Sivu 1/1

jarrusatulan jousi

Lähetetty: 12 Helmi 2005 20:31
Kirjoittaja arkkienkeli
mikä tarkoitus on mondeon etujarrusatulassa olevalla jousella, joka on päistään työnnetty kahteen reikään ? Uusien jarrupalojen ja levyn asennuksen jälkeen jarrut alkoivat laahata ja kuumeta, jolloin jätin ko. jousen pois ja laahaus väheni. Palathan kyllä pysyvät paikallaan ilman jousiakin, mutta onko muuten turvallista jättää ne pois ?

Lähetetty: 13 Helmi 2005 12:41
Kirjoittaja ZyaS
olihan se jousi 100% varmuudella oikein.. itse en jättäis jarruista mitään jousia pois..(turvallisuus)
puristitko männän/männät sisään?? ja liikkui herkästi??

Lähetetty: 13 Helmi 2005 14:28
Kirjoittaja timppaanen
eikös se oo joku värinän poistaja jousi :?



edit: mulla ei itellä oo sierrassa niitä jousia kiinni ja mitään ei oo haitannu. satula periaatteessa sama ko monroessa

Lähetetty: 13 Helmi 2005 15:02
Kirjoittaja Aaltonen
meil jätettii joskus corollasta ne pois edestä ja sit tultiin aika tiukkaan mutkaan sen mukaan et oli jarrut vauhtii oli jotai 80kmh sit ku tultii mutkaa ja kaveri polkas jaruu ni ei ne helkutin jarrut toiminukkaa

Lähetetty: 13 Helmi 2005 19:47
Kirjoittaja virus
Tulikohan ne jarrut nyt sitten varmasti koottua oikein...... Tein omaan Mondeoon pienimuotosen jarrurempan eteen kesällä (palat, levyt, yleistä p*skan poistoa) ja mitään laahausta tai kuumenemista ei esiintyny missään vaiheessa uusilla osilla. Ja kyllä se jousi siellä on ihan varmasti hyvästä syystä. Yleensä kun remonteista jää käsiin "ylimääräisiä" osia niin jotain ratkiriemukasta on odotettavissa ennen pitkää.

Lähetetty: 13 Helmi 2005 20:53
Kirjoittaja VesQ
Pitäähän joka remontista jotain jäädä yli, (ekan kerran kun purin crossipyörän koneen ja kasasin joskus 14-v niin osia jäi vaikka miten paljon, jopa tärkeitä :lol: , kolmannella kasausyrityksellä melkein kaikki osat sain käytettyä ja toimi kuten piti)

Mutta ainakin Escort mk2 etujarruissa se jousi muistaakseni painaa niitä paloja irti levystä, ja sitten kun on ihan uudet männät ja tiivisteet niin painaa liikaakin ja jarruja joutuu pumppailemaan ennenkuin alkaa uudet männät tiukkenemaan (jousi painaa männät liikaa sisään kun on "liian" herkät)

etujarrusatula

Lähetetty: 13 Helmi 2005 20:53
Kirjoittaja arkkienkeli
No, täytyy varmaan laittaa jouset paikalleen. Puhdistin kyllä kaikki liikkuvat osat huolellisesti ja vaihdoin uudet sylinterikumit, pölysuojat sekä liukutappikumit, vanhat männät jätin. Tuli vielä mieleen, voiko sylinterin tiivisterengas mennä väärinpäin, eli se estää männän palutumisen ? Vai pitäisikö vaihtaa jarrusatulat kokonaan ?

Lähetetty: 13 Helmi 2005 21:35
Kirjoittaja VesQ
En aivan satavarma ole mutta veikkaisin että jos siinä sylinterinkumissa on sellainen "huuli" niin jos sen laittaa väärinpäin niin kun painaa jarrua niin se laskee nesteet sieltä välistä ulos.

Jos ne männät ja kaikki liukupinnat yms on putsattu huolellisesti niin ei pitäisi jäädä laahaamaan ainakaan kovin paljoa. Pitäisi niiden mäntien mennä sisään ihan sormilla painamalla jos on putsattu ja uutta osaa.

Voisiko olla että se liukutappi-homma jumittaa jotenkin (eikös mondeossa ole ns uiva satula), tai sitten se jousen puuttuminen voi vaikuttaa


Ja sitten kun tuli taas juttua jarruista niin ihan yleisesti kun pelottavan paljon löytyy tapauksia jotka eivät tiedä:
Jarrukumeihin ei saa käyttää mitä tahansa vaseliiniä/crc/öljyä jne vaan ihan jarruosille tarkoitettua silikonivaseliinia, koska tavallinen "turvottaa" kumit sellaiseksi purukumiksi ja sitten on ongelmia

Lähetetty: 13 Helmi 2005 21:45
Kirjoittaja panze
Tais olla niin että se kumi palauttaa satulan ja jos se on väärin päin niin jarrut laahaa.

Lähetetty: 13 Helmi 2005 21:52
Kirjoittaja p3
kyllä se niin on että se männän tiiviste myös palauttaa mäntää eli on oltava oikein päin.

Lähetetty: 13 Helmi 2005 21:53
Kirjoittaja VesQ
Mutta millainen se kumi sitten on kyseisessä tapauksessa, onko sellainen "kantikas" eli sanotaan nyt vaikka sellainen neliönmuotoinen (poikkileikkaus) o-rengas (toivottavasti joku ymmärsi) vai sellainen stefan tyylinen jossa siis se huuli. Ainakaan se sellainen "neliö" kumi joka siis on symmetrinen joka suunnasta niin sillähän ei ole väliä miten sen sinne laittaa, mutta jos siinä on se huulellinen kumi niin jos sen laittaa väärin päin niin kun painaa reippaammin jarrua niin ruikkaa nesteet välistä.

Ja jos se kumi palauttaa männän niin mitenkäs se sitten toimii sellaisessa kantikkaassa kumissa, palauttaahan sielläkin joku sen mutta kumin asennolla ei ole väliä

Lähetetty: 13 Helmi 2005 22:26
Kirjoittaja p3
se männän tiiviste toimii jousen tavoin vetäen mäntää takaisin nestepaineen löysätessä ( hieno lainaus oppikirjasta ).
tuo oikia suunta nyt kyllä meni vähän kyseenalaiseksi kun ei nuissa kumissa kyllä silmällä erota kiilamaisuutta.

Lähetetty: 14 Helmi 2005 18:13
Kirjoittaja WSE
Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:meil jätettii joskus corollasta ne pois edestä ja sit tultiin aika tiukkaan mutkaan sen mukaan et oli jarrut vauhtii oli jotai 80kmh sit ku tultii mutkaa ja kaveri polkas jaruu ni ei ne helkutin jarrut toiminukkaa
Taisi olla jotain muuta vikaa. Eipä se värinänvaimentimen poisto jarruja vie mutta ääni ja palojen kuluminen lisääntyy.