Sivu 1/1

Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 26 Tammi 2009 18:38
Kirjoittaja jucca
Mistä johtuu kun lämppärin kennosta kuuluu lorina usein kun auton on juuri käynnistänyt?
Kyseessä DOHC Sierra.

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 26 Tammi 2009 18:59
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
En halua pelotella, mutta jos ei haise glykoli, eli kenno ei itsessään vuoda, niin alkavaa kansi/kansipahvi vikaa tiedossa. Jokaikinen sierra, mitä mulla on ollut ja joissa on tullut pahvin/kannen kanssa jotain, niin oireet on aina alkaneet kennon lorinalla.

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 26 Tammi 2009 19:24
Kirjoittaja AKl
Kannattaa nyt kumminkin ilmata se jäähdytysjärjestelmä kunnolla ennenkuin huolestuu, vaikkakin tuo kansivika suht yleistä onkin. Jos ilmauksien jälkeen tulee aina vaan uudelleen, niin sitten se alkaa olla selvä peli kannen/pahvin suhteen.

Syylärikin saattaa vuotaa siitä tulopuolen päästä niin, ettei juurikaan tiputa maahan asti, mutta päästää ilmaa järjestelmään.

Ilmaus on hieman kinkkinen tehdä kunnolla. Lyhyesti kait menee niin, että keula ylös ja letkuja puristelemaan.
Ite oon saanu aina hyvin ilmattua kun on ajanut auton jyrkkään mäkeen, lämppäri täysille, paisarin korkki auki, ja puristelee letkuja ja pitää välillä kierroksia korkealla. Ja vaikka ajellut lyhyen pätkän paisarin korkki raollaan, ja sitten taas letkujen puristelut mäessä.

Noin on ilmaukset onnistunu suht pienellä vaivalla ja ennenkaikkea hyvin.

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 26 Tammi 2009 20:48
Kirjoittaja Foordson
No enpä tuosta sen enempää tiedä, mutta kun vaihdoin vesipumpun ja ilmasin jäähdytys järjestelmän keula ylhäällä ja näin niin tuo loriseva ääni tuli saman tien. Nyt se on jotenkin mystisestin kadonnut :wink: Jäähdytin nestettä ei häviä mihinkää eikä paisariin synny ylimääräistä painetta, joten enpä nyt menisi heti sanomaan jotta pahvi/kansi olisi entinen.

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 26 Tammi 2009 21:14
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No jos ihan ajatuksella luet mun kirjoittaman tekstin, niin en minäkään sanonut, että ne olisi entisiä, vaan että yleensä oireilu alkaa kennon lorinalla. Jotain vikaahan koslassa on, eihän suljettu systeemi saa mistään itsekseen ilmaa, jos se ei vuoda ulospäin, tai jos ei pakokaasua pääse järjestelmään. No, se on nyt mun veikkaus vaan, pahvin vaihto edessä jossain välissä.

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 26 Tammi 2009 21:33
Kirjoittaja Foordson
Niin sehän on selvää, että jostain sinne on sitä ilmaa päässyt/jäänyt :wink: Mutta kun tuntuu järjestään kuuluvan porukoilla tuo lorina sen jälkeen kun jäähdytys järjestelmä on tyhjätty tai tehty jotain muita toimenpiteitä.

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 27 Tammi 2009 01:13
Kirjoittaja jucca
:? Sitä vähän tässä epäilinkin, että taitaa olla se kuuluisa kansivika..
Autoon kyllä tehdään lähiaikoina jakopääremontti, joten ei olisi paha homma samalla vaihtaa kansipahvi. Mites paljon maksaa kannen koeponnistus? Kun sitä tuskin silmällä näkee jos pieni halkeama on..

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 27 Tammi 2009 15:30
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Jokusen kympin maksaa. Ja koneistamollahan joudut muutenkin käymään, kansihan täytyy oikaista, ja melko varmaan on jo joku pakopuolen ohjureista lähtenyt liikkeelle..

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 27 Tammi 2009 16:15
Kirjoittaja jucca
Ei kyllä tarvii muuta teettää koneistamolla, löytyy niitä laitteita muualtakin :wink:
Miten se koeponnistus tarkalleen tehdään? Pitääkö olla venat kiinni kannessa vai?
Mites ohjurien asennus tapahtuu?

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 27 Tammi 2009 17:31
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kokonaisen kannen mä oon vienyt koneistamolle. Ja siellä ne on ne ohjuritkin laittaneet..

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 27 Tammi 2009 17:57
Kirjoittaja jucca
Juu sehän on ihan hullun hintasta touhua jos niin tekee :)
Pitää säästää kun köyhä on ja viedä amikselle :mrgreen:
Kansiremontin työt tulee olemaan yhteensä jotain 150e luokkaa :wink:

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 06 Helmi 2009 20:43
Kirjoittaja Foordson
Hieman tuohon lorinaan liittyen, huomasin sellaisen seikan kun luin noita englannin kielisiä oppaita niin siellä kerrottiin, että nuo kaksi letkua mitkä tulevat vesipumppuun (paisarilta tuleva sekä lämppärille menevä) pitäisi vaihtaa toisinpäin tämän lorinan estämiseksi :roll: Eli toukokuuhun 1990 valmistetuissa alempana on ollut paisarin letku ja ylempänä lämppärin ja sen jälkeen niiden paikkoja on vaihdettu ristiin. Pistetäänpäs tähän vielä lainaus.
Note: Before proceeding, take note of the
following modifications: On models up to May
1990, the coolant hoses were connected to the
coolant pump housing as shown (see
illustration). On models from May 1990, the
heater hose (A) and the expansion tank hose (B)
connections were swapped over. If the hoses
are disconnected on earlier models,they should
be reconnected as on later models, ie connect
the heater hose to connection “B”, and connect
the expansion tank hose to connection “A”.
This will prevent the possibility of noises from
the heater matrix due to air in the system.

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 07 Helmi 2009 23:19
Kirjoittaja jonizh
suotta huolestus jos lorisee vähän... itellä pitemmän aikaa silloin tällön lorinaa kuuluu mut kannessa vika ei ole ku kans vasta koe ponnistettu ja laitettu...
ilmaakaan ei "pitäs" enää olla... tiiä sit mikä lie, eipähä tuo itteeni ainakaa oo niin paljoo häirinny että tutkimaan ois sen koommin jaksanu :D

Re: Lämppärin kenno lorisee

Lähetetty: 08 Helmi 2009 13:57
Kirjoittaja Foordson
Samaa myös täällä, kansi ei voi olla halkia. Paisariin ei tosiaankaan synny ylimääräistä painetta eikä nestettä katoa, silti välillä lorisee ja välillä katoaa :roll: Tuli vain mieleen kun luin tuota englannin kielistä opasta niin tuo jäi mieleen :wink: Täs tulee vain pikku hiljaa vainoharhaiseksi, ei kiinnostaisi tuon ikäiseen ja hintaiseen autoon tehdä mitään kallista remonttia vaikka onkin toiminut moitteetta.