Sivu 1/1

Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Lähetetty: 29 Tammi 2009 15:39
Kirjoittaja es-kortti
Vanhassa eskossani (vm -91) on kaasuttimessa putken muotoinen laite, jota ohjekirja nimittää kaasuläpänsäätimeksi ja toiset tyhjäkäyntimoottoriksi. Laite toimii ilmeisesti sähköllä ja vaikuttaa mm. tyhjäkäyntikierroksiin.

Olisikohan niin, että kaasupoljin ei vaikuttaisikaan suoraan kaasarin läppään, vaan sen avulla vain mitattaisiin esim. vastus, jonka perusteella tämä sähkövimpain sitten säätäisi läpän asentoa.

Varsinainen ongelma on se, että tyhjäkäynti on nykyisin luokkaa 2000-2500, ja sitä voi laskea vain tähän sähköihmeeseen vasaralla naputtelemalla. Tyhjäkäynti on alun alkaenkin ollut vähän liian kova, vähän yli tuhat, vaikka haluaisin sen jonnekin 900 tienoille. Olisikohan tämä sähköllä toimiva tekniikan saavutus syypäänä tälaiseenkin ongelmaan, ja onko se normaalisti vaihdettava osa?

Jos tämä sähköinen kiusankappale olisi vain jumittunut, voisi ajatella, että se ei koskaan päästä läppää 2000 alle. Mutta kun oireisiin kuuluu myös itsestään muuttuva kierrosluku (ihan niin kuin joku Rosberg painelisi hermostuneena kaasua liian pitkissä liikennevaloissa), sähköhärveli tekee siis muutakin kuin vain juuttuu.

Mitä kannattaisi tehdä, että saisin normaalin 900 tyhjäkäynnin ja liikennevalopumppauksen loppumaan?

es-kortii

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Lähetetty: 29 Tammi 2009 18:32
Kirjoittaja Rotta-Racing
Onko säädettävää mallia,eli jos löystät ruuvit/mutterit niin pystyykö sitä mötikkää kääntelemään edes takas,jos pystyy niin käännät niin et kierrokset on halutulla nopeudella..yleensä noi on säädettävissä..mut jos se jumittaa niin kannattaa vaihtaa ehjään :D

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Lähetetty: 29 Tammi 2009 19:04
Kirjoittaja es-kortti
Kiitos, hyvä vihje!

Kun ehdin valoisalla katsomaan tilannetta, yritän selvittää, voiko pötikkää käännellä.

Mutta vielä kyllä ihmetyttää, mistä se rynnäys johtuu. Siis se, että kierrokset nousevat ja laskevat niin, kuin joku painelisi kaasupoljinta noin kerran kymmenässä sekunnissa.

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Lähetetty: 29 Tammi 2009 20:28
Kirjoittaja emax
es-kortti kirjoitti:Vanhassa eskossani (vm -91) on kaasuttimessa putken muotoinen laite, jota ohjekirja nimittää kaasuläpänsäätimeksi ja toiset tyhjäkäyntimoottoriksi. Laite toimii ilmeisesti sähköllä ja vaikuttaa mm. tyhjäkäyntikierroksiin.

Varsinainen ongelma on se, että tyhjäkäynti on nykyisin luokkaa 2000-2500, ja sitä voi laskea vain tähän sähköihmeeseen vasaralla naputtelemalla.
Kun puhut escort efistä ja kaasuttimesta niin tarkoitat jälkimmäisellä varmaan kaasuläppäkoteloa?

Eikös se mötikkä oo samaa sarjaa ruisku sierran vastaavan kans. Eli kun purat ja putsaan sen vaikka crc tai rost offilla niin että sielä kaikki liikkuu kevyesti ja helposti niin sitte toimii taas.
es-kortti kirjoitti: Mutta vielä kyllä ihmetyttää, mistä se rynnäys johtuu. Siis se, että kierrokset nousevat ja laskevat niin, kuin joku painelisi kaasupoljinta noin kerran kymmenässä sekunnissa.
Sielä tyhjäkäyntisolenoidis on sisällä mäntä joka ohjaa ilmaa kaasuläpän ohi, säätäen näin tyhjäkäyntiä. Jos se jumii niin se liikkuu vain pät-kit-täin-ees-taas eikä pysty jouhevasti säätämään tyhjäkäyntiä.

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Lähetetty: 30 Tammi 2009 11:48
Kirjoittaja jsel
es-kortti kirjoitti: Olisikohan niin, että kaasupoljin ei vaikuttaisikaan suoraan kaasarin läppään, vaan sen avulla vain mitattaisiin esim. vastus, jonka perusteella tämä sähkövimpain sitten säätäisi läpän asentoa.
Kaasupoljin kyllä säätää kaasuläppää, mutta silloin kun poljin on ylhäällä, niin läppähän menee kiinni. Tässä kohdassa tuo säädin tulee mukaan, ja avaa läppää sen verran että auto pysyy käynnissä.

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Lähetetty: 31 Tammi 2009 20:28
Kirjoittaja es-kortti
Elikkäs, mötikkä irti? (Siinä on pienet korvakkeet, joissa on aika pienet ruuvit.) Sitten putsaus ja crc:tä.

Onko jotain erityistä, joka voi helposti mennä rikki, kun mötikkää irrottelee ja käsittelee. (pitää kyllä odottaa, ettänykyinen pakkanen menee ohi)

t.es-kortti

Re: Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI

Lähetetty: 01 Helmi 2009 14:16
Kirjoittaja lekaseppä
Volvo 740 GLT:n tyhjäkäyntiventtiilin putsasin ja liottelin mineraalitärpätillä (tunnetaan myös lakkabensiini -nimellä). Se haihtuu pois ja on paremmat liuotinominaisuudet. Rikkmenotapauksessa voi kyllä olla että se on "ennestään rikki" auton iän huomioiden :wink: . Muistaakseni tuon osan hinta on Fordissa myös halvempi kuin Volvon Bosch-osa :D .