Sivu 1/1

Esko -91 efi ja talvitermostaatti

Lähetetty: 28 Tammi 2009 15:00
Kirjoittaja es-kortti
Huomasin tässä ajellessa, että lämpö tuntuisi olevan yleensä pikkasen alhaalla. Kun on jo aika vanha auto kyseessä, ajattelin, että olisi varmaan hyvä uusia termostaatti. Mutta kun menin varaosakauppaan termostaattia ostamaan, siellä kysyttiinkin, että kesä- vai talvitermostaatti.

Tämä oli aika yllättävää. Ei kai voi olla ajatuksena, että termareita vaihdellaan samalla tavalla kuin kesä- ja talvirenkaita?

Ostin sitten "talvitermarin", mutta olisi kylla aika kätevää, jos silla vois ajella ihan kesänkin yli.

Olisikovathan ne varaosaliikkeessä jotenkin katselleet vääriä kirjoja?

t. es-kortti

Re: Esko -91 efi ja talvitermostaatti

Lähetetty: 28 Tammi 2009 16:09
Kirjoittaja Motorpsycho
Ei niitä termostaatteja kyllä syksyin keväin vaihdella, hassulta kuulostaa :D Vanhempaan escorttiin sai termostaatteja väliltä 86 C - 89 C , että lähinnä numeerisia nuo erot vain on.. Ainahan auton ohjeissa/huoltokäsikirjassa on joku ohjeellinen arvo tuolta väliltä, esim. 87 C, mutta mitä lämpimämpi termostaatti, niin sen paremmin ohjaamokin lämpeää.. siitä voi tulla se talvi/kesätermostaatti-nimitys.

Tuskinpa sillä merkittävää eroa on, vaikka kesälläkin kyseisellä termarilla matkaa taitat :D

Re: Esko -91 efi ja talvitermostaatti

Lähetetty: 28 Tammi 2009 21:17
Kirjoittaja Rotta-Racing
Myyntikikka

Ainoa oikea ero on että "Talvi" termari aukeaa alhaisemmassa lämpötilassa kuin kesätermari
joten tulee nopeemmin kabiiniin lämmintä..mut itse olen ajellut 82-92 asteisilla termareilla kesät talvet..

Re: Esko -91 efi ja talvitermostaatti

Lähetetty: 28 Tammi 2009 21:42
Kirjoittaja Duzter
Hö, oon luullu että talvitermari on just se 92C että jaksaa talvella myös pitää niitä lämpöjä korkealla...

Ja eikös joissain motorcraftin termareissa ole pikkasen venytetyllä skaalalla eli täysin auki 92C ja täysin kiinni 87C? Tiedä sitten..

Eihän tuo paineistettu kierto kiehahda vasta kun ~120C:ssä niin vielä sillä ysikakkosellakin uskaltaa ajella kesäisin ;)

Re: Esko -91 efi ja talvitermostaatti

Lähetetty: 01 Helmi 2009 19:18
Kirjoittaja njietro
92 C on talvitermari ja 87 C kesätermari. Mitä kuumempi termari, sen kuumemmaks myös lämppärin kennossa kiertävä jäähyneste kuumenee ja paremmin lämpiää.

Mielestäni tolla 92 asteisella termarilla lämpiää auto sisätiloistaan(myös koneestaan) hyvin selkeesti paremmin talvella. Käykin lämpimämpänä.

Re: Esko -91 efi ja talvitermostaatti

Lähetetty: 01 Helmi 2009 19:30
Kirjoittaja K A R I
Ainoa oikea ero on että "Talvi" termari aukeaa alhaisemmassa lämpötilassa kuin kesätermari
joten tulee nopeemmin kabiiniin lämmintä..mut itse olen ajellut 82-92 asteisilla termareilla kesät talvet..

TÄH??? Kyllähän se näin on on et jos laitat kattilaan vettä ja lämpömittarin misä asteikko yli sata astetta ja panet 92 termostaatin sinne veteen ja tulet kattilan alle ni ei taia auveta 92 termari ennen ku on vesi 92 asteinen ja täysin auki varmaan josaki 95 asteesa! Ei pitäs kyllä auveta aikasemmin jos termari kunnosa.

Re: Esko -91 efi ja talvitermostaatti

Lähetetty: 01 Helmi 2009 20:12
Kirjoittaja Motorpsycho
No normaaleimmin tuo termostaatin lukema tarkoittaa sitä lämpötilaa, jossa termostaatti on täysin auki, eli se alkaa aukeamaan jo aikaisemmassa vaiheessa. Noin se kyllä menee..

Re: Esko -91 efi ja talvitermostaatti

Lähetetty: 02 Helmi 2009 18:14
Kirjoittaja Jape105
Rotta-Racing kirjoitti:Myyntikikka

Ainoa oikea ero on että "Talvi" termari aukeaa alhaisemmassa lämpötilassa kuin kesätermari
joten tulee nopeemmin kabiiniin lämmintä..mut itse olen ajellut 82-92 asteisilla termareilla kesät talvet..
:lol: ??
Juuri päinvastoin! Eihän sisälle tule ollenkaan lämpöä jos otat termarin pois koska vesi lähtee heti kiertämään syylärissä.Termostaatin tehtävä on ylläpitää moottorin oikeaa käyntilämpötilaa säätelemällä nesteen virtausta. Eli kun termostaatti on kiinni niin vesi ei kierrä kuin kennolla ja moottorissa niin kauan kuin neste lämpiää niin että termari aukeaa.
Joskus ennen (kun oli valurautakannet) olikin niin että talvella 92 ja kesällä 88.
Talvella on periaatteessa parempi pitää 92 tulee kabiiniin nopeemmin lämmintä ja ryyppy/kylmäkäyntipiiri lähtee aikasemmin pois päältä (säästää vähän bensaa jos jotain kiinnostaa)
Mut ei enää koska alukantisissa ei suositella käyttää esim.92 termaria kannen ylikuumentumisen/halkeamisen takia,yleensä noihin uudempiin varaosakirjat näyttääkin 82-89.
Esim.Hain Cos Sierraan termarin syksyllä kun vaihdoin nesteet & termarin, ohc:n termari on sama.
Mutta Cosworth kohdalla ei enää luekkaan kun 88 ''ohc:n'' termari.
Sama homma on Opel OHC ja OHV:n kohdalla.
Täällä kans oli Sierra 1.6OHC 92 termareilla kesät talvet 450tkm.
Nytten on tossa 2.8 92 ja eukolla 88 Scorpiossa
Oliko tarpeeksi epäselvästi tarinoitu. :roll:

Re: Esko -91 efi ja talvitermostaatti

Lähetetty: 02 Helmi 2009 20:20
Kirjoittaja K A R I
Pakko kysyä ko ei meikäläisen päähän sovi se et mistä te saatta käsityksen et nopiampaa tullee kabiiniin 92:lla termarila lämmintä ko esim 88 termarila? ?
Lämpiääkö se moottori teän mielestä jotenki nopiampaa 92:lla? Käsittääkseni yhtä kauan mennee molemmila termareila esim 80asteeseen lämpiäminen jos oikein pilikkua ruvetaan viilaan :lol: