Esko efi -91 ja TYHJÄKÄYNTIMOOTTORI
Lähetetty: 29 Tammi 2009 15:39
Vanhassa eskossani (vm -91) on kaasuttimessa putken muotoinen laite, jota ohjekirja nimittää kaasuläpänsäätimeksi ja toiset tyhjäkäyntimoottoriksi. Laite toimii ilmeisesti sähköllä ja vaikuttaa mm. tyhjäkäyntikierroksiin.
Olisikohan niin, että kaasupoljin ei vaikuttaisikaan suoraan kaasarin läppään, vaan sen avulla vain mitattaisiin esim. vastus, jonka perusteella tämä sähkövimpain sitten säätäisi läpän asentoa.
Varsinainen ongelma on se, että tyhjäkäynti on nykyisin luokkaa 2000-2500, ja sitä voi laskea vain tähän sähköihmeeseen vasaralla naputtelemalla. Tyhjäkäynti on alun alkaenkin ollut vähän liian kova, vähän yli tuhat, vaikka haluaisin sen jonnekin 900 tienoille. Olisikohan tämä sähköllä toimiva tekniikan saavutus syypäänä tälaiseenkin ongelmaan, ja onko se normaalisti vaihdettava osa?
Jos tämä sähköinen kiusankappale olisi vain jumittunut, voisi ajatella, että se ei koskaan päästä läppää 2000 alle. Mutta kun oireisiin kuuluu myös itsestään muuttuva kierrosluku (ihan niin kuin joku Rosberg painelisi hermostuneena kaasua liian pitkissä liikennevaloissa), sähköhärveli tekee siis muutakin kuin vain juuttuu.
Mitä kannattaisi tehdä, että saisin normaalin 900 tyhjäkäynnin ja liikennevalopumppauksen loppumaan?
es-kortii
Olisikohan niin, että kaasupoljin ei vaikuttaisikaan suoraan kaasarin läppään, vaan sen avulla vain mitattaisiin esim. vastus, jonka perusteella tämä sähkövimpain sitten säätäisi läpän asentoa.
Varsinainen ongelma on se, että tyhjäkäynti on nykyisin luokkaa 2000-2500, ja sitä voi laskea vain tähän sähköihmeeseen vasaralla naputtelemalla. Tyhjäkäynti on alun alkaenkin ollut vähän liian kova, vähän yli tuhat, vaikka haluaisin sen jonnekin 900 tienoille. Olisikohan tämä sähköllä toimiva tekniikan saavutus syypäänä tälaiseenkin ongelmaan, ja onko se normaalisti vaihdettava osa?
Jos tämä sähköinen kiusankappale olisi vain jumittunut, voisi ajatella, että se ei koskaan päästä läppää 2000 alle. Mutta kun oireisiin kuuluu myös itsestään muuttuva kierrosluku (ihan niin kuin joku Rosberg painelisi hermostuneena kaasua liian pitkissä liikennevaloissa), sähköhärveli tekee siis muutakin kuin vain juuttuu.
Mitä kannattaisi tehdä, että saisin normaalin 900 tyhjäkäynnin ja liikennevalopumppauksen loppumaan?
es-kortii