Peristä ja vetareista
-
REMMIAHDIN
- Viestit: 383
- Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19
Peristä ja vetareista
Elikkös mimmoiset päät on laippavetareiden ulkopäissä? Onko samanlaiset kuin tökättävissäkin. Voipiko sierran vakio perään joka on 7" tasauspyörästön tilalle scorpionin perästä viskolukon siten että tökättäviä vetareita voi käyttää. Kyselen sille ettei kehtaisi ostaa koko scorpionin perää jos sen pelkän lukon voi laittaa sierran perän sisään
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra DOHC -91
Re: Peristä ja vetareista
Ei ole samat, laippavetareissa on molemmissa päissä laipat - perän sisuskalujen pitäisi tosin olla vaihdettavat, joten pelkillä tasauspyörästön osilla voisi selvitä (onko jollain faktaa, onko laippan booritus ja pituus sama kuin tökättävissä vetareissa?). Sisuskalujen vaihtaminen ja säätäminen vaativat kuitenkin sen verran ammattitaitoa, etten minä ainakaan lähtisi tätä ekaksi yrittämään.
Jos haluat lukon, helpoimmalla pääset, kun metsästät ns. "is:n lukkoperän" tai ostat koko taka-akseliston scorpista tai sierrasta ja vaihdat sen nykyisen paikalle. Tässä yhteydessä tulee usein bonarina päälle levyjarrut
Lukolliset perät tökättävillä vetareilla on harvinaisia (lisävaruste sierrassa) ja niiden arvo tunnetaan käytettyjen osien markkinoilla.
Pelkän perän irroittaminen on periaatteessa simppeliä, mutta käytännössä pitkät pultit perän läpi on jumiutuneet niin kiinni, että autossa kiinni ollessaan saa tehdä töitä tosissaan niiden irroittamiseksi. Koko taka-akselisto putoaa kuitenkin alas 2:n apurungon ja perän kannakkeeseen liittävien 2:n pultin sekä tietty kardaanin 6:n pultin irroittamisella.
Jos haluat lukon, helpoimmalla pääset, kun metsästät ns. "is:n lukkoperän" tai ostat koko taka-akseliston scorpista tai sierrasta ja vaihdat sen nykyisen paikalle. Tässä yhteydessä tulee usein bonarina päälle levyjarrut
Pelkän perän irroittaminen on periaatteessa simppeliä, mutta käytännössä pitkät pultit perän läpi on jumiutuneet niin kiinni, että autossa kiinni ollessaan saa tehdä töitä tosissaan niiden irroittamiseksi. Koko taka-akselisto putoaa kuitenkin alas 2:n apurungon ja perän kannakkeeseen liittävien 2:n pultin sekä tietty kardaanin 6:n pultin irroittamisella.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
REMMIAHDIN
- Viestit: 383
- Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19
Re: Peristä ja vetareista
Tarkoitatko tuolla perän säätämisellä sitä että säädetään niitä laakereita kiristämisellä sen rattaan mikä tulee kardaanilta ja sen ison rattaan niin ettei ole välystä eikä ole jäykkä pyörittää. Pitääkö tuo säätö suorittaa kuinka tarkasti kun yhdestä perästä olen ottanut sen tasauspyörästön pois (kemppi) ja takasin laittaissa niillä laakereilla säädi niin ettei ole väljää, mutta pyörii herkästi ja hyvin on toiminut. Jos joku vielä tietäisi kertoa että onko siellä lukossa ne boorit samanlaiset kuin tökättävällä vetareilla varustetuissa perissä
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra DOHC -91
Re: Peristä ja vetareista
En tarkoittanut pelkän välyksen säätämistä, vaan hammastuksen säätämistä siten että kontaktipinta isoon rattaaseen on juuri oikein - ei liian edessä eikä takana eikä liian syvällä tai pinnassa. Tähän on kai olemassa ihan jotkut ohjeetkin, olen muistaakseni ne netissä nähnyt, mutta en juuri nyt löytänyt niitä. Ohjeet luettuani totesin, että ihan hyvä - ei mulle
Luultavasti tuolla välyksen säädöllä pärjää ihan hyvin, kun osat pysyy koko ajan samassa kopassa, mutta uusien osien kanssa tai osia sotkettaessa useammista vanhoista ja erilailla kuluneista laitteista, pitäisi kai mittailla se hammastuksen kontakti vähän tarkemmin.
Luultavasti tuolla välyksen säädöllä pärjää ihan hyvin, kun osat pysyy koko ajan samassa kopassa, mutta uusien osien kanssa tai osia sotkettaessa useammista vanhoista ja erilailla kuluneista laitteista, pitäisi kai mittailla se hammastuksen kontakti vähän tarkemmin.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
REMMIAHDIN
- Viestit: 383
- Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19
Re: Peristä ja vetareista
Tietääkö kukaan sopiiko ne tökättävien vetareiden sisapäät siihen viskolukkoon? mitenkäs se pikku pätkä joka lähtee tasauspyörästöltä tai lukolta laippaperässä on kiinni. jos joku kehtaisi kuvan laittaa siitä pikkupätkän lukkoon menevästä päästä ja moni urainen boori siinä on? Kaiken järjen mukaan se tökättävä vetari sopii siihen lukkoon jos sen booriosan halkaisia on sama ja uria yhtä monta
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra DOHC -91
Re: Peristä ja vetareista
Jos irroitat perän sisältä laippavetarin tumpit (pitäisi olla c-renkaalla kiinni), niin rinnakkaisen kotimaisen forumin mukaan pitäisi sopia tökättävä vetari suoraan laippojen tilalle. Kestävyydestä pidemmän päälle ei kukaan tiedä
Toinen vaihtoehto voisi olla vaihtaa vetareiden sisäpäihin laipat ja näin pultata laippaperä rumpujarrulliseen akselistoon rikkomatta perää. Ford Sierra Clubin forumilla briteissä on juuri esitelty ko. modi ja näyttäisi olevan ihan bolt-on vaihto kunhan vetarit on doch tai diesel sierrasta - näissä on sopiva booritus.
Minä melkein suosittelisin sitä vetareiden modaamista laipoille, vetarit on suhteessa halpoja ja helposti löydettäviä lukkoperään nähden ja se perän purkaminen ja kokoaminen on oikeasti aika homma. Katso siipikossun manuaaleista (google: siipicossu + diff) perän huolto.
Toinen vaihtoehto voisi olla vaihtaa vetareiden sisäpäihin laipat ja näin pultata laippaperä rumpujarrulliseen akselistoon rikkomatta perää. Ford Sierra Clubin forumilla briteissä on juuri esitelty ko. modi ja näyttäisi olevan ihan bolt-on vaihto kunhan vetarit on doch tai diesel sierrasta - näissä on sopiva booritus.
Minä melkein suosittelisin sitä vetareiden modaamista laipoille, vetarit on suhteessa halpoja ja helposti löydettäviä lukkoperään nähden ja se perän purkaminen ja kokoaminen on oikeasti aika homma. Katso siipikossun manuaaleista (google: siipicossu + diff) perän huolto.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
REMMIAHDIN
- Viestit: 383
- Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19
Re: Peristä ja vetareista
Ei tuo lontoo oikein taivu. Kehtaatko vähän suomeksi kertoo miten ne vaihdetaan. Laippavetarit ja dohcin vetarit löytyy.
ja sanotko sen keskustelun nimen tuolta britti foorumilta kun en itse löytänyt
Kiitos!
edit: Nyt löysinkin kyseisen operaation kuvineen. Pitää kokeilla mitä tulee kuhan saan tarvittavat osat haalittua kasaan
ja sanotko sen keskustelun nimen tuolta britti foorumilta kun en itse löytänyt
Kiitos!
edit: Nyt löysinkin kyseisen operaation kuvineen. Pitää kokeilla mitä tulee kuhan saan tarvittavat osat haalittua kasaan
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Sierra DOHC -91