissä vaihdeissa, kovemmissa nopeuksissa ominaisuus häviää. Lisäksi kun auton nostaa ilmaan ja kääntelee renkaita kone sammuksissa ni alkaa jostain kuuluu semmonen kohina..skoosh.. ihanku darth vader olis asentanu ittesä konehuoneeseen :shock:
Mutta kaippa tässä on taas mukavasti varailtava aikaa foordille, ihanan kallista, tais olla sen 90e tunti ku ne antaa valohoitoo siellä ja arvailee ensviikon säätilaa.

Re: Ohjaustuntuma

Lähetetty: 05 Helmi 2009 21:59
Kirjoittaja JyriN
_kapo_ kirjoitti:No en o kyllä paljoo kanttareita vasten käännelly koskaan, koittanu pitää välimatkaa niihin :)
En minäkään tarkoituksella, mutta tuolla isolla kirkolla taskuun peruuttaessa ne kanttarit lähentelee joskus ihan itsestään :lol:

Minä en ainakaan ihan äkkiseltään keksi, että mikä siinä sinun autossa on vialla, joten suosittelen pientä korjaamokäyntiä - tämä on enemmän tällaista arvailua meikäläisen puolelta. Oletko muuten tarkistanut ohjaustehostimen öljymäärän - olihan tuossa autossasi vielä hydraulitehostin? Voihan se olla, että se tehostin haroo välillä ilmaa ja siksi tehostus putoaa pois päältä... :?

Jos vika selviää, niin kuittaa vielä tänne palstalle, niin seuraavalla kerralla osataan kysyjää jo auttaa :)

Re: Ohjaustuntuma

Lähetetty: 05 Helmi 2009 22:34
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
_kapo_ kirjoitti: Mutta kaippa tässä on taas mukavasti varailtava aikaa foordille, ihanan kallista, tais olla sen 90e tunti ku ne antaa valohoitoo siellä ja arvailee ensviikon säätilaa.
Eikös voortilla oo sellanen vianmääritys systeemi, eli tietyllä könttähinnalla etsivät vian, vaikka siinä menis kaksi viikkoa.. Muistaakseni maksaa jonkun 180e, mutta sillä hinnalla tulee sitten vikakin varmasti selville.