sierran viritys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fast-man
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Tammi 2009 18:42

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja fast-man »

consuli-72 kirjoitti:Hetkinen.......siis virinokka+kannen lasku????
ei mitää virinokkaa ku pelkkä kannen lasku!
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Kannen lasku ei muuta moottorin iskutilavuutta. Sillä saadaan lisättyä puristussuhdetta joka puolestaan lisää moottorin hyötysuhdetta ja saadaan lisätehoa. Kannen lasku ei vaikuta mitenkään siihen miten paljon ilmabensaseosta sinne sylinteriin joutuu. On totta että isommalla palotilalla sinne mahtuisi enemmän mutta silti sinne joutuu ainoastaan se määrä seosta jonka mäntä sinne imee, elikkä maksimissaan noin iskutilavuuden verran.
Asiaa voi kokeilla imemällä vaikka injektioruiskulla vettä kulhosta. Laita i.ruiskun mäntä puoleen väliin asteikkoa ja ime vettä sinne. Täyttyykö koko ruisku vedellä? Ei. Sinne menee vain puolet vettä ruiskun tilavuudesta. Eli sen verran mikä männän iskutilavuus on. Tämä tyhjä puolikas jäi siis hyödyntämättä. Jos asia jää kaivelemaan niin ratkaisuna siihen on paineistettu imusarja elikkä ahdin.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja emax »

fast-man kirjoitti: ei mitää virinokkaa ku pelkkä kannen lasku!
Dochissa on aika korkea puristus jo vakionakin (reilu 10:1) ja kannen lämpökestävyyskin on mitä on. Omasta en laskisi ollenkaan, mutta jos ihan pakko on niin ehdottomana maximina pitäisin milliä, ja vain 98E:tä tai shellin v-poweria tankiin sen jälkeen. Niihin pariin heppaan ja newtoniin nähden luotettavuus kärsii paljon enemmän. En suosittele.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
______

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja ______ »

Mistähän sais 2.0 kaasari sierraan sen adapterin että voi laittaa vaparin?
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

Ainakin tuolla myydään DGV/DGAV/DGMS Weberille putsaria.

http://www.freetechnics.fi/
Kuva
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Vois laittaa toho omaan sierraanki huviksee vaparisuodattimen :D

Täytyy vaan leikata konepeltiin joku pieni skuuppi että saa kylmää ilmaa tuo suodatin. Muutoin moottori voi olla hyvin laiska kuumana..
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Avatar
Dogi
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Touko 2006 16:23
Paikkakunta: Lahti

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Dogi »

Mites tommonen homma kun etuvetosen kone takavetoseen. onko kukaa koskaa kuullu et ois tehty?
Eli RS 2000 mk5 escon kone (2.0i 16v Dohc) dockkilaiseen sierraan.... Vaihteiston kans vissiin tulis
vähä onkelmata. mut ihankun jostain oisin kuullu että noissa ois lohkot samat...
Niin onko mitään toivoo saada tommosta yleensäkkään onnistumaan/toimimaan? :shock: :roll:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Dogi kirjoitti:Mites tommonen homma kun etuvetosen kone takavetoseen. onko kukaa koskaa kuullu et ois tehty?
Eli RS 2000 mk5 escon kone (2.0i 16v Dohc) dockkilaiseen sierraan.... Vaihteiston kans vissiin tulis
vähä onkelmata. mut ihankun jostain oisin kuullu että noissa ois lohkot samat...
Niin onko mitään toivoo saada tommosta yleensäkkään onnistumaan/toimimaan? :shock: :roll:
Kyllähän se sinne menee mut muutamat ongelmat tulee vastaan.
-imusarja
- vedenkierto kanteen
noi ensimmäiset jotka taas muistu mieleen. Tuost on aikaisemmin turistu vaik kuin paljon.
gti golo palloilija
juppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Syys 2009 13:46

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja juppeli »

Mitkä kaikki alustan osat pitäs vaihtaa 2.0 ohc ruisku sierraan jos ottais sen 200hp irti ja katsastais sen? Jos oletetaan että on abs jarrut ja takanakin levyjarrut. Kestääkö vakio perä/sopiiko cossun perä suoraan kiinni? Vai tuleeko menemään ikinä noista luontohippimittauksista läpi?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Dogi kirjoitti:Mites tommonen homma kun etuvetosen kone takavetoseen. onko kukaa koskaa kuullu et ois tehty?
Eli RS 2000 mk5 escon kone (2.0i 16v Dohc) dockkilaiseen sierraan.... Vaihteiston kans vissiin tulis
vähä onkelmata. mut ihankun jostain oisin kuullu että noissa ois lohkot samat...
Niin onko mitään toivoo saada tommosta yleensäkkään onnistumaan/toimimaan? :shock: :roll:
Luultavasti huomasti helpompaa voisi olla laittaa vain se RS2000 kansi dohcin lohkon kaveriksi.

Eikös 2.0 16V scorpiossa ole juuri tuollainen kokoonpano, eli periaatteessa dohcin lohko mutta RS2000:n kansi.

Onkos sulla muuten punainen RS2000 ? Yks päivä näin tuolla Lahdessa, urheilutalon parkkiksel.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

juppeli kirjoitti:Mitkä kaikki alustan osat pitäs vaihtaa 2.0 ohc ruisku sierraan jos ottais sen 200hp irti ja katsastais sen? Jos oletetaan että on abs jarrut ja takanakin levyjarrut. Kestääkö vakio perä/sopiiko cossun perä suoraan kiinni? Vai tuleeko menemään ikinä noista luontohippimittauksista läpi?
Tiputa teho "tavoitetta" 20hv niin ei tarvitse mitään vaihtaa.
Toisulla perä kestää toisilla niitä menee useita.
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3681
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja duckworth »

juppeli kirjoitti:Mitkä kaikki alustan osat pitäs vaihtaa 2.0 ohc ruisku sierraan jos ottais sen 200hp irti ja katsastais sen? Jos oletetaan että on abs jarrut ja takanakin levyjarrut. Kestääkö vakio perä/sopiiko cossun perä suoraan kiinni?
Takaveto-cossun perä ei käy normi Sierran apurunkoon, vaan vaati 7,5" länkiraudan ja 2wd cosan tukivarret, eli koko akseli menee vaihtoon. Puolestaan nelikko-cossun perä ja vetarit sopivat tavalliseen 7" apurunkoon, ja tukivarsiinkin kunhan vaihtaa laakeripukit. Molemmissa tapauksissa suosittelen kyllä akselin vaihtoa, koska sen joutuu kuitenkin pudottamaan alas kun tukivarsia irroittaa.. Vakioperän kestoa epäilen, itsellä ei kestänyt kunnolla edes vakio OHC:n perässä :mrgreen:
juppeli kirjoitti: Vai tuleeko menemään ikinä noista luontohippimittauksista läpi?
Ei paljoa vaikuta VTT- hipit, kun OHC ei ole vähäpäästöinen :wink:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
juppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Syys 2009 13:46

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja juppeli »

Kiitoksia vastauksista. Pitää vissiin tilata ulkomailta joskus ku saa tarpeeks halvalla cossun akseliston. Kelpaakos cossun kytkin suoraa vai pitääkö vaihtaa laatikko/vauhtipyörä? Voi olla tosiaan että pidän siinä 180 hp jos ei kerran tartte päivittää alustaa, joku piraattiturbokin riittää sit hyvin.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

juppeli kirjoitti: Kelpaakos cossun kytkin suoraa vai pitääkö vaihtaa laatikko/vauhtipyörä?
Ei sovi ohc:n vauhtipyörään(ollenkaan)/kytkin koppaan ilman muokkausta.
Mut siihen ohc:n vp:n löytyy kyllä vaihtoehtoja monia.
duckworth kirjoitti:Vakioperän kestoa epäilen, itsellä ei kestänyt kunnolla edes vakio OHC:n perässä :mrgreen:
Tätä just meinasin. Mulla on yksi perä levinnyt totaalisesti vuoden 2003 jälkeen kun aloin turboja tekemään. Teho lukemat olleet 285-350 (385-490Nm).
Ekas oli 285hv/490Nm ja siitä ei perä räjähtänyt palasiksi. Se vaan 4kk aikana alkoi pikku hiljaa ääntämään vaan enemmän ja enemmän. Sit tuli 4wn:n murikka tilalle.
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Joskus sovittelin Rs2000 escortin kantta Dohc-sierraan ja ongelmaksi tuli virranjakaja ja venakopan kansi, ne kun ei sopinut keskenään. Ja sitten imusarja osoitti väärään suuntaan. Mutta jos ottaisi 16v scorpion kannen, imusarjan yms, niin niillä voisi onnistua.

Mutta olisiko Zetec kuitenkin luotettavampi kuin tuo Rs2000 16v?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ohc205 kirjoitti: Mutta olisiko Zetec kuitenkin luotettavampi kuin tuo Rs2000 16v?
Eiköhän yhtä varmoja ole.
Ainut mikä zetekeissä ollut vaivana on se nostajien "jumittuminen" kun pienen ajan käyttää ja nostajat jää kantamaan=ei lähde käymään.
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Onko noissa hydrauli nostajissa muka niin paljon säätövaraa, ettei lähde käyntiin, jos nostaja ei saa öljynpainetta?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ohc205 kirjoitti:Onko noissa hydrauli nostajissa muka niin paljon säätövaraa, ettei lähde käyntiin, jos nostaja ei saa öljynpainetta?
Ei kun sinne jää ilmeisesti yli paine ja venttiilit jää kantamaan.
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Aika erikoista. En ole koskaan kuullut moisesta. Miten sinne voi jäädä ylipaine?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ohc205 kirjoitti:Aika erikoista. En ole koskaan kuullut moisesta. Miten sinne voi jäädä ylipaine?
viewtopic.php?f=3&t=24535&p=135600#p135600 tossa aiheesta hieman.
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mielenkiintosta, mutta tuo oli hieman tynkä topikki..
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ohc205 kirjoitti:Mielenkiintosta, mutta tuo oli hieman tynkä topikki..
viewtopic.php?f=3&t=23937&p=133299&hili ... ty#p133299
Hakuun sanat "zetec" "käynnisty" :wink:
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Siinähän oli infoa. Pitäisi pikkuhiljaa rueta tuota 2,0 zeteciä mallailemaan sierran keulille, koska tuo dohc-kone taitaa vedellä viimisiään. Tuossa mun koneessa on muovinen imusarja, ja onhan se kevyt, mutta en ole vakuuttunut sen muista ominaisuuksista, niin mikähän olisi paras imusarja zeteciin?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Tuossa olismistä ottaa mallia. Tai sit läppärungoilla jos vaparina teet.
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: sierran viritys

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Hieno toteutus. Mutta hakusessa ois fordin valmistama kuitenkin, koska tämä motti ois tulossa vähäpäästöiseen autoon.

1,6CVH Sierran koneenkorvat eivät näköjään sopineetkaan 2,0 zetecin lohkoon. Täytynee metsästää 1,8CVH korvat jostain ja öljypohja.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Vastaa Viestiin